Cântarea de la inimă la inimă
De Aurelio Porfiri*
În dezbaterile despre muzica liturgică din ultimele decenii, se insistă mult asupra interpretărilor de documente și asupra traducerilor mai mult sau mai puțin fidele ale acestora. Acest lucru este necesar și nu-mi revine mie să intru în această temă. Cel puțin, nu în acest articol. De fapt, acest articol nu are pretenția de a explica nimic, de a clarifica nu știu ce secrete, de a exemplifica toate complexitățile care sunt obiect al atâtor dezbateri. Aș vrea să spun doar ceva despre ce înseamnă pentru mine a cânta și pentru ce Biserica catolică ar trebui să ia serios în considerare această activitate umană și să n-o alunge, cum se întâmplă uneori, la maniile incontrolabile ale diletantismului (diletantismul care se opune îngrijirii, nu profesionismului). Sunt mulți ani de când sunt activ în acest domeniu, mai precis peste douăzeci și cinci de ani.
Uneori m-am oprit pentru a mă întreba: dar de ce trebuie să se cânte în timpul Liturghiei? N-ar fi mai bine să se citească totul? Totul ar deveni zvelt și n-ar trebui să existe preocupare de cântăreți, instrumentiști, partituri... Eu cred că această întrebare ar trebui să și-o pună toți cei care lucrează în liturgie ca dirijori, cântăreți, organiști, instrumentiști și așa mai departe. În felul acesta s-ar revizui motivele propriei activități, înainte ca ea să poată transforma într-o simplă satisfacere a propriilor voințe artistice, ceea ce ar face ca ea să deraieze de pe șina principală în mod dramatic. Faptul de a ne pune întrebări ne împiedică să devenim sclavi ai obișnuinței, pericol care se ascunde în orice activitate umană.
Trebuie să spun că de fiecare dată când mă întreb cu privire la această temă, sondez cu forță nouă multele motive pe care mi le-am dat în timpul existenței mele. Ceea ce era valabil în adolescența mea ar putea să nu mai funcționeze astăzi. De ce să ne angajăm pentru ca în timpul liturgiei să existe cântarea? Unul din motive care mi se par mai valabile și care și astăzi îmi oferă consolare este legat de limitele limbajului. Comunicarea verbală spune mult dar are o limite evidentă în special atunci când este vorba de a exprima realități supranaturale. Acest lucru nu este greu de văzut și în viața noastră de toate zilele: când suntem îndrăgostiți, cum încercăm să exprimăm emoțiile noastre? Un cântec ("dragă, ei cântă cântecul nostru!" - este un clasic), o imagine, o poezie (care este desigur comunicare verbală, dar care caută muzica în cuvinte)... cu siguranță nu se alege să se facă un comunicat ("La data de unsprezece februarie 2011, subsemnatul declară că simte sentimente speciale față de domnișoara cutare...", veți fi de acord că nu sună bine).
Deci, limbajul verbal este fundamental dar este limitat. Atunci când vrem să ne deschidem larg spre dincolo, trebuie să căutăm noi mijloace de exprimare pentru a încerca să reprezentăm ceea ce nu reușim nici măcar să înțelegem pe deplin. În afară de asta, gândiți-vă bine: și limbajul verbal nu este pe deplin "verbal": gesturi, intonații, expresii ale feței și ale trupului denotă semnificația, în mod fundamental. Gândiți-vă că spuneți cuiva o frază de tipul: "te iubesc!". Acum imaginați-vă că spuneți această frază ca simplă expresie verbală, fără intonații sau expresii care să-i ajute eficacitatea. Fraza este sunet pur, oricine și-ar da seama că nu funcționează, nu comunică.
Deci, și verbalul se sprijină foarte mult pe alte mijloace care să-i permită eficacitatea. Dacă este așa de limitată comunicarea verbală în lucrurile umane, imaginați-vă în lucrurile care depășesc înțelegerea noastră. Un teolog din trecutul foarte recent, Karl Rahner, spunea că avem nevoie de artă atunci când facem teologie, deoarece prin artă îl reprezentăm pe om în întregimea lui. Pot să nu fiu de acord cu alte afirmații ale acestui teolog, dar cu aceasta sunt pe deplin de acord. Cine a citit cartea lui Daniel Goleman, "Inteligența emotivă", ar putea să afirme împreună cu mine că partea pe care o joacă emotivitatea în ceea ce noi suntem este în mod absolut de prim plan și arta este cheia pentru a intra în contact cu această parte din noi care și știința modernă ne spune că este fundamentală. Prin cântare, glasul nostru se modulează pe frecvențe la care simpla vorbire nu poate să ajungă. Prin cântare se comunică de la inimă la inimă, inima celui care crede cu inima mesajului. Credința nu este conceptuală. Dacă citim Evangheliile ne dăm seama că mesajul lui Isus este comunicat printr-o revelare emoțională: surprindere, iubire, plâns... El vorbește inimii. Cântarea permite omului să intre în contact cu această amintire, să și-o însușească.
Prin intermediul melodiilor din trecut putem să fim parte dintr-o tradiție de credincioși care înaintea noastră au cântat mesajul mântuirii. Prin intermediul melodiilor din prezent putem contribui și noi la edificarea acelei cântări a credinței care se înalță de la clopotnițele sutelor de biserici.
Prin intermediul melodiilor din viitor vom fi mereu gata să participăm la acea cântare nouă, acea cântare care ne angajează în fiecare zi să revedem viețile noastre în lumina sa. A cânta este propriu pentru cel care iubește, spunea sfântul Augustin. Nu este propriu pentru cel care raționează, ci pentru cel care iubește. Îmi amintesc de mama mea, căreia îi plăcea mult să cânte. Când eram foarte tânăr mă ducea la biserică pentru ca să cânt împreună cu ea. Când a început boala ei, vocea ei frumoasă nu mai era sonoră ca odinioară. Atunci mă întreba din când în când: dar pentru ce nu mai reușesc să cânt bine? Eu nu știam, probabil nu puteam, să răspund. Însă inima mea îi spunea că frumoasa ei cântare s-a transfigurat în suferința ei; ea a devenit melodie cu care Dumnezeu intona o cântare pe care numai urechile atente la sonoritățile care vin din veșnicie pot să le audă.
* Antonio Porfiri trăiește în Macao și este căsătorit, are un copil. Este profesor asociat de muzică liturgică și de dirijat cor și coordonator pentru întregul program muzical la University of Saint Joseph din Macao (China). Tot la Macao el colaborează cu Polytechnic Institute, Sfânta Roza de Lima și Fatima School; în afară de asta, predă la Shanghai Conservatory of Music (China). De mulți ani scrie pentru diferite reviste, între care: L'Emanuele, La Nuova Alleanza, Liturgia, La Vita in Cristo e nella Chiesa. Este membru al Centrului Acțiune Liturgică (CAL) și al Asociației de Profesori de Liturgie (APL). Lucrează la un doctorat în istorie. Drept compozitor are la activ Oratorii, Mise, Motete și cântece liturgice în latină, italiană și engleză. A publicat până acum patru cărți, ultima editată de Edizioni San Paolo intitulată "Abis de Lumină".
(După Zenit, 15 februarie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.