Ce raport există între adevăr și practicarea carității?
Angajarea socială și Doctrina Socială
De Mons. Giampaolo Crepaldi,
arhiepiscop de Trieste
Aș vrea să atrag atenția asupra unui aspect foarte important al cunoașterii și folosirii Doctrinei sociale a Bisericii și cu privire la angajarea socială și politică a catolicilor. Mă refer la conștiința scăzută a dimensiunii sociale a dogmelor doctrinei creștine. Cred că mulți catolici angajați în mod serios în comunitățile lor sunt cu siguranță în măsură să spună pentru ce Doctrina socială a Bisericii consideră mai importantă persoana muncitorului decât produsul muncii, dar poate că nu la fel sunt în măsură să spună pentru ce dogma Preasfintei Treimi este de importanță fundamentală și pentru construirea cetății pământești, în afară de construirea celei cerești.
Observatorul nostru a intervenit deja asupra acestor aspecte, pe care le considerăm fundamentale. De exemplu, în trecut am scris despre importanța documentelor Congregației pentru Doctrina Credinței în vederea unei folosiri corecte a Doctrinei sociale a Bisericii. Eu însumi am intervenit cu o Notă, publicată atât în situl nostru cât și în "Buletinul de Doctrină socială a Bisericii", despre "Doctrina socială a Bisericii în contextul Doctrinei creștine". În cadrul Raporturilor anuale despre Doctrina socială a Bisericii în lume publicate de Observatorul nostru, analizarea magisteriului lui Benedict al XVI-lea se concentrează mereu și asupra acestor teme doctrinale, considerându-le fundamentale pentru a trata corect problema socială. Ar fi o gravă amputare a Doctrinei sociale a Bisericii să se uite aceste fundamente dogmatice și să se proiecteze direct în așa-numitele "lucruri care trebuie făcute". Și totuși, probabil, tocmai acest lucru se întâmplă, și în școli și în momentele de formare la Doctrina socială a Bisericii.
Această atenție față de aspectele dogmatice și doctrinale și față de consecințele lor sociale este foarte importantă și în discernământul în privința celorlalte religii. Dacă ele sunt puse deoparte și neglijate, atunci se ajunge ca și catolicul să creadă că toate religiile sunt la fel de capabile să aducă umanizarea, dreptatea, pacea, respectarea persoanei și să întemeieze o conviețuire socială sănătoasă. Dacă a crede într-un Dumnezeu care este în Trei Persoane este egal cu a crede într-un Dumnezeu care nu este așa, atunci nu este diferență pentru construirea societății între faptul de a fi creștini sau de alte religii monoteiste.
Ca exemplu aș vrea să propun aici tocmai cazul dogmei Treimii, adică în faptul că un catolic crede într-un Dumnezeu care este o singură substanță în trei persoane și cazul monoteismului, adică în credința într-un singur Dumnezeu.
Dacă urmărim reflecțiile lui Joseph Ratzinger, observăm că Treimea ne spune că este originară nu numai unitatea ci și multiplicitatea; că o persoană ca unitate singulară nu există pentru că este mereu ceva îndreptat spre; că există, în afară de planul substanței cel al relației, care trebuie considerată un adevărat plan al ființei. De vreme ce persoana este făcută după imaginea lui Dumnezeu, și persoana trăiește împreună din această unitate și multiplicitate, în mod originar și în același timp. Acest aspect dogmatic și doctrinal al credinței creștine ne spune deci că nu se întâmplă că noi mai întâi suntem ceea ce suntem și apoi ne relaționăm cu alții în mod comunitar. Realitatea este că ființa noastră individuală este deja în sine deschisă la comuniune, este deja o relație înlăuntrul ei și cu alții.
Acum să ne gândim la societate și să ne întrebăm: socialitatea relațională dintre persoane este mai mult întărită de o asemenea religie sau de o religie în care Dumnezeu este numai unitate și nu multiplicitate? Aș spune că răspunsul este destul de evident. O societate are posibilități mai mari să fie unită și solidară pornind de la acea concepție religioasă și nu de la aceasta.
Un Dumnezeu care este și Trinitar nu este pentru asta mai puțin Unul, ba chiar este mai mult Unul, pentru că aici e vorba de unitatea Duhului, care este absolut mai profundă tocmai pentru că este așa. Doi soți, chiar dacă sunt departe între ei din punct de vedere fizic, sunt infinit mai uniți decât două pietre apropiate una de alta. În comuniunea spirituală este posibil să mă unesc cu altul fără a renunța să fiu eu însumi, ba chiar devenind mai mult eu însumi în timp ce mă unesc cu altul. Aceste simple observații luate din experiența noastră zilnică ne fac să înțelegem că un Dumnezeu în Trei Persoane este mai Unul și furnizează societății un exemplu de intimă și profundă unitate relațională pe care societatea, la nivelele sale infinit inferioare, o experimentează în căsătorie, în familie, în comuniunea unui grup, a unei națiuni și în întreaga comunitate universală văzută ca o singură familie.
Monoteismul ca atare a adus mari beneficii societății, dar nu toate monoteismele sunt egale. Monoteismul trinitar este în măsură să aducă beneficii și mai mari.
Nu este cazul să examinăm aici alte dogme ale religiei catolice, e suficient acest exemplu. Întruparea, Epifania, Moartea pe Cruce, Învierea, Rusaliile, Viața veșnică, Judecata... sunt aspecte dogmatice și doctrinale care îmbracă o importanță fundamentală pentru organizarea acestei lumi și pentru Doctrina socială a Bisericii. A deschide un loc pentru Dumnezeu în lume, așa cum spune Benedict al XVI-lea, cere să se evite neglijarea acestei legături fundamentale dintre aspectele dogmatice și construirea cetății pământești. Cu alte cuvinte nu ar trebui uitat, ba chiar ar trebui studiat și aprofundat primul capitol din Compendiul Doctrinei sociale a Bisericii.
(După Zenit, joi 10 noiembrie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 18.