ZMT Madrid: "Suntem o familie"
Tema de fond a întâlnirii a fost căutarea adevărului
De Rafael Navarro-Valls*
Ziua Mondială a Tineretului (ZMT) care tocmai s-a încheiat - și care privește deja la următoarea care se va ține la Rio de Janeiro în anul 2013 - a avut ca protagonist un simplu cuvânt care a despărțit spiritele de-a lungul secolelor: "adevăr". În fiecare discurs al lui Benedict al XVI-lea, într-un fel sau altul, a fost citat.
E suficient să amintim că tocmai disprețuirea adevărului l-a dus pe Cristos pe cruce, acea cruce pe care tinerii au purtat-o pe Via Crucis celebrată pe via Castellana din Madrid. În fața întrebării lui Pilat: "Ce este adevărul?", Benedict al XVI-lea amintește în lucrarea sa "Isus din Nazaret" că procuratorul roman nu a fost "singurul care a lăsat la margine această problemă, considerând-o irezolvabilă și, pentru propunerile sale, impracticabilă. Și astăzi este considerată deranjantă, atât în confruntarea politică, precum și în discuția despre formarea dreptului".
La ZMT care s-a încheiat de câteva zile la Madrid, expresia lui Pilat în dialogul său cu Isus nu a fost un punct și de la capăt, ci un punct și în continuare. Adică: nu sfârșitul problemei, ci începutul. Tema de fond care a sta la baza entuziasmului și bucuriei acelor sute de mii de tineri a fost căutarea conceptului de adevăr.
Inițial o temă filozofică, ce s-a revelat totuși să fie o întâlnire nu cu ceva, ci cu Cineva: Cristos. Pentru acel Cineva Papa a cerut, de exemplu, "să se sufere din iubire față de adevăr" și, cu privire la răspândirea adevărului ca misiune a profesorilor, Benedict al XVI-lea s-a concentrat cu intensitatea unei raze laser. În sfârșit Papa, ca bun intelectual, a amintit vestita frază a lui Platon: "Caută adevărul cât timp ești tânăr, pentru că dacă nu faci asta, apoi îți va scăpa din mâini".
Din punctul meu de vedere, o pancartă mică - expusă în mijlocul mulțimii concentrate la Cibeles - a marcat o altă cheie de lectură a acestor Zile. Mă refer la aceea scrisă la mână care spunea: "Suntem o familie". Efectiv, acele două milioane de tineri erau o mare familie multietnică și multirasială care s-a adunat în jurul unui tată comun: Benedict al XVI-lea. În acele zile la Madrid se repira acea "atmosferă de familie".
Cum a reacționat bătrânul Papă Ratzinger în fața acestei avalanșe care s-a revărsat asupra lui în toamna vieții sale? "Cardinalul panzer" (cum îl numeau unii când era în fruntea Congregației pentru Doctrina Credinței) se asemăna mult mai mult cu un simplu plug decât cu o mașină de război, cum ar spune Messori. La Madrid, în discursurile sale nu a bătătorit pământul ca o mașină de zdrobit pietre, ci l-a discuit pentru semănat. A lăsat să cadă semințele învățăturii bune pe un pământ tânăr. O mulțime de oameni cu soarele în față - în timp ce mulți întorc spatele la soare - care îți spuneau: "Nu știu dacă voi putea fi la înălțimea a ceea ce îmi cere Papa. Fie că reușesc fie că nu reușesc să fac asta, oricum el are dreptate: nimeni nu mi-a vorbit vreodată așa".
Într-un moment de "insurecție socială" a tinerilor (Londra, Oslo, "primăvara arabă", "indignații") Papa a lansat apeluri repetate de a nu pierde speranța și optimismul, de a redescoperi forța lui Dumnezeu în istorie, sensul durerii, de a se opri în fața "suferinței lumii". A cerut "radicalitate evanghelică" în angajarea personală, a fost exigent, fără a rosti fraze lingușitoare, în timp ce împărțea în același timp la dreapta și la stânga afabilități și zâmbete, chiar și în momentul în care literalmente s-a revărsat potopul asupra lui și asupra imensei pajiști de la Patru Vânturi. Răspunsul său în această privință a fost: seninătate, bună dispoziție și acea angajare încredințată sutelor de mii de prezenți: "Mulțumesc pentru rezistența voastră! Forța voastră este mai mare decât ploaia!".
Singura umbră din acea săptămână a fost o anecdotă pe care mass-media - mai ales cele străine - au transformat-o într-o dramă. Mă refer la mini-manifestația câtorva sute de "anti-papiști". Nu ar fi avut rezonanță mai mare dacă n-ar fi fost datorită agresiunii rușinoase pe care au îndurat-o câțiva tineri - mai ales tinere - care s-au întâlnit cu manifestanții. Pentru unii democratici a fost rușinos să observe că reprezentanții câtorva grupulețe de golani maltratau verbal și fizic câțiva adolescenți, urlând împotriva invitatului lor de onoare: conducătorul spiritual pentru milioane de catolici. Un lider care întrupează "prima autoritate din lume", așa cum îl calificase Gorbachov atunci când a prezentat-o pe soția sa Raissa lui Ioan Paul al II-lea la Roma. Era destul de penibil să asiști - BBC și-a luat sarcina de a amplifica, spre mai marea confuzie a spaniolilor - la urletele, la gesturile și la expresiile câtorva energumeni împotriva seninătății pașnice și un pic înfricoșate a tinerilor încă aproape copii.
Însă nimic și nimeni nu a putut diminua ceea ce a fost un alt punct fundamental al acestei ZMT: bucuria participanților. O bucurie gălăgioasă, dar cu rădăcini profunde. Pentru aceasta, Benedict al XVI-lea, în omilia de la Liturghia de la Patru Vânturi le-a dat această misiune: "Comunicați altora bucuria credinței voastre".
Cineva a calificat Zilele Mondiale ale Tineretului ca "laboratoare ale credinței". ZMT din Madrid 2011 a știut să amestece, într-o formulă magistrală, aceste trei ingrediente: "adevărul", drept căutare, bucuria și faptul de a se simți familie. Rezultatul a fost excelent.
* Rafael Navarro-Valls este profesor la Facultatea de drept din Universitatea Complutense din Madrid și secretar general al Real Academia de Jurisprudencia y Legislacion spaniolă.
(După Zenit, 1 septembrie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 27.