"Histoire générale du christianisme"
Forța trecutului
A fost prezentată la Roma la Centrul Cultural Sain-Louis de France opera în două volume "Histoire générale du christianisme" (Paris, Presses Universitaires de France, 2010, 2.896 de pagini) despre care am dat o știre în ediția din 23 septembrie 2010. La dezbatere a participat, printre alții, directorul general al operei care a scris pentru ziarul nostru.
Jean-Robert Armogathe (Ecole Pratique des Haute Etudes)
Cum se poate scrie o istorie a creștinismului? Apariția operei Histoire générale du christianisme - în două volume îngrijite de cel care scrie împreună cu Pascal Montaubin, Michel-Yves Perrin, Yves-Marie Hilaire - a fost ocazia pentru acest schimb de idei, introdus de Nicolas Bauquet, director al Centrului cultural Saint-Louis de France, cu patru profesori universitari: Jean-Dominique Durant (universitatea din Lyon), cel care scrie și doi colegi de la universitatea Roma Tre, Maria Lupi și Roberto Rusconi.
Înalți responsabili ai principalelor instituții culturale și educative romane - între care cardinalul Raffaele Farina, arhivar și bibliotecar al Sfintei Biserici Romane - și diferiți profesori de la universitățile statale și pontificale au luat parte la dezbatere, întemeiată pe un fapt evident: creștinismul este unica religie care a ținut să scrie propria istorie, probabil deja de la Faptele Apostolilor (și de la Evanghelii), în orice caz în mod expres de Eusebiu din Cezareea, autor din secolul al IV la Istoriei ecleziastice.
Raportul strâns dintre creștinism și istorie este fără îndoială datorat întrupării, percepută ca împlinire a timpurilor, așadar încheierea unei succesiuni de evenimente constitutive ale țesutului istoric, din moment ce creștinii așteaptă întoarcerea Domnului, și pe parcursul acestui timp intermediar trebuie numărați anii și trebuie să fim ocupați!
Există așadar o specificitate a "istoricului religios" (spus în alți termeni, a specialistului în istorie religioasă, sau predicativul este echivoc)? A fost amintită apoi figura lui Henri-Irénée Marrou, prim titular al unei catedre de istorie a creștinismului antic la Sorbonne: "Istoria este pe percepere a trecutului printr-o gândire umană, vie, angajată" (De la connaissance historique, 1954).
Totuși este dificil de a stabili deja obiectul: fiecare epocă, pentru a ne limita la secolul trecut, a avut tipul său de istorie francofonă: marea Histoire de l'Eglise, un monument îndreptat împotriva modernismului istoric, construit împreună de istoricul laic Augustin Fliche (1884-1951) și de Monseniorul Victor Martin (1886-1945), Nouvelle histoire de l'Eglise (1963-1975) concepută de Hermann Tüchle și îngrijită de Robert Aubert, Martin David Knowles și Louis Jacques Rogier, Histoire vécue du peuple chrétien (în două volume, sub îngrijirea lui Jean Delumeau în anul 1979), Histoire du christianisme, importantă realizare în 14 volume îngrijită de diferiți mari istorici francezi, și Histoire générale du christianisme, al cărei succes - patru mii de exemplare vândute în trei luni - demonstrează că opera răspunde așteptărilor acestui început de secol. Jean-Dominique Durand amintește principalele trăsături originale: o lucrare internațională, cu 75 de colaboratori (între care cardinalul Walter Brandmüller) fără criterii confesionale, o istorie categoric culturală și doctrinală - cu o vie preocupare față de interdisciplinaritate - în sfârșit o istorie atentă la creștinismele orientale și la minorități, în cadrul creștinătății.
Maria Lupi a subliniat dificultatea și rămășagul unei "istorii generale" (allgemeine Geschichte) care nu pretinde să vorbească despre tot, dar care se distanțează pentru a repoziționa evenimentele referitoare la creștinism fie în lungă durată fie într-un mare spațiu mondial. Cronologii abundente, subtitluri și chenare structurează un text a cărui unitate a fost garantată de un "protocol" științific comun.
Creștinismul papilor și al conciliilor, dar și cel al pictorilor și al erudiților, al sfinților și al libertinilor: creștinismul este adesea văzut de ochii adversarilor săi, dar și din punctul de vedere al societății, atunci când el încearcă să reglementeze spațiul și timpul, cultura și instituțiile.
Roberto Rusconi și Jean-Robert Armogathe au insistat asupra aportului izvoarelor, asupra forței irezistibile a documentelor: istoria nu este o operă de fantezie, pentru a reconstitui un trecut pierdut. Ea este înainte de toate lectură, asamblare, ajustare a datelor. Acest lucru a permis istoriei Bisericii să treacă pragul mănăstirii pentru a trece și la universitate.
Întrebările puse de mulți participanți au permis clarificări utile: ce loc ocupă Biserica Catolică în această Histoire générale? Un loc diferit în funcție de epoci, în care pare puțin câte puțin să se evidențieze pe fundalul general al creștinismului, într-o identitate crescândă? Cum poate particularul, microistoria să se articuleze pe o istorie generală? Ce loc ocupă istoria credinței într-un proces științific? Ea aparține istoriei, aceea a receptării mesajului creștin, a răspândirii sale, a înrădăcinării sale progresive în practici și în convingeri.
Pentru numeroșii studenți prezenți, această seară a fost un exemplu bun de metodă, în prezentarea operei și chiar în calitatea dezbaterii. În felul acesta Centrul cultural Sfântul Ludovic al Francezilor a contribuit, încă o dată, la demararea unei dezbateri de calitate asupra unei teme fundamentale, scrierea istoriei religioase.
(După L'Osservatore romano, 11 mai 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.