|
Arhimandritul Datev Hagopian, întâistătătorul Eparhiei Armene din România, s-a întâlnit cu PS Petru Gherghel și PS Aurel Percă, sâmbătă, 26 februarie 2011, în sediul Episcopiei Romano-Catolice din Iași. Cu ocazia vizitei pastorale la bisericile armene din Iași în perioada 25-27 februarie 2011, arhimandritul Datev Hagopian a dorit să se întâlnească cu episcopul de Iași. În scrisoarea adresată episcopului Petru Gherghel, arhimandritul Datev spunea: "Vă rugăm cu deosebită dragoste în Cristos să stabiliți o oră la care ne putem întâlni pentru a ne prezenta Înaltpreasfinției Voastre". Arhimandritul armean și-a manifestat speranța că cele două Biserici vor colabora pe viitor: "Cunoscând istoria seculară ce ne leagă popoarele noastre drept-credincioase pe plaiurile Iașiului, suntem convinși că o întâlnire va fi un început de colaborare între Bisericile noastre și o manifestare a dorinței noastre de a continua legătura noastră frățească". La întâlnire au participat senatorul Varujan Vosganian, doi preoți armeni (pr. Ezras Bogdan, vicar eparhial, și pr. Radu Krikor Holca), dr. Achouch Haitsam și dr. Zareh Nazaryan, președintele comunității armene din Iași. În cadrul întâlnirii s-a făcut un schimb de daruri. Preasfințitul a primit de la oaspete cărți privitoare la istoria armenilor, oferind, la rândul său, o copie a icoanei de la Cacica și o carte-album cu catolicii din Moldova. Arhimandritul Datev Hagopian a fost ales ca întâistătător al Eparhiei Armene din România la 24 septembrie 2010 de către Congresul Eparhial al Arhiepiscopiei Armene din România, în ședința sa extraordinară aflată sub binecuvântarea Sanctității Sale catolicosul și patriarhul suprem al tuturor armenilor, Karekin al II-lea. La 7 noiembrie 2010 a fost intronizat în catedrala armeană din București. Preacuviosul părinte Datev Agopian s-a născut în Bagdad (Irak) unde a absolvit cursurile gimnaziului (1972-1979), apoi a urmat cursurile Academiei Teologice din Ecimiadzin (1979-1986) și Universitatea din Geneva (1988-1990). La 18 februarie 1993 a fost hirotonit preot călugăr în biserica "Sfântul Grigore Luminătorul" din Bagdad, fiind numit paroh. În 1997 a fost numit de către Sanctitatea Sa Karekin al II-lea paroh al bisericii armene din regiunea Lyon în Saint-Étienne. În 1999 a susținut lucrarea de doctorat "Madaghă în teologia armeană" la facultatea din Lyon. La 12 septembrie a primit gradul de arhimandrit din partea episcopului Norvan Zacarian. În 2004 a fost numit paroh al bisericii armene din Olanda. * * * Armenii au devenit creștini între anii 299 și 301, prin predicarea Sfântului Grigore Parthul sau Luminătorul (260-326, primul catolicos între 302 și 306). Conform tradiției, pe teritoriile armene, creștinismul a pătruns mai devreme prin apostolii Tadeu și Bartolomeu. În anul 301 creștinismul a fost decretat religie de stat. Centrul spiritual al armenilor este la Ecimiadzin (Armenia Mare), unde își are sediul patriarhul suprem (catolicos). În timp s-au format trei patriarhii autonome care au în fruntea lor un catolicos, patriarhul din Armenia având un primat de onoare: Sis (1295), în Cilicia (Armenia Mică, azi în Liban), Constantinopol (1461) și Ierusalim (1311). Prigoniți în cursul istoriei, armenii s-au răspândit în Europa, fiind cunoscuți ca buni negustori, diplomați, meșteșugari, manufacturieri și agricultori. Din cauza vicisitudinilor istorice, și-au mutat scaunul episcopal de la Ecimiadzin la Romquala, lângă Edessa (1071), apoi la Sis și din nou la Ecimiadzin (1441). Unii dintre armeni, prin anii 1198-1375, 1672-1686 și 1740 s-au unit cu Roma, organizându-se într-o eparhie proprie cu reședința la Beirut (Liban). Astăzi, în lume sunt 3.500.000 de armeni ortodocși sau gregorieni și 110.000 de armeni catolici. Pe teritoriul României armenii s-au așezat începând din secolele X-XII. Cucerirea repetată a orașului Ani (1060, 1064, 1239, 1299, 1342), precum și cutremurul din 1313, care dus la dărâmarea cetății, au făcut ca armenii să emigreze masiv spre Cilicia, Polonia, Crimeea, Polonia și Moldova. Apoi au venit și alții în Moldova și Muntenia din orașele mediteraneene care plecau din calea turcilor și a tătarilor. La sfârșitul secolului al XIV-lea și începutul secolului al XV-lea, numărul armenilor din Moldova a crescut, astfel că, în anul 1401, Alexandru cel Bun înființează o Episcopie Armeană la Suceava, unde erau deja cinci biserici. Episcopul avea în grijă și de credincioșii din Dorohoi, Botoșani, Galați, Vaslui etc. În anul 1418, același Alexandru cel Bun stabilea vreo 3.000 de familii armene în șapte orașe ale Moldovei. După mai multe emigrări, comunitatea armenilor număra în secolul al XV-lea 20.000 de persoane. Cea mai veche biserică este cea construită în 1350 la Botoșani, pe temeliile alteia mai vechi. Biserica din Iași (resfințită la 26 octombrie 2008) este atestată în 1395. Se spune că biserica Bărăția din București a fost construită de armenii catolici și ortodocși începând cu 1629, rămasă apoi franciscanilor observanți. În Moldova, armenii au suferit persecuții în anul 1551, pe timpul lui Ștefan Rareș (1551-1552) și mai apoi pe timpul lui Alexandru Lăpușneanu și Ștefan Tompșa. Armenii așezați în Transilvania încă din secolul X-XI s-au unit din punct de vedere religios cu Biserica Catolică începând cu 1684. Ei sunt menționați într-un document al regelui maghiar Ludovic al IV-lea, în anul 1281, figurând și cu o mănăstire. Lor li s-au adăugat și armenii alungați din Moldova de domnul moldovean în 1672. Actualmente, catolicii armeni sunt grupați în Ordinariatul Armenilor Catolici din România, cu sediul la Gherla, al cărui administrator este arhiepiscopul romano-catolic de Alba-Iulia. În prezent, ordinariatul cuprinde patru parohii (Gherla, Gheorghieni, Dumbrăveni și Frumoasa), dar credincioșii mai trăiesc și în alte orașe transilvane. În anul 2000 în Transilvania existau 823 de armeni. În anul 1928 statul român a recunoscut cultul armean ca făcând parte dintre cultele istorice din țară. Eparhia Armeană din România (armenii ortodocși sau gregorieni) stă sub autoritatea dogmatică și canonică a catolicosului din Ecimiadzin (Armenia). Episcopia Armeană, de regulă, este condusă de un arhiepiscop, iar organul colectiv de conducere este congresul eparhial, format din laici și clerici. În România, armenii au rămas puțini (conform recensământului din 2002: 1.780 de armeni, mulți în familii mixte, din care 721 de vorbitori de limbă armeană), cu patru preoți și zece comunități, majoritari în București și Constanța; celelalte comunități au până în 20 de familii. Gheorghe Asachi, Ana Aslan, Anda Călugăreanu, Spiru Haret, Garabet Ibrăileanu, Mihail Jora, Virgil Madgeru, Vasile Conta se numără printre personalitățile lor. Armenii au 16 biserici și șase cimitire confesionale; în județul Suceava sunt două mănăstiri: Zamca (sec. al XV-lea) și Hagigadar (sec. al XVI-lea), dar nu mai sunt călugări. Micșorându-se numărul credincioșilor, o parte din bisericile lor, cum este cea de la Roman care în anul 2009 a sărbătorit patru sute de ani de existență, au fost date în grija credincioșilor ortodocși. De regulă, arhitectura bisericilor armene se apropie de aceea a bisericilor din primele veacuri: două încăperi (altar și naos), nedespărțite prin catapeteasmă, intrare laterală, baptisteriu lipit de peretele bisericii etc. În fața multor biserici se află o piatră pe care sunt tăiate animale (matagh) pentru a fi împărțite săracilor la sfințiri de biserici, la sărbătorile mari și la sfințiri de pietre funerare. Biserica Armeană își fundamentează învățătura de credință pe primele trei concilii ecumenice. Împrejurările istorice i-au împiedicat pe episcopii armeni să participe la Conciliul din Calcedon (451). Totuși, armenii au acceptat hotărârea cu privire la cele două firi ale lui Cristos: cea divină și umană. Armenii au cele șapte taine, se împărtășesc cu vin neamestecat cu apă și cu pâine nedospită; împărtășania se dă sub forma pâinii înmuiată în vin. Liturghia se bazează pe rânduielile Sfântului Vasile cel Mare și ale Sfântului Grigore din Nazianz. Nașterea și Botezul Domnului sunt sărbătorite în aceeași zi (6 ianuarie). Printre sărbători se află și Neprihănita Zămislire la 9 decembrie. Limba de cult este limba armeană literară veche, indiferent de țară. Este de admirat că, în ciuda atâtor prigoniri și emigrări, armenii au rămas lângă Cristos. Mulți au mers până la sacrificiul suprem, dându-și viața pentru Cristos. Sfânta cruce e sărbătorită de patru ori pe an, poate și pentru că în decursul istoriei au avut mult de suferit; numai în genocidul din 1915 au fost masacrați peste un milion. Pr. Cornel Cadar
lecturi: 21.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |