Idolul și icoana
De pr. Renato Zilio*
Două celebrări grandioase la trei zile de distanță una de alta. Una la Roma, cealaltă la Londra, lumea în viziune. Căsătoria secolului a lui William și Kate, cum o intitulau aici, și beatificarea lui Ioan Paul al II-lea.
Două evenimente foarte diferite... dar nu prea mult. Dacă unul este o căsătorie care are iz de fabulă, celălalt este o alianță luminoasă și minunată între un om și Dumnezeu. Da, asta înseamnă a fi sfinți - ne amintește asta lumea protestantă din jurul nostru - o splendidă relație în doi, în care Dumnezeu rămâne adevăratul protagonist.
Pentru aceasta cele două evenimente ne propun două cuvinte esențiale: idolul și icoana. Doi termeni din aceeași origine și cu semnificația de figură și de imagine. Amândoi cultivă același raport în fața sacrului: o atitudine de respect și venerație. Și au aceeași relație cu privirea care devine admirație și contemplație.
Totuși, trăiesc o dinamică absolut opusă. Idolul atrage toate forțele, atenția și puterea. Este autoreferențial prin excelență, un atrăgător prin natură. În schimb icoana face trimitere la altceva, la un ceva mai mare. Oferă celui care observă o dulce invitație interioară de a privi departe... De fapt, o icoană - imagine pictată și venerată a unui sfânt - este o singură rază din lumina Divinului, a Transcendentului. Virtutea sa fundamentală este umilința, în timp ce aceea a idolului este ambiția sau o aroganță secretă.
"Doi se căsătoresc sub privirea a două miliarde de persoane" intitula triumfător un ziar londonez, sugerând astfel forța de atracție a unui eveniment. Un idol este ceva care pare să posede un ceva minunat de magic. Articole speciale, reportaje televizate, ziare de tot felul au fost invadate mai multe zile de o singură imagine, o tânără pereche regală, văzută în toate aspectele și momentele sale de viață. Totuși comentatorii notau că cei 1.900 de invitați la Westminster era toți albi, nobili și de rang înalt. În timp ce îngrămădită și chiar cufundată în fântâna din fața lui Buchingham Palace era o mulțime de oameni de toate culorile: adevărata față multiculturală a ținutului englez. De fapt, un idol știe mereu să se înconjoare de adoratorii săi.
Icoana, ca un deget îndreptat spre un orizont, indică mereu ceva mai mare și mai frumos. Chiar și sexualitatea, în fond, va trăi mereu această ambivalență între idol și icoană. Numai atunci când ea va ști să exprime acel sens grandios al vieții ca un dans și o luptă care trebuie trăite împreună, atunci, va fi o icoană de nedepășit. Dacă în schimb se va închide în ea însăși, cerând orice atenție și energie va deveni un idol care dezumanizează pe cel care îl adoră.
Această dinamică dublă și contrapusă de idol și de icoană va fi prețioasă pentru a evalua orice situație, orice om. Se devine un idol atunci când se trăiește un protagonism excesiv, un activism exagerat, în centrul admirației și al supunerii altora. Cu neliniște se va căuta mereu și pretutindeni un piedestal. Nu se tolerează critica, ci numai venerația. Se devine idol atunci când se arogă orice forță, se identifică în Dumnezeu și în voința sa.
Dar un adevărat lider va fi mereu o icoană și va fi simplu să se deosebească printre oameni: din însăși privirea lui, diferită de aceea a oricărei alte ființe. Ochii îi strălucesc pentru că are o viziune în fața sa. Vede lumea care va fi mâine și știe să capteze viitorul care se naște. Asemenea lui Abraham și Moise va observa necesitățile vitale ale unui popor care merge și aceasta devine o forță mobilizatoare pentru sine și pentru alții. Știe să trezească în toți forțele cele mai bune, pentru că le întrevede, le cheamă la viață, la drum și la provocări... Nu distruge, ci trezește, încurajează și stimulează cu putere. Respiră speranța și încrederea în celălalt.
O icoană de neuitat pentru toți a fost un simplu sicriu de lemn și o Evanghelie pusă deasupra ca o coroană pe capul unui rege. Ca o cântare magnificat, care știe cu umilință să indice numai în Dumnezeu unica măreție. Era un lider adevărat. Știa să dea lumii un mesaj de speranță puternică și să indice în timp și în contratimp un orizont extraordinar pentru fiecare: întâlnirea cu Cristos. Se emoționa în fața mulțimilor de toate limbile și culturile și știa să deschidă larg porțile inimii sale pentru cei tineri.
În ținutul nostru italian unde și astăzi cresc idoli puternici, preocupați de sine sau de propriile interese, cum să uităm acest umil și mare lider pasionat numai de Dumnezeu și de oameni?
* Părintele Renato Zilio este un misionar scalabrinian. A făcut studiile literare la Universitatea din Padova și studiile teologice la Paris, obținând un master în teologia religiilor. A fondat și condus Centrul intercultural din Ecoublay în regiunea pariziană și a condus la Geneva revista "Prezența italiană". După experiența la Centrul de Studii Migrații Internaționale (CIEMI) din Paris și cea misionară la Gibuti (Cornul Africii), trăiește actualmente la Londra la Centrul intercultural Scalabrini din Brixton Road. A scris "Evanghelia migranților" (Emi Edizioni, Bologna 2010) cu prefața de cardinalul Roger Etchegaray.
(După Zenit, 17 mai 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.