Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

LECTIO DIVINA

Duminica a II-a din Postul Mare Ciclul A

Cuvântul tău e făclie pentru pașii mei și lumină pentru cărările mele

(Psalmul 119,105)

TEXTUL BIBLIC: Matei 17,1-9

Isus se schimbă la față

1 După șase zile, Isus l-a luat pe Petru, pe Iacob și pe Ioan, fratele lui, i-a dus deoparte pe un munte înalt 2 și i s-a schimbat înfățișarea înaintea lor: fața lui strălucea ca soarele și hainele lui au devenit albe ca lumina. 3 Și iată că le-au apărut Moise și Ilie, care vorbeau cu Isus.

4 Petru, intervenind, i-a spus lui Isus: «Doamne, e bine că suntem aici! Dacă vrei, voi face aici trei colibe: una pentru tine, una pentru Moise și una pentru Ilie».

5 Pe când mai vorbea încă, iată că i-a învăluit un nor luminos și iată că un glas din nor spunea: «Acesta este Fiul meu cel iubit în care este mulțumirea mea; ascultați de el!».

6 Auzind, discipolii au căzut cu fața la pământ și au fost cuprinși de o mare spaimă. 7 Isus a venit, i-a atins și le-a zis: «Ridicați-vă, nu vă temeți!».

8 Ridicându-și ochii, n-au mai văzut pe nimeni decât pe Isus singur. 9 Pe când coborau de pe munte, Isus le-a poruncit: - Să nu spuneți nimănui ceea ce ați văzut, până când Fiul Omului nu va fi înviat din morți.

1 - LECTURA

Ce spune textul?

Piste pentru lectură

Salutare prieteni:

Liturgia euharistică din a doua duminică din Postul Mare ne propune textul despre Schimbarea la față a Domnului, după Matei. Să analizăm pe părți acest text, în acord cu elementele sale importante:

MUNTELE: evanghelistul Matei expune viața publică a lui Isus între doi munți. La început, cu ispitirile în deșert (a fost dus pe un munte...) și la sfârșitul ministeriului său, adunându-i pe discipolii săi cu toată puterea sa și trimițându-i să vestească evanghelia la toate popoarele. După ispitiri, la începutul vieții sale publice, Isus urcă pe munte și sintetizează învățăturile sale (în ceea ce numim predica de pe munte). La mijlocul ministeriului său găsim acest text cu un munte, unde Isus îi duce pe discipolii săi mai apropiați pentru a le da o "anticipare" a gloriei sale ultime și definitive. În tradiție acest munte este identificat cu muntele Tabor.

Muntele, în Vechiul Testament, este locul prin excelență al revelațiilor divine.

Petru, Iacob și Ioan sunt aceiași pe care Isus îi alege că să fie aproape de El în agonia din Ghetsemani. Sunt aceiași martori privilegiați care îl însoțesc, acum în anticiparea gloriei sale și după aceea în umilirea sa. Și în cele două momente ei au simțit frică și se aflau în fața unor situații care depășeau capacitatea lor de înțelegere.

TRANSFIGURAREA: este schimbarea aparenței și formei și asumarea unui aspect diferit. În originalul grec se spune literalmente că a fost o metamorfoză, conjugat la pasiv, ceea ce dă de înțeles că Dumnezeu e cel care a realizat această schimbare. Drept consecință, fața lui Isus devine strălucitoare și hainele lui devin albe. (Și lui Moise îi strălucea fața atunci când a coborât de pe munte cu tablele Legii, însă aici însuși Isus strălucește cu lumina sa și nu ca Moise care reflecta lumina lui Jahve). Este strălucirea proprie a lui Dumnezeu, care revelează ființa intimă a lui Dumnezeu.

MOISE ȘI ILIE: reprezintă Vechiul Testament, adică Legea și Profeții. Amintim că Matei scrie Evanghelia sa în special pentru o comunitate de evrei care s-au convertit la creștinism și trebuie să facă referință la personajele din Vechiul Testament. Aici Isus în gloria sa dă mărturie că el este Fiul unic al Tatălui. Și pentru aceasta ia doi martori care sunt Moise și Ilie care îl însoțesc în fața acestei epifanii private pentru discipoli. În contrast cu Golgota, alt munte, unde apare Isus în umilirea sa între doi tâlhari.

"ESTE BINE CĂ SUNTEM AICI": Această afirmație a lui Petru dă de înțeles că vrea să prelungească fericirea unui moment privilegiat.

Corturile, colibele sau adăposturile fac aluzie la sărbătoarea Corturilor care este un memorial israelit al timpului mântuitor.

NORUL: care este mai luminos în acest caz, face aluzie la timpurile exodului, în care Dumnezeu îl însoțește pe poporul său.

Glasul Tatălui: "Acesta este Fiul meu cel iubit în care este mulțumirea mea; ascultați-l". Repetă ceea ce Matei și ceilalți sinoptici prezintă la Botezul lui Isus. Cu această ocazie, Matei adaugă "ascultați-l". A asculta înseamnă a se supune pentru iudei. A asculta înseamnă și "a pune din nou în inimă". Este un imperativ care ne amintește textul principal din Deuteronom "Ascultă, Israele". Glasul ceresc poruncește ascultarea față de Isus și discipolii cad cu fața la pământ pentru a simboliza atitudinea reverențioasă față de Învățător.

La schimbarea la față, glasul Tatălui proclamă că Isus este Fiul lui Dumnezeu, pe cruce, soldații romanii spun că într-adevăr Isus este Fiul lui Dumnezeu. În cele două scene este menționat Ilie... Acest lucru ne dă de înțeles că suferința lui Isus și gloria lui sunt intim unite.

RIDICAȚI-VĂ, NU VĂ TEMEȚI: în fața temerii discipolilor, Isus îi atinge și le spune clar să nu se teamă. Teama este situația cea mai umană pe care putem s-o înțelegem. Isus eliberează de teamă și ne ridică pentru a continua drumul.

SĂ NU SPUNEȚI NIMĂNUI: trebuie continuat drumul. Și nimeni nu trebuie să știe despre această revelație până când nu va fi glorificat Fiul lui Dumnezeu. Situație pe care în acest moment discipolii nu reușesc s-o înțeleagă.

Pentru a ține cont: Muntele este în Vechiul Israel un loc de întâlnire și manifestare a lui Dumnezeu.

Alte texte biblice pentru a confrunta: Ex 3,1-7; Mt 4,8; Mt 5,1-2; Mt 28,16-20

Pentru a continua aprofundarea acestor teme se poate vedea în dicționar cuvântul Munte și cuvântul Frică (Teamă)

Întrebări pentru lectură

Care sunt Apostolii pe care Isus îi alege în această trecere pentru o activitate diferită? Unde îi duce?

  • Ce au văzut cei trei Apostoli că se întâmpla cu Isus pe munte? Pentru ce se întâmpla asta?

  • Cine a apărut alături de Isus? Ce înseamnă prezența acestor personaje din Vechiul Testament?

  • Cum s-a simțit Petru în fața acestei situații și ce i-a propus lui Isus?

  • Al cui era glasul care s-a auzit și ce spunea?

  • Ce s-a întâmplat cu discipolii când au auzit glasul? Cum s-au simțit?

  • Ce le-a spus Isus după aceea?

  • Ce s-a întâmplat când discipolii și-au ridicat ochii?

    2 - MEDITAȚIA

    Ce-mi spune? Ce ne spune?

    Întrebări pentru meditație

    În fața acestui text atât de important trebuie să mă întreb:

  • Îl lasă pe Isus să mă conducă, să-mi arate drumul și eu să-l urmez acolo unde merge el? Prefer alte drumuri? Care?

  • Înțeleg eu că pentru a-l urma pe Isus trebuie să am și reguli pe care să le cunosc și că mare parte dintre acestea sunt vestite în Vechiul Testament? Sunt capabil să citesc și să aprofundez aceste texte care anunță venirea lui Mesia?

  • Recunosc că Isus este Stăpânul vieții mele? Până unde cred eu în El? Care este experiența mea de dialog și reflecție cu Isus? Un prieten, cineva care mă scoate din încurcăturile în care intru, pe cine cumpăr cu rugăciuni, privegheri, pelerinaje, etc. pentru ca să-mi împlinească pretențiile mele? Sau într-adevăr îl recunosc ca Mesia, Mântuitorul meu?

  • Mă simt fericit în prezența lui Dumnezeu care mă însoțește în viața mea? Sau este ceva incomod pentru mine?

  • Sunt capabil să ASCULT ȘI SĂ MĂ SUPUN lui Isus ca un trimis al Tatălui? În ce procentaj în viața mea trăiesc (adică îl ascult) pe Isus în poruncile sale?

  • De ce îmi este teamă astăzi în viața mea? Ascult că Isus mă atinge și îmi spune să nu-mi fie teamă?

    3 - RUGĂCIUNEA

    Ce-i spun? Ce-i spunem?

    Rugăciunea este răspunsul dat lui Dumnezeu, care ni se revelează prin Cuvântul său. Însuși Isus ne vorbește astăzi. Cum îi răspundem?

    Să facem o tăcere profundă în inima noastră. Și să începem să-i răspundem Domnului:

    Doamne, mă simt ca Petru, Iacob și Ioan. Când Tu te manifești în viața mea, uneori mă zăpăcesc. Prezența ta îmi provoacă bucurie, însă și o mare teamă.

    Doamne, glasul Tatălui tău care tocmai s-a auzit mă înfricoșează: știu că tu mă iubești și mă recunoști, însă nu știu cu adevărat cât de mult te ascult.

    Deschide, Doamne, inima mea și mintea mea, pentru ca eu să pot recunoaște în fața Ta care este această hotărâre de a te urma, de a mă supune ție, de a te asculta în fiecare zi tot mai mult.

    Doamne, pune din nou în inima mea Cuvintele tale care sunt viață veșnică. Și ele să aibă ecou în viața mea transformată de tine, așa cum Tu te-ai transformat în fața discipolilor tăi; ca în viața mea să se producă această metamorfoză pentru ca la sfârșit să pot spune ca sfântul Paul: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine". Amin.

    4 - CONTEMPLAȚIA

    Cum interiorizez mesajul? Cum interiorizăm mesajul?

    A interioriza textul despre Schimbarea la față a Domnului ne face să intrăm în primul rând într-un dialog profund cu Domnul și cu discipolii care au participat la acest moment.

  • Doamne, tu mi te manifești permanent! Fă să fiu capabil să te recunosc în toate semnele prezenței tale.

  • Doamne, ajută-mă să te recunosc și să te iubesc în fiecare zi mai mult.

  • Doamne, să te ascult și să mă supun ție.

  • Doamne, îmi este teamă, ajută-mă să mă ridic pentru ca Tu să continui să mă însoțești.

  • Nu mă tem de nimic, pentru că Tu ești cu mine.

    5 - ACȚIUNEA

    La ce mă angajez? La ce ne angajăm?

    Propuneri personale

  • Propune-ți, în special în acest timp al Postului Mare, să citești Evanghelia zilei, ca semn al încercării de a-l asculta pe Dumnezeu, și propune-ți să te supui ei și să o pui în practică.

    Propuneri comunitare

  • Faceți acest exercițiu în formă comunitară, în formă liniștită și fără grabă. Citind textele sugerate și reflectând toți împreună cu privire la desfășurarea exercițiului.

  • Propuneți vreo formă concretă pentru a transforma în viață acest exercițiu, adică pentru a arăta tuturor că ISUS ESTE DOMNUL.

    Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


     

    lecturi: 4.



  • Urmărește ercis.ro on Twitter
    Caută pe site

    Biblia on-line

    Breviarul on-line


    Liturgia Orelor
    Magisteriu.ro


    Documentele Bisericii
    ITRC "Sf. Iosif"


    Institutul Teologic Iași
    Vaticannews.va


    Știri din viața Bisericii
    Catholica.ro


    știri interne și externe
    Pastoratie.ro


    resurse pentru pastorație
    Profamilia.ro


    pastorația familiilor
    SanctuarCacica.ro


    Basilica Minor Cacica
    Centrul Misionar Diecezan

    Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

    Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064-Iași (IS)
    tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
    design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat