|
Papa care a eliberat Europa de comunism Interviu luat părintelui Mariusz Frukacz, redactor al săptămânalului "Niedziela" De Antonio Gaspari La 1 mai Benedict al XVI-lea îl va beatifica la Roma pe predecesorul său, Karol Wojtyla. Pentru a încerca să se înțeleagă mai bine virtuțile și sfințenia lui Ioan Paul al II-lea, agenția Zenit a decis să publice diferite mărturii de persoane care l-au cunoscut și frecventat. Începem cu interviul luat părintelui Mariusz Frukacz, preot din arhidieceza de Czestochowa, precum și redactor al săptămânalului catolic "Niedziela" și corespondent diecezan al Agenției Catolice de Informație. Polonia era dur supusă regimului sovietic. Ce a însemnat pentru popor alegerea ca pontif a lui Ioan Paul al II-lea? Pr. Frukacz: În anul 1978, când cardinalul Karol Wojtyla a fost ales pontif cu numele de Ioan Paul al II-lea, Polonia era zdrobită de regimul comunist. Alegerea lui Ioan Paul al II-lea, primul pontif polonez și primul pontif slav, a avut o mare relevanță nu numai pentru Polonia, ci și pentru toată Europa centrală și de est. Poporul din Polonia, dar și în celelalte țări supuse regimului sovietic, a simțit nu numai bucuria, ci și spiritul de libertate. Ioan Paul al II-lea a adus cu sine fidelitatea față de Evanghelie și curajul credinței în adevăr. Cred că cuvintele "Nu vă fie frică, dimpotrivă deschideți larg porțile lui Cristos" au demarat schimbările epocale în Polonia și în toată Europa. Alegerea lui Ioan Paul al II-lea a însemnat începutul primăverii libertății. Alegerea acelui pontif a dat poporului polonez forța spirituală și morală pentru a trece de la rezistența față de nedreptate la victoria binelui asupra răului. Ioan Paul al II-lea a demarat revoluția spirituală și morală în Polonia și în celelalte țări din Europa centrală și de est. Este adevărat că rușii nu au invadat Polonia pentru că Wojtyla era papă? Pr. Frukacz: La această întrebare nu se poate da un răspuns simplu. În acest moment nu cunoaștem toate documentele regimului comunist, și mai ales se știe puțin despre perioada în care generalul Wojciech Jaruzelski a instaurat starea de război în care au fost suspendate drepturile civile și activiștii din "Solidarnosc" au fost arestați și închiși. Eu cred că unii istorici au dreptate atunci când scriu că rușii nu au invadat Polonia pentru că nu voiau să repete situația din anul 1968, când au invadat Cehoslovacia. Generalul Wojciech Jaruzelski susține că în ziua de 13 decembrie 1981 a trebuit să instaureze starea de război în Polonia, altminteri rușii ar fi invadat Polonia. Astăzi știm că cele spuse de Jaruzelski nu sunt adevărate. Din punctul de vedere al câtorva documente și pe baza mărturiilor istoricii din Polonia susțin că regimul comunist, în mod special Leonid Brezniev, primul secretar al partidului comunist din Uniunea Sovietică, voia ca generalul Jaruzelski și regimul comunist din Polonia să rezolve problema "Solidarnosc" cu propriile forțe. Știm astăzi că în timpul stării de război din Polonia, Ioan Paul al II-lea ținea relații diplomatice strânse cu președintele Statelor Unite Ronald Reagan și că a scris o scrisoare lui Leonid Brezniev pentru a-l convinge să nu invadeze Polonia. Cu toate acestea nu putem spune în mod suficient și sigur că rușii nu au invadat Polonia pentru că era papă cardinalul Wojtyla. Nazismul mai întâi și apoi comunismul au încercat să taie rădăcinile creștine și să șteargă credința catolică a poporului polonez. Din ce motive nu au reușit? Pr. Frukacz: Este adevărat că nazismul mai întâi și apoi comunismul au încercat să taie rădăcinile creștine și să șteargă credința catolică a poporului polonez. Dar nu au reușit. Cred că resursa decisivă care a salvat credința catolică a fost aceea a familiilor poloneze, care au respectat și au transmis copiilor patrimoniul spiritual al generațiilor precedente. În familiile creștine poloneze în timpul regimului nazist și apoi comunist era vie și puternică legătura credinței cu cultura creștină și cultura națională. Pentru poporul polonez credința are importanța ei și în viața socială. Nu este ceva privat. Credința are o proprie dimensiune socială și națională. Pentru polonezi credința este legată cu adevăratul patriotism, adică iubirea față de Dumnezeu și față de patrie. Cred și că un mare rol în a menține puternice rădăcinile creștine în societatea poloneză l-au avut mișcările și asociațiile creștine, ca de exemplu "Mișcarea Lumină-Viață" a Slujitorului lui Dumnezeu părintele Franciszek Blachnicki. Un rol important l-au desfășurat Cluburile Inteligenței Catolice, pastorația academică și săptămânile culturii creștine, când în biserici artiștii au prezentat și au transmis cultura și literatura națională credincioșilor. Cred că un mare rol l-a desfășurat și cardinalul Stefan Wyszynski, primat al mileniului. El a organizat "Voturile de la Jasna Gora" în anul 1956, Novena cu ocazia celor o mie de ani de creștinism în Polonia (1957-1966). Același cardinal Wyszynski a aprofundat și a răspândit așa-numita "Teologie a Națiunii" pentru a întări identitatea catolică a polonezilor. Și Ioan Paul al II-lea a mărturisit relevanța și măreția figurii lui Wyszynski atunci când a spus: "Nu ar fi fost un pontif polonez pe tronul lui Petru dacă n-ar fi fost credința cardinalului Wyszynski și detenția lui și Jasna Gora". Mai întâi beatificarea lui Jerzy Popieluszko, acum cea a lui Karol Wojtyla, doi eroi moderni. Există multe elemente comune în curajul și în mărturia eroică a amândurora. Ne puteți ilustra? Pr. Frukacz: Desigur, sunt multe elemente comune în curajul și în mărturia eroică a fericitului preot Jerzy Popieluszko și a lui Ioan Paul al II-lea. Primul element după părerea mea este credința puternică. Fericitul preot Jerzy Popieluszko și Ioan Paul al II-lea sunt oameni de credință în sensul de ascultare totală față de Dumnezeu. Apoi amândoi sunt oameni care au realizat în viață adevărata fidelitate față de Evanghelie și față de valorile creștine. În numele Evangheliei și în numele respectării valorilor creștine în sfera vieții publice, amândoi au apărat drepturile umane și demnitatea persoanei umane. Amândoi au dat adevărată și curajoasă mărturie lui Cristos până la vărsarea sângelui. Fericitul preot Jerzy Popieluszko a fost ucis de serviciile secrete ale regimului comunist. În timp ce pontiful Ioan Paul al II-lea a suferit un atentat în Piața "Sfântul Petru" la 13 mai 1981. Preotul Popieluszko și Ioan Paul al II-lea au promovat respectarea drepturilor umane, a drepturilor muncitorilor și a demnității persoanelor umane, totul în lumina Evangheliei. Pentru Polonia și pentru lumea întreagă au practicat și mărturisit virtuțile curajului, fidelității față de Dumnezeu, față de Crucea lui Cristos și față de Evanghelie, iubirii față de Dumnezeu și față de patrie. Amândoi au reprezentat patriotismul în sens creștin, ca virtute culturală și socială. Cred că un element comun pentru amândoi este spiritualitatea mariană și încredințarea totală Mariei. Pentru preotul Popieluszko exemplul era sfântul Maximilian Kolbe, în timp ce pentru Ioan Paul al II-lea era sfântul Alois Maria Grignion de Montfort. Dumneavoastră l-ați cunoscut și l-ați frecventat pe Karol Wojtyla. Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, calitățile singulare ale lui Ioan Paul al II-lea? Pr. Frukacz: Prima mea întâlnire cu Ioan Paul al II-lea a fost în timpul călătoriei apostolice în Polonia, în iunie 1979. Aveam opt ani. Îmi amintesc bine de figura lui albă cu brațele deschise. Îmi amintesc de atmosfera fericită din acele zile istorice. Îmi amintesc și de lacrimile părinților mei, mai ales ale tatălui meu Marian care făcea parte din mișcarea "Solidarnosc". Apoi în anii care au urmat am participat cu rudele mele la întâlnirile cu Ioan Paul al II-lea la Jasna Gora și în Czestochowa în timpul călătoriilor din 1983, 1987, 1991, 1997, 1999. Foarte importantă și pentru spiritualitatea mea a fost întâlnirea din august 1991, când Ioan Paul al II-lea a venit să binecuvânteze Seminarul nostru Mare din Czestochowa. Eram în perioada aceea în al doilea an de studii la Seminar. M-au impresionat mult cuvintele pontifului când a spus: "Cu dedicarea întreagă și totală proprie atitudinii Marie sub cruce... proclamați Evanghelia Fiului său și mărturisiți-l în viață, cu generozitate, fără nici un compromis cu spiritul din lumea aceasta și fără nici o frică". După părerea mea, papa polonez a fost un om al rugăciunii. În inima mea rămâne pentru totdeauna Liturghia pe care am putut s-o concelebrez cu Ioan Paul al II-lea în capela privată din Palatul Apostolic, la 7 septembrie 2000. Cred că Ioan Paul al II-lea a fost un om cu mare iubire față de aproapele, față de Cristos și față de Biserică. O iubea așa de mult pe Maria, a fost omul rozariului. Port cu mine mereu Rozariul pe care mi l-a dat. Câți polonezi vor veni la Roma pentru beatificarea lui Ioan Paul al II-lea? Pr. Frukacz: În acest moment nu se poate spune cifra sigură, dar pot spune că toată Polonia este în mișcare. Mass-media din țara noastră spun că pentru beatificarea lui Ioan Paul al II-lea vor veni la Roma peste un milion de pelerini din Polonia. (După Zenit, 8 februarie 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |