Discursul lui Benedict al XVI-lea despre avort
Pentru a apăra umanitatea comună
De Lucetta Scaraffia
Discursul lui Benedict al XVI-lea adresat membrilor Academiei pentru Viață nu are caracteristică unui raționament intern - adică adresat unei instituții pontificale ai cărei membri împărtășesc prin definiție gândirea Papei - și nici o sacră dar generică afirmare a valorii vieții în general, ca ideal care trebuie cultivat și apărat. Este în schimb un apel concret și circumstanțiat adresat tuturor; îndeosebi în Occident, unde avortul este considerat un drept și un semn de modernitate care ar trebui să garanteze prezența și libertatea femeilor în societățile democratice.
De fapt, Papa vorbește mai ales femeilor, îndeosebi celor care au avortat, și vorbește despre acea tulburare atât de des ascunsă, despre acea suferință secretă care constituie sindromul post-abortiv. Și îl recunoaște și îl interpretează nu din punct de vedere psihologic - fără a evoca pentru aceste femei suferinde asistența medicală, redusă eventual la niște antidepresive - ci cu curajul de a numi ceea ce nu poate numit într-o societate secularizată ca a noastră: glasul conștiinței. Definit conform tradiției nu ca efect al condiționărilor externe sau al emoțiilor interne așa cum mulți preferă să creadă, ci tocmai ca glas care luminează ființa umană cu privire la bine și la rău, deci dovadă evidentă a legăturii oricărei creaturi cu Dumnezeu.
Pe de o parte, o societate care vrea să întemeieze dreptul de cetățenie al femeilor pe ștergerea unei noi ființe umane; pe de altă parte, un Papă care are curajul simplu și clar de a aminti că înlăuntrul fiecăruia dintre noi există un glas care vorbește clar, și pe care este dificil, ba chiar imposibil, să-l reducem la tăcere. Chiar și, dacă nu mai ales, atunci când avortul este realizat din "motive medicale", care nu sunt bune niciodată dacă vor să șteargă suferința ștergând persoana care suferă. Și Papa spune asta cu claritate tocmai în momentul în care amintește că numai în cadrul Bisericii femeile care au avortat pot să găsească iertarea, deci pacea interioară.
Glasul conștiinței - insistă Benedict al XVI-lea - vorbește tuturor, nu numai celor care cred, și este un glas de nesuprimat, chiar dacă nu se vrea să fie ascultat pentru că legalizarea avortului este la originea unor profunde modificări socio-culturale, identificate în mod pozitiv și necritic ca aspecte de modernizare: nu numai locul femeilor în societate, ci și reprezentările familiei, relațiile dintre genuri, modalitățile vieții sexuale și ale afectivității.
Însă cine observă transformarea care a marcat legalizarea avortului în societățile noastre cu ochi științific și onest - ca sociologul francez Luc Boltanski (La condition fatale. Une sociologie de l'engendrement et de l'avortement, Paris, Gallimard, 2004) și alți foarte puțini studioși, dată fiind greutatea ideologică ce oprimă această temă - își dă seama că prin legalizarea avortului este redeschisă problema apartenenței la umanitate. Aceasta ar fi trebuit să fie asigurată tuturor, și o dată pentru totdeauna, de Declarația Drepturilor Omului din 1948: scrisă pentru a împiedica să se repete ororile nazismului, sistem care a negat multor persoane demnitatea de apartenență la neamul omenesc.
În schimb astăzi discutăm din nou asupra posibilității de a exclude niște potențiale ființe umane de la dreptul de a trăi: conform lui Boltanski, situația actuală se aseamănă, de fapt, cu aceea din urmă cu două mii de ani, când a fost pus în discuție de către creștinismul care se năștea caracterul inviolabil și natural al sclaviei, adică a existenței de ființe cu un statut de umanitate inegal.
Astfel s-a redeschis problema antropologică referitoare la drepturile fătului - considerat o ființă nesigură suspendată între existență și inexistență - și acest lucru ne constrânge să recunoaștem caracterul paradoxal, deci în mod eminent fragil, al ideii noastre de umanitate, în contradicția care ne vede în același timp ființe perfect înlocuibile și ființe absolut singulare.
Preconfirmarea din partea lui Dumnezeu, care instituie o rudenie divină între ființele umane, este singura condiție care acceptă orice nou zămislit, atribuindu-i valoare egală. Pe acest concept se sprijină ideea, egalitară, de umanitate comună.
(După L'Osservatore romano, 28 februarie - 1 martie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.