|
Misterul paradoxului Loja Centrală a bazilicii "Sfântul Petru" s-a deschis larg, luminată, la scurt timp după ce din coșul Capelei Sixtine se înălțase un nor de fum alb: "Habemus papam! - a anunțat cardinalul Pericle Felici - Dominum Karolum Sanctae Romanae Ecclesiae Cardinalem Wojtyła". Biserica Romei își primise din nou episcopul, iar lumea catolică - păstorul ei universal. Era 16 octombrie 1978 ora 18.00. Conclavul începuse trist - cu amintirea morții subite a papei Ioan Paul I - și agitat, de neînțelegerile dintre cardinalii italieni. S-a propus la un moment dat o candidatură din Lumea a Treia sau un african, dar aceștia erau supuși sub aspect economic și psihologic Europei, iar gândurile lor erau îndreptate tot înspre Europa creștină. Pe de altă parte, în anul următor aveau loc alegerile europene, iar dorința care se făcea tot mai des auzită în masa catolică era că "Europa trebuie să-și regăsească chipul creștin"1. Un papă care să îndeplinească proiectul unei "Europe a catedralelor" nu putea fi italian, fiindcă nici unul din cardinalii italieni nu avea calitatea de a se distinge sau de a fi în asentimentul majorității; un german nu era de dorit - umbrele lăsate de Hitler otrăveau încă Europa. Trebuia cineva venit dintr-o națiune pură, martiră (sub nazism și sub comunism), cu puternică autoritate pastorală asupra poporului său, cu fermitate teologică și voință puternică, o personalitate carismatică, simbol al coeziunii catolice și al iubirii creștine manifestată față de celelalte confesiuni și religii. Acea națiune martiră, cu o mare stabilitate teologică și cu înrădăcinare populară fermă, cultivând o devoțiune mariană ferventă, unde catedralele și bisericile erau fortărețele unei credințe intacte, devenind tot mai puternică prin râuri de jertfe, era Polonia. Și mai mult, Polonia - "poartă a furtunilor" de-a lungul istoriei, - țară de limbă slavonă dar de cult romano-catolic, părea destinată să fie "pod" între creștinismul bizantin și apusean, or "pontifex maximus" semnifică tocmai făuritor de poduri. Iar arhiepiscopul de Cracovia întrunea toate aceste calități. Acum, la 33 de ani de la alegerea sa ca papă, cuvintele și opera sa se continuă în mod firesc, fără umbra mâhnirii, absenței sau inadecvării pe care o produce în general, moartea. Fiindcă, dacă în Vechiul Testament "iubirea e tare ca moartea", Evanghelia e tocmai victoria iubirii care învinge moartea - iar Ioan Paul al II-lea este el însuși, în totul, iubire de Dumnezeu. Despre el s-ar putea spune că exprimă în persoana sa misterul paradoxului. De fapt, creștinismul în totalitate este un mister al paradoxului: Dumnezeu s-a făcut om ca să sufere pentru om; îi iubește cu iubirea sa absolută și continuă să-i iubească pe cei care nu-l cunosc, nu-l recunosc sau îl urăsc; un grup de 12 oameni simpli, fără carte sau vreo pregătire specială cuceresc lumea; un învățat care-i persecuta îndârjit pe creștini, devine el însuși un aprig creștin, propagă creștinismul pe o arie dificil de străbătut chiar cu mijloacele actuale și-și dă viața pentru Cristos; iar cea mai mare izbândă pentru un creștin continuă să fie jertfa pentru Isus. Aspectele aparent contradictorii sau paradoxale ale personalității fericitului Ioan Paul al II-lea au un numitor comun: primatul persoanei umane în fața colectivismului comunist și consumismului / individualismului occidental, totul înrădăcinat pe iubirea divină, pe care o manifestă în toate acțiunile și alegerile sale:
La vârsta de 33 de ani, Isus era înălțat pe cruce. La 33 de ani de la alegerea sa ca papă, într-o lume sfâșiată de ură și conflicte, de intoleranță religioasă și asasinate în masă împotriva creștinilor, aprobate, acceptate sau privite cu indiferență de comunitatea internațională, sunt mai actuale decât oricând cuvintele fericitului Ioan Paul al II-lea: "Izvorul nesecat al reconcilierii este crucea lui Cristos": bârna sa verticală simbolizează nevoia omului de a se reconcilia cu Dumnezeu, iar cea orizontală - reconcilierea în interiorul umanității. Pentru aceasta a cerut iertare, în numele Bisericii, pentru toate păcatele istoriei, pentru aceasta a fost primul papă din istorie care a intrat în sinagogă (13 aprilie 1986), pentru aceasta a vorbit pe stadionul din Casablanca tinerilor musulmani (19 august 1985) - și cei 80.000 de musulmani "l-au ascultat cu mult mai mare interes și respect decât o făcuseră catolicii și episcopii olandezi"3, pentru aceasta a venit la noi, în România (7-9 mai 1999), o țară de limbă latină, dar de religie creștin-bizantină (ca într-o complementaritate de "punte" cu Polonia), fiind primul papă care a pășit pe pământul nostru. "Nu acceptați să fiți instrumente de violență și distrugere - se adresa el tinerilor - apărați pacea, plătind chiar cu propria viață, dacă e nevoie... Străduiți-vă cu întreaga energie să faceți acest pământ mai ospitalier pentru toți... și spuneți «da» lui Cristos". Aceasta este crucea spre care privim cu speranță, credință și iubire acum, la 33 de ani de la alegerea sa ca papă. Era 16 octombrie 1978, ora 18.00. Rugăciunea pentru pace a lumii care nu a avut niciodată pace, începuse. O rostea un polonez înțelept, tânăr și frumos, primul papă slav din istorie. Dr. Ecaterina Hanganu Note
lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |