Buna Vestire a Domnului
Noua fiică a Sionului
De Salvatore Perrella
Anul acesta, la sfârșitul timpului liturgic al Postului Mare, Biserica celebrează la 26 martie solemnitatea Bunei-Vestiri a Domnului. În Biserica antică, încă din secolul al V-lea, evenimentul întrupării feciorelnice a Fiului lui Dumnezeu, făcută posibilă de acel fiat al Fecioarei din Nazaret, era celebrat în timpul Crăciunului; după aceea, preocupări de exactitate cronologico-teologică au contribuit la fixarea solemnității Bunei Vestiri cu nouă luni înainte de 25 decembrie, ziua nașterii Răscumpărătorului la Betleem în Iudeea. Acest eveniment, care celebrează începutul răscumpărării noastre, pune în centrul reflecției rugătoare fie acel fiat al Cuvântului, fie acel fiat al Mamei; ambele voite și făcute posibile de voința insondabilă a lui Dumnezeu cu finalitatea de a recupera omenirea la Alianță și de a continua astfel colloquium salutis.
În Maria, Duhul a realizat "noua creație", care este pe deplin conformă cu proiectul lui Dumnezeu. Credincioșii contemplă cu plăcere în Tota pulchra cea mai înaltă demnitate conferită unei creaturi, uneia dintre ei, și în cultul marian, în evlavia tandră și genuină exprimă lauda și recunoștința Bisericii pentru aceste daruri extraordinare. Ca nouă "fiică a Sionului", intrând în alianța nupțială cu Dumnezeu, a putut să ofere Domnului o adevărată inimă de soție: frumoasă, primitoare, feciorelnică, jertfelnică, bucuroasă.
Pentru aceasta, afirma Papa Wojtyla într-o cateheză din 1996, "«fiica Sionului» nu mai este pur și simplu un subiect colectiv, ci o persoană care reprezintă omenirea și, în momentul Bunei Vestiri, răspunde la propunerea de iubire divină cu propria iubire nupțială". În afară de asta, mergând pe urma capitolului marian din Conciliul al II-lea din Vatican, în special cu enciclica Redemptoris Mater, el a contribuit la aprofundarea figurii teologale a Mariei, arătând-o ca prima discipolă, slujitoare foarte asemănătoare cu Slujitorul-Isus, credincioasă în și a Fiului care precede poporul lui Dumnezeu în pelerinajul și în diaconia credinței. Teza cu privire la forța și strălucirea dimensiunii antropologice și teologale a Femeii lui da își are motivația sa în faptul că după învățătura biblică este "frumos" tot ceea ce este conform Cuvântului lui Dumnezeu, voinței sale, planurilor sale.
În afară de asta, densitatea și caracterul exemplar al dimensiunii teologale a Fecioarei sunt motivate de unirea strânsă dintre Cristos și Mamă de o unire înrădăcinată într-o deosebită condiție supranaturală și de o slujire înrădăcinată și susținută, ca să spunem împreună cu Ioan Paul al II-lea, "de conformitatea specială a amândurora cu voința divină". Acel fiat al Mariei este în deplină consonanță și dependență cu acel fiat al Cuvântului întrupat; rostind asentimentul său în mod liber, conștient și responsabil, conformându-se cu voința divină, Maria asumă atitudinea Fiului lui Dumnezeu devenit om. Frumusețea și aspectul concret al Mariei femeie liberă și curajoasă reies de fapt în momentele fundamentale ale prezenței și slujirii sale: la Buna Vestire "rostind «da»-ul său total la proiectul divin, Maria este pe deplin liberă în fața lui Dumnezeu. În același timp ea se simte personal responsabilă față de omenire, al cărei viitor este legat de răspunsul ei" (Ioan Paul al II-lea, 18 septembrie 1996); la Cana Galileii (cf. In 2,1-12), unde Cristos a săvârșit primul și prototipul semnelor mesianice ale Împărăției și unde Mama "deși exercitând o influență discretă și maternă, cu prezența sa este, până la urmă, determinantă. Inițiativa Fecioarei apare și mai surprinzătoare, dacă se ia în considerare condiția de inferioritate a femeii în societatea iudaică. De fapt, la Cana, Isus nu numai că recunoaște demnitatea și rolul geniului feminin, ci, primind intervenția Mamei sale, îi oferă posibilitatea de a fi părtașă la opera mesianică" (Ioan Paul al II-lea, 5 martie 1997); lângă Cruce (cf. In 19,15-27), unde Maria și femeile "stăteau în picioare", "stăteau drepte". Folosind această expresie, "Evanghelistul intenționează probabil să prezinte demnitatea și tăria manifestate în durere de Maria și de celelalte femei. Îndeosebi faptul de «a sta în picioare» al Fecioarei (...) amintește fermitatea ei de neclintit și curajul extraordinar în înfruntarea pătimirilor. În drama Calvarului Maria este susținută de credință, întărită în decursul evenimentelor din existența sa și, mai ales, în timpul vieții publice a lui Isus (...). În acest suprem «da» al Mariei strălucește speranța încrezătoare în viitorul misterios (...). Speranța Mariei la picioarele Crucii cuprinde o lumină mai puternică decât întunericul care domnește în multe inimi: în fața Sacrificiului răscumpărător se naște în Maria speranța Bisericii și a omenirii" (Ioan Paul al II-lea, 2 aprilie 1997).
În afară de aceasta, în Maria constituită creatură nouă de iubirea ireductibilă a lui Dumnezeu putem găsi rezumată responsabilitatea întregii omeniri; faptul de "a sta" lângă Fiul, ca mamă, slujitoare și discipolă, o situează ca un model de responsabilitate.
Acești ani post-Vatican II au demonstrat că, de fapt, Cuvântul lui Dumnezeu este locul și ambientul natural pentru o interpretare autentică, potrivită și mereu actuală a prezenței și a semnificației Mamei lui Isus pentru Biserica discipolilor. Locul și rolul pe care Maria le-a avut, per sola gratia, în evenimentele mesianico-mântuitoare ale Domnului sunt aceleași pe care ea trebuie să le aibă în însăși credința și în însăși viața Bisericii până la parusia Mielului. Sfânta Maria, Femeia lui «da», amintește în mod cordial credincioșilor și Bisericii însăși că dacă ne lăsăm pătrunși asemenea ei de Cuvânt devenim, prin Har, reflexii ale singurei Lumini care luminează și încălzește inima și viața, primind de asemenea criteriul de bază cu care să discernem și să judecăm ceea ce există și existența nu cu aroganța rațiunii, ci cu strălucirea carității agapice, singura care ne va permite să intrăm în marele și veșnicul sân al lui Dumnezeu; speranță râvnită de toți cei care se lasă străbătuți și copleșiți de Cuvântul adevărului și al vieții. Motiv pentru care, a afirmat Benedict al XVI-lea la audiența generală de miercuri 14 martie 2012: "Maria ne învață necesitatea rugăciunii și ne arată că numai o legătură constantă, intimă, plină de iubire cu Fiul său putem să ieșim din «casa noastră», din noi înșine, cu curaj, pentru a ajunge la marginile lumii și a-l vesti pretutindeni pe Domnul Isus, Mântuitorul lumii"; unicul în măsură cu Duhul său să ne facă apți, ca Maria mama sa, de a deveni creaturi ale lui "da".
(După L'Osservatore romano, 25 martie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 6.