Progresele relațiilor ecumenice cu Bisericile ortodoxe orientale
Pas după pas în direcția corectă
De Gabrile Quicke
Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor
În mesajul său pentru Ziua Mondială a Păcii din 2011, Papa Benedict al XVI-lea a subliniat că "marile religii pot să constituie un important factor de unitate și de pace pentru familia umană". Pentru aceasta, în octombrie 2011, el i-a invitat pe credincioșii creștini de diferite confesiuni, împreună cu reprezentanții diferitelor tradiții religioase, să devină pelerini ai adevărului și ai păcii pentru a comemora a douăzeci și cincea aniversare a Zilei Mondiale de Rugăciune pentru Pace care a fost voită de Papa Ioan Paul al II-lea în 1986 la Assisi. Au participat la eveniment reprezentanți din mai multe Biserici ortodoxe orientale: Biserica siro-ortodoxă din Antiohia, Catolicosatul tuturor Armenilor și Sfântul Scaun de Cilicia, Biserica ortodoxă siro-malankareză și Biserica asiriană din Orient. În timpul întâlnirii bazilicii Sfânta Maria a Îngerilor, Norvan Zakarian, arhiepiscop primat al diecezei de Franța a Bisericii armene apostolice, a Sfântului Scaun de Etchmiadzin, a reflectat asupra faptului că promovarea păcii în lume constituie parte integrantă a misiunii după care Biserica continuă opera răscumpărătoare a lui Cristos pe pământ.
Cât privește relațiile cu Bisericile ortodoxe orientale, în fiecare an la sfârșitul lunii ianuarie are loc Adunarea plenară a Comisiei mixte internaționale pentru dialogul teologic dintre Biserica catolică și Bisericile ortodoxe orientale. Reprezentanții catolici și ortodocși orientali, delegați de Bisericile lor, s-au reunit în 2011 între 25-28 ianuarie, co-prezidați de cardinalul Kurt Koch, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor (CPPUC), și de mitropolitul Bishoy de Damiette, secretar general al sfântului sinod al Bisericii copte ortodoxe. Întâlnirea s-a ținut la Roma la "Domus Internationalis Paulus VI", găzduit de CPPUC.
În timpul Adunării plenare, membrii au continuat studiul lor despre comuniunea care exista între Biserici până la jumătatea secolului al V-lea și despre rolul monahismului în acest context. Mai precis, s-a reflectat asupra exprimărilor concrete de comuniune și de comunicare existente între Biserici înainte de despărțirea lor. De fapt, comuniunea se exprima îndeosebi prin diferite forme de comunicare. Exista un simț comun de responsabilitate al fiecărei Biserici locale față de celelalte Biserici, care se manifesta clar în schimbul de scrisori și în deciziile sinodale. Această practică permitea încurajarea și stimularea reciprocă, precum și solicitarea și furnizare de clarificări teologice și disciplinare. Schimbul, reciproc, mărturisea un însemnat nivel de comuniune între comunitățile locale din primele secole de expansiune a creștinismului în imperiul roman și dincolo de el, până în țări ca Armenia, Persia, Etiopia și India. Fenomenul universal al ascetismului creștin, prezent încă din cele dintâi timpuri, a avut exprimare în mișcările monastice care s-au născut de la sfârșitul secolului al treilea încoace în toate regiunile din lumea creștină. S-a dezvoltat astfel un schimb rodnic de scrieri spirituale monastice care proveneau din Orientul creștin, ce depășea și diviziunile doctrinale și culturale.
Tradiția malankareză, prezentă în Kerala (India de Sud), își înfige rădăcinile sale în marea expansiune misionară a Bisericii siriene orientale care a avut loc în primele secole din era creștină și este atribuită inspirației apostolului Toma. Creștinii sfântului Toma din India formau o comunitate compactă până în secolul al XVII-lea. După venirea portughezilor, această unitate s-a rupt și astăzi Biserica sfântului Toma este împărțită în comunități diferite. Biserica malankareză din India este compusă din două fracțiuni: Biserica siro-ortodoxă malankareză, care este în comuniune deplină cu Patriarhul siro-ortodox de Antiohia, și Biserica ortodoxă siro-malankareză care tinde să devină pe deplin autonomă. Comisia mixtă de dialog dintre Biserica catolică și Biserica siro-ortodoxă malankareză a avut a XIV-a întâlnire a sa la 6 decembrie la Patriarchal Centre din Puthencruz. Copreședinții erau episcopul Brian Farrell, secretar al CPPUC, și mitropolitul Kuriakose Mar Theophilose. Între principalele puncte pe ordinea de zi figurau semnarea acordului cu privire la folosirea împreună a locurilor de cult cum ar fi bisericile și cimitirele, apariția de grupuri penticostale în cadrul Bisericilor, raportul despre proiectul de traducere a rugăciunilor din tradiția siriacă în engleză și în malayalam.
Comisia mixtă de dialog dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă malankareză a avut a XXI-a întâlnire a sa între 7-8 decembrie în Kottayam la Sophia Centre. Reuniunea a fost co-prezidată de episcopul Farrell și de mitropolitul Gabriel Mar Gregorios, președinte al Departamentului de relații ecumenice al Bisericii ortodoxe siro-malankareze. Diferite probleme au fost discutate, între care acceptarea acordului cu privire la folosirea comună a locurilor sacre, administrarea sacramentului ungerii bolnavilor pentru credincioșii dintr-o altă Biserică, spiritualitatea monastică în contextul indian, locul sfântului Petru în textele liturgice, Simon în sfântul Efrem și Iacob de Sarug.
Între 29-30 noiembrie 2011 s-a ținut a X-a adunare generală a Consiliului medio-oriental al Bisericilor din vechea cetate Paphos, în Cipru, cu tema "Mulțimea celor care au venit la credință avea o singură inimă" (Fap 4,32). Toți reprezentanții care formează cele patru familii ale Consiliului (Biserica catolică, Bisericile ortodoxe orientale, Bisericile ortodoxe și comunitatea evanghelică) au luat parte la întâlnirea găzduită de Biserica ortodoxă din Cipru reprezentată de arhiepiscopul său, Chrysostomos al II-lea. Cu această ocazie, a fost citit un salut al cardinalului Kurt Koch, președinte al CPPUC, adresat participanților. Cardinalul a subliniat că Consiliul medio-oriental al Bisericilor a desfășurat un rol considerabil în promovarea și schițarea vieții ecumenice în această regiune și a întărit legăturile creștine de fraternitate și de mărturie comună la nivel regional prin întâlniri, formare, reflecție teologică, caritate, dialog interreligios și promovarea demnității umane. Președintele CPPUC a adăugat apoi că, în păstrarea credinței bazate pe Cuvântul lui Dumnezeu, Consiliul medio-oriental este chemat să fie un semn de comuniune prin mărturia mesajului lui Cristos și a Evangheliei sale de iubire și de pace în mijlocul dificultăților mereu noi, așa cum este chemat să fie glasul tuturor creștinilor în Orientul Mijlociu. Membrii Consiliului au fost încurajați să lucreze împreună într-un spirit de solidaritate și să înfrunte împreună aceleași provocări, în primul rând schimbările politice derivate din "primăvara arabă", problema libertății de religie și de conștiință, problema suferinței cauzate de discriminare și de violență, emigrația multor creștini care părăsesc regiunea. Adunarea a ales și un nou comitet executiv și a numit, pentru următorii patru ani, președinții și noul secretar general, în persoana părintelui Paul Rouhana, din Biserica maronită, care îl înlocuiește pe Guirgis Ibrahim Saleh, care a fost ales secretar general emerit.
În încheiere, câteva perspective viitoare cu privire la progresul dialogului ecumenic. În Ut unum sint, fericitul papă Ioan Paul al II-lea descrie dialogul ca "o necesitate declarată, una din prioritățile Bisericii". Dialogul este mai mult decât un simplu schimb de idei; el este "un schimb de daruri". Papa Ioan Paul al II-lea începe scrisoarea sa apostolică Orientale lumen cu aceste cuvinte: "Lumina din Orient a luminat Biserica universală". De fapt, creștinătatea a venit din Orient și Bisericile orientale au adus Bisericii universale mari bogății de înțelepciune spirituală și teologică, de artă și de cultură.
Roadele cele mai pozitive și semnificative ale ecumenismului formate în ultimele decenii se pot găsi, mai mult decât în diferitele documente comune, în noul spirit care pătrunde raporturile dintre Biserici. Fericitul papă Ioan Paul al II-lea a vorbit despre fraternitatea creștină regăsită ca despre cel mai important rod al ecumenismului: ne-am redescoperit frați și surori în Cristos, am învățat să ne apreciem unii pe alții și, împreună, am întreprins drumul spre unitatea deplină. Conciliul al II-lea din Vatican a recunoscut Bisericile orientale ca adevărate Biserici ale lui Cristos și sacramentele lor ca adevărate sacramente. Comuniunea reală deși imperfectă care deja există permite Bisericilor să se recunoască reciproc drept Biserici surori.
Elemente esențiale de unitate au fost menținute în pofida diviziunii: putem să fim profund recunoscători pentru faptul că, după aproape o mie cinci sute de ani de despărțire, suntem oricum în acord cu privire la aspecte fundamentale cum ar fi natura sacramentală a Bisericii, succesiunea apostolică în slujirea episcopală și necesitatea urgentă de a mărturisi în lume Evanghelia Domnului și Mântuitorului nostru Isus Cristos. Dialogul este intenționat să ducă înainte reflecția sa despre comuniunea și despre comunicarea existente între Biserici până la jumătatea secolului al V-lea din istoria creștină, despre rolul exercitat de Roma în perioada precedentă despărțirii care a avut loc după Conciliul din Calcedon și despre rolul desfășurat de monahism.
Inspirându-se din apelul revoluționar, lansat de Papa Ioan Paul al II-lea în enciclica sa ecumenică Ut unum sint și confirmat de mai multe ori de Papa Benedict al XVI-lea, de a întreprinde un dialog fratern despre exercitarea viitoare a primatului, dialogul cu Bisericile ortodoxe orientale trebuie să-i încurajeze pe conducătorii Bisericilor și pe teologii lor să reflecteze asupra ministeriului petrin din primul mileniu într-un dialog răbdător și fratern.
Atunci când se face un pelerinaj este recomandabil să nu se înceapă cu pas vioi, pentru că este nevoie de răbdare pentru a găsi ritmul just de mers. În mod asemănător, pe calea spre unitatea creștină este nevoie de timp pentru a învăța să mergem împreună, zi după zi, ca pelerini care știu să meargă înainte dar încă nu văd destinația finală, unitatea deplină. Pelerinii medievali începeau adesea călătoria lor parcurgând labirintul de la Chartres, care poate fi considerat ca un simbol al ecumenismului spiritual. Acest labirint se compune din multe cotituri și curbe care reprezintă căutarea lui Dumnezeu din partea credincioșilor. Și ecumenismul are diferite dificultăți și provocări. Atunci când cotim la o curbă, adesea avem impresia că am făcut un pas înapoi, dar în realitate continuăm să mergem înainte. Ceea ce este nevoie este să facem un pas după altul cu răbdare, încredere și iubire. În labirint pare că există probleme de orientare. Dar nu este așa. Nu suntem niciodată departe de centru, pentru că fiecare pas este mereu un pas în direcția corectă. Trebuie pur și simplu să urmăm drumul nostru, să continuăm, să înaintăm, să nu ezităm. Suntem mereu pe drum. Călătoria noastră are un obiectiv - ca "toți să fie una" - însă drumul este lung și întortocheat. Uneori este greu să măsurăm progresele făcute. Creșterea în credință și în încredere nu este calculabilă. Ceea ce contează este să știm că ne mișcăm, că Domnul însuși ne însoțește ca o călăuză în noapte. Centrul labirintului pelerinilor îl pune pe Cristos în centrul diferitelor cotituri ale vieții. În Cristos nu există frică. Oricine trăiește în iubirea lui Cristos, nu se teme de nimic. Iubirea ne unește realmente cu Dumnezeu și întărește legătura noastră cu alții, până când această unitate își va avea împlinirea sa în cer.
(După L'Osservatore romano, 21 ianuarie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 27.