Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Dispozițiile integratoare din Caeremoniale Episcoporum la Missale Romanum

Rubrica de teologie liturgică îngrijită de pr. Mauro Gagliardi

De Natale Scarpitta*

În cadrul rubricii "Spiritul Liturgiei" dorim astăzi să ne îndreptăm atenția asupra câtorva aspecte referitoare la ritualul Celebrării euharistice, care sunt reglementate în Missale Romanum (= MR, editio typica tertia din 2008). Nici dispozițiile liturgice prevăzute de Rânduiala generală a Liturghierului Roman (= RGLR), nici rubricile anexate la ele nu descriu câteva detalii de celebrare care, deși secundare, nu sunt complet irelevante.

De aceea este permis să ne întrebăm dacă aceste lacunae pot să fie umplute în mod arbitrar de imboldul creativ al preotului care celebrează Euharistia sau sunt mai degrabă indicații specifice, conținute în alte izvoare documentale normative legitime, la care se poate recurge pentru a lua din venerabilul patrimoniu liturgic al Bisericii. Situându-ne pe urma Tradiției, nu este greu să dăm răspuns la întrebare. De fapt, este corect să presupunem ca obligatorii dispozițiile normative mai detaliate pe care Caeremoniale Episcoporum (= CE, editio typica, reimpressio emendata din 2008) le dă cu privire la Missa stationalis, Celebrarea euharistică prezidată de Episcopul diecezan în prezența preoțimii sale și a celorlalți slujitori, cu participarea poporului lui Dumnezeu. Fundamentul legitim al acestei praesumptio se află în faptul că Liturghia oficiată de Episcopul diecezan în propria dieceză, epifanie specială a catolicității Bisericii particulare (cf. Sacrosanctum Concilium [= SC] nr. 41), pentru a străluci de simplitate nobilă (cf. SC nr. 34) trebuie să manifeste o exemplaritate celebrativă deosebită, constituind astfel un model din care se pot inspira celelalte Liturgii euharistice care se celebrează în dieceză (cf. Benedict al XVI-lea, Sacramentum caritatis, nr. 39).

Să încercăm acum să examinăm în concret câteva dispoziții liturgice din ritualul Liturghiei, prevăzute de CE și complementare față de normele conținute în MR. Un prim aspect se referă la tămâiere. RGLR descrie tămâierea la nr. 276-277. CE adaugă că tămâie trebuie să fie curată și cu miros plăcut și, în cazul în care se adaugă altă materie, să se aibă grijă ca să fie cu mult mai mare cantitatea de tămâie (cf. nr. 85). CE descrie apoi alte detalii interesante referitoare la tămâiere la notele 74-75 de la nr. 90-91.

Un al doilea aspect se referă la modul de a ține mâinile în timpul Liturgiei euharistice. MR stabilește de fapt că în anumite momente ale Liturghiei celebrantul să se adreseze lui Dumnezeu cu brațele întinse. CE specifică faptul că mâinile trebuie să fie ușor ridicate și întinse (cf. nr. 104). Apoi este precizat în mod minuțios că, prin expresia "mâini împreunate", se înțelege că palmele de la mâini trebuie să fie deschise și unite, ținute în fața pieptului, cu degetul mare de la mâna dreaptă așezat deasupra degetului mare de la mâna stângă în formă de cruce (cf. CE, nota 80 la nr. 107). În afară de asta este indicat faptul că, în afară de prescrierile conținute deja în diferitele cărți liturgice, celebrantul ține mâinile împreunate când, deja îmbrăcat în odăjdiile sacre, pornește pentru a celebra Liturghia; în timp ce se roagă în genunchi; în timp ce merge de la altar la scaun, sau de la scaun la altare (cf. CE, nr. 107). Tot așa și concelebranții și ceilalți slujitori țin mâinile împreunate atunci când se mișcă sau stau în picioare, afară de cazul când au ceva de dus în mână (ibidem).

Apoi în CE este indicat modul în care celebrantul face semnul crucii și binecuvântează. Când face semnul crucii, el îndreaptă spre sine palma de la mâna dreaptă și cu toate degetele unite și întinse face semnul crucii de la frunte la piept și de la umărul stâng la cel drept. Când binecuvântează alte persoane sau vreun obiect, îndreaptă degetul mic spre cel care trebuie să fie binecuvântat și binecuvântând întinde toată mâna dreaptă cu toate degetele la fel unite și întinse (cf. CE nota 81 la nr. 108). În afară de asta, atunci când în timpul Liturghiei celebrantul este așezat, pune palmele mâinilor pe genunchi (cf. CE, nr. 109). Apoi este precizat că, în timpul Rugăciunii euharistice, la momentul epiclezei înainte de consacrare, concelebranții să întindă mâinile asupra darurilor în așa fel încât palmele să fie deschise și îndreptate deasupra darurilor (cf. CE nota 79 la nr. 106). Apoi, în momentul consacrării, rostind cuvintele Domnului, ei țin mâna dreaptă întinsă și îndreptată lateral (ibidem), orientând-o spre pâine și potir (cf. CE, nr. 106).

Sunt și alte detalii care sunt reglementate de CE. Prezentăm o listă a câtorva dintre ele:

1) Reverența, sub formă de înclinație profundă, este adresată celebrantului atunci când se merge la el, când se pleacă de la el sau când se trece în fața lui (cf. CE, nr. 76).

2) În momentul în care slujitorul hirotonit proclamă Evanghelia, toți credincioșii participanți la acțiunea liturgică sunt îndreptați spre el (cf. CE, nr. 141).

3) Diaconul, sau alt slujitor, după ce preotul celebrant a tămâiat darurile, îl tămâiază stând la marginea altarului (cf. CE, nr. 149).

4) Înainte de a începe Rugăciunea euharistică, diaconul, dacă potirul și pixida sunt acoperite, le descoperă și de la epicleză până la ridicarea potirului rămâne în genunchi. În afară de asta, unul din diaconi pune tămâie în cădelniță și tămâiază Ostia și Potirul la cele două ridicări (cf. CE, nr. 155).

5) Concelebranții cu episcopul, înainte de Împărtășanie, se apropie de el unul după altul, îngenunchează și primesc de la el cu reverență Trupul lui Cristos. Totuși concelebranții pot rămâne la locul lor și să primească acolo Trupul lui Cristos (cf. CE, nr. 163).

Este vorba numai de câteva exemple, utile pentru a aminti că nu poate rămâne la folosire arbitrară Cultul divin, ci este dimpotrivă reglementat de Biserică, ce îl păzește și îl celebrează. Respectarea normelor liturgice nu este semn de legalism și rigiditate. Ea ajută la întruparea mereu din nou a catolicității Liturgiei sacre și la celebrarea ei "în unire cu întreaga Biserică" (Canonul Roman, "Communicantes").

* Pr. Natale Scarpitta, preot din Arhidieceza de Salerno-Campagna-Acerno, este doctorand în drept canonic la Universitatea Pontificală Gregoriană din Roma.

(După Zenit, 15 iunie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat