Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferința cardinalului prefect emerit al Congregației pentru Episcopi despre Ioan Paul al II-lea și Europa

Papa rădăcinilor creștine

În seara zilei de miercuri, 6 aprilie 2011, în domul "Sfântul Iustus" la Trieste, cardinalul prefect emerit al Congregației pentru Episcopi a ținut o conferință despre Ioan Paul al II-lea - a fost printre cei mai apropiați colaboratori ai lui - și Europa. Publicăm fragmente mari din conferință.

De Giovanni Battista Re

În cei douăzeci și șase de ani și jumătate de pontificat, Ioan Paul al II-lea s-a manifestat profund european, nu numai pentru că, dintre Papii din secolul al XX-lea, este cel care are cea mai vastă învățătură despre continentul european, ci și datorită interesului său specific față de Europa; un interes care era deja prezent în el ca preot, om de cultură și arhiepiscop de Cracovia și care cu urcarea pe tronul pontifical a ajuns la apogeul său. În discursurile și intervențiile sale s-a bătut mereu pentru ca dezbinările să fie depășite și Europa să respire cu ambii plămâni, cel occidental și cel oriental. În timpul pontificatului său Europa a trăit o oră istorică și papa a avut bucuria de a vedea dărâmat zidul din Berlin, simbol al acestei dezbinări. În această privință, am încă în ochi imaginea emoționantă a Papei Ioan Paul al II-lea, care deja gârbovit, cu pas lent și obosit dar hotărât, străbate la Berlin poarta Brandenburg alături de cancelarul Helmuth Kohl, în anul 1996, la șapte ani de la căderea zidului. Papa a voit în mod expres să treacă prin acea poartă lăsând la o parte bastonul. Și cancelarul, la un moment dat, l-a susținut cu brațul său.

La fel, Ioan Paul al II-lea s-a bătut cu forță pentru ca Europa să nu fie strivită de valul secularismului, ci să redescopere rădăcinile sale și să devină continentul valorilor spiritului.

Perfect în linie cu magisteriul Papei Paul al VI-lea, Ioan Paul al II-lea a fost mereu convins că identitatea europeană își are fundamentul în rădăcinile sale creștine. Pentru aceasta el s-a dedicat cu toate energiile sale pentru ca în așa-numitul "Tratat Constituțional", care pe atunci se elabora, să fie o menționare explicită a rădăcinilor creștine. Era vorba de recunoașterea unei realități istorice adevărate, deoarece creștinismul - catolici, ortodocși și protestanți - au contribuit pe larg să dea un suflet și un chip civilizației europene. Atâtea valori care acum caracterizează Europa au fost de fapt luate din izvorul creștinismului. E vorba de o realitate care este înscrisă și în pietrele de la multe catedrale și de la atâtea edificii, precum și în atâtea pagini de literatură și de artă.

Nu pot să nu împărtășesc cuvintele pe care Ioan Paul al II-lea le-a rostit cu acea ocazie: "Nu se taie rădăcinile pe care am crescut". Papa era convins că numai rămânând fidelă față de rădăcinile sale Europa va avea un viitor mare. Din păcate, procesul unei secularizări rău concepute, pe care unii au voit să o ducă înainte, a împiedicat această menționare. Însă - așa cum știm - acea Constituție nu a fost aprobată de toate țările interesate, motiv pentru care nu a intrat în vigoare. În locul ei a fost elaborat și este în vigoare acum "Tratatul de la Lisabona", care la articolul 17 prevede ca Uniunea europeană să mențină cu Bisericile un "dialog deschis, transparent și obișnuit", iar în preambul se afirmă că proiectul de integrare europeană se inspiră "din realitățile culturale, religioase și umaniste din Europa, din care s-au dezvoltat valorile universale a drepturilor inviolabile și inalienabile ale persoanei, a libertății, a democrației, a egalității și a statului de drept". Astfel, într-un fel s-a reparat și s-a suplinit lipsa menționării rădăcinilor creștine.

Atunci când, după căderea zidului din Berlin, vântul istoriei a lansat cu accente noi și cu forță mai mare provocarea construirii "Casei comune europene", Papa a înmulțit intervențiile sale, încurajând să se tindă spre țintele și spre idealurile acestei "Case comune" și ale Europei spiritului. "Casa comună europeană - a afirmat Ioan Paul al II-lea - trebuie să devină, inspirându-se din tradițiile creștine, o Europă a spiritului". Și pentru reconstruirea Europei spiritului a proclamat prioritatea eticii asupra ideologiilor, primatul persoanei asupra lucrurilor, superioritatea spiritului asupra materiei. Pentru a face față fenomenului secularizării crescânde, Papa a chemat la angajare pentru o nou calitate a evanghelizării care să știe să repropună în termeni convingători Europei de astăzi mesajul peren al mântuirii. Conștient de necesitatea unei reînnoiri spirituale și umane, Papa a subliniat urgența de "a re-evangheliza" bătrânul continent, chemând la această misiune toate componentele poporului lui Dumnezeu. Acest efort - a spus el - va folosi la reconstruirea Europei progresului și a bunăstării pe valorile spirituale care au caracterizat trecutul său. Nu e vorba de o nouă Evanghelie, ci de a repropune în termeni convingători omului de astăzi mesajul peren al mântuirii, dând un răspuns adecvat semnelor timpurilor, necesităților oamenilor și ale popoarelor de astăzi, ținând cont de noile scenarii europene. Și stilul acestei noi evanghelizări trebuia să fie nu cel al deplorării și al acuzelor, ci al atenției milostive, formând conștiințele și îndemnând să se treacă de la o credință din obișnuință la o credință care să fie alegere personală, luminată, convinsă și mărturisită. Stilul cu care trebuie realizată și trăită noua evanghelizare a Europei la care Papa Ioan Paul al II-lea chema încontinuu este cel de a ne apleca asupra societății noastre cu iubire și umilință; îndeosebi el cerea Bisericii "să devină samaritean milostiv" al omului de astăzi pentru a-l ajuta să redescopere actualitatea perenă a lui Isus Cristos și a învățăturilor sale. Idealul edificării casei comune europene va ajunge la un rezultat bun numai dacă valorile Evangheliei vor fi și în viitor fermentul civilizației continentului. Pasionat în această privință este apelul Papei care va fi beatificat la 1 mai: "Dacă Europa va deschide din nou porțile lui Cristos și nu se va teme să deschidă puterii sale mântuitoare granițele statelor, sistemele economice și politice, vastele domenii ale culturii, ale civilizației, ale dezvoltării, viitorul ei nu va rămâne dominat de incertitudine și de teamă, ci se va deschide la o nouă perioadă de viață, care va fi benefică și determinantă pentru lumea întreagă".

Privind la Europa de astăzi, Ioan Paul al II-lea observa forțe care tind să-i marginalizeze pe creștini. Din păcate, trebuie să se constate că aceste lucru este adevărat. Însă, din fericire există și stimulente contrastante care în schimb reafirmă importanța prezenței și a mărturiei creștinilor. Nu lipsesc cei care își dau seama că creștinismul este important nu numai pentru trecut, ci și pentru prezent și pentru viitor și că acest viitor va fi frumos și mare numai dacă Europa nu va pierde identitatea sa creștină. De aici necesitatea și urgența de a lucra pentru a contribui la întărirea Europei ca realitate nu numai economică și teritorială, ci și culturală și spirituală. Trebuie să lucrăm pentru ca să nu fie închis cerul Europei în granițele pământești și ale muritorului, pentru ar însemna să se închidă cerul european în nonsens. Cerul Europei trebuie să rămână deschis transcendenței: aceasta este calea pentru a realiza pe deplin persoana umană și a face societatea mai dreaptă, mai umană și mai pașnică. Europa are nevoie de un suflet.

Și semnele religioase caracteristice ale continentului european trebuie să rămână, începând de la crucifix, simbol pentru cel care crede, al religiei noastre, dar și pentru cel care nu crede, simbol al identității noastre, al civilizației noastre, al valorilor noastre. Crucifixul este semn al unui Dumnezeu care îl iubește pe om până la dăruirea vieții pentru el. Este un Dumnezeu care ne educă la iubire, la atenție față de orice om, în special față de cel mai slab și lipsit de apărare, și la respectul față de alții, chiar și față de cei care aparțin unor culturi sau religii diferite. Crucifixul este semn al celei mai înalte realizări a iubirii dăruite, care se deschide la primire, la respectarea libertății altuia, la solidaritate față de toți. De aceea, vederea crucifixului nu poate să ofenseze pe nimeni, ci mai degrabă trebuie să facă să se reflecteze asupra răutății umane care îl asuprește pe cel nevinovat și poate să învețe chiar și pe un necreștin și pe unul care nu crede dreptatea, iertarea și bunătatea.

Apoi aș vrea să prezint un fapt pe care-l consider semnificativ și izvor de speranță. Între monedele de euro care circulă în Europa, este moneda olandeză de 2 euro care atrage atenția. În jurul monedei este săpat cu litere mari: God-zij-met-ons, care înseamnă "Dumnezeu să fie cu noi". Adică a fost păstrată pe o monedă olandeză scrierea care apărea de secole pe toți florinii olandezi. Este o amintire istorică pe care Olanda a voit să o mențină. În același timp este o invocație și este o urare pentru viitor. Dumnezeu să fie cu noi, pentru ca Europa să înfrunte problemele de astăzi cu acea înțelepciune și cu acele valori morale care vin din istoria europeană și din patrimoniul său etic și cultural.

Contribuția pe care noi catolicii putem să o dăm este aceea a unei fidelități depline față de Cristos și față de Evanghelie, ale cărei valori sunt garanție și izvor al unui viitor senin și fericit. Uniunea Europeană nu trebuie să dilueze identitatea care a caracterizat populațiile de pe continent și adevăratele lor măreții. Moștenirea de civilizație, de cultură și de credință pe care trecutul țărilor europene ne-a lăsat-o comportă obligația de a o păstra și de a o apăra. Providența Divină mi-a dat bucuria și privilegiul de a fi aproape de Papa Ioan Paul al II-lea de la începutul pontificatului său până la sfârșit. Trăind aproape de el, multe erau lucrurile care uimeau. Impresiona capacitatea pe care o avea de a vorbi mulțimilor, fascinația pe care o exercita asupra tineretului, uimea curajul lui, ușurința pe care o avea de a vorbi multe limbi; uimea încărcătura sa umană și profunzimea gândirii sale. Însă, lucrul care mereu m-a uimit mai mult a fost intensitatea rugăciunii sale. O rugăciune profundă și intim personală, și în același timp legată de tradițiile și de evlavia Bisericii. Atunci când se ruga părea că pierde simțul timpului.

Atrăgea atenția modul în care el se abandona rugăciunii: se observa în el un transport care îi era natural și care îl absorbea ca și cum nu avea activități urgente care îl chemau la viața activă. Atitudinea lui în rugăciune era reculeasă și, în același timp, naturală și dezinvoltă: mărturie a unei comuniuni cu Dumnezeu intens înrădăcinată în sufletul său; expresie a unei rugăciuni convinse, gustate, trăite. El se pregătea pentru diferitele întâlniri, pe care le avea peste zi sau în timpul săptămânii, rugându-se. Înainte de orice decizie importantă Ioan Paul al II-lea se ruga pentru asta îndelung. Cu cât era mai importantă era decizia, cu atât mai prelungită era rugăciunea.

În viața lui era o sinteză admirabilă între rugăciune și acțiune. Spiritualitatea lui era centrată pe Cristos Dumnezeu adevărat și om adevărat, și avea două dimensiuni foarte simțite: cultul milostivirii lui Dumnezeu și o devoțiune foarte gingașă față de Sfânta Fecioară Maria. Pentru aceasta este fericit că beatificarea lui cade în ziua de 1 mai: începutul lunii mariane, sărbătoarea care celebrează milostivirea lui Dumnezeu, ziua muncitorilor - pentru un Papă care a fost muncitor, chiar și aceasta este o coincidență fericită. Pe scurt, putem spune că Papa Ioan Paul al II-lea a fost un mare om, un mare Papă și un mare sfânt.

(După L'Osservatore romano, 7 aprilie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat