|
Exemplul lui Newman reaprinde carisma sfântului Filip Neri Interviu luat părintelui Edoardo Cerrato C.O. De Antonio Gaspari "Conștiința sa profundă că Dumnezeu l-a creat pentru o slujire precisă, un scop precis, o misiune, fac din John Henry Newman un fericit universal". Așa a afirmat Javier Prades Lopez, director al departamentului de teologie dogmatic și președinte al facultății "Sfântul Damasus" din Madrid, la introducerea întâlnirii "Cor ad Cor Loquitur. Certitudinea lui Newman, conștiință și realitate", care s-a desfășurat la Meeting din Rimini luni, 22 august 2011. La întâlnire a participat și părintele Edoardo Cerrato, din anul 1994 Procurator general al Confoederatio Oratorii Sancti Philippi Neri, care a explicat faptul că "pentru Newman sfântul Filip Neri este un 'vir prisci temporis', om din timpul antic. Un om, un sfânt în care redevine prezentă cu claritate originea creștinismului". În privința carismei oratoriene a sfântului Filip Neri, practicată de fericitul Newman, agenția Zenit l-a intervievat pe părintele Edoardo Aldo Cerrato. De ce un părinte oratorian este așa de interesat de doi autori englezi ca Chesterton și Newman? Părintele Cerrato: Ceea ce mă uimește în Chesterton este "inteligența realității" ca să mă exprim cu o frază a lui Benedict al XVI-lea. Pentru că astăzi nu este așa de sigur că realitatea există, faptele nu sunt privite ca fapte, prevalează interpretarea asupra realității. Și Newman era foarte atent la realitate. Chesterton l-a definit pe Newman o "saetta incandescentă", o saetta care ajunge direct la punctul problemelor. Chesterton și Newman privesc la ceea ce există, intră cu rațiunea și inteligența să înțeleagă motivele, dar nu suprapun niciodată interpretarea lor peste fapt. Pentru ce acest interes al dumneavoastră față de Newman? Părintele Cerrato: Pentru că Newman este un oratorian, adică adept al carismei sfântului Filip Neri. Carismă pe care a practicat-o timp de 43 de ani. Din anul 1847 până la moarte Newman a trăit în Oratoriu. Atunci când Papa Leon al XIII-lea i-a propus cardinalatul Newman a răspuns: "mulțumesc Sanctității Voastre pentru această onoare, dar vă rog să nu mă luați de la Părintele meu Filip și din această casă în care am trăit în pace timp de atâția ani". Atunci Papa a spus: "bine, bine, continuați să lucrați, sunt fericit ca să rămâneți în casa dumneavoastră". Casa aceea ca să mă exprim cu termenii englezești folosiți de Newman era "House" dar și "Home". Era cuibul dulce, lumea afectelor, a prieteniei, a fraternității trăită în realitatea și în aspectul concret al unei vieți. Cât este de actuală carisma lui Filip Neri și în lumina beatificării lui Newman? Părintele Cerrato: Dintre cei moderni, Newman este cel mai bun propagandist al sfântului Filip Neri. Filip este un sfânt care l-a fascinat pe Newman și trebuie să spun că, și constat asta în fiecare zi, continuă să fascineze atâtea persoane. Sfântul Filip a ajuns la Roma și a fost laic până la vârsta de 36 de ani. Toată experiența sa puternică de întâlnire cu Cristos în realitatea concretă a Bisericii are loc mai întâi ca laic și apoi ca preot. În jurul lui, datorită faptului că este simpatic, fascinant, strălucitor, profund și în continuă căutare a lui Dumnezeu, se creează un grup de prieteni. A scris un biograf al său: "Sfântul Filip Neri nu avea discipoli, avea prieteni". Toți îl puteau întâlni și repede deveneau prietenii săi. Motoul său scris pe patul de moarte este "cine îl caută pe altul care nu este Cristos, nu știe ce caută". Asta nu înseamnă că tot restul nu are valoare, dimpotrivă că toată realitatea este comprehensibilă prin experiența creștină. Ce credeți despre ficțiunea despre sfântul Filip Neri "Prefer paradisul", transmisă la televizor de Rai Uno? Părintele Cerrato: E vorba de o ficțiune pe care am văzut-o în avanpremieră la Lux Vide. În sinteză extremă reflectă spiritul lui Filip Neri în cadrul vieții unui om care este el. Adică din punct de vedere istoric nu există nimic sau aproape nimic din viața sfântului Filip Neri. Spiritul este în întregime, raportul cu copiii, câteva fraze rostite de protagoniști, dar tot contextul, raportul cu cardinalii, cu Papa, cu Sfântul Scaun, istoriile câtorva ucenici ai săi, este în întregime ficțiune. Îndeosebi raportul cu Curia vaticană este falsificat. Filip a avut dificultăți de ordin natural datorită tipologiei carismei, însă atitudinea sa a fost mereu de absolută ascultare, fidelitate și umilință. Ce înseamnă a fi Procurator general și cum se desfășoară viața acestei Confoederatio Oratorii Sancti Philippi Neri? Părintele Cerrato: Sunt 17 ani de când sunt Procurator general, căruia îi revine însoțirea noilor comunități, și am avut bucuria de a vedea născându-se 19 case noi în toate părțile lumii. Într-un timp în care este mai ușor a vedea că sunt închise casele, noi am deschis noi case. În afară de acestea 19, există 32 de proiecte de noi fundații, în toate continentele și chiar în Europa care este minunea minunilor. Asta înseamnă că mesajul sfântului Filip este de mare actualitate. Ca să spun în cuvinte sărace, laicii înțeleg foarte bine că Filip nu era un clerical și preoții înșiși înțeleg că secularitatea nu este secularism. Secularitatea este în mod fundamental o aptitudine prin care un creștin, atât laic cât și preot, trăiește în lume credința sa creștină nu deasupra lumii, ci în cadrul circumstanțelor, împărtășind neliniștile, bucuriile, problemele istoriei, trăind realitatea. Conform sfântului Filip, aceasta este calea de sfințenie care duce la desăvârșire. Pentru a înțelege acest raport în cadrul realității există un episod semnificativ din viața sfântului Filip. O mare doamnă din aristocrația romană l-a întrebat pe sfântul Filip cu un limbaj bine așezat din punct de vedere ecleziastic: "Când a părăsit lumea cucernicia voastră?". Și Filip a răspuns: "într-adevăr mie mi se pare că n-am părăsit-o niciodată". Filip era un florentin foarte dârz, a devenit roman rămânând florentin. Cât privește funcția pe care o am, trebuie știut că noi formăm o confederație și fiecare dintre case are propria autonomie, nu există un superior general. Am putea spune că Procuratorul general este echivalentul Abatelui general al unei congregații de călugări. Care sunt virtuțile pe care Newman le-a observat în spiritualitatea sfântului Filip? Părintele Cerrato: Newman înțelege că toată lumea interioară a lui Filip se exprimă în exterior cu termenul de gentilețe, adică respectare maximă a persoanei. Pentru acest motiv în educarea individului și pentru întâlnirea cu persoanele, sfântul Filip a ales confesionalul și nu pupitrul. Filip a fost confesorul de Roma. A schimbat chipul Urbei prin intermediul confesionalului. Toată ziua și o parte din noapte o petrecea la confesional. Un mare istoric de artă a scris că Roma în acea epocă nu avea nevoie de botezători ci de medici de suflete, iar Filip a fost un medic de suflete. Ce puteți să ne spuneți despre această istorie conform căreia sfântul Filip avea o inimă mare? Părintele Cerrato: E vorba de un eveniment cu caracter mistic. Atunci când Filip a murit, Pontiful a autorizat autopsia, din care a rezultat că sfântul avea o inimă enorm de dilatată. În viață nu se știa de această dilatare, dar se cunoșteau manifestări cu caracter deosebit. Martorii povestesc că în unele momente de extaz bătaia inimii lui Filip se simțea în exterior. În afară de asta unii vorbesc despre o umflare pe pieptul lui Filip la înălțimea inimii. Pe baza acestor mărturii Pontiful a autorizat autopsia care a fost făcută de medicii pontificali având în frunte pe Andrea Cisalpino care era autoritatea medicală maximă din acea vreme. Cisalpino este cel care a descoperit dubla circulație a sângelui, dacă ar fi viu astăzi i-ar da premiul Nobel. Inima lui Filip a fost găsită de două ori și jumătate mai mare decât dimensiunea unei inimi normale. E vorba de o dilatare care nu permite viața. Și totuși Filip a trăit de la vârsta de 29 de ani până la 80 de ani în această situație. E vorba deci de un fenomen mistic, inexplicabil din punct de vedere fizic. În afară de asta s-a descoperit că Filip avea trei coaste desprinse de stern pentru a face spațiu inimii dilatate. Despre acest fenomen a vorbit și Slujitorul lui Dumnezeu Pius al XII-lea atunci când i-a primit pe părinții oratorieni, cu patru zile înainte de a muri. Pius al XII-lea cunoștea bine istoria sfântului Filip, frecventase încă de mic biserica "Santa Maria in Navicella. La "Chiesa nuova" încă există confesionalul unde se îngenunchea. În privința acestei mărimi inexplicabile a inimii sfântului Filip, Pius al XII-lea vorbește despre un fenomen nou care se inserează în marile fenomene mistice în istoria Bisericii. O spiritualitate care are în centru inima l-a impresionat foarte mult pe Newman, care deși preluând-o de la sfântul Francisc de Sales, în stema sa a scris: "Cor ad cor loquitur", "inima vorbește inimii". (După Zenit, 24 august 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |