|
Părintele Cantalamessa vorbește despre meditațiile de Postul Mare pentru Curia Romană Ce se simte când se face predică papei De Gianluca Biccini Bolognezul Prospero Lambertini - Papă între anii 1740-1758 cu numele de Benedict al XIV-lea - a fost cel care a rezervat în anul 1743 funcția de predicator al Casei Pontificale ordinului fraților minori capucini. Și vineri 9 martie, când vor începe în Vatican predicile pentru Postul Mare din acest an, va vorbi în fața lui Benedict al XVI-lea despre patru mari învățători din Biserica orientală un preot cu sutană franciscană: este părintele Raniero Cantalamessa, care desfășoară această misiune din anul 1980. Erau începuturile pontificatului lung al lui Ioan Paul al II-lea. Și astăzi pe catedra lui Petru este Joseph Ratzinger. Treizeci și doi de ani sunt mulți: cum reușiți de fiecare dată să găsiți idei mereu noi și originale de reflecție? Nu este chiar atât de dificil, deoarece Cuvântul lui Dumnezeu este inepuizabil. În afară de asta, sfântul Grigore cel Mare afirma: Scriptura cum legente crescit, adică ea crește cu acela care o citește, pentru că Evanghelia este vie de fiecare dată când o deschidem și încercăm să o punem în practică. Un alt element de care trebuie ținut cont sunt provocările și harurile unui moment determinat: în Anul Sfântului Paul m-am concentrat asupra apostolului neamurilor, în cel al preoției m-am inspirat din preoți, anul trecut, caracterizat de instituirea din partea lui Benedict al XVI-lea a unui Consiliu Pontifical corespunzător, am vorbit despre noua evanghelizare. Acum este Anul Credinței, cu invitația sa de a reciti Scriptura în lumina întrebărilor omului contemporan. Și oricum, mai presus de toate, acționează Duhul Sfânt, pe care mie-mi place să-l compar - chiar dacă poate să par ireverențios - cu figura sufleorului de la teatru: există dar nu se vede și fără el nu s-ar putea face reprezentația. Atanasiu, Basile, Grigore Nazianzenul și Grigore de Nissa: pentru acest Post Mare 2012 ați ales patru părinți din Biserica de la începuturi. Ce au de spus creștinilor de astăzi? Înainte de toate aș vrea să subliniez că aceasta este prima dată în care mă sprijin în mod explicit pe acești părinți. Eventual altă dată m-au însoțit în predici, dar de data aceasta am voit să-i pun pe primul plan. Ideea mi-a venit dintr-un text din Scrisoarea către Evrei, cel în care autorul spune: "Amintiți-vă de conducătorii voștri și imitați credința lor" (13,7). Acesta mi-a sugerat că în construcția Bisericii părinții din antichitate constituie al doilea strat, cei veniți imediat după apostoli. În timpul celor patru predici voi scoate în evidență tot atâtea aspecte ale faptului de a fi învățători ai credinței, ale capacității lor de a ne face să redescoperim o credință care trebuie trăită și nu numai crezută. De fapt, în operele lor se află o limfă vitală, grație căreia sunt în măsură să ne transporte în acest mister fascinant care este faptul de a fi creștini, discipoli ai lui Isus Cristos. Și Papa Wojtyla a reafirmat că părinții sunt o structură stabilă a Bisericii și pentru Biserica din toate secolele îndeplinesc o funcție perenă. Este vorba numai de a deschide depozitele bogăției acestei tradiții. Fiecare din cei patru părinți este definit de dumneavoastră un "gigant" cu privire a unei dogme determinate. Care dintre ei ar putea să fie mai actual în aceste timpuri pe care Papa le-a definit de "analfabetism religios"? Îmi este greu să spun care este mai modern. Pentru ei aș folosi categoria esențialului, care se referă la ceea ce nu încetează niciodată să fie la modă. Fiecare a dezvoltat una din dogmele fundamentale pentru credința noastră: Atanasiu - divinitatea lui Cristos, Vasile - Duhul Sfânt, Grigore Nazianzenul - Sfânta Treime și Grigore de Nissa - cunoașterea lui Dumnezeu. Și care dintre cei patru vi se pare mai apropiat de sensibilitatea teologică a lui Joseph Ratzinger? Dacă ar trebui chiar să dau un răspuns, aș spune că Grigore de Nissa corespunde mai mult preocupărilor actuale ale lui Benedict al XVI-lea, pentru că cercetarea sa are de-a face cu căile omului pentru a ajunge la Dumnezeu. Atunci când drumul tradițional nu pare să mai fie eficace, atunci există sensul misterului, ceea ce în fenomenologia religioasă este definit "numinosul", acea realitate primară, care nu poate fi redusă la orice alt sentiment pe care-l simte omul atunci când se află în fața revelației supranaturalului. "Numinosul" se manifestă în grade diferite: de la unul mai neprelucrat la cel mai pur, care este manifestarea sfințeniei lui Dumnezeu. Nu vă temeți în vreun fel de confruntarea cu marea pregătire a lui Benedict al XVI-lea? Nu trebuie comparat un pitic cu un gigant! Și totuși dumneavoastră ați fost un enfant prodige al patrologiei, ca asistent foarte tânăr a lui Giuseppe Lazzati la Universitatea Catolică. Pentru a nu vorbi despre doctoratul în teologie la Freiburg... Vă întrerup și prefer să repet o glumă care provine din pontificatul lui Ioan Paul al II-lea, când cardinalul Jospeh Ratzinger era asiduu, ba chiar foarte fidel, în primul rând în timpul predicilor de Postul Mare și de Advent: "Încercați să vă puneți în locul meu - destăinuiam eu interlocutorilor mei - și imaginați-vă ce se simte să vorbește în fața prefectului Congregației pentru Doctrina Credinței!". Oricum mă liniștește faptul că eu nu trebuie să inventez un sistem, trebuie doar să predic Evanghelia. Să ne întoarcem la cei patru părinți ai noștri. Provin toți din Biserica orientală. Care sunt specificurile acestei spiritualități care ar trebui să fie redescoperite și în lumea occidentală? Dincolo de conotațiile geografice, trebuie văzut dacă Occidentul este în măsură să tragă cu urechea. Și aparte de asta, trebuie în afară de asta filtrat între polemicile contingente - din epoca în care au trăit Atanasiu, Vasile, Nazianzenul și Nissenul - și ceea ce este peren. Ei au adaptat mesajul evanghelic la mentalitatea contemporanilor lor, alimentând cu adevărurile credinței poporul lui Dumnezeu. De altfel, subliniau necesitatea de "a mesteca" Cuvântul: ruminatio a Scripturii, adică a reveni asupra textului, a-i aminti cuvintele, a regăsi tema centrală și a o imprima profund în inimă. Acest lucru l-au făcut părinții din Orient, așa cum au făcut-o părinții latini, asupra cărora am intenția să mă opresc, dacă va vrea Dumnezeu, la următorul Advent. Paul al VI-lea avea să spună că părinții "au fost pentru dezvoltarea Bisericii ceea ce au fost apostolii pentru nașterea sa". Cine vor fi deci artizanii acestei faze istorice care cere o nouă evanghelizare? Același Papă Montini a dat un răspuns în exortația apostolică Evangelii nuntiandi din 1975, afirmând că omul contemporan ascultă mai cu plăcere pe martori decât pe învățători sau dacă îi ascultă pe învățători face asta pentru că sunt niște martori. În practică, trebuie reunite cateheza, teologia, Scriptura, liturgia și viața într-o unitate, din care trebuie luat pentru a restitui credinței noastre elan și prospețime. (După L'Osservatore Romano, 9 martie 2012) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |