|
Sfântul Maximilian Maria Kolbe Unul din aspectele cele mai importante ale vieții creștine este acela al productivității. Nu este vorba despre un beneficiu material aici, ci este vorba despre acel rod spiritual despre care ne vorbește în mod atât de coerent Evanghelia de astăzi: V-am rânduit să mergeți și să aduceți roadă, și roada voastră să rămână. (In 15,16) Mântuitorul Isus nu ne vorbește aici despre cum suntem mântuiți ci despre ce se întâmplă atunci când suntem mântuiți .Aducem roade multe. Sfântul Maximilian Maria Kolbe, pe care Biserica îl sărbătorește în ziua de 14 august, este un exemplu de om mântuit care a adus roade multe pentru Dumnezeu, și un om care ne este propus ca exemplu de urmat . Maximilian Kolbe s-a născut la 7 ianuarie 1894, într-o familie de țesători săraci. La botez i s-a pus numele Raimond. Sfânta Carte are un cuvânt care se potrivește bine copilăriei lui Raymund Kolbe:"Nebunia este lipită de inima copilului, dar nuiaua certării o va dezlipi de el" (Pr 22,15) Deși de mic a fost învățat rugăciunile, și învățat să se roage, dar din cauza răsfățării, alintării și iubirii prea mari a părinților, a avut un timp de nebunie copilărească, a avut un timp când rugăciunile lui deveniseră mecanice, când evlaviei lui devenise de forma, când ajunsese să se poarte așa de rău și să devină așa de nesuferit pentru toți cei din jur, încât mama lui a exclamat într-o zi: "Nu știu ce am să mai fac cu tine!" Iar certarea aceasta, adăugată la multa rugăciune pentru îndreptarea lui, a avut efectul scontat. Vai cât de mulți părinți greșesc aici, lăsând pe copiii lor în nebunia necredinței și a purtării obraznice în care i-a atras diavolul sau lumea! "Cine cruță toiagul său își urăște copilul, iar cel care îl iubește îl ceartă la vreme" (Pr 13,24). Nu cruța pe feciorul tău de pedeapsă; chiar dacă îl lovești cu varga, nu moare. Tu îl bați cu toiagul, dar scapi sufletul lui din împărăția morții (Pr 23,13-14). Deși avea puțin mai mult peste 10 ani, acest oftat amar al mamei, l-a speriat și l-au trezit parcă dintr-un somn de moarte. Atunci pentru prima dată, a îngenuncheat serios pentru rugăciune și s-a rugat lui Dumnezeu pentru o viața creștină rodnică. El s-a rugat așa cum se rugau și părinții lui, prin mijlocirea Preacuratei Fecioare Maria. Iar răspunsul Cerului nu a întârziat să apară. Dumnezeu cel întreit și unic a trimis-o la el pe Preacurata Fecioară Maria, pe Neprihănita, cu răspunsul pe care el îl aștepta și cu două coroane, una din trandafiri albi și una din trandafiri roșii, una simbolizând viața curată și alta însemnând iubirea eroică, amândouă fiind foarte greu de realizat. Pentru a ajunge la linia de plutire, trebuia să aleagă una din cele două coroane pe care i le trimesese prin Preacurata Fecioară Maria. Văzând dragostea lui Dumnezeu pentru el, pentru el care-i devenise dușman lui Dumnezeu prin purtarea lui, pentru el care nu-l mai puteau suferi nici părinții, nici frații, nici cei din jur, a înțeles că trebuie să dea un răspuns potrivit lui Dumnezeu, care l-a iubit mai întâi (cf. 1In 4,19) și i-a trimis ca mesageră Fecioara Maria. Și de aceea s-a gândit că, potrivit și corect din partea lui ar fi să le aleagă pe amândouă. Și le-a luat pe amândouă. După această viziune și după această alegere, s-a ridicat transformat, s-a ridicat alt om. S-a dus și s-a spovedit și a început o viață nouă. Știa din Biblie:"Cui i se iartă puțin, puțin iubește; și cui i se iartă mult, mult iubește" (Lc 7,47) Din acel moment el a iubit mult, pentru că fost conștient că Dumnezeu în marea sa iubire, îi iertase mult. Si asemenea orbului Bartimeu din Ierihon, care după ce a fost vindecat de Isus, nu s-a mai despărțit de El toată viața lui (cf. Mc 10,52). Dacă până acum zidise pe o altă temelie decât cea a lui Cristos și zidise numai: fân , paie și trestie, din care la judecată nu mai rămâne nimic, pentru că vor arde, de acum s-a hotărât să zidească pe temelia lui Cristos: "aur, argint, pietre scumpe, care la judecată să rămână în picioare" (cf. 1Cor. 3:11-14). Dumnezeu este proslăvit de noi mai ales atunci când facem apostolat și aducem roade de mântuire. Iar Raymund voia s-aducă astfel de roade bogate. De aceea după multe frământări, unde să meargă și cum ar putea aduce cele mai bune roade, s-a hotărât să intre în Ordinul călugărilor Minori Conventuali. Ca și călugăr, aici putea să trăiască coroana albă a curăției evanghelice. Tot aici, pentru a marca schimbarea vieții sale, își schimbă și numele. El care până acum a dat atât de puțin lui Dumnezeu, de acum înainte vrea să-i dea toată viața sa, vrea să-i dea "maximum". De aceea din Raymund își schimbă numele în Maximilian, care înseamnă "maximum" , ca semn ca el vrea să-i dea acum înainte voia să-i dea "maximum", totul lui Dumnezeu. Iar ca mulțumire că Dumnezeu i-a vorbit prin Fecioara Maria, el își adaugă la noul său nume și numele sfânt de MARIA. Astfel că de acum înainte el se va chema Maximilian Maria Kolbe, omul care va da maximum, care va da totul lui Dumnezeu, prin Maria. Superiorii Conventului l-au trimis pentru studiile de filozofie și teologie la Roma. Aici a luat cunoștință despre noblețea și credința curată a poporului său, dar și de rănile adânci ale prezentului provocate de război. Pentru a contribui la vindecarea acestor răni, chiar din timpul studenției, concepe organizarea unei imense cruciade de rugăciuni și într-ajutorare în trăirea vieții creștine sub ocrotirea lui Isus și a Maicii Neprihănit Zămislite. Astfel în ziua de 17 octombrie 1917, când a început al doilea război mondial, împreună cu alți șase colegi, între care și românul, pr. Iosif Pal, se consfințesc total lui Dumnezeu, prin mâinile Preacuratei Fecioare Maria și întemeiază: Armata Alba a Maicii Domnului Dacă armata nazistă folosea arme de distrugere în masă, pr. Maximilian Maria Kolbe a voit să întemeieze și el o armată, dar o armată alba, o armată în cinstea lui Isus și a Mariei, o armată care folosește drept arme: iubirea, Evanghelia, rugăciunea, îndurarea, facerea de bine. În întemeierea acestei Armate Albe, el și-a luat ca deviza cuvintele sfântului Francisc din Assisi: Unde este ură, eu s-aduc iubire. Unde e ofensă, eu s-aduc iertare. Unde e întristare, eu s-aduc bucurie. Într-un cuvânt: unde este rău, eu s-aduc bine. Doamne, spunea el cu sf. Francisc, nu atât eu să fiu iubit, înțeles, ajutat, cât mai ales, eu să iubesc, să înțeleg și să ajut pe alții. Tot acum scoate și o revistă de învățătură creștină, numită Cavalerul Neprihănitei, căci într-adevăr el însuși devenise un cavaler mistic al lui Isus și al Neprihănitei. În această revistă se regăseau trei teme mereu actuale: importanța educației tinerilor, importanța părinților și profesorilor creștini în educația copiilor și tinerilor, importanța deprinderii artelor frumoase și direcționarea talentelor spre slujirea lui Dumnezeu și a semenilor. După ce a fost sfințit preot s-a reîntors în Polonia, unde, cu multă jertfă, cu mulți spini, așa cum aveau cele două coroane pe care le-a ales, ajunge să organizeze lângă Varșovia un "Oraș al Neprihănitei", unde toți trăiau în curăție, disponibilitate și jertfa pentru semeni,din dragoste către Isus și Maria. Aici în orașul Neprihănitei și în mănăstirile pe care le-a întemeiat, toți oamenii trăiau în bucuria credinței și se salutau între ei numai cu: "Glorie lui Isus" și cu "Ave Maria". Prin aceste trei opere, Părintele Maximilian Maria Kolbe a voit să aducă roade care să rămână. Se spune că toți cei care intrau în contact cu el și cu operele concepute de el, se însănătoșeau sufletește și se înviorau asemenea plantele veștede, după o ploaie bună și curată. Aceste roade le-a adus mai întâi în Italia, apoi în Polonia, apoi în japonia, apoi în Rusia, apoi în lagărul de la Auschwitz, apoi în celula morții, iar astăzi aceste roade se ridică din toată lumea catolică. Isus ne spune că noi suntem prietenii lui dacă facem tot ceea ce el ne poruncește. Avraam a fost prietenul lui Dumnezeu pentru că a făcut ceea ce Dumnezeu i-a poruncit să facă. David a fost prietenul lui Dumnezeu pentru că a făcut ceea ce i-a poruncit Dumnezeu. Apostolii au fost prietenii lui Isus pentru că au făcut ceea ce li s-a poruncit de Isus. Părintele Maximilian Kolbe a fost prietenul lui Isus și al Preacuratei, pentru că a făcut ceea ce i s-a poruncit. Acum Dumnezeu ne poruncește și nouă să fim prietenii Lui, făcând tot ceea ce El ne poruncește, adică să aducem roade misionare care să rămână, și care să se vadă în salvarea sufletelor. Observați ce spune Domnul: "Nu voi M-ați ales pe Mine, ci Eu v-am ales pe voi." (In 15,16) Iar dacă El ne-a ales, responsabilitatea reușitei noastre misionare este a Lui. Deci noi asemenea Părintelui Maximilian Maria Kolbe, trebuie doar să ne implicăm în operele misionare cu toată dăruirea, iar de rezultatul lor bun se îngrijește Isus care ne-a ales și ne-a trimis. Așa cum mai mari preoți, farizeii și cărturarii, nu au văzut cu ochi buni activitatea lui Isus și a Apostolilor, și au declanșat prigoane împotriva lor. Așa cum împărații păgâni nu au văzut cu ochi buni activitatea și munca creștinilor din timpurile lor, și i-au prigonit și ucis. Așa cum naziștii ajunși în Polonia n-au văzut cu ochi buni opera concepută și pusă în practică de părintele Maximilian Maria Kolbe, de aceea i-au pus gând rău. Tot astfel și noi când ne vom implica în mântuirea oamenilor, prin vestirea Evangheliei și a faptelor minunate ale lui Dumnezeu, care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9) oamenii nu vor vedea cu ochi buni aceasta sfântă lucrare a noastră și ne vor prigoni. Isus, apostolii și părintele Maximilian Maria Kolbe au fost socotiți drept nebuni, începând chiar cu cei din apropierea lor (cf. In 10,20; Fap 26,24). Isus a prezis, că odată cu aderarea la Evanghelia sa, chiar cei din casa noastră ne vor prigoni:"Căci de acum înainte cinci dintr-o casă vor fi dezbinați: trei împotriva a doi și doi împotriva a trei" (Lc 12,52). Sfântul Paul spunea și el chiar de la începutul creștinismului: "Toți cei care vor dori să trăiască cu evlavie în Cristos, vor fi prigoniți" (cf 2Tm 3,12). Deci, părintele Maximilian Maria Kolbe și frații săi întru lucrarea divină n-au scăpat de prigoană. Atunci când armatele germane au ocupat Varșovia, una din primele măsuri a fost risipirea fraților din Niepokalanow, "Orașul Mariei", confiscarea mașinilor de tipărit și arestarea Părintelui Maximilian Maria Kolbe. Părintele Maximilian este arestat în februarie 1941 și aruncat în închisoarea din Pawiak; de aici, în luna mai este transferat la Oswiecim (Auschwitz). Au început prigoana împotriva lui și împotriva operei sale. Dar nazismul cu toată brutalitatea sa, nu reușit nici s-o închidă și nici să lichideze lucrarea divină de salvare a sufletelor, căci ea continuă și astăzi cu tot mai multă forță în toate țările catolice, căci ea este o lucrare divină. Ajungerea în lagăr, n-a fost pentru Părintele Maximilian Maria Kolbe un eșec sau un stop, dar a fost o bună și nouă ocazie de a face din lagărul de la Auschwitz un alt oraș al lui Isus și al Neprihănitei, iar din deținuții lagărului, o altă armată albă a lui Isus și a Neprihănitei, și alți cavaleri loiali ai lui Isus și ai Neprihănitei. Imediat după închiderea părintelui Maximilian Maria Kolbe în lagărul de la Auschwitz, în locul plânsului și tristeții înainte, a apărut bucuria, speranța și cântecul. Nimeni nu se mai temea de moartea urzită de naziști, ci oamenii se temeau acum numai de păcat. Dar să revenim puțin la iubirea dușmanilor poruncită de Isus. Isus a prezis ura dușmanilor împotriva noastră, a ucenicilor săi. Dar tot El ne-a poruncit dragostea și rugăciunea pentru dușmanii și prigonitorii noștri: "Iubiți pe dușmanii voștri, binecuvântați pe cei care vă blestemă, faceți bine celor care vă urăsc și rugați-vă pentru cei care vă asupresc și vă prigonesc, ca să fiți fiii Tatălui vostru care este în cerui." (Mt 5,44-45) Apostolii și Sfinții, ne-au prezis și ei ura dușmanilor și prigonitorilor asupra noastră a creștinilor. Dar și ei, asemenea lui Isus, ne-au poruncit dragoste și rugăciunea pentru ei. "Nu întoarceți rău pentru rău, nici ocară pentru ocară; dimpotrivă binecuvântați, căci la aceasta ați fost chemați" (1Pt 3,9). "Binecuvântați pe cei ce vă prigonesc, binecuvântați-i și nu-i blestemați" (Rm 12,14). Dar de ce să-i iubim pe dușmanii noștri? Pentru că iubirea dușmanilor este cea mai productivă operă misionară pe care o putem desfășura pe acest pământ, pentru că ea produce cele mai rapide și cele mai bogate roade de convertire a celor depărtați de Dumnezeu. Iubirea eroică a iubirii dușmanilor va produce roade până la sfârșitul veacurilor, așa cum produce cea a lui Isus. Oare câți nu vin la credință și astăzi atunci când citesc despre dragostea lui Isus și a tuturor martirilor și mărturisitorilor săi pentru lumea pierdută în păcat? De aceea, sfântul Petru, în prima lectură de astăzi ne spune: spune:" Preaiubiților, nu vă mirați de încercarea de foc din mijlocul vostru, care a venit peste voi ca să vă încerce, ca de ceva ciudat, care a dat peste voi" (1Pt 4,12). Să nu vă mirați! Să nu vi se pară un lucru ciudat că sunteți încercați! Să nu ne mirăm, pentru că iubirea pătimitoare pentru credință, pe lângă faptul că este o mare onoare și o mare bucurie (cf. Fap 5,41) pe lângă faptul că ne face asemenea cu Isus, și aici și în Cer, ea este, așa cum am mai spus, cea mai productivă dintre toate operele misionare, căci ea îi aduce cel mai repede și cel mai ușor, pe prigonitorii la Isus. Noi știm cum iubirea lui Isus și a apostolilor i-a adus repede și ușor la credință pe preoții iudei, ca și pe norodul iudeu și păgân (cf. Fap 2,41; Fap 6,7) ca și pe prigonitorii lui Ștefan (cf Fap 8,1), ca și pe mulți dintre prigonitorii părintelui Maximilian Maria Kolbe, cum îi aduce și pe mulți dintre prigonitorii noștri. Vorbind despre dragostea eroică a părintelui Maximilian Maria Kolbe, trebuie să spunem că mulți comandanți din lagărul de la Auschwitz și apoi mulți deținuți care au supraviețuit războiului și apoi mulți alți oameni, văzând munca, dragostea pentru suflete și jertfa părintelui Maximilian Maria Kolbe, s-au convertit și se convertesc încă. Și iată că ucenicii lui Isus, pe cei care i-au avut dușmani și potrivnici pe pământ, prin trăirea dragostei eroice poruncită de Isus, îi au acum ca tovarăși de bucurie veșnică în cer. Iată câteva exemple edificatoare: diaconul Ștefan și prigonitorul Saul. Monica și soțul ei, Patriciu. Rita și soțul ei, Ferdinand. Maria Gorretti și ucigașul ei, Alexandru. Părintele Maximilian Maria Kolbe și mulți torționari convertiți ai lagărului. Dar părintele Maximilian Maria Kolbe, datorită alegerii și a coroanei roșii, i-a fost hărăzit de Dumnezeu să-și încheie viața în mod apoteotic, cu harul morții de martir al dragostei față de semeni, asemenea lui Isus. Moartea de martir este un har deosebit pe care Dumnezeu îl dă numai iubiților săi, pe care vrea să-i facă asemenea cu Fiul său Isus. O lege diabolică a lagărului prevedea că dacă un deținut evadat nu era găsit și readus în termen de 48 de ore, zece dintre membrii brigăzii din care făcea parte trebuiau să moară prin înfometare. La sfârșitul lunii iulie 1941, evadează un deținut din blocul 14, bloc în care se afla și preotul Maximilian Kolbe. Deoarece nu a fost descoperit în termenul fixat, brigada este ținută în picioare pe platou o zi întreagă, apoi sunt desemnați cei sortiți morții, prin numărătoare până la zece. Între aceștia, unul începe a plânge strigându-și pe nume copiii care-l așteptau acasă. Deodată, din rândul celor rămași se desprinde chipul străveziu al părintelui Maximilian Maria Kolbe: "Domnule comandant, vă rog să-mi permiteți să raportez". - "Ce vrei?" - "Vă rog să-mi permiteți să merg eu în locul numărului N, în locul lui Francisc W." Era o cerere nemaiauzită. Comandantul întreabă: - "Cine ești?" - "Sunt un preot catolic". O clipă de gândire, apoi, - "Sunt de acord". Maximilian Kolbe, împreună cu ceilalți nouă, desculți și numai în cămașă se îndreptară spre buncărul morții, căci au fost dezbrăcați total și azvârliți în celula de beton, fără ferestre și fără aerisire. Unul dintre paznici va povesti mai târziu cum după câteva ore, din mormântul celor îngropați de vii a început să se audă murmur de rugăciuni și cântări în cinstea Maicii Domnului. Și în celula morții părintele Maximilian Maria Kolbe a făcut "un oraș al lui Isus și al Neprihănitei, o armată mică de cavaleri în cinstea lui Isus și ai Mariei" Din ziua când părintele Kolbe a pășit în celula morții, alături de ceilalți nouă condamnați, în acea celulă au început cântecele și rugăciunile, au răsărit curajul și speranța. Toți au primit moartea ca o îmbrățișare divină. În ziua de 14 august, 1941, singur Părintele Maximilian mai era în viață și conștient; Atunci o injecție cu formol a oprit inima părintelui Maximilian Maria Kolbe, care timp de 47 de ani a bătut neîncetat pentru Isus și Fecioara Neprihănită, pentru Evanghelie și pentru mântuirea sufletelor. Părintele Maximilian Maria Kolbe s-a îndreptat spre grupul celor 10; iar Francisc W. S-a desprins dintre ei și a intrat în rândurile brigăzii: Francisc a supraviețui războiului si s-a întors la copiii lui. El a trăit până la vârsta de 95 de ani și a fost prezent la beatificarea și canonizarea părintelui Maximilian Maria Kolbe, dând mărturie despre dragostea lui eroică. Cel puțin odată pe an mergea pe locul unde a fost buncărul morții și făcea o rugăciune de mulțumire lui Dumnezeu, care i l-a trimis pe părintele Maximilian Maria Kolbe, care să moară pentru el și pentru familia lui. Suntem în Anul Sfânt al Familiei și spun că, dacă și astăzi s-ar găsi oameni să se jertfească pentru binele familiilor, multe familii ar ieși din deriva pe le-a aruncat societatea materialistă de astăzi. Pentru noi nu mai este cazul ca să intrăm în buncărul de beton și să renunțăm la viață. Dar trebuie să renunțăm măcar puțin la timpul nostru, puțin la cele necesare traiului, puțin la noi înșine. Doamne, dă-ne astfel de oameni gata de jertfă! Psalmul 116 pe care l-am cântat la sfânta Liturghie din sărbătoarea sfântului Maximilian Maria Kolbe, este un psalm a cărui temă o constituie mulțumirea. El ne invită să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru toate darurile sale minunate. Deci să-i mulțumim astăzi pentru că ni l-a dat pe Mântuitorul Isus, pe Neprihănita Feioară Maria, pe sfinții apostoli, pe sfinții martiri, pe părintele Maximilian Maria Kolbe, dar și pe frații noștri cărora suntem chemați să le mărturisim credința noastră și să le vorbim de mântuirea lui Dumnezeu prin Cristos. Tot psalmul sărbătorii de astăzi ne mai spune că "scumpă este înaintea Domnului moartea celor iubiți de El" (Ps 116,15). Pentru Dumnezeu moartea Domnului Isus a fost prețioasă. Pentru Dumnezeu moartea tuturor apostolilor, martirilor și mărturisitorilor au fost prețioase. La fel de prețioasă a fost pentru Dumnezeu și moarte părintelui Maximilian Maria Kolbe. Dar vestea cea mai bună și mai importantă pentru noi, este că și Jertfa și moartea noastră sunt prețioase în fața lui Dumnezeu, că și jertfa și moartea tuturor copiilor lui Dumnezeu care s-au implicat în opere misionare, ori cât de mici ar fi fost ele, sunt prețioase în ochii lui Dumnezeu. Și dacă sunt prețioase, sunt și răsplătite în viața veșnică. De aceea când ne vine greu să acceptăm jertfa pentru mântuirea fraților, jertfă care poate îmbrăca multe forme, când ne vine greu să acceptăm munca rodnică, când ne vine greu să acceptăm iubirea fraților, sau iubirea dușmanilor: "Să ne uităm țintă la căpetenia și desăvârșirea credinței noastre, adică la Isus, care, pentru bucuria care-i era pusă înainte, a suferit crucea, a disprețuit rușinea și șade la dreapta scaunului de domnie al lui Dumnezeu." (Ev 12,2) Deci să ne uităm țintă la Isus, așa cum s-au uitat apostolii, martirii și mărturisitorii, cum s-a uitat și părintele Maximilian Maria Kolbe și să învățăm de la Isus, asemenea lor, să privim mai întâi la bucuria care ne pregătită și apoi la cruce, să învățăm să privim mai întâi la gloria cerului care ne-a fost promisă și apoi la rușinea lumii. Așa a făcut Isus, așa a făcut și părintele Maximilian Maria Kolbe, așa au făcut și toți sfinții, așa să facem și noi. Pr. Ioan Lungu lecturi: 159.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |