Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prin cruce la lumină

Reflecție la Duminica a II-a din Postul Mare "B"

Suntem în duminica a doua din timpul sfânt al Postului Mare, timp când Isus își poartă crucea pentru mântuirea noastră. Acest fapt ne amintește de adevărul pe care niciodată nu ar trebui să-l uităm, și anume că: "Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el, să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16).

În prima lectură de astăzi, ca de altfel în tot Vechiul Testament, Dumnezeu și-a revelat doar parțial dragostea față de noi oamenii. Căci dragostea sa mare, în toată strălucirea ei, Dumnezeu avea să ne-o arate prin moartea lui Cristos pe cruce pentru noi.

Chemarea lui Avraam de a-și jertfi unicul fiu, Isaac, pe care îl iubea atât de mult, este doar o pală prefigurare a măreței jertfe pe care avea Dumnezeu s-o facă pentru noi, prin moartea lui Isus pe cruce. Când Avraam este gata de jertfirea lui Isaac, Dumnezeu îl cruță de această durere, trimițându-i o altă jertfă, un berbec. Dacă Avraam și Isaac au fost scutiți de această jertfă, Dumnezeu însă nu s-a scutit pe sine și pe Fiul său de această durere, pentru că ne-a iubit mult.

Aici, în Geneza 22,1-18, sunt mai multe elemente, care fac din Avraam și Isaac o prefigurare a Tatălui și a Fiului pe Calvar. Iată numai câteva dintre ele:

- Avraam l-a dus la jertfă pe unicul fiu pe care îl iubea. La fel a făcut și Dumnezeu cu Isus.

- Isaac, care avea în jur de 30 de ani, nu s-a împotrivit. La fel, Isus de 33 de ani, nu s-a împotrivit.

- Isaac și-a dus singur lemnele pentru jertfă. La fel și Isus și-a dus singur crucea.

- Muntele Moria este același munte pe care se află atât Templul cât și Golgota, unde a murit Isus.

Când Isaac l-a întrebat pe Avraam unde este animalul de jertfă, Avraam i-a răspuns că Domnul va avea grijă. Acest loc de pe muntele Moria, unde Avraam i-a spus lui Isaac "că Domnul va avea grijă" (cf. Gen 22,8) este numit în Biblie: "Iehova Iire". Nu se putea un nume mai bun, căci acolo, peste veacuri, avea să fie locul unde Dumnezeu va purtat de grijă întregii omeniri, oferind pe Isus ca jertfă pentru păcatele noastre ale tuturor.

Încă de la căderea omului în păcat, animalul adus ca jertfă a indicat venirea Domnului Isus, Mielul de jertfă (cf. Gen 3,21). Dumnezeu nu va îngădui nici o jertfă umană pentru că numai una singură putea să curețe întreaga omenire, jertfa lui Isus. Crucea a fost altarul unde mielul trimis de Dumnezeu avea să ridice păcatele omenirii. Ioan Botezătorul este cel care notează clar acest lucru, căci îl prezentă pe Isus ca fiind Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii (cf. In 1,29).

Geneza 22,17-18: Dumnezeu îi spune lui Avraam: "Te voi binecuvânta foarte mult și-ți voi înmulți foarte mult sămânța și anume, ca stelele cerului și ca nisipul de pe țărmul mării, și sămânța ta va stăpâni cetățile vrăjmașilor ei. Toate neamurile pământului vor fi binecuvântate în sămânța ta, pentru că ai ascultat de porunca mea!" Iar Sfântul Paul ne spune că Isus este sămânța credincioasă și ascultătoare a lui Avraam, iar noi creștinii suntem neamurile binecuvântate datorită lui (cf. Gal 3,16).

În Marcu 9,1, Isus spune: "Adevărat vă spun, că sunt unii din cei ce stau aici, care nu vor muri până nu vor vedea împărăția lui Dumnezeu venind cu putere." Există multe interpretări asupra acestui verset, dar aici Domnul face o referire clară la Schimbarea Sa la Față. Iar doi oameni care se aflau acolo, Petru și Ioan, au mărturisit despre acest lucru: Petru (cf. 2Pt 1,16-18) și Ioan (cf In 1,14).

După șase zile, de la mărturisirea de credință a lui Petru și de la anunțul Patimii, Isus a luat cu El pe Petru, pe Iacov și pe Ioan, și i-a dus singuri de o parte pe un munte înalt. Acolo s-a schimbat la față înaintea lor.

Sigur că apare întrebarea: de ce i-a ales Isus tocmai pe acești trei oameni? Voi spune de la bun început că nu i-a ales pentru că erau favoriții Lui sau pentru că ar fi fost superiori celorlalți. Cred că aceștia erau cei mai slabi dintre apostoli și Isus a trebuit să-I ia cu El ca pe niște copii mici, altfel ei nu ar mai fi venit deloc.

Ați observat poate vreodată pe stradă, cum o mamă își duce cei trei copii ai ei? Pe unul îl poartă în brațe, pe unul îl ține de mână, iar cel de-al treilea merge în urma ei. Mama trebuie să se oprească din când în când pentru ca cel ce merge singur să nu rămână în urmă. Ni se pare că micuțul care merge în urmă o face să piardă mult timp. Dar apoi ne dăm seama că, spre deosebire de el, cel care era ținut în brațe nu ar fi mers deloc cu ea, dacă nu l-ar fi purtat în brațe, iar cel pe care-l ține de mână ar cădea la fiecare pas. Cred că Petru, Ioan și Iacov erau cam la fel. Deși par să fie privilegiați, ei nu erau decât niște copilași pe care Isus trebuia să-i ia cu El, să-i țină de mână și să-i poarte în brațe.

Cuvântul grecesc pentru "schimbarea la față" este metamorphon, de unde vine cuvântul românesc metamorfoză. Schimbarea a avut loc în trupul lui Isus - nu a fost doar o lumină sau un efect venit din exterior. Schimbarea, transfigurarea era lumina care strălucea dinlăuntrul Lui.

Hainele care i-au devenit albe, mai albe decât își poate imagina sau poate crede cineva, au devenit așa pentru că această lumină venea dinlăuntrul Lui. Asemenea altora, înclin și eu să cred că Adam și Eva erau îmbrăcați astfel de lumină înainte de păcat, o lumină care au pierdut-o și pentru noi. Dar Isus, prin Patima, Moartea și Învierea sa, va câștiga această lumină și pentru noi.

Petru spune: "Am văzut cu ochii noștri mărirea Lui" (2Pt 1,16). Ioan spune și el: "Și noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava singurului născut din Tatăl" (In 1,14). Dar ce-i și mai important este că și noi îl vom vedea într-o zi pe Isus glorificat, așa cum este acum la dreapta Tatălui, și că vom fi vom fi asemenea Lui (cf. 1In 3,2). Asta e grozav, nu-i așa?

"Ilie li s-a arătat împreună cu Moise și stăteau de vorbă cu Isus" (Mc 9,4). Ilie era reprezentantul profeților. Moise era reprezentantul Legii. Biblia spune că atât Legea, cât și Profeții au mărturisit despre moartea lui Isus. Moise știa de venirea lui Hristos, pentru că, iată ce ne spune următorul verset, din Evrei 11:26, despre Moise: "El socotea ocara lui Hristos ca o mai mare bogăție decât comorile Egiptului, pentru că avea ochii pironiți spre răsplătire." Moise știa că va veni Hristos. Toți profeții vorbesc despre suferința Sa și despre slava ce are să-i urmeze.

Dar un lucru și mai important pentru care Isus s-a arătat în strălucire împreună cu Moise și Ilie, la Schimbarea sa la față, este acela, că acești doi aleși, au suferit mult din dragoste pentru mântuirea poporului din timpurile lor. Ei erau în lumină împreună cu Isus, pentru că au umblat prin întunericul suferințelor, pentru salvarea poporului. Ei au fost o prefigurare istorică pentru Isus și pentru suferințele sale. Biblia ne spune, că cei care au suferit împreună cu Isus, îl vor urma oriunde se va duce el (cf Ap 14,4). Deci așa cum Moise și Ilie l-au urmat pe Isus în glorie pentru ca au suferit împreună cu el. Și la fel și toți ceilalți care vor fi suferit împreună cu Isus, apostoli și ucenici din toate timpurile, deci și noi, îl vom urma și noi într-o zi (cf. Rom 8,17).

Dintre toate faptele noastre, cele care vor conta la arătarea în Slavă a Domnului sunt în primul rând suferințele pentru credință și Evanghelie, suferințele din dragoste față de Dumnezeu și față de oameni. Ele vor deveni legitimația noastră de aleși în fața lui Dumnezeu și a oamenilor. Isus, glorificat prin înviere și înălțare, a păstrat semnele rănilor mântuitoare, ca pe o comoară și glorie veșnică. Să ne amintim că la înviere a apărut cu semnele rănilor prin care s-a legitimat ucenicilor. (cf In 20, 27) Deci, cu cât mai multe astfel de răni, cu atât mai multă glorie cerească.

Mi-aduc aminte aici de sfântul Petru de Alcantara (1499-1562), care, apărându-i după moartea sa sfintei Tereza de Avila (1515-1582), i-a zis: "Fericite mi-au fost pocăințele, jertfele și suferințele pentru Isus, căci ele mi-au dobândit o așa de mare glorie în cer".

Deci, curaj, creștinule purtător de cruce cu Isus, că și Paul, în lectura a doua de astăzi, ne asigură de dragostea și răsplata Cerului pentru urmarea Domnului: "Dacă Dumnezeu este pentru noi, cine va fi împotriva noastră? El, care n-a cruțat nici chiar pe Fiul Său, ci L-a dat pentru noi toți, cum nu ne va da fără plată, împreună cu El, toate lucrurile? Cine va ridica pâră împotriva aleșilor lui Dumnezeu? Dumnezeu este Acela care-i socotește neprihăniți! Cine-i va osândi? Cristos a murit! Ba mai mult, El a și înviat, stă la dreapta lui Dumnezeu, și mijlocește pentru noi!" (Rom 8,31-34).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat