|
Teologia conform sfântului Toma de Aquino În adorație discutând despre ființă De Inos Biffi În cercetările actuale sau, așa cum se spune, în dialogul despre monoteism - în privința căruia credința catolică mărturisește existența unui singur Dumnezeu, Tată, Fiu și Duh Sfânt - este răspândită discuția despre esența lui Dumnezeu și despre posibilitatea de a-l numi, deci despre valoarea numelor care îi sunt atribuite. Cât privește denumirea lui Dumnezeu: ar părea că nici un nume nu i se potrivește și că nu se poate face nici o idee despre el, din cauza transcendenței sale absolut inaccesibile și intangibile, deci de neconceput de către cunoașterea umană, cu sancțiunea reducerii lui la marginile și deci la limitele umane. Și este ca și cum s-ar spune că nu se poate avea nici un concept despre Dumnezeu și că orice concept în privința lui este destinat să fie echivoc: despre Dumnezeu nu se poate vorbi, ci se poate numai tăcea. Însă, dacă acest lucru ar fi adevărat, consecința ar fi o teorie absolută a ateismului, în sensul că orice tentativă de a ajunge la Dumnezeu ar fi destinată eșecului, și însăși Revelația ar fi zadarnică și imposibilă, datorită neputinței și locuțiunii improprii a oricărui concept sau "imagini" de a se referi la Dumnezeu. Sfântul Toma a reflectat în mod subtil și pe larg asupra "Numelor lui Dumnezeu", fie în Comentariu la De divinis nominibus a lui Pseudo-Dionisiu - unul din textele cele mai luminoase și vibrante ale Doctorului Angelic - fie în alte opere ale lui, între care vasta și analitica problemă 13 din Summa theologiae. În acestea din urmă putem observa ca programatică afirmația: "Noi putem să-l denumim pe Dumnezeu pornind de la creaturi, dar nu în așa fel încât numele care îl semnifică (nomen significans ipsum) să exprime esența lui așa cum este ea (exprimat divinam essentiam secundum quod est)" (Summa theologiae, I, 13, 1, c.). Noi spunem că "Dumnezeu nu are nume sau se află mai presus de orice nume din moment ce esența lui depășește ceea ce putem să înțelegem despre Dumnezeu cu intelectul sau să semnificăm cu glasul" (Ea ratione dicitur Deus non habere nomen, vel essere supra nominationem, quia essentia eius et supra id quod de Deo intelligimus et voce significamus, ibidem, 1m). Nu ne este cunoscut modul de a fi al lui Dumnezeu, ci numai reflectarea lui în mod imperfect în creaturi: "Așa cum este, intelectul nostru, în această viață, nu-l cunoaște" (intellectus noster non cognoscit eum ut est, secundum hanc vitam, ibidem, 2m). De fapt, "în această viață noi îl cunoaștem după ceea ce este reprezentat despre el în perfecțiunile creaturilor" (ibidem, c.). Afirmația este repetată: nici un nume nu este în măsură să exprime perfect ceea ce Dumnezeu este (quod est Deus perfecte): "Orice nume îl semnifică în mod imperfect, așa cum el este reprezentat în mod imperfect în creaturi" (unumquodque [nomen] imperfecte eum significat, sicut et creaturae imperfecte eum repraesentant, ibidem, 2, 1m). Cu alte cuvinte, trebuie făcută distincție între "perfecțiuni semnificate" (perfectiones ipsae significatae) și "modul de a semnifica" (modus significandi, ibidem, 3, c.). Cât privește "perfecțiunile" semnificate unele nume i se potrivesc lui Dumnezeu în sens propriu, ba mai mult, au valoare în primul rând pentru el - așa cum numele care indică viața, bunătatea, înțelepciunea, și așa mai departe; în schimb, cât privește "modul de a semnifica" nu i se potrivesc în sens propriu: noi cunoaștem numai modul cu care aceste perfecțiuni se găsesc și se predică în creaturi, în timp ce nu cunoaștem "cum" se găsesc ele în Dumnezeu, cu sunt în el viața, bunătatea, înțelepciunea. În concluzie: noi nu suntem în măsură să depășim ecranul, prisma creaturală pentru a ne situa în interiorul lui Dumnezeu, evadând din spațiul lumii create. De altfel, în sfântul Toma sunt clare două convingeri. Prima convingere este că "despre Dumnezeu nu putem să știm ceea ce este, ci ceea ce nu este; nu suntem în măsură să reflectăm despre cum este Dumnezeu, ci mai degrabă despre cum nu este" (De Deo scire non possumus quid sit, sed quid non sit; non possumus considerare de Deo quomodo sit, sed potius quomodo non sit, Summa theologiae, I, 3, introducere). Dumnezeu - și este gândirea lui Augustin în De verbis Domini (38, 2, 3) - "nu poate să fie la îndemâna intelectului nostru, ci modul cel mai perfect de a-l cunoaște în starea prezentă este în faptul de a cunoaște că el este superior la tot ceea ce intelectul nostru este capabil să conceapă, motiv pentru care ne unim cu el ca și cu un necunoscut" (Ipse non potest esse pervius intellectui nostro; sed in hoc eum perfectissime cognoscimus in statu viae quod scimus eum esse super omne id quod intellectus noster concipere potest; et sic ei quasi ignoto conjungimur, In IV Sententiarum, 49, 2, 1, 3m). Chiar dacă Revelația, fără îndoială ne-a făcut să-l cunoaștem pe Dumnezeu mai deplin (plenius), manifestându-ne perfecțiuni și proprietăți necunoscute de "rațiunea naturală" (ratio naturalis) - să ne gândim la faptul că el este unul și întreit. Cu toate acestea, a doua convingere a sfântului Toma este că imposibilitatea de a-l cunoaște pe Dumnezeu în mod univoc, adică în esența lui, nu face echivocă vorbirea noastră despre el, ci o face analogică, nepotrivită, dar adevărat și înzestrată cu sens (analogice, et non equivoce pure, neque univoce, Summa theologiae, I, 13, 5, c). Asta cred și unii filozofi care, după ce au susținut în zadar că Doctorul Angelic îl includea pe Dumnezeu în cadrul ființelor, acum înțeleg greșit învățătura despre transcendența divină absolută, ajungând să conceapă inefabilitatea lui Dumnezeu ca o echivocitate și să vorbească despre non-Ființa lui Dumnezeu. Fără a spune că o logică alternativă pentru cunoașterea analogică ar trebui să fie o tăcere completă despre Dumnezeu, sau o teologie total "negativă". Ceea ce Toma refuză pentru a afirma că "Dumnezeu este onorat cu tăcerea, nu pentru ca să nu se spună sau să nu se cunoască nimic despre el, ci pentru ca, orice am învăța sau am cunoaște despre el, să ne dăm seama că intelectul nostru a eșuat" (Deus honoratur silentio, non quod nihil de ipso dicatur vel inquiratur, sed quia quidquid de ipso discamus vel inquiramus, intelligimus nos ab eius comprehensione defecisse, Super Boetium de Trinitate, 2, 1, 6m): Dumnezeu este mereu, în mod inaccesibil, dincolo; de neînțeles și de neparcurs. Este perspectiva anselmiană: "Dumnezeu este mereu «Dincolo», Cel care nu este dispus în serie, nici ca primul și cel mai înalt, pentru că este în inconceptibilitate (quo magis cogitari nequit). Teologia lui Toma se naște din dorința neîncetată și fericită de a-l înțelege pe Dumnezeu: dorință care ține căutarea vigilentă și angajată, care o hrănește cu speranță, în așteptarea viziunii. O ultimă precizare despre Numele divin care l-a încântat pe Doctorul Angelic, acela de Ființă. În Dumnezeu - repetă el - esența și ființa coincid; "esența lui este ființa lui (essentia eius est suum esse)", și asta înseamnă că el este Actul pur și Perfecțiunea nelimitată. Lăsând să transpară o profundă, chiar dacă reținută ca întotdeauna, emoție, Toma va defini coincidența dintre ființa și esența lui Dumnezeu un "Adevăr sublim" (Haec sublimis veritas, Summa contra Gentiles, I, 22, nr. 10), pe larg demonstrat cu rațiunea și în același timp revelat lui Moise, care l-a învățat de la Dumnezeu, atunci când la întrebarea lui a auzit răspunsul că numele lui este "Cel care este". Unii confundă Ființa pură a lui Dumnezeu cu staticitatea sau o indiferentă lipsă de sentimente, motiv pentru care simt nevoia de a-l defini ca relativ la creatură în mod esențial, înzestrată la rândul ei cu sentimente mobile, în felul acesta concepându-l pe Dumnezeu după imaginea omului. În schimb este adevărat că, dacă Dumnezeu este Ființa, nu este așa în modul în care noi avem experiența ființei: el nu "este", așa cum "suntem" noi, ci este în mod cu totul propriu, pe care numai el îl cunoaște și pe care noi nu-l înțelegem, legați cum suntem încă de restrângerile de nedepășit ale unei creaturi. Dar acest lucru nu produce tristețe sau resentiment; dimpotrivă, generează uimire și admirație irezistibilă, sau un soi de încurcătură care ajunge la adorație, care devine nemărginită și se amestecă cu gândul că Dumnezeu în orice clipă, din interiorul nostru, ne comunică darul ființei care ne face să existăm. Nu este necesar să adăugăm rugăciunea la teologia sau și la filozofia ființei: ele sunt rugătoare din natura lor. (După L'Osservatore romano, 28 ianuarie 2011) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 35.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |