Reflecție: Frumusețea Îngerului
A vorbi despre frumusețe înseamnă a vorbi despre adevăr. Adevărul este unic. Frumusețea, exprimându-l, este unică. Dar omul, în învelișul corporal, vede în parte și exprimă în parte, astfel încât și frumusețea, și adevărul uman sunt fațete diferite, sesizate din perspective diferite, ale adevărului unic și frumuseții unice.
La Fra Angelico, Izgonirea din Rai este prezentă în fiecare reprezentare a Bunei Vestiri, dar îngerul izgonirii fie nu se vede în întregime, fie apare undeva, sus, deasupra protopărinților, ocrotitor și ferm, în veșmânt diafan și fără altă armă decât propriile-i brațe. Cel care apare înveșmântat este însă Îngerul Bunei Vestiri. Protopărinții poartă veșminte de culoarea pielii, în timp ce Sfânta Fecioară poartă haina și firea îngerului și mantia sa violet - a corpului terestru transfigurat prin ascultare. Aparent, nici o legătură nu s-ar stabili între izgonirea din rai și Buna Vestire în aceeași reprezentare, dar lumina divină trece peste îngerul izgonirii, peste îngerul Bunei Vestiri și luminează fața Sfintei Fecioare. Iar gestul de adorație al îngerului reia gestul de ascultare al Sfintei Fecioare.
Frumusețea îngerului este ascultarea și slujirea. Acestea conferă îngerului veșminte de har, acestea o înveșmântează în bogăția harului pe Sfânta Fecioară. Hainele Îngerului Bunei Vestiri sunt asemănătoare veșmintelor lui Adam și ale Evei înainte de Cădere și sunt veșminte de pace. Tot veșminte de pace sunt și hainele îngerilor care-l înconjoară pe Isus la a doua sa venire, așa cum sunt reprezentați în pridvorul Mănăstirii Humor1. Însemnul puterii lor e sceptrul, subțire ca o suflare - ca suflarea și lumina aureolei lui Isus, deasupra căreia sunt reprezentați. Puterea divina este perfecta armonie, deci pacea - iar veșmintele lor sunt princiare și sunt veșmintele păcii. Singura dată când îngerul a îmbrăcat armura a fost pentru restabilirea armoniei divine.
Frumusețea îngerului înseamnă armonia vieții divine în care există el însuși și care, de fapt, l-a creat. Iar armonia desăvârșită înseamnă muzica. Îngerii lui Fra Angelico sunt reprezentați adeseori cântând. La Voroneț, cel care cânta e omul, care și-a recunoscut și mărturisit păcatul, pe care Domnul l-a iertat și care s-a reîntors astfel în armonia divină - regele David.
Frumusețea îngerului înseamnă cuvântul și tăcerea sa. Față de om, îngerii vorbesc. Iar atunci când tac, exprimă tăcerea lui Dumnezeu, care este plenitudinea iubirii, puterii, frumuseții sale - densitatea de neimaginat a luminii începutului. Dar acolo unde mintea nu poate ajunge și ochiul nu poate pătrunde, acolo ajunge inima. La Fra Angelico, gestul de adorație al îngerului Bunei Vestiri transmite întreaga iubire a lui Dumnezeu, iar pe aripile sale se ordonează ochii lui care, în calitate de înger, îl privește neîncetat pe Dumnezeu. Aripile îngerilor de pe frescele mănăstirilor din nordul Moldovei nu au "ochi", dar privirea lor atotcuprinzătoare este redată (în pridvorul Mănăstirii Humor) astfel: arhanghelul Mihail privește sever, înainte. Toți ceilalți îngeri care înconjoară aureola lui Isus privesc fiecare spre alt punct cardinal, îmbrățișând în privirea lor plină de iubire întregul univers. Iar ochii lor sunt larg deschiși - fiindcă îngerii sunt "veghetorii" omului în drumul lui către Isus. Fie că ochii sunt pe aripile îngerului, fie că ochii sunt ai nenumăraților îngeri "veghetori", ideea e aceeași: omul nu a fost lăsat niciodată singur într-un univers ostil. Integrarea în armonia universală este o permanentă ascensiune prin puterea iubirii și fiecare pas e asistat de îngeri - dar ascensiunea ca atare e o problemă de liber arbitru și de voință din partea omului. Poate de aceea există o deosebire esențială în modul de percepere- reprezentare al îngerilor de-a lungul timpului între noi și Occident:
- în timp ce noi, și în special Moldova2, am fost lăsați singuri în calea tuturor furtunilor istoriei, am căutat sprijinul neîndoielnic al lui Dumnezeu și mesagerilor lui, i-am reprezentat pe îngeri cu precădere adulți, uneori înarmați, dar îmbrăcați totdeauna cu veșmintele princiare ale harului,
- în Occident, începând din Evul Mediu târziu, continuând cu Renașterea și Barocul, chipul îngerului a fost micșorat, edulcorat, infantilizat, alegorizat, de multe ori ascuns până la a cădea aproape complet în uitare. Reînnoirea credinței în îngeri începe relativ recent, cu marii papi ai timpului nostru - Paul al VI-lea, Ioan Paul I, Ioan Paul al II-lea, Benedict al XVI-lea.
De fapt, într-un timp care tinde să idolatrizeze cosmosul și să transforme într-un fel fizica cuantica într-o "religie" sui generis în mișcarea New Age, îngerii sunt marii necunoscuți ai credinței.
De aceea e o necesitate vitală să ne întoarcem privirea spre cerul din inimă - fiindcă acolo Îl găsim pe Dumnezeu iar mesagerii lui, îngerii, sunt în preajmă să ne călăuzească, să ne ajute. Fra Angelico stă mărturie, fiindcă - așa cum aprecia Michelangelo, "îți vine să crezi că bunul călugăr a vizitat Paradisul și i s-a permis să-și ia direct de acolo modelele".
Dr. Ecaterina Hanganu
Note
1 La cinci dintre cele 82 de biserici vechi ale Moldovei s-au păstrat mai mult sau mai puțin complete picturile originale exterioare: Humor (1535), Moldovița (1537), Arbore (1541), Voroneț (1547), Sucevița (aprox. 1600). Privindu-le, parcurgem istoria mistică a vieții universale. Iar prezența îngerului este constantă, deopotrivă în fața omului și în fața lui Dumnezeu.
2 Wilhelm Nyssen, un mare iubitor al mănăstirilor din nordul Moldovei, a spus: "În toate meandrele istoriei, Moldova a deținut și a păstrat rolul unui David în fața lui Goliat".
lecturi: 26.