|
Bazilica "Santa Maria Maggiore" de la tradiția liberiană la realizarea lui Sixt al III-lea sub semnul conciliului din Efes Zăpadă în august pentru un triumf roman de Timothy Verdon Bisericile care se nasc pentru rugăciune sunt și roade ale rugăciunii, așa cum sugerează istoria bisericii Santa Maria ad nives (Sfânta Fecioară Maria a Zăpezii) - "Santa Maria Maggiore" - a cărei comemorare se celebrează la 5 august. Conform unei relatări prezentate după o mie de ani, evenimentele povestite de un anumit frate Bartolomeo da Trento, un bogat patrician roman, senatorul Ioan, împreună cu soția au hotărât să destineze Bisericii bunurile lor pământești, neavând copii. În noaptea dintre 4 și 5 august 358 Fecioara Maria i-a apărut lui Ioan și în același timp Papei Liberiu, cerând dedicarea unei bazilici la Roma în locul unde, chiar în noaptea aceea de vară, va cădea din belșug zăpadă. Dimineața, senatorul și Pontiful au mers pe colina Cispio, unde miraculoasa ninsoare într-adevăr a avut loc, iar Papa Liberiu a trasat în zăpadă forma bazilicii care avea să se ridice: este subiectul unei picturi din a doua jumătate a secolului al XVI-lea păstrată în Pinacoteca Vaticana în care artistul, Jacopo Zucchi, subliniază rugăciunea intensă a patricianului Ioan și a soției, reprezentați împreună cu Papa Liberiu în prim plan. În afară de istoria sa deosebită, "Santa Maria Maggiore", ca orice biserică, reprezintă întreaga istorie a raportului dintre Dumnezeu și oameni, oferindu-se ca figură a acelui "edificiu al mântuirii" pe care sfântul Irineu îl vedea desenat de Dumnezeu "așa cum ar face un arhitect" (Împotriva ereziilor, IV, 14, 2-3). În "Santa Maria Maggiore", reconstruită în forme monumentale și înfrumusețată în secolul al V-lea, patruzeci și trei de tablouri în mozaic deasupra coloanelor din partea centrală a bisericii relatează episoade "structurate" din credința iudeo-creștină: istorii a lui Abraham, Moise, Iosue. Astfel, înaintând spre altar, credincioșii sunt introduși într-un proces istoric și metaistoric care îi conduce spre cetatea "al cărei arhitect și constructor este însuși Dumnezeu" (Evr 11,10). La sfârșitul acestui parcurs, la dreapta și la stânga peretelui din capăt vedem de fapt două cetăți, "Hierusalem" și "Betleem" așa cum sunt identificate de înscrisuri, în fața porților deschise sunt adunate turme mici; de la arcada porții deschise a unei și a celeilalte cetăți atârnă o cruce de aur și calea de intrare este înnobilată de o colonadă asemănătoare cu aceea a bazilicii "Santa Maria Maggiore". Aceste scene poetice se află pe arcada care încadrează altarul bazilicii, astfel că cele douăsprezece oi reprezentate devin imagine a poporului crescut din nucleul primar al celor doisprezece apostoli. Și de fapt "turma" care se adună să se roage în "Santa Maria Maggiore", asemenea oilor din mozaic, privește printre două rânduri de coloane prin "poarta" prezbiteriului spre "templu", Cristos, prezent în Euharistie. În centrul arcului de triumf care încadrează altarul, o inscripție dedicatoare afirmă Xistus episcopus plebi Dei ("Episcopul Sixt [a spus să se facă asta] pentru poporul lui Dumnezeu"). E vorba de Papa Sixt al III-lea (432-440), care a mărit bazilica începută în secolul al IV-lea de Papa Liberiu, dedicând-o Sfintei Fecioare după solemna declarație a Conciliului din Efes, care în anul 431 i-a recunoscut Mariei titlul de "Născătoare de Dumnezeu". Și printre scenele din arcul de triumf vedem de fapt episoade din viața lui Cristos în care Maria are un rol important: Buna Vestire și Adorația Magilor. Demnitatea specială subliniată de îmbrăcămintea splendidă în care artistul o prezintă la Buna Vestire: nu este numai tânăra din Nazaret care l-a născut pe Isus, ci o figură simbolică, Biserică drept Domina, Stăpână. În registru, sub Buna Vestire, găsit tot această figură la dreaptă micului Cristos pe tron, în timp ce o altă femeie stă la stânga tronului, figură a poporului vechi, Ecclesia ex circumcisione. Această este îmbrăcată culoarea neagră de văduvă, în timp ce Maria apare ca "mireasa" descrisă în Psalmul 45: "îmbrăcată în haine brodate cu aur. În haine strălucitoare e adusă la rege" (v. 14-15). Făcând abstracție de izvorul veterotestamentar, această imagine este în mod straniu "contemporană" cu perioada executării mozaicului: Maria, figură a Bisericii, poartă haina de curte a unei principese imperiale, iar micul Isus șade în mijlocul tronului enorm ca un împărat copil: exemplu al unei suprapuneri a sacrului creștin peste profanul roman destul de obișnuit în acea vreme. Alte "suprapuneri" în mozaic sunt forma Ierusalimului ceresc care urmărește colonada unui tipic ducumanus din perioada imperială și termenul folosit în inscripția dedicatoare, plebi Dei. În Roma odinioară republicană, unde chiar sub Imperiu demnitatea politică a cetățenilor era evocată prin termenul arhaic plebs - popor unit, popor capabil de decizii, de curaj, de sacrificiu - episcopul dedică noua aulă de adunare plebi Dei: unui popor căruia, dincolo de caracteristicile strămoșilor săi romani, acum îi sunt atribuite cele ale poporului condus de Abraham, Moise și Iosue, motiv pentru care creștinii din Roma se pot numi de acum cu apelativul dublu de plebs Dei. Dar să notăm o altă subliniere a acestui prim mare program marian realizat în Occident, unde - așa cum s-a spus deja - Fecioara "îmbrăcată în haine brodate cu aur" și cu coroana pe cap constituie un răspuns iconografic imediat dat declarației solemne a Conciliului din Efes. Această regalitate nu este limitată la femeia Maria ci are un caracter colectiv subliniat exact de inscripția dedicatoare amintită mai sus, Xistus episcopus plebi Dei: frază care sugerează cheia esențială de lectură a unor asemenea imagini în care Maria nu este concepută în primul rând ca persoană individuală, ci ca figură colectivă a poporului, ca Domina Ecclesia. Cea mai semnificativă suprapunere istorică la "Santa Maria Maggiore" este însăși bazilica, a cărei structură - o vastă aulă rectangulară decorată în mod somptuos - trebuia să dea un sens de continuitate absolută cu trecutul roman, chiar dacă, în mod paradoxal, exprima și răsturnarea culturală epocală constituită de triumful creștinismului. Cu alte temple creștine ridicate după edictul imperial care anula condamnarea noii credințe, originala bazilică Liberiană proclama victoria Bisericii acolo unde ea fusese pusă la încercare. Un text din acea vreme va folosi pentru a evoca acest climat: este discursul lui Eusebiu din Cezareea pentru consacrarea noii catedrale din Tir în Fenicia (316-319 circa), reconstruită exact acolo unde o precedentă biserică a fost distrusă de persecutorii păgâni. Eusebiu aseamănă bazilica nouă cu templul din Ierusalim reconstruit după exilul babilonian, citând profeția lui Ageu conform căreia "gloria viitoare a aceste case va fi mai mare decât aceea de odinioară". Apoi, gândindu-se la textul din Isaia unde se citește că, în perioada viitoare, "cei săraci din Sion" vor avea "o coroană în loc de cenușă, untdelemnul bucuriei în locul veșmântului de doliu, cântări de laudă în locul unei inimi triste" pentru că "vor ridica din nou vechile ruine, vor reconstrui cetățile dezolate" (61,3-4), Eusebiu afirmă că de acum Biserica "a îmbrăcat haina sa de nuntă" și poate spune, în cuvintele lui Isaia: "Mă voi bucura din toată inima în Domnul și va tresălta de veselie sufletul meu în Dumnezeul meu, căci m-a îmbrăcat cu haina mântuirii, și cu mantia dreptății m-a învăluit ca pe un mire care poartă coroană și ca pe o mireasă împodobită cu giuvaierele sale". În sfârșit, episcopul din Cezareea promisiunile și îndemnurile divine, citându-l tot pe Isaia: "Iată că îți iau din mână potirul amețelii, potirul mâniei mele, ca nu mai bei din el! Și îl voi pune în mâna asupritorilor tăi". De asemenea: "Trezește-te, trezește-te! Pune-ți hainele de sărbătoare. Ridică-ti ochii de jur împrejur și privește: toți aceștia se strâng, vin la tine. Pe viața mea, zice Domnul, că te vei îmbrăca cu toți aceștia ca și cu o podoabă și te vei încinge cu ei ca o mireasă". În pofida limbajului biblic, triumful Bisericii era totuși un triumf "roman", conceput în limbajul obișnuit al sfârșitului imperiului. Catedrala din Tir, bazilica Liberiană, celelalte biserici din acel timp nu aveau caracteristici arhitectonice în mod specific "ecleziastice". Totul amintea mai degrabă aulele magistraților sau sălile de audiență ale împăraților: coloanele, identice cu acelea din bazilicile civile; îmbrăcăminte de marmură, spațiile ample, luminozitatea care provenea din ferestre mari. Spune Eusebiu că ctitorul noii catedrale din Tir, episcopul Paulin, "a deschis o poartă largă și foarte înaltă pentru a primi razele soarelui de dimineață, oferind astfel și celor care rămâneau în afara curții o panoramă neîntreruptă a interiorului, ca și cum ar fi atras spre intrare chiar și ochii necredincioșilor, așa încât nimeni să nu poată trece în grabă fără să reflecteze cu emoție profundă la dezolarea de dinainte și la transformarea miraculoasă de acum. El spera că numai emoția în fața acestui spectacol va atinge persoanele, împingându-le spre intrare". Era o invitație de a contempla acțiunea lui Dumnezeu în contemporaneitatea istoriei: la recunoașterea puterii Celui Înviat într-o întoarcere așa de profundă încât să nu poată fi exprimată în mod superficial, într-o schimbare externă a lucrurilor, ci în "minunea" unei transformări de sens ca să lase neschimbată exterioritatea. Roma rămânea Roma, aulele sale publice rămâneau aceleași, cu diferența că acum plebs care umplea aulele era plebs Dei. Asemenea celorlalte bazilici romane din secolele IV-V, "Santa Maria Maggiore" a fost concepută pentru a primi un popor numeros, cu o lungime de 86 de metri. Totuși nu era cea mai mare dintre noile biserici: "Sfântul Petru" era lungă de peste 120 de metri, "Sfântul Ioan din Lateran" 98 de metri, bazilica din cimitirul "Sfântul Sebastian", pe via Appia, era lungă de 75 de metri; bazilica originară a sfântului Laurențiu pe via Tiburtina era lungă de 98 de metri. Prima rețea constantiniană de mari biserici includea o bazilică pe via Labicana, alături de maryrion a sfinților Marcelin și Petru care conține mausoleul împărătesei Elena, și alta pe via Nomentana, aproape de monumentul sfintei Agneza, unde fiica lui Constantin, Constanția, a ridicat mausoleul său (actuala biserică a sfintei Constanța). Împreună cu bazilica vaticană construită pe mormântul sfântului Petru, aceste structuri, realizate în timpuri record, formau o primă, prestigioasă "rețea" de biserici creștine la Roma. Aceste structuri colosale, mimetizate pe planul stilistic cu alte edificii publice, erau totuși depărate de centrul orașului, situate de-a lungul căilor de acces ("Sfântul Sebastian", "Sfinții Marcelin și Petru", "Sfânta Agneza"), în afara porților ("Sfântul Petru" în Vatican, "Sfântul Laurențiu") sau în parcul imens din curtea imperială ("Sfântul Ioan din Lateran", "Sfânta Cruce din Ierusalim"). Și monumentul sfântului Paul pe via Ostiense era la douăzeci de minute de mers de la poarta orașului cu același nume (această biserică, "Sfântul Paul din afara zidurilor", va fi reconstruită începând din anul 384 de împărații Valentinian al II-lea, Teodosiu și Arcadiu în scară uriașă, o bazilică formată din cinci navate care imită bazilica "Sfântul Petru"). (După L'Osservatore romano, 5 august 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 23.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |