Reflecție de Crăciun: Isus s-a născut pentru mântuirea noastră
În ziua de 25 decembrie când noi, creștinii, sărbătorim Crăciunul, lumina și căldura de la soare care tot scăzuse până la această dată, acum pentru prima dată încep să crească. Și păgânii făceau sărbătoare la această dată, dar ei făceau pentru astrul soarelui, pe care greșit îl credeau un zeu și nu creatură, și-i atribuiau pe nedrept puterea de birui întunericul și frigul. Pentru noi, creștinii, Isus este adevăratul Soare ce răsare din înălțime (cf. Lc 1,78). El este Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, care pentru a-și arăta biruința asupra întunericului și umbrelor morții (cf. Lc 1,79) se naște tocmai în noaptea de 25 decembrie, când lumina începe să biruie întunericul. El se naște înconjurat de coruri de îngeri și oaste cerească (cf. Lc 2,13). Prin nașterea și jertfa sa de pe cruce, el avea să biruie cu pentru totdeauna întunericul păcatului și spaima morții, avea să lumineze și să încălzească sufletele oamenilor.
Dicționarul etimologic al limbii române, ne spune: Cuvântul Crăciun vine de la latinescul creatio (-nis), care înseamnă naștere, dar și de la slavonescul kracun, care înseamnă jertfă tânără. Deci cuvântul Crăciun cuprinde în el însuși explicația sărbătorii Crăciunului: Isus s-a născut pentru a muri ca jertfă tânără și de bună mireasmă, pentru păcatele noastre, așa cum au prefigurat și toate jertfele Vechiului Testament. Deci, Crăciunul luminează Paștele.
Solomon ne spune: "Când liniștea învăluia totul și noaptea era la apogeul ei, atunci, cuvântul tău, Doamne, a coborât din ceruri, de pe tronul său regesc" (Înț 18,14-15).
Prin gura sfântului apostol Paul, Domnul ne spune: "Nu este nici un om neprihănit, nici unul măcar" (Rom 3,10). Iar prin gura lui Isaia ne spune că "toate faptele noastre bune sunt ca o haină mânjită" (Is 64, 6).
Noi oamenii eram și suntem cu toții păcătoși, și cu toții locuiam și locuim în întuneric și în umbra morții. Dar, tocmai peste "Poporul care umbla în întuneric s-a arătat o lumină mare, peste cei care umblau în ținutul umbrei morții a răsărit o lumină" (Is 9,2). Căci "atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul lui Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16), căci dragostea lui Dumnezeu s-a dovedit prin aceea că, "pe când eram noi încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,8).
Deci, când întunericul și răul spiritual al omenirii își atinsese culmea, când nevoia omului de mântuire nu mai suferea nici o amânare, atunci a găsit Dumnezeu momentul potrivit, ca să-și arate marea sa dragoste față de creaturile sale căzute în sclavia lui Satan și a întunericului său, trimițându-l în lume pe Unicul său Fiu, Isus. Biblia spune că Isus a venit în lume: "Ca să caute și să mântuiască ce era pierdut" (Lc 12,10): "Ca să nimicească lucrările diavolului" (1In 3,8) și "ca să-i vindece pe cei pe cei bolnavi" (cf. Mt 9,12-13).
Isus ne-a arătat că el a venit în lume pentru a nimici lucrările diavolului, pentru a mântui ceea ce era pierdut și pentru a vindeca orice boală, chiar de la nașterea sa, căci primii oameni pe care i-a chemat să se bucure de nașterea sa au fost păstorii (cf. Lc 2,8-14), care, în acea vreme, unii dintre ei erau niște hoți și tâlhari, care atacau pe călători la drumul mare. Atât la venirea în lume, cât și la ieșirea din lume, Isus a voit să aibe lângă el niște tâlhari (cf. Lc 23,32). Prin aceasta a voit să arate clar că el a venit în lume ca strice lucrările diavolului, ca să-i salveze pe cei păcătoși și să-i vindece pe toți cei pe cei bolnavi.
Se spune că atunci când păstorii, binevestiți de îngeri, au venit la grota unde s-a născut Isus, auzind vestea cea bună pe care o așteptau de milenii, Adam și Eva, au venit și ei. Erau bătrâni, goi, săraci și bolnavi. Și văzând darurile pe care le-au adus păstorii Pruncului Isus, au început să plângă pentru că ei nu aveau nimic bun de oferit. Iar când Maria și Iosif le-au făcut semn să intre la Isus, ei au scos din desaga lor un fruct cu urmele a două mușcături pe el, și astfel i-au l-au oferit lui Isus. Era păcatul lor. Pruncul l-a primit cu bucurie, de parcă a voit să le spună că tocmai acest dar îl aștepta de la ei și îl va aștepta de la toți fiii lor. Din acest moment toată lucrarea lui Satan în ei a fost stricată, toată povoara păcatului și a bolilor lor le-a fost ridicată, iar ei s-au simțit dintr-o dată transformați și fericiți. Astfel avem astăzi pe sfinții Adam și Eva.
Pe la anul 400, Ieronim se afla lângă Grota Nașterii Domnului din Betleem. El părăsise plăcerile lumii din Roma și venise aici pentru a se ruga și interioriza, pentru a traduce și comenta Biblia. Când iată îi apare Isus și-i cere ceva în dar. Atunci Ieronim îi oferă în dar, rând pe rând, viața sa, jertfa sa de a fi părăsit lumea și apoi munca traducerii și explicării Bibliei. Văzând că Isus continuă să-i ceară un dar, el i-a spus că nu știe ce dar să-i mai facă, pentru că este sărac. Atunci Isus i-a spus: "Dă-mi păcatele tale ca să ți le spăl!" Aici, ca și noi toți, Ieronim era bogat.
De fapt același lucru, "același dar", îl cere Cristos și astăzi, dar și întotdeauna, de la toți cei care spun că îl iubesc, păcatele lor: Fiule, dă-mi în dar păcatele tale, ca să ți le iert și să te pot conduce în Paradis, căci am venit pe acest pământ ca "să ridic păcatele lumii" (In 1,29).
Și mai vrea astăzi ceva Isus de la noi, mai vrea inima noastră ca locuință pentru el. Căci îi putem da păcatele, dar putem să nu-i dăm inima, așa cum se întâmplă de cele mai multe ori. Ne spovedim, iar apoi ne întoarcem iarăși la aceleași păcate sau chiar și mai mari, pentru că odată cu păcatele nu i-am dat și inima. Isus s-a născut între oameni, pentru ca mai întâi să locuiască în inimile lor și apoi în templele lor. Lui Solomon, care i-a construit mărețul Templul din Ierusalim, Domnul, i-a cerut mai întâi inima: "Fiule, dă-mi inima ta!" (Prov 23,26). Și pentru că Solomon nu i-a inima, a rămas numai mare înțelept. Inima i-a cerut-o Domnul și copilului Anton. Și pentru că Anton i-a dat-o, a ajuns sfântul Anton de Padova, marele făcător de minuni. Inima ne-o cere Isus și nouă. Să i-o dăm ca să se nască și să crească în noi.
Vrei să fii cu adevărat înțelept în această lume stricată de diavol, vrei să fii cu adevărat sfânt în această lume păgânizată de același diavol? Dă-i lui Isus, odată cu păcatele tale și inima ta!
Acesta este și motivul pentru care Biserica în acest timp sfânt de Crăciun, ne cere să ascultăm Cuvântul lui Dumnezeu cu mare credință și în același să-l vestim și altora, să-i dăm lui Isus păcatele noastre printr-o Spovadă bună, dar să-i oferim și inima noastră curată ca plăcută locuință, când îl primim în sfânta Împărtășanie.
Iar semnul concret prin care noi înșine știm, iar cei din jurul nostru pot cunoaște, că i-am dat lui Isus păcatele și inima noastră întreagă, este schimbarea vieții, este convertirea,este viața nouă pe care o trăim. Păstorii, răi la început, magii, păgâni la început, Ieronim, Augustin, Francisc și Anton, neglijenți la început, toți aceștia au ajuns sfinți și ne vorbesc acum despre convertirea, schimbarea și viața cea nouă pe care trebuie s-o trăim și noi, după ce ne-am întâlnit cu Pruncușorul Isus, la Crăciun. Prin schimbarea lor, Isus ne amintește de faptul că nimic întinat nu poate intra în cer (cf. Ap 21,27).
Cu tot bruiajul din acest timp de Crăciun, bruiaj coordonat de Satan și de oamenii lui, bruiaj prin care au mutat accentul de pe sărbătorile Crăciunului pe sărbătorile de iarnă,... de pe Isus pe Moș Crăciun,... de pe Biserică pe supermarket, locuri de distracție și de vacanță,... de pe pregătirea duhovnicească pe cea trupească,... de pe bucuriile duhovnicești pe cele pur pământești,... de pe suflet pe trup, zic, dacă cu tot acest bruiaj, noi vom reuși să-l vedem numai pe Isus care s-a născut om între oameni pentru a ne mântui, pentru a ne scăpa de diavol, de păcate și de amăgirile lumii și pentru a ne duce în Paradis, și dacă vom reuși cu adevărat să-i dăm lui toate păcatele și toată inima noastră ca locuință plăcută, și ne vom schimba și viața în bine, atunci am înțeles și am trăit creștinește Crăciunul. De fapt ceasta este și dorința Bisericii de Crăciun.
Pr. Ioan Lungu
lecturi: 36.