Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Roman: Simpozion internațional de filozofie

Facultatea de Filozofie "I. Duns Scotus" împreună cu Facultatea de Teologie Pastorală din cadrul Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, în colaborare cu Facultatea de Filozofie și Științe Social-Politice a Universității "Alexandru Ioan Cuza" din Iași și Facultate Pontificală "San Bonaventura" din Roma, a organizat în ziua de joi, 15 martie 2012, simpozionul internațional "Bonaventura și I. Duns Scotus, între interpretare și actualitate". La eveniment au participat profesori din țară și străinătate, studenți și alți oaspeți.

Fiind deja la a treia ediție, simpozionul internațional, găzduit de Institutul Teologic Franciscan, începe să devină, pe an ce trece, un eveniment important al Bisericii locale și al Provinciei franciscane. În acest an, au susținut conferințe cinci profesori de la universități din țară și străinătate:

  • Prof. univ. dr. Orlando Todisco: Sacrificium intellectus? Bonaventura da Bagnoregio împotriva tiraniei rațiunii

  • Lect. univ. dr. Florin Crâșmăreanu: Duns Scotus și obiectul metafizicii

  • Prof. univ. dr. Thomas Reist: "From Knowledge of the Senses to Senses of the Scriptures: an Exercise of Bonaventurian Reduction" (De la cunoașterea simțurilor la sensurile Scripturii: un exercițiu de reductio la Bonaventura)

  • Lect. univ. dr. Cristian Moisuc: Întrupare și univocitate la Duns Scotus și Nicolas Malebranche

  • Asist. univ. drd. Cazimir Ghiurca: Omul - ființă relațională în gândirea lui Duns Scotus

În deschiderea simpozionului pr. rector Damian Pătrașcu a salutat pe cei prezenți și a deschis lucrările simpozionului.

În continuare a urmat prezentarea conferințelor după programul stabilit.

Înainte de prezentarea conferințelor pr. asist. univ. Virgil Blaj, moderatorul simpozionului, a ținut să precizeze că tema aleasă și, implicit, interesul pentru ceea ce va fi expus trebuie să fie situate în perspectiva promovării dialogului dintre credință și rațiune, plecând de la un una din sarcinile și totodată exigențele actuale ale filosofiei, afirmate de fericitul papă Ioan Paul II în enciclica Fides et ratio: "Este necesară o filozofie cu caracter în mod autentic metafizic, adică în stare să meargă dincolo de datele empirice pentru a ajunge, în căutarea ei de adevăr, la ceva absolut, ultim, temeinic"(nr. 83). În acest scop s-a optat să fie "ghizi" ai simpozionului sfântul Bonaventura și fericitul Duns Scotus, doi reprezentanți ai școlii de gândire franciscane, a căror originalitate constă, înainte de toate, în faptul de a fi transpus în planul gândirii ceea ce sfântul Francisc a simțit și trăit simplex et idiota, după descoperirea vieții evanghelice a lui Isus Cristos. Francisc după ce a înțeles că totul este darul lui Dumnezeu, și-a transformat viața întro continuă aducere de laudă Creatorului: "Preaînalte, atotputernice, bunule Dumnezeu, ?ie ți se cuvine lauda, slava și cinstea și toată binecuvântarea. Lăudat să fii, Domnul meu, cu toate creaturile tale," (Cântecul fratelui soare). Transpunerea acestei logici a gratuității în orizontul gândirii metafizice s-a realizat prin teoretizarea următoarelor teme: darului ființei, privilegierea binelui față de adevăr, a voinței față de intelect; nu voința și binele ca alternativă a intelectului și adevărului, ci, mai degrabă, binele ca "sufletul secret" al adevărului iar voința ca transcendere a intelectului. Despre acestea a vorbit pr. Orlando Todisco în conferința "Sacrificium intellectus"? Bonaventura da Bagnoregio împotriva tiraniei rațiunii. Bonaventura - în lectura pr. Todisco - subliniind tendința "despotică" a rațiunii, propune o "detronare" a acesteia, nu în sensul eliminării ei, ci în sensul reașezării ei acolo unde îi este locul, adică "in itinere", adică întotdeauna "pe cale". Pe scurt, este vorba de a pune rațiunea în condiția de a folosi într-un alt mod - considerat mai rodnic - potențialul său de adevăr, nu în lumina rațiunii autoreferențiale, ci a libertății creative a lui Dumnezeu. Dacă rațiunea tinde să îndepărteze ca fiind lipsit de sens tot ceea ce i se pare că trece dincolo de orizontul său, deoarece constituie un obstacol în calea afirmării sale, se impune să fie "pusă în discuție". Aceasta a fost sensul și totodată provocarea primei conferințe.

Lect. univ. dr. Florin Crâșmăreanu prin conferința Duns Scotus și obiectul metafizicii plecând de la premiza că pentru Duns Scotus teologia (are ca obiect pe Dumnezeu) nu se suprapune metafizicii (are ca obiect "ființa ca ființă" în sens aristotelic-avicennian), metafizica fiind "condiția de posibilitate" a teologiei, și-a propus să demonteze "anatema" heideggeriană aplicată metafizicii scolastice care ar fi fost de fapt o ontoteologie în sensul că ființa a fost identificată cu Dumnezeu.

Prof. univ. dr. Thomas Reist în conferința intitulată De la cunoașterea simțurilor la sensurile Scripturii: un exercițiu de reductio la Bonaventura a evidențiat ideea că Bonaventura folosește categoriile clasice pentru a apropia sensurile figurative ale textului sacru în mod sistematic ca parte integrală a viziunii sale teologice. Mijlocul sau procesul prin care Bonaventura trece de la sensul percepției la Scripturi este reductio. Această metodă este tipic medievală, iar Bonaventura o folosește pentru că ea permite ca toate aspectele gândirii sale să fie conduse și direcționate către viața din interiorul Trinității; intenția lui Bonaventura este să arate că înțelepciunea divină este cuprinsă tainic în cunoașterea primită de la simțuri și că între simțirile spirituale și cele trupești există o armonioasă corespondență.

Lect. univ. dr. Cristian Moisuc în conferința Întrupare și univocitate la Duns Scotus și Nicolas Malebranche, a plecat de la sublinierea faptuluiexegeții operei filosofului și preotului Nicolas Malebranche sunt de acord în a admite apartenența acestuia la linia de gândire scotistă cu referire la cel puțin un aspect: doctrina Întrupării Cuvântului. După care a subliniat că Nicolas Malebranchee afirma, în secolul al XVII-lea, ca Întruparea ar fi avut loc chiar daca Adam nu ar fi păcătuit. De altfel, la finalul ultimei sale lucrări, scrise chiar în anul morții (1715, Reflections sur la premotion phyique), Malebranche citează un lung fragment din Suarez (De Incarnatione Verbi) pentru a arata că scopul principal al Creației a fost Întruparea Fiului, iar aceasta ar fi avut loc chiar dacă Adam nu ar fi păcătuit. Or, pentru a demonstra în manieră metafizica acest lucru, Nicolas Malebranche se vede nevoit să susțină că poate înțelege motivul pentru care Creatorul a acționat astfel atunci când a creat omul. Însă acest acces la rațiunile Creatorului pe care îl reclamă Malebranche nu ar fi fost posibil fără o teorie a univocității cunoașterii pe care o împrumută de la Duns Scotus și în numele căreia Malebranche va face, ulterior, o teologie trinitara strict rațională, cu toate consecințele negative inerente ei.

În ultima conferință susținută de asist. univ. drd. Cazimir Ghiurca: Omul - ființă relațională în gândirea lui Duns Scotus s-a vorbit despre persoană ca ființă în sine și ființă în relație, accentuându-se cele trei dimensiuni ale relaționalității persoanei: dimensiunea transcendentă - orice ființă creată este dependentă și deci deschisă creatorului ei; omul doare descoperă această relație, dar nu o produce; dimensiunea cosmologică - Dumnezeu se află într-o relație activă cu creația sa, iar ființele din univers sunt structural legate între ele; dimensiunea socială- întâlnirea oamenilor între ei este condiționată de metafizica iubirii; scopul natural al omului poate să se realizeze dacă după ce acesta conștientizând condiția primară de a fi "în sine" se deschide spre ceilalți, într-un cerc al iubirii gratuite care cuprinde pe Dumnezeu, creația și omul.

La sfârșitul conferințelor a avut loc un interesant schimb de întrebări și răspunsuri pe marginea celor prezentate, astfel încât toți cei prezenți au putut să guste din frumusețea dialogului în jurul unor teme filosofice de o mare actualitate.

Fr. Virgil Blaj

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 15 martie: Roman: Simpozion internațional de filozofie


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat