Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Meditații de Via Crucis din Vinerea Sfântă la Colosseum (2011)

De sora Maria Rita Piccione, O.S.A.

Publicăm prezentarea și meditațiile pentru Via Crucis pe care Benedict al XVI-lea o va prezida la Colosseum din Roma în seara de Vinerea Sfântă, pregătite de sora Maria Rita Piccione, O.S.A., președintă a Federației Mănăstirilor Augustiniene din Italia "Sfânta Fecioară Maria a Bunului Sfat".

* * *

PREZENTARE

"Dacă ar vedea cineva de departe patria și în mijloc ar fi marea, el ar vedea unde să ajungă, dar nu ar avea cum să ajungă acolo. Tot așa este cu noi... Observăm ținta la care trebuie să ajungem, totuși în mijloc este marea acestei lumi... Acum, pentru ca să avem și mijlocul pentru a merge, a venit de acolo acela la care noi voiam să mergem... și ne-a procurat lemnul cu care să traversăm marea. De fapt, nimeni nu poate să traverseze marea acestei lumi, dacă nu este purtat de crucea lui Cristos... Nu abandona [așadar] crucea, și crucea te va purta".

Aceste cuvinte ale sfântului Augustin, luate din Comentariu la evanghelia lui Ioan (2,2), ne introduc la rugăciunea Via Crucis.

De fapt, Via Crucis vrea să reînsuflețească în noi acest gest de a ne agăța de lemnul Crucii lui Cristos de-a lungul mării existenței. Via Crucis nu este deci o simplă practică de devoțiune populară cu undă sentimentală; ea exprimă esența experienței creștine: "Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunțe la sine, să-și ia crucea și să mă urmeze" (Mc 8,34).

Pentru acest motiv, Sfântul Părinte în fiecare Vinerea Sfântă reparcurge Via Crucis în fața întregii lumi și în comuniune cu ea.

Pentru compunerea acestei rugăciuni, Papa Benedict al XVI-lea s-a adresat anul acesta lumii monastice augustiniene feminine, încredințând redactarea textelor sorei Maria Rita Piccione, o.s.a., Maică Președintă a Federației Mănăstirilor Augustiniene din Italia "Sfânta Fecioară Maria a Bunului Sfat".

Sr. Maria Rita, care aparține Mănăstirii Augustiniene din Lecceto (Siena) - unul din schiturile toscane din secolul al XIII-lea, leagăn al Ordinului Sfântului Augustin - este actualmente membră a Comunității celor Patru Sfinți Încoronați din Roma, unde are sediul Casa comună de Formare pentru Novicele și Surorile augustiniene din Italia.

Nu numai textele sunt opera unei călugărițe augustiniene, ci și imaginile iau formă și culoare dintr-o sensibilitate artistică feminină și augustiniană. Sr. Elena Maria Manganelli, o.s.a., de la Mănăstirea din Lecceto, fostă sculptoriță de profesie, este autoarea machetelor care ilustrează diferitele stațiuni ale Via Crucis.

Această împletire între cuvânt, formă și culoare ne comunică ceva din spiritualitatea augustiniană, inspirată din comunitatea primară din Ierusalim și întemeiată pe comuniunea de viață.

Este un dar pentru toți să știm că pregătirea acestei Via Crucis se naște din experiența călugărițelor care "trăiesc împreună, gândesc, se roagă, dialoghează", pentru a vorbi cu portretul viu și eficace cu care Romano Guardini schițează o comunitate monastică augustiniană.

Fiecare stațiune prezintă în incipit, sub enunțarea clasică, o frază foarte scurtă care vrea să ofere cheia de lectură a stațiunii însăși. Am putea să o primim în mod ideal ca rostită de un copil, ca o chemare la simplitatea celor mici care știu să perceapă inima realității și un simbolic spațiu de primire, în rugăciunea Bisericii, a glasului copilăriei uneori ofensat și exploatat.

Cuvântul lui Dumnezeu proclamat ia din evanghelia lui Ioan, făcând excepție acele stațiuni care nu au un text evanghelic de referință sau îl au în alte evanghelii. Cu această alegere s-a voit să se evidențieze mesajul de glorie al Crucii lui Isus.

Textul biblic este ilustrat după aceea de o reflecție scurtă dar limpede și originală.

Rugăciunea adresată "Umilului Isus" - expresie îndrăgită de Augustin (Conf. 7, 18, 24), dar care abandonează adjectivul umil cu răstignirea-preamărirea lui Cristos - este mărturisirea pe care Biserica-Mireasa o adresează Mirelui de Sânge.

Apoi urmează o invocație la Duhul Sfânt care conduce pașii noștri și revarsă în inima noastră iubirea divină (cf. Rom 5,5): este Biserica apostolică-petrină care bate la inima lui Dumnezeu.

Fiecare stațiune precizează o urmă deosebită lăsată de Isus de-a lungul Căii Crucii, pe care credinciosul este chemat să calce. Astfel pașii care ritmează drumul Via Crucis sunt: adevăr, onestitate, umilință, rugăciune, ascultare, libertate, răbdare, convertire, perseverență, esențialitate, regalitate, dăruire de sine, maternitate, așteptare tăcută.

Machetele surorii Elena Maria - lipsite de elemente accesorii, esențiale în culoare - îl prezintă pe Isus, singur în pătimirea sa, care străbate terenul uscat săpând în el o brazdă și irigând-o cu harul său. O rază de soare, mereu prezentă și pusă în așa fel încât să formeze o cruce, indică privirea Tatălui, în timp ce umbra unui porumbel, Duhul Sfânt, amintește că Isus Cristos "prin Duhul veșnic s-a oferit pe sine fără prihană lui Dumnezeu" (Evr 9,14).

Cu această contribuție a lor la rugăciunea Via Crucis, călugărițele augustiniene doresc să aducă un omagiu de iubire Bisericii și Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea, în profundă sintonie cu acea devoțiune și fidelitate specială față de Biserică și față Suveranii Pontifi mărturisită de Ordinul Augustinian.

Suntem recunoscători acestor două surori, sr. Maria Rita și sr. Elena Maria, care, hrănite de meditarea continuă a Cuvântului lui Dumnezeu și a scrierilor sfântului Augustin și susținute de rugăciunea Comunităților din Federație, au acceptat să împărtășească experiența pe care o au cu Cristos și cu Misterul pascal, cu toată simplitatea, într-un an în care celebrarea Paștelui este chiar la 24 aprilie, ziua aniversară a Botezului sfântului Augustin.

Introducere

Cristos a pătimit pentru voi lăsându-vă exemplu ca să mergeți pe urmele lui1.

Frați și surori în Cristos,

Suntem împreună în această seară în scenariul sugestiv de la Colosseum-ul roman, convocați de Cuvântul care tocmai s-a proclamat, pentru a parcurge împreună cu Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea Calea Crucii a lui Isus.

Să ne îndreptăm spre Cristos privirea noastră interioară și să-l invocăm cu inimă arzătoare: "Te rog, Doamne, spune sufletului meu: eu sunt mântuirea ta! Spune asta ca eu să aud!"2.

Glasul său mângâietor se împletește cu firul fragil al "da"-ului nostru și Duhul Sfânt, degetul lui Dumnezeu, țese beteala solidă a credinței care întărește și conduce.

A urma, a crede, a ne ruga: iată pașii simpli și siguri care susțin drumul nostru de-a lungul Căii Crucii și ne lasă treptat să întrevedem drumul Adevărului și al Vieții.

Rugăciunea de început

Doamne Isuse,

tu ne inviți să te urmăm și

în această oră extremă a ta.

În tine este fiecare dintre noi

și noi, mulți, suntem una în tine.

În ora ta este ora încercării

vieții noastre,

în desfășurările sale cele mai crude și dure;

este ora pătimirii Bisericii tale

și a întregii omeniri.

Este ora întunericului:

când "se zdruncină temeliile pământului"3

și omul, "părticică a creației tale"4,

geme și suferă cu el;

când diferitele măști ale minciunii

iau în râs adevărul

și lingușelile succesului

sufocă intima chemare a onestității;

când golul de sens și de valori

anulează opera educativă

și dezordinea inimii

dezonorează naivitatea celor mici și a celor slabi;

când omul rătăcește calea

care orientează spre Tatăl

și nu mai recunoaște în tine

chipul frumos al propriei omenități.

În această oră se strecoară tentația fugii,

sentimentul consternării și al angoasei,

în timp ce molia îndoielii roade mintea

și cortina întunericului coboară asupra sufletului.

Și tu, Doamne,

care citești în cartea deschisă a inimii noastre fragile,

ne întrebi din nou în această seară

așa cu i-ai întrebat într-o zi pe Cei Doisprezece:

"Vreți și voi să plecați?"5.

Nu, Doamne,

nu putem și nu vrem să plecăm,

pentru că "numai tu ai cuvintele vieții veșnice"6

tu singur este "cuvântul adevărului"7

și Crucea ta

este singura "cheie care ne deschide la secretele

adevărului și vieții"8.

"Noi te vom urma oriunde te vei duce!"9.

În această adeziune este adorația noastră,

în timp ce de la orizontul lui încă nu

o rază de bucurie

sărută acel deja al drumului nostru.

Stațiunea întâi

Isus este osândit la moarte

Pilat nu găsește în Isus nici un motiv de condamnare, așa cum nu găsește în sine forța de a se opune condamnării însăși.

Auzul lui interior rămâne surd la cuvântul lui Isus și nu înțelege mărturia sa de adevăr.

"A asculta adevărul înseamnă a asculta de el și a crede în el"10. Înseamnă a trăi liber sub călăuzirea lui și a-i da lui propria inimă.

Pilat nu este liber: este condiționat din exterior, însă acel adevăr ascultat continuă să răsune în interiorul său ca un ecou care bate și neliniștește.

Astfel iese afară, către iudei; "iese din nou", subliniază textul, ca și cum ar fi un impuls să fugă de sine.

Și glasul care ajunge la el din afară prevalează asupra Cuvântului care este înăuntru.

Aici se decide condamnarea lui Isus, condamnarea adevărului.

Isuse smerit,

și noi ne lăsăm condiționați de ceea ce este afară. Nu mai știm să ascultăm glasul subtil, exigent și eliberator, al conștiinței noastre care înăuntru cu iubire cheamă și invită: "Nu ieși afară, întoarce-te în tine însuți: în omul tău interior locuiește adevărul"11.

Vino, Duh al Adevărului, ajută-ne să întâlnim în "omul ascuns în adâncul inimii noastre"12 Fața Sfântă a Fiului care ne reînnoiește în Asemănarea Divină!

Stațiunea a doua

Isus ia Crucea pe umeri

Pilat ezită, caută un pretext pentru a-l elibera pe Isus, dar cedează în fața voinței care prevalează și face zgomot, care apelează la Lege și lansează insinuării.

Continuă să se repete istoria inimii rănite a omului: meschinăria lui, incapacitatea lui de a ridica privirea de la el pentru a nu se lăsa înșelat de iluziile micului beneficiu personal și a se elibera în sus, dus în zborul liber al bunătății și onestității.

Inima omului este un microcosmos.

În ea se decid destinele mari ale omenirii, se rezolvă sau se accentuează conflictele sale. Însă discriminanta este mereu aceeași: a lua sau a pierde adevărul care eliberează.

Isuse smerit, în scurgerea zilnică a vieții inima noastră privește în jos, spre lumea sa mică, și, cuprinsă în întregime de contabilitatea propriei bunăstări, rămâne oarbă la mâna săracului și a celui lipsit de apărare care cerșește ascultare și cere ajutor. Cel mult se înduioșează, dar nu se mișcă.

Vino, Duh al Adevărului, învinge inima noastră și atrage-o la tine. "Păstrează sănătos palatul (cerul gurii) său interior, pentru ca să poată gusta și bea înțelepciunea, dreptatea, adevărul, veșnicia"13!

Stațiunea a treia

Isus cade întâia oară

Căderile lui Isus de-a lungul Căii Crucii nu aparțin Paginii Sacre; sunt ceva transmis de evlavia tradițională, păstrată și cultivată în inima atâtor oameni care se roagă.

La prima sa cădere, Isus ne adresează o invitație, ne deschide o cale, inaugurează pentru noi o școală.

Este invitația de a merge la el în experiența neputinței umane, pentru a descoperi în ea altoiul Puterii divine.

Este calea care conduce la izvorul răcoririi autentice, aceea a Harului care este suficient.

Este școala unde se învață blândețea care calmează răzvrătirea și unde încrederea ia locul îngâmfării.

De la catedra căderii sale Isus ne împarte mai ales marea lecție a umilinței, "calea care l-a dus la înviere"14. Calea care, după fiecare cădere, ne dă forța de a spune: "Acum încep din nou, Doamne, dar cu tine, nu singur!".

Isuse smerit, căderile noastre, împletite din limite și din păcat, rănesc orgoliul inimii noastre, o închid în fața harului umilinței și opresc drumul nostru de întâlnire cu tine.

Vino, Duh al Adevărului, eliberează-ne de orice pretenție de autosuficiență și dă-ne să recunoaștem în fiecare cădere a noastră o treaptă a scării pentru a urca la tine!

Stațiunea a patra

Isus o întâlnește pe Mama sa

Sfântul Ioan ne prezintă faptul că Mama stă lângă Crucea lui Isus, dar nici un evanghelist nu ne vorbește direct despre o întâlnire între cei doi.

În realitate în această ședere a Mamei se concentrează expresia cea mai densă și înaltă a întâlnirii. În aparenta staticitate a verbului a sta vibrează intima vitalitate a unui dinamism.

Este dinamismul intens al rugăciunii, care se întărește cu pasivitatea sa potolită. A ne ruga înseamnă a ne lăsa învăluiți de privirea iubitoare și adevărată a lui Dumnezeu, care ne dezvălui pe noi nouă înșine și ne trimite pentru misiune.

În rugăciunea autentică întâlnirea personală cu Isus ne face mamă și discipol iubit, generează viață și transmite iubire. Dilată spațiul interior al primirii și împletește mistice legături de comuniune, încredințându-ne pe unul altuia și deschizând acel tu spre acel noi al Bisericii.

Isuse smerit, când adversitățile și nedreptățile vieții, durerea nevinovată și violența crudă ne fac să te ocărâm, tu ne inviți să stăm, asemenea Mamei tale, la picioarele Crucii. Atunci când așteptările noastre și inițiativele noastre, despuiate de viitor sau marcate de faliment, ne fac să fugim în disperare, tu ne chemi din nou la forța așteptării. Am uitat cu adevărat puterea acelui a sta ca expresie a lui a ne ruga!

Vino, Duh al Adevărului, fii tu "strigătul inimii noastre"15, care, neîncetat și inexprimabil, stă încrezătoare în prezența lui Dumnezeu!

Stațiunea a cincea

Isus este ajutat de Simon din Cirene ca să poarte Crucea

Simon din Cirene este un om reprezentat de evangheliști cu deosebită precizie de nume și proveniență, rudenie și activitate; este un om fotografiat într-un loc și într-un timp determinat, într-un fel constrâns să poarte o cruce care nu e a lui. În realitate Simon din Cirene este fiecare dintre noi. Primește lemnul Crucii lui Isus, așa cum noi i-am primit și acceptat semnul la sfântul Botez.

Viața discipolului lui Isus este această ascultare față de semnul Crucii, într-un gest tot mai marcat de libertatea iubirii. Este reflexia ascultării Învățătorului său. Este abandonarea deplină de a se lăsa instruit asemenea lui de geometria iubirii16, de aceleași dimensiuni ale Crucii: "lărgimea faptelor de bunătate; lungimea perseverenței în adversități; înălțimea așteptării care speră și privește sus; adâncimea rădăcinii harului care se înfige în gratuitate"17.

Isuse smerit, atunci când viața ne întinde un potir amar și greu de băut, natura noastră se închide, se răzvrătește, nu îndrăznește să se lasă atrasă de nebunia acelui iubiri mai mari care face renunțarea bucurie, ascultarea libertate, sacrificiul dilatare a inimii!

Vino, Duh al Adevărului, fă-ne ascultători față de vizita Crucii, docili față de semnul său care îmbrățișează totul din noi: "trup și suflet, gânduri și voință, simț și sentiment, acțiune și pătimire"18, și totul dilată după măsura iubirii!

Stațiunea a șasea

Veronica șterge fața lui Isus

De-a lungul Căii Crucii, pietatea populară prezintă gestul unei femei, dens de delicatețe și venerație, aproape o urmă a parfumului din Betania: Veronica șterge fața lui Isus. În acea Față, desfigurată de durere, Veronica recunoaște Fața transfigurată de glorie; în aparența Slujitorului suferind, ea îl vede pe Cel mai Frumos dintre fiii omului. Aceasta este privirea care trezește gestul gratuit al duioșiei și primește ca răsplată sigiliul Sfintei Fețe! Veronica ne învață secretul privirii ei de femeie, "care stimulează la întâlnire și dă ajutor: a vedea cu inima!"19.

Isuse smerit, privirea noastră este una incapabilă să meargă dincolo: dincolo de lipsuri, pentru a recunoaște prezența ta, dincolo de umbra păcatului, pentru a observa soarele milostivirii tale, dincolo de zbârciturile Bisericii, pentru a contempla chipul Mamei.

Vino, Duh al Adevărului, varsă în ochii noștri "colirul credinței"20 pentru ca să nu se lase atrași de aparența lucrurilor vizibile, ci să învețe fascinația celor invizibile!

Stațiunea a șaptea

Isus cade a doua oară

Isus cade din nou sub povara Crucii. Pe lemnul mântuirii noastre apasă nu numai infirmitățile naturii umane, ci și adversitățile existenței. Isus a purtat povara persecuției împotriva Bisericii de ieri și de azi, aceea care îi ucide pe creștini în numele unui dumnezeu străin de iubire și aceea care le ciopârțește demnitatea cu "buze mincinoase și cuvinte arogante"21. Isus a purtat povara persecuției față de Petru, pe cea împotriva glasului limpede al "adevărului care interoghează și eliberează inima"22. Isus cu Crucea sa a purtat povara persecuției împotriva slujitorilor și discipolilor săi, împotriva celor care răspund cu iubire la ură, cu blândețe la violență. Isus cu Crucea sa a purtat povara exasperatei "iubiri de sine care ajunge la disprețuirea lui Dumnezeu"23 și calcă în picioare fratele. Totul a purtat în mod voluntar, totul a suferit "cu răbdarea sa, pentru a da o învățătură răbdării noastre"24.

Isuse smerit, în nedreptățile și adversitățile din această viață noi nu rezistăm în răbdare. Adesea invocăm, ca semn al puterii Tale, să ne eliberezi de povara lemnului crucii noastre.

Vino, Duh al Adevărului, învață-ne să mergem după exemplul lui Cristos pentru "a realiza marile sale precepte de răbdare cu atitudinile inimii"25.

Stațiunea a opta

Isus întâlnește femeile din Ierusalim care plâng

Isus Învățătorul, de-a lungul Căii Crucii, continuă să formeze omenitatea noastră. Întâlnind femeile din Ierusalim adună în privirea sa de adevăr și milostivire lacrimile de compasiune revărsate asupra lui. Dumnezeul, care a plâns asupra Ierusalimului26, acum educă plânsul acelor femei ca să nu rămână tânguire externă sterilă. Le invită să recunoască în el soarta Nevinovatului pe nedrept condamnat și ars, ca lemn verde, de "pedeapsa care dă mântuire"27. Le ajută să interogheze lemnul uscat al propriei inimi pentru a experimenta durerea benefică a căinței.

Plânsul autentic izbucnește aici, atunci când ochii mărturisesc cu lacrimi nu numai păcatul, ci și durerea inimii. Sunt lacrimi binecuvântate, ca acelea ale lui Petru, semn de căință și garanție de convertire, care reînnoiesc în noi harul Botezului.

Isuse smerit, în Trupul tău suferind și maltratat, discreditate și batjocorit, nu știm să recunoaștem rănile infidelităților noastre și ale ambițiilor noastre, ale trădărilor noastre și ale răzvrătirilor noastre. Sunt răni care gem și invocă balsamul convertirii noastre, în timp ce noi astăzi nu mai știm să plângem pentru păcatele noastre.

Vino, Duh al Adevărului, revarsă asupra noastră darul Înțelepciunii! În lumina Iubirii care mântuiește dăruiește-ne cunoașterea mizeriei noastre, "lacrimile care spală vina, plânsul care merită iertarea"28!

Stațiunea a noua

Isus cade pentru a treia oară

Cu a treia sa cădere Isus mărturisește iubirea cu care a îmbrățișat pentru noi povara încercării și reînnoiește chemarea de a-l urma până la sfârșit în fidelitate. Dar ne dăruiește și să aruncăm o privire dincolo de vălul promisiunii: "Dacă perseverăm împreună cu el, vom și domni împreună cu el"29.

Căderile lui aparțin misterului Întrupării sale. Ne-a căutat în slăbiciunea noastră, coborând până în adâncul ei, pentru a ne ridica la El. "Ne-a arătat în el însuși calea umilinței, pentru a ne deschide calea întoarcerii"30. "Ne-a învățat răbdarea ca armă pentru a învinge lumea"31.

Acum, căzut la pământ pentru a treia oară, în timp ce "com-pătimește infirmitățile noastre"32, ne indică modul pentru a nu muri în încercare: a persevera, a rămâne fermi și tari. Pur și simplu: "a rămâne în el"33.

Isuse smerit, în fața încercărilor care cern credința noastră ne simțim dezolați: încă nu credem că aceste încercări ale noastre au fost deja ale tale și că tu ne inviți pur și simplu să le trăim cu tine.

Vino, Duh al Adevărului, în căderile care marchează drumul nostru! Învață-ne să ne sprijinim de fidelitatea lui Isus, să credem în rugăciunea lui pentru noi, pentru a primi acel curent de forță pe care numai el, Dumnezeu-cu-noi, ni-l poate dărui!

Stațiunea a zecea

Isus este despuiat de haine

Isus rămâne gol. Icoana lui Cristos despuiat de haine este bogată în rezonanțe biblice: ne duce la goliciunea nevinovată de la începuturi și la rușinea căderii34.

În nevinovăția originară goliciunea era haina de glorie a omului: prietenia lui transparentă și frumoasă cu Dumnezeu. Prin cădere, armonia acelei relații se strică, goliciunea suferă rușine și poartă în sine amintirea dramatică a acelei pierderi.

Goliciune este sinonim cu adevărul ființei.

Isus, despuiat de hainele sale, a țesut din Cruce haina nouă a demnității filiale a omului. Acea tunică fără cusătură rămâne acolo, integră pentru noi: haina filiației sale divine nu s-a sfâșiat, ci, din înaltul Crucii, ne este dăruită.

Isuse smerit, în fața goliciunii tale descoperim esențialul vieții noastre și al bucuriei noastre: a fi în tine fii ai Tatălui. Dar mărturisim și rezistența de a îmbrățișa sărăcia ca dependență de Tatăl, și de a primi goliciunea ca haină filială.

Vino, Duh al Adevărului, ajută-ne să recunoaștem și să binecuvântăm în orice despuiere pe care o suferim o întâlnire cu adevărul ființei noastre, o întâlnire cu goliciunea răscumpărătoare a Mântuitorului, o trambulină de lansare spre îmbrățișarea filială cu Tatăl!

Stațiunea a unsprezecea

Isus este pironit pe Cruce

Isus răstignit este în centru; inscripția regală, sus pe Cruce, deschide profunzimile misterului: Isus este Regele și Crucea este tronul său. Regalitatea lui Isus, scrisă în trei limbi, este un mesaj universal: pentru cel simplu și cel înțelept, pentru cel sărac și cel puternic, pentru cel care se încredințează Legii divine și pentru cel care se încrede în puterea politică. Imaginea Răstignitului, pe care nici o sentință umană n-o va putea înlătura vreodată de pe pereții inimii noastre, va rămâne pentru totdeauna Cuvântul regal al Adevărului: "Lumină răstignită care îi luminează pe cei orbi"35, "comoară acoperită pe care numai rugăciunea o poate deschide"36, inimă a lumii.

Isus nu domnește dominând cu o putere din lumea aceasta, el "nu are nici o legiune"37. "Isus domnește atrăgând"38: magnetul său este iubirea Tatălui care în el se dăruiește pentru noi "până la sfârșitul infinit"39. "Nimic nu scapă de căldura lui"40!

Doamne Isuse, răstignit pentru noi! Tu ești mărturisirea iubirii mari a Tatălui față de omenire, icoana singurului adevăr credibil. Atrage-ne la tine, pentru ca să învățăm să trăim "din iubire față de iubirea ta"41.

Vino, Duh al Adevărului, ajută-ne să-l alegem mereu "pe Dumnezeu și voința lui în fața intereselor lumii și a puterilor sale, pentru a descoperi în neputința externă a Răstignitului puterea mereu nouă a adevărului"42.

Stațiunea a douăsprezecea

Isus moare pe Cruce

"Mi-e sete". "S-a împlinit!". În aceste două cuvinte Isus ne încredințează, cu o privire spre omenire și una spre Tatăl, dorința arzătoare care a implicat persoana sa și misiunea sa: iubirea față de om și ascultarea față de Tatăl. O iubire orizontală și o iubire verticală: iată planul Crucii! Și din punctul de întâlnire a dublei iubiri, acolo unde Isus își înclină capul, țâșnește Duhul Sfânt, primul rod al întoarcerii sale la Tatăl.

În acest suflu vital al împlinirii vibrează referința la opera creației43 acum răscumpărată. Dar și referința la noi toți care credem în el, de "a împlini în trupul nostru ceea ce lipsește pătimirilor lui Cristos"44. Până când se va împlini totul!

Doamne Isuse, mort pentru noi! Tu cei pentru a dărui, mori pentru a încredința și între timp ne faci să descoperim în dăruirea de sine gestul care creează spațiul unității. Iartă oțetul refuzului nostru și al necredinței noastre, iartă surzenia inimii noastre la strigătul de sete care continuă să se înalțe de la durerea atâtor frați.

Vino, Duhule Sfânt, moștenire a Fiului care moarte pentru noi: fii tu călăuza care "ne introduce la tot adevărul"45 și "rădăcina care ne păstrează în unitate"46!

Stațiunea a treisprezecea

Isus este coborât de pe Cruce și încredințat Mamei

Străpungerea de la coasta lui Isus din rană devine ferestruică, poartă deschisă spre inima lui Dumnezeu. Aici iubirea sa infinită față de noi scoasă ca apă care dă viață și băutură care în mod invizibil satură și ne face să renaștem. Și noi ne apropiem de trupul lui Isus coborât de pe Cruce și susținut de brațele Mamei. Ne apropiem "nu mergând, ci crezând, nu cu pașii trupului, ci cu decizia liberă a inimii"47. În acest Trup fără viață ne recunoaștem ca mădularele sale rănite și suferinde, dar păzite de îmbrățișarea iubitoare a Mamei. Dar ne recunoaștem și în aceste brațe materne, puternice și iubitoare în același timp.

Brațele deschise ale Bisericii-Mamă sunt ca altarul care ne oferă Trupul lui Cristos și acolo, noi, devenim Trup mistic al lui Cristos.

Doamne Isuse, încredințat Mamei, figură a Bisericii-Mamă! În fața icoanei Pietà învățăm dedicarea pentru acel da al iubirii, abandonarea și primirea, încrederea și atenția concretă, duioșia care însănătoșește viața și provoacă bucuria.

Vino, Duhule Sfânt, condu-ne, așa cum ai condus-o pe Maria, în gratuitatea iradiantă a iubirii "revărsată de Dumnezeu în inimile noastre cu darul prezenței tale"48!

Stațiunea a paisprezecea

Isus este înmormântat

O grădină, simbol al vieții cu culorile sale, primește misterul omului creat și răscumpărat. Într-o grădină Dumnezeu a așezat creatura sa49 și de acolo a alungat-o după cădere50. Într-o grădină a început Pătimirea lui Isus51 și într-o grădină un mormânt nou îl primește pe noul Adam care se întoarce în pământ52, sân matern care păstrează sămânța fecundă care moare.

Este timpul credinței care așteaptă tăcută, și al speranței care pe ramura uscată deja observă apariția unui mic mugur, promisiune de mântuire și de bucurie.

Acum glasul lui "Dumnezeu vorbește în marea tăcere a inimii"53

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note

1 1Pt 2,21.
2 Sfântul Augustin, Confesiunile 1, 5, 5 (de acum înainte toate citatele diferite de Sfânta Scriptură care nu au autorul sunt de sfântul Augustin).
3 Is 24,18.
4 Confesiunile 1, 1, 1.
5 In 6, 67.
6 In 6,68.
7 Cf. Ef 1,13.
8 Cf. Expunere asupra psalmului 45, 1.
9 Cf. Mt 8, 19.
10 Cf. Comentariu la evanghelia lui Ioan 115, 4.
11 Adevărata religie 39, 72.
12 Cf. Nota din Bibbia di Gerusalemme la 1Pt 3,4.
13 Comentariu la evanghelia lui Ioan 26, 5.
14 Expunere asupra psalmului 127, 10.
15 Cf. Expunerea asupra psalmului 118, d. 29, 1.
16 Cf. Ef 3,18.
17 Cf. Scrisoare 140, 26, 64.
18 Cf. R. Guardini, Lo spirito della liturgia. I santi segni, Brescia 2000, pag. 126.
19 Cf. Ioan Paul al II-lea, Către voi, femeilor, nr. 12.
20 Comentariu la evanghelia lui Ioan 34, 9.
21 Ps 11(12),4.
22 Cf. Benedetto XVI, L'elogio della coscienza. La verità interroga il cuore, Siena 2009.
23 Cetatea lui Dumnezeu 14, 28.
24 Discurs 175, 3, 3.
25 Comentariu la evanghelia lui Ioan 113, 4.
26 Cf. Lc 19,41.
27 Is 53,5.
28 Cf. Sfântul Ambroziu, Expunere despre evanghelia după Luca x, 90.
29 2Tim 2,12.
30 Cf. Discurs 50, 11.
31 Cf. Comentariu la evanghelia lui Ioan 113, 4.
32 Evr 4, 15.
33 Cf. In 15,7.
34 Gen 2,25; 3,7.
35 Cf. Discurs 136, 4.
36 Cf. Ib. 160, 3.
37 Benedetto XVI, Gesù di Nazaret. Dall'ingresso in Gerusalemme fino alla risurrezione, Città del Vaticano 2011, pag. 214.
38 Cf. In 12,32.
39 H. U. von Balthasar, «Tu coroni l'anno con la tua grazia», Milano 1990, pag. 188.
40 Ps 18(19),7.
41 Confesiuni 2, 1, 1; 11, 1, 1.
42 Cf. Benedetto XVI, Gesù di Nazaret..., o.c., pag. 217-218.
43 Gen 2,2.7.
44 Cf. Col 1,24.
45 Cf. In 16,13.
46 Cf. Expunere asupra psalmului 143, 3.
47 Comentariu la evanghelia lui Ioan 26, 3.
48 Cf. Rom 5,5.
49 Gen 2,8.
50 Gen 3,23.
51 In 18,1.
52 In 19,41.
53 Expunere asupra psalmului 38, 20.


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat