Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Biblia citită cu ochii lui Augustin

Colocviu cu părintele Prosper Grech care va fi creat cardinal la următorul Consistoriu

De Nicola Gori

A simțit vocația augustiniană când încă era tânăr licean la Malta. Când a venit războiul a trebuit să presteze serviciu militar în artileria antiaeriană, însă acest lucru nu l-a împiedicat să încoroneze acel vis și să cultive pasiunea sa față de studiul Sfintei Scripturi, în care astăzi este unul dintre specialiștii indiscutabili. Împreună cu priorul general de atunci, Agostino Trapè, în anul 1969 a întemeiat Institutul Patristic "Augustinianum", al cărui prim președinte a fost el, lucrând și drept consultant al Congregației pentru Doctrina Credinței în anii în care era prefect Joseph Ratzinger. Este părintele Prosper Grech, călugăr din ordinul sfântului Augustin, care va fi creat cardinal la Consistoriul din 18 februarie. În ajunul hirotonirii episcopale - care îi va fi conferită miercuri 8 februarie în concatedrala "Sfântul Ioan" în Malta - părintele Grech, în acest interviu acordat ziarului nostru, reparcurge etapele vieții sale și ale carierei sale de academician și de studios.

Cum s-a născut vocația dumneavoastră augustiniană?

Încă de copil simțeam ceva: probabil o chemare, nu bine definită, la chemarea călugărească. Apoi am mers la școală și am obținut licența liceală. Când a venit războiul, împreună cu mama mea a trebuit să mergem la tatăl meu la Alexandria în Egipt, unde avea serviciul. Dar au început bombardamentele grele asupra Maltei și nu am putut să plecăm. Atunci m-am înscris la facultatea de medicină de la Universitatea din Malta, însă experiență a durat numai puține luni. Îmi amintesc că la universitate eram jumătate studenți și jumătate soldați. Eu eram în artileria antiaeriană și mergeam la cursuri în ținută de soldat. Desigur, războiul te face să te gândește la multe lucruri: astfel am reflectat asupra vocației mele, pe care deja o simțeam de mic copil. Vărul meu era augustinian. I-am deschis inima mea. Și astfel el a vorbit cu provincialul. În anul 1943 am fost primit în ordin. Atunci a început viața mea augustiniană și trebuie să spun că nu mi-a părut rău niciodată că am îmbrățișat-o. Am făcut deci noviciatul și cei doi ani de filozofie la Rabat în Malta, în timp ce pentru teologie, în anul 1946, am fost trimis de provincial la Roma. Am frecventat cei patru ani la Colegiul internațional "Sfânta Monica" și anul suplimentar la Universitatea Pontificală Gregoriană pentru licență. În sfârșit, după teza mea, m-am înscris la Institutul Pontifical Biblic, unde am obținut licența și doctoratul.

Cum s-a născut ideea de a întemeia Institutul Patristic "Augustinianum"?

La sfârșitul anilor Șaizeci, la Colegiul internațional "Sfânta Monica" era augustinianul Antonio Casamassa. Era un mare patrolog și un vestit profesor. În acel timp eu eram la Institutul Pontifical Biblic. Vorbind cu părintele Agostino Trapè, care era pe atunci asistent al priorului general al ordinului, l-am întrebat dacă nu era cazul să se deschidă un institut patristic, după stilul institutului biblic și al celui oriental. Părintele Trapè mi-a răspuns că aceea a fost mereu ideea sa. Așa s-a născut proiectul. Atunci când Trapè a fost ales prior general, eu eram secretarul monseniorului Petrus Canisius Jean van Lierde, vicar general al Sanctității Sale pentru Cetatea Vaticanului. Noul prior general m-a chemat și am început să realizăm proiectul. Data oficială de înființare este 14 februarie 1969. La 25 iulie 1969, Congregația pentru Educația Catolică a dat un decret pentru recunoașterea canonică. Îndatoririle specifice prefixate erau acelea de a oferi o specializare în studiul Părinților Bisericii, pentru că s-a simțit din mai multe părți o astfel de lipsă. În pofida indicațiilor Conciliului al II-lea din Vatican, Părinții Bisericii era încă puțin cunoscuți, pentru că studiile se concentrau pe Sfânta Scriptură și pe teologia contemporană. În realitate, pentru a face o teologie serioasă nu se poate porni direct de la teologia din secolul al XX-lea fără a lua în considerare teologia din primele secole, altminteri se riscă să se piardă din vedere Tradiția. Părinții sunt martori ai credinței Bisericii primare, care era mai aproape de apostoli. Studiul lor era esențial. În afară de asta, este un studiu foarte interesant, pentru că nu este vorba numai de filologie, ci și de istoria Bisericii din primele secole, de sociologie, de filozofie și de arheologie. Deci este important să se studieze Părinții Bisericii, pentru că exemplul lor, tradus în termeni moderni, poate să ofere și o hermeneutică specifică de aplicat la timpurile noastre. De fapt, și astăzi trăim într-o lume destul de îndepărtată de creștinism. Și nu că problemele actuale ar fi atât de diferite de cele de atunci.

Dumneavoastră ați fost membru al comisiei pregătitoare a constituției apostolice Sapientia Christiana, despre normativa universităților și facultăților ecleziastice. De ce anume v-ați ocupat?

Am fost în comisie și, împreună cu cardinalul José Saraiva Martins, m-am ocupat îndeosebi de secțiunea despre studii. În această privință, cred că acest document astăzi are nevoie de un pic de revizuire. Studiile au fost structurate așa cum se face de obicei: filozofia, teologia și apoi măcar doi ani de specializare teologică. Însă, actualmente se simte un pic necesitatea de a da mai mult spațiu filozofiei, chiar și pentru cei care vin din institutele de specializare și de pregătire. Asta pentru că suntem înconjurați de gândirea slabă, deci de multe ori lipsită de o solidă bază metafizică. Lucru care este în schimb de extremă necesitate pentru reflecția teologică. Apoi, în unele seminarii teologia generică nu este studiată corespunzător. Atunci când un student ajunge în institutul nostru fără bacalaureatul teologic, trebuie să dea un examen de admitere la licență în teologie generică. În cei doi sau trei ani de specializare, chiar indirect se consolidează această pregătire teologică. Însă cred că o bună revizuire este necesară, și pentru a adapta constituția la problemele care se referă astăzi îndeosebi la unele țări. Considerăm că între timp au apărut diferite teologii și hermeneutici - ca aceea a eliberării și aceea feministă - care pot să fie și interesante din punct de vedere al reflecției teologice: rămâne faptul că nucleul problemei este teologia pe care am putea-o numi "clasică", împreună cu diferitele sale capitole care pot să fie aplicate și la probleme sociale. Lucrul fundamental este că dacă nu se face teologia perennis, așa cum se spune, este puțin material fie pentru specializări, fie pentru pastorație.

Ca specialist în științe biblice ați avut ocazia de a discuta cu Joseph Ratzinger despre hermeneutică?

Cardinalul Ratzinger a fost mereu preocupat de problema lui Isus istoric și de problema demitizării ridicată de Rudolf Karl Bultmann. Filozoful afirmă că ceea ce noi numim supranatural este un mit comun din primul și din al doilea secol. Și trebuie să fie interpretat în lumina filozofiei existențialiste. Acest lucru îl preocupa mult pe cardinalul Ratzinger.

Ce vă amintiți mai mult din colaborarea dumneavoastră cu prefectul de atunci al Congregației pentru Doctrina Credinței?

Personal nu e că îl întâlneam în fiecare zi pe cardinalul Ratzinger. Cel care prezida consultările noastre de teologie era aproape întotdeauna secretarul dicasterului, chiar dacă uneori eram chemat personal de el. Prima impresie pe care am avut-o și pe care am menținut-o mereu este că e vorba de un om distins, inteligent, cult, educat și respectuos. Am fost numit consultant în anul 1984. Atunci când am ajuns în Congregație nu aveam un sector specific. Fiind un biblist și nu un specialist în patristică, mi-a fost încredințată misiunea de a răspunde la obiecții din punct de vedere biblic. În dicaster ajung probleme juridice care trebuie rezolvate și cărți care trebuie examinate. Îmi amintesc că tocmai când am început slujirea mea în Congregație, m-am simțit ca în primul an de teologie: trebuia să studiez din nou totul. Din fericire, atunci când apar anumite probleme, există deja experți foarte buni care dau o părere. Apoi intervenim noi și dăm o evaluare și cu privire la autoritatea științifică a părerii experților. Votul teologilor este numai un vot consultativ, pentru că este apoi consultarea specială a cardinalilor și a episcopilor: votul lor este decisiv și este cel care este prezentat Papei pentru confirmare.

Vă amintiți de vreun episod deosebit din colaborarea dumneavoastră cu cardinalul Ratzinger?

Odată m-a chemat pentru a-mi încredința rolul de vizitator apostolic pentru seminariile din India. În acel timp, mulți teologi indieni considerau teologia noastră tradițională aproape ca o teologie colonizatoare, care venea din Occident și care trebuia să fie impusă și Orientului. Este adevărat că indienii, îndeosebi în gândirea hindusă, au o filozofie foarte avansată, probabil și mult mai veche decât cea scolastică. Anumite probleme tratate în scolastică, și chiar și în cea greacă, au fost anticipate într-un fel în cea hindusă. Această filozofie foarte bogată poate să fie folosită în slujba teologiei, așa cum au făcut Părinții Bisericii folosind filozofia greacă pentru a îmbogăți teologia. Desigur, atunci când se începe jocul cu cuvintele apar problemele. De exemplu, s-a întâmplat cu termenul unique aplicat lui Cristos sau la categoria de avatar apropiată de întrupare. În afară de asta, unii teologi au început să spună că creștinismul este aproape un optional, făcând de fapt o relativizare a religiei. Este vorba de o poziție care și astăzi persistă, chiar dacă în forme mult mai puțin accentuate. Indienii sunt desigur liberi și trebuie încurajați să dezvolte o teologie catolică înculturată în gândirea din India. Dar trebuie subliniat faptul unic și veșnic al revelației lui Dumnezeu în Isus Cristos.

Există vreun titlu printre operele dumneavoastră care vă este deosebit de drag?

Am publicat odată primul volum din istoria teologiei îngrijit de benedictinul Basil Studer și de augustinianul Angelo di Berardino, o operă nu atât despre conținutul istorico-teologic, ci despre metodologie. Îmi amintesc că am scris un articol lung despre modul în care s-a dezvoltat teologia Noului Testament, adică despre dinamica teologică a gândirii autorilor Noului Testament însuși. Un alt articol care mi-a rămas întipărit este cel scris despre Petru pentru Enciclopedia Papilor editată de Institutul Enciclopediei Italiene Treccani. Prima mea publicație este din 1964 și este dedicată ideilor teologice fundamentale din Noul Testament. M-am gândit să închei acest parcurs cu o altă sinteză a spiritualității Noului Testament, care a fost publicată în engleză de Eerdmans și care se traduce în italiană de editura Paideia.

Dumneavoastră sunteți membru al Asociației patristice internaționale. De ce anume vă ocupați?

Asociația patristică internațională ține în fiecare an un congres la Oxford, la care participă mii de înscriși. Institutul nostru este mereu reprezentat la aceste conferințe fie de călugări, fie de laici și laice. Eu, care nu sunt un patrolog prin formare, mi-am ales domeniul care îmi plăcea mai mult, adică tranziția dintre timpurile Noului Testament și timpurile Părinților de la începuturile primului, al doilea și al treilea secol. A trebuit să încep să studiez din nou aproape tot, dar puțin câte puțin m-am interesat mult de materia asta. Trebuie să spun că am învățat și din tezele de licență pe care le scriu studenții noștri și din lucrările de doctorat, precum și din dialogul dintre colegii mei profesori și studenți.

Și în Comisia Pontificală Biblică?

Comisia Pontificală Biblică formulează un document despre o materie specifică. Eu am intrat când Comisia studia problema raportului dintre Biblie și morală. Fiecăruia dintre noi s-a cerut să contribuie cu un capitol la acest studiu. Astfel, puțin câte puțin a fost completat documentul. Mie mi-a revenit misiunea să traduc documentul din italiană în engleză: misiune dificilă deoarece nu este ușor să unifici douăzeci de contribuții în stiluri diferite. Acum Comisia se interesează de inspirația și de adevărul Sfintei Scripturi, temă care este foarte îndrăgită de Papa. Am pregătit contribuția mea, dar nu știu dacă, fiind cardinal, voi putea continua să lucrez în Comisie.

(După L'Osservatore romano, 8 februarie 2012)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 33.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat