Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Realmente de ce anume ne este frică?

Părintele Cucci de la "La Civiltà Cattolica" analizează cea mai veche dintre emoțiile umane

De Mariaelena Finessi

"Prezentă în orice comportament, frica este o emoție care poate să condiționeze alegerile noastre dar, mai ales «non-alegerile» noastre". Profesor de psihologie la Universitatea Gregoriană, părintele Giovanni Cucci așa explică persistența în era modernă a uneia dintre cele mai vechi emoții umane.

La o întâlnire publică ținută sâmbăta trecută la sediul revistei "La Civiltà Cattolica" din Roma, iezuitul susține că "frica este numele pe care îl dăm incertitudinii și ignoranței noastre. Și pentru că nu se poate cunoaște totul, iată că atunci frica nu poate să fie extirpată". Așadar se parte că nu folosesc la nimic antifurturile, detectoarele de metale, sateliții artificiali, ușile blindate sau videocamerele: "Toate acestea nu ne fac mai siguri pentru că știința și tehnologiile sunt în mod structural incapabile să dea răspunsuri la fricile omului". Motivul este simplu: "Frica este rod al fanteziei, lucrează asupra imaginației, asupra a ceea ce ar putea să se întâmple".

E suficient să ne gândim, așa cum scrie filozoful polonez Zygmunt Bauman, că "în acești ani - mai ales în Europa și dincolo de ocean - puternica tendință spre frică și obsesia maniacală față de siguranță au făcut cea mai spectaculoasă dintre cariere". Adesea chiar în dauna bunăstării. Confirmarea este într-un studiu londonez cu care se susține că "riscă să se îmbolnăvească de două ori mai tare cel căruia îi este frică de a fi atacat sau amenințat". Mai mult, căutarea unei siguranțe excesive are repercusiuni la nivel emotiv. Și, adesea, consecința este plictiseala. "Și ce este plictiseala - se întreabă părintele Cucci - dacă nu indolența care, stingând entuziasmul, duce la comiterea unor acțiuni mai rele?".

Însuși consumismul este legat de perspectiva de a-și asigura viitorul. Pietro Bernardone, tatăl sfântului Francisc de Assisi, a spus odată: "Toți oamenii acționează din frică. Eu am devenit bogat din frica de a rămâne sărac". Apoi, unul din cele mai mari canale comerciale pentru a vinde știrile și ascultarea sunt de exemplu bolile și thriller care alimentează circuitele bestseller-elor: moartea se alungă dar în același timp creează stare bolnăvicioasă. "În anul 1999 - amintește iezuitul - imediat după măcelul din Denver, deși a fost o scădere a crimelor cu 20%, news negre în mass-media din SUA au crescut cu 600%". Cât privește mass-media, incriminate aici, ele nu precupețesc categorisiri și la tv și în ziare este ușor de a auzi vorbindu-se despre "nebuni", "clătinați" și "monștri". Clasificări care ne dau siguranță deoarece creează o cezură clară între bun și rău "în timp ce psihiatri devin garanți ai acestor prejudecăți".

În analiza sa asupra angoaselor de nesiguranță Bauman evidențiază un soi de paradox în virtutea căruia dacă este adevărat că trăim în cele mai sigure dintre societățile care au existat până astăzi, este adevărat și că "viciatul, alintatul «noi» se simte nesigur, amenințat și înfricoșat, mai înclinat spre panică". Dimpotrivă, precizează Cucci, "stima în noi înșine se naște și se mărește numai depășind piedicile". Teologul dominican Timothy Radcliffe pare să lege problema de stilul de viață din Occident, mai bogat decât cel din Africa "unde persoanele - scrie în «Punctul focal al creștinismului. Ce înseamnă a fi creștini?» - suportă pericole teribile în fiecare zi cu calm și încredere".

Oricum, dacă ne uităm bine, pentru Cucci "frica rămâne invincibilă atât timp cât ne limităm să o considerăm din exterior, ca un semnal de alarmă în fața unui dușman vizibil sau ascuns, mereu gata să lovească. E vorba mai degrabă de a reconsidera dimensiunea interioară a pericolului". Dușmanul, așa cum a înțeles tradiția filozofică și spirituală, s-ar afla de fapt nu în afara noastră ci înlăuntrul nostru, "și în acel sediu trebuie recunoscut, înfruntat, vindecat". Pentru aceasta, adaugă el, "numai un drum religios și spiritual este în măsură să de siguranță inimii noastre înfricoșate", pentru că, amintește el, "viața fiecăruia nu este pradă a întâmplării sau a prepotentului care este de rând, ci se află în mod trainic în mâinile lui Dumnezeu".

Vătămător atunci când depășește pragul care în schimb se străduiește să caute soluții mai bune, excesul de teamă împiedică să trăim în seninătate. "Sunt convins că dacă există ceva de care să ne temem - așa spunea președintele SUA, Franklin D. Roosevelt, în discursul inaugural din 4 martie 1933 - este însăși frica, teroarea necunoscută, nemotivată și nejustificată care paralizează". Și paralizia lovește și inteligența selectivă în măsura în care nu ne permite să distingem ceea ce este fundamental de ceea ce este secundar. Făcând așa nu mai există diferențe și totul este pe același plan. Un modus vivendi "care este la baza sinuciderii tinerilor, prin care un eveniment banal este citit drept catastrofă".

"Și în domeniul religios - adaugă părintele Cucci - frica este o piedică puternică pentru că se amintește mai mult de o predică bună". Astfel unuia îi este frică mai mult de pedepse decât de o relație, aceea dintre om și Dumnezeu, care este de iubire-afect. Este ceea ce se întâmplă cu așa-numita "gândire magică", atunci când în elaborarea cognitivă lipsește o relație cauzală între subiect și obiect, "prin care, de exemplu, imediat ce un individ se îmbolnăvește se întreabă nemângâiat despre ce rău a comis el pentru a merita o pedeapsă așa de mare".

"Adesea și în predicator se evidențiază mai mult frica de moartea pe cruce decât misterul celebrat. De exemplu Martin Luter în predica din Vinerea Sfântă povestește despre o mânie așa de mare încât nu putea să fie potolită decât cu moartea Fiului". Un Dumnezeu, vor spune alții, care devine călăul lui Isus, în timp ce istoricul francez Jean Delumeau în cartea "Păcatul și frica. Ideea de vină în Occident între secolele XII-XVIII" povestește despre "pastorația fricii", adică o pedagogie pătrunzătoare realizată de predici, de iconografia macabră care adunată la o serie de calamități și orori de război care au caracterizat secolele acelea trebuiau să apară tot atâtea pedepsiri în căutarea unei vine.

"Dar și aici s-a ajuns la un paradox - explică iezuitul -, pentru că ajungând la tăcerea definitivă cu privire la păcat și la pedeapsă se va ajunge și la descreștinarea Europei". Nu sunt suficiente riturile pentru a putea păstra credința: de fapt, în Evanghelie este stigmatizată categoria fariseului pentru care unele comportamente sacramentale ar asigura seninătatea. "În realitate suntem în fața unei morți spirituale, tendința este de a reduce raportul cu Dumnezeu la un nivel «legal» («să nu furi», «să nu ucizi» etc.)". Atunci când norul se coboară, și se pierde orizontul, este mai mare teama, "sentiment care unit cu neîncrederea erau, pentru Isus, adevărații dușmani ai omului: de fapt, apar în paginile biblice incitările la «nu te teme». Întocmai la «nu-ți fie frică»".

A se vedea bine, avertizează însă Cucci, că "lipsa de frică este prezumție, nu este curaj. Numai psihopatul se expune la situații mortale. Dimpotrivă, curajul este analiza, evaluarea ponderată a riscului, «fortăreața minții» cu îl numea sfântul Toma". A fi curajoși înseamnă a ține cont de riscul de a muri, în mod absolut cea mai mare frică a omului, mai acută atunci când ne simțim sau suntem singuri. Deci este adevărat că, așa cum spune părintele Abbondio, curajul nu este că unul și-l poate da "ci ne putem simți reciproc, cu încredere, aceeași pe care copilul o nutrește față de mama" pentru că pe om îl împiedică să trăiască o viață deplină "frica de fragilitate care pe care nu vrea să o accepte și - conclude părintele Giovanni Cucci - intimitatea pe care nu vrea s-o împărtășească".

(După Zenit, 17 februarie 2011)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat