Înălțarea Domnului în imnografia lui Roman Melodul
Să ne ridicăm privirea și simțurile spre porțile cerești
De Manuel Nin
Înălțarea, celebrată în a patruzecea zi după Înviere, este una din marile sărbători comune tuturor Bisericilor creștine. Mărturisită deja de Eusebiu din Cezareea, în jurul anului 325, în tradiția bizantină se prelungește timp de o săptămână în octava sa. Două tropare de la utrenie sunt de imnograful Roman Melodul (+ 555) și aparțin lungului kontakion, imn pe care Roman îl compune pentru sărbătoare și în care se desfășoară diferitele aspecte teologice ale celebrării, care în cărțile liturgice bizantine are titlul de Înălțarea Domnului și Dumnezeului și Mântuitorului nostru Isus Cristos.
Roman pornește de la relatarea biblică a înălțării din Evanghelia lui Luca și din Faptele Apostolilor și o dezvoltă de-a lungul celor 18 strofe ale poemului, fiecare strofă încheindu-se mereu cu același verset: "Nu mă despart de voi. Eu sunt cu voi și nimeni nu va fi împotriva voastră", care preia trei texte biblice (Ag 1,8; Mt 28,20 și mai ales Rom 8,31).
Toată economia mântuirii dusă la capăt de Cristos este văzută de Roman ca restaurare a comuniunii depline dintre cer și pământ, pentru care Înălțarea devine sigiliul: "Împlinind economia în favoarea noastră și după ce ai unit cu cele cerești realitățile pământești, te-ai înălțat în glorie, o, Cristoase, Dumnezeul nostru, totuși fără să te desparți în vreun fel de cei care te iubesc; ci rămânând inseparabil de ei, declari: Eu sunt cu voi și nimeni nu este împotriva voastră".
În afară de asta, Înălțarea Domnului nu este o îndepărtare de oameni, o lăsare a lor singuri, ci o garanție a iubirii sale, a consolării sale: "Să înălțăm, să ridicăm în sus ochii și mintea, să ne ridicăm privirea și simțurile spre porțile cerești, chiar dacă suntem muritori; să ne imaginăm că mergem pe muntele Măslinilor și că-l vedem pe răscumpărătorul dus de un nor: de acolo lui îi place să dăruiască, a împărțit daruri apostolilor săi, mângâindu-i ca un tată, conducându-i ca fii și spunându-le: Nu mă despart de voi: eu sunt cu voi și nimeni nu este împotriva voastră".
Apoi, Roman se oprește asupra ocrotirii și grijii pe care Domnul a avut-o și o are față de discipoli și de Biserică. Printr-o imagine luată din Deuternonom (32,11), Cristos pe muntele înălțării este asemănat cu vulturul care din înălțime supraveghează și ocrotește cuibul său, imagine pe care tradiția bizantină o aplică apoi și grijii episcopului față de Biserica sa: "Discipolii, conduși pe muntele Măslinilor, îl înconjurau pe binefăcătorul lor, iar el întinzându-și mâinile ca niște aripi, a acoperit ca un vultur cuibul încredințat îngrijirii sale și le-a spus puișorilor săi: V-am ocrotit de orice rău: așadar, iubiți-vă așa cum eu v-am iubit. Nu mă despart de voi: eu sunt cu voi și nimeni nu va fi împotriva voastră. Ca Dumnezeu și creator al universului, eu întind asupra voastră mâinile mele, cele legate și pironite pe lemn. Înclinând capul vostru sub aceste mâini voi recunoașteți ceea ce fac: eu impun mâinile peste voi ca și cum v-aș boteza și vă trimit plini de lumină și de înțelepciune".
Înălțarea provoacă tristețea și plânsul apostolilor, care îi prezintă lui Cristos lista a ceea ce fiecare dintre ei a făcut și a lăsat, aproape un model al condițiilor cerute creștinului: "Am renunțat la toată viața noastră, am devenit străini și pelerini pe pământ. Petru, primul dintre noi care a devenit ucenicul tău, s-a privat de toate averile sale. Andrei, fratele lui, a părăsit bunurile sale pământești și a luat pe umeri crucea ta. Tu vrei să neglijezi și să nu recunoști iubirea fiilor lui Zebedeu? Ei te-au pus pe tine chiar și înaintea tatălui lor. Noi te iubim pe tine mai mult decât orice".
Roman descrie iar înălțarea lui Cristos și belșug de detalii, folosindu-se de versetele din Psalmii citiți în cheie cristologică: "Dumnezeu le-a făcut semn sfinților îngeri ca să pregătească pentru sfintele sale picioare urcare, iar ei au strigat tuturor stăpânirilor cerești: Desfaceți zăvoarele și deschideți larg glorioasele porți cerești pentru Domnul gloriei! O, norilor, întindeți-vă sub cel care înaintează. Doamne, tronul tău este gata. Înalță-te, zboară pe aripile vântului". Trebuie notată iar legătura dintre norul care îl acoperă și îl ascunde pe Cristos de privirea apostolilor și Maria mama sa: "Norul a coborât ca să-l primească pe cel care este conducătorul norilor, l-a luat și l-a susținut: sau mai degrabă a fost susținut, deoarece chiar acela care era purtat îl purta pe cel care îl susținea, ca odinioară pe Maria. scriptura face aluzie la Maria numind-o nor (cf. Is 19,1), ea care a fost păzită de el în timp ce locuia în ea".
(După L'Osservatore Romano, 2 iunie 2011)
Traducere de pr. Mihai Patrașcu
lecturi: 18.