Celibatul sacerdotal în învățătura pontifilor
Pius al XI-lea și "Ad catholici sacerdotii"
S-a încheiat miercuri, 26 ianuarie 2011, la Ars, în Franța, colocviul cu tema "Celibatul sacerdotal, fundamente, bucurii, provocări". În ziua inaugurală, luni, 24 ianuarie 2011, intervenția cardinalului prefect al Congregației pentru Cler despre "Învățăturile papei despre temă: de la Pius al XI-lea la Benedict al XVI-lea". Publicăm astăzi partea dedicată magisteriului lui Pius al XI-lea.
De Mauro Piacenza
Este clarificat din punct de vedere istoric adevărata și propria pasiune a Sfântului Părinte Pius al XI-lea pentru vocațiile sacerdotale și lucrarea lui neobosită pentru edificarea de seminarii, în toată lumea catolică, în care să poată primi formare corespunzătoare tinerii care se pregăteau la slujirea sacerdotală. În interiorul acestui cadru trebuie să fie înțeleasă în mod adecvat enciclica Ad catholici sacerdotii din 20 decembrie 1935, promulgată cu ocazia împlinirii a 56 de ani de la hirotonirea sacerdotală a acelui pontif. Enciclica se compune din patru părți, primele două dedicate mai specific fundamentelor - cu titlul 1. "Demnitatea sublimă: Alter Christus" și 2. "Ornament strălucitor" - în timp ce a treia și a patra sunt cu caracter mai normativ-disciplinar și își concentrează atenția asupra pregătirii tinerilor la preoție și asupra câtorva caracteristici ale spiritualității.
De interes deosebit pentru tema noastră este partea a doua a enciclicei, care dedică un paragraf întreg castității. Totuși el se situează, în partea a doua, după paragraful care vorbește despre preot ca "imitator al lui Cristos" și cel dedicat "evlaviei sacerdotale", arătând, în felul acesta, că - așa cum Biserica o consideră întotdeauna - concepția despre preoție a lui Pius era aceea de caracter ontologico-sacramental. Din ea derivă exigența imitării lui Cristos și a superiorității vieții sacerdotale, mai ales în privința sfințeniei. De fapt, enciclica afirmă: "Jertfa euharistică, în care se jertfește victima nepătată care ridică păcatele lumii, în mod deosebită cere ca preotul, cu o viață sfântă și neprihănită, să devină cât mai puțin nevrednic posibil de Dumnezeu, căruia în fiecare zi îi oferă acea victimă adorabilă, care este însuși Cuvântul lui Dumnezeu întrupat din iubire față de noi". De asemenea: "De vreme ce preotul este «ambasador al lui Cristos» (cf. 2Cor 5,20), el trebuie să trăiască în așa fel încât să poată, cu adevăr, să-și însușească cuvintele apostolului: «Fiți imitatorii mei, așa cum eu sunt imitatorul lui Cristos» (cf. 1Cor 4,16; 11,1), trebuie să trăiască precum un alt Cristos, care, cu strălucirea virtuților sale, lumina și luminează lumea".
Imediat înainte de a vorbi despre castitate, aproape pentru a sublinia legătura ei inseparabilă, Pius al XI-lea scoate în evidență importanța evlaviei sacerdotale, afirmând: "Noi înțelegem evlavie solidă, care, nesupusă neîncetatelor fluctuații ale sentimentului, se întemeiază pe principiile celei mai sigure învățături, deci este formată din convingeri trainice, care rezistă asalturilor și lingușirilor ispitei". Din aceste afirmații reiese cu claritate că înțelegerea însăși a celibatului sacru este în strânsă și profundă relație cu o bună formare doctrinală, fidelă față de Sfânta Scriptură, față de tradiție și față de magisteriul eclezial neîntrerupt, și față de o exercitare autentică a evlaviei, pe care astăzi o numim "viață spirituală intensă", la adăpost fie de derivele sentimentaliste, care adesea degenerează în subiectivism, fie de cele raționaliste, la fel de răspândite, care produc un criticism sceptic, foarte depărtat de un simț critic inteligent și constructiv.
Castitatea, în enciclica Ad catholici sacerdotii, este definită ca "intim legată cu evlavia, de la care trebuie să primească consistență și strălucire". Există o tentativă de justificare rațională a ei, conform dreptului natural, în afirmația: "O anumită legătură între această virtute [castitatea] și Slujirea sacerdotală se observă chiar și numai cu lumina rațiunii: Dumnezeu fiind Duh, apare potrivit ca acela care se dedică și se consacră slujirii Lui, într-un fel «să se despoaie de trup»". După această primă afirmație, care în ochii noștri este astăzi destul de fragilă, și care, în orice caz leagă castitatea de puritatea rituală și, prin urmare i-ar exclude permanența, legând-o de timpurile riturilor cultului, urmează recunoașterea superiorității preoției creștine fie față de preoția din Vechiul Testament, fie față de instituția sacerdotală naturală proprie oricărei tradiții religioase.
În acest punct, enciclica pune în centrul reflecției însăși experiența Domnului Isus, înțeleasă ca prototipică pentru orice preot. De fapt, afirmă: "Înalta stimă în care Învățătorul Divin a arătat că are castitatea, preamărind-o ca lucru superior capacității obișnuite, (...) trebuia aproape în mod necesar să facă în așa fel încât preoții din Noua Alianță să simtă fascinația cerească a acestei virtuți alese, căutând să fie în numărul celor «cărora le-a fost dat să înțeleagă cuvântul acesta» (cf. Mt 19,11)".
Este posibil, în aceste afirmații din enciclică, să se observe o anumită complementaritate între intenția de a întemeia castitatea sacerdotală pe exigența de puritate cultuală, și exigența cu mult mai amplă, și astăzi mai mult înțeleasă, de a o prezenta ca imitatio Christi, cale privilegiată pentru a-l imita pe Învățătorul, care a trăit exemplar în manieră săracă, ascultătoare și castă.
De asemenea, Pius al XI-lea nu omite să citeze pronunțările dogmatice referitoare la obligația castității, și îndeosebi conciliul din Elvira și conciliul al II-lea din Cartagena, care, deși din secolul al IV-lea, dau mărturie cu claritate despre o practică mult anterioară, consolidată și care, de aceea, poate să fie tradusă în lege.
Cu accent extraordinar de modern, în sensul de accesibil imediat mentalității noastre, enciclica vorbește despre libertatea cu care se primește darul castității, afirmând: "Spunem «liber» deoarece, dacă după hirotonire nu vor mai fi liberi să încheie căsătorie pământească, la hirotonirea însăși ajung însă nu constrânși de vreo lege sau persoană, ci din proprie voință spontană". Am putea deduce, ca răspuns la unele obiecții contemporane, referitoare la presupusa îndărătnicie a Bisericii în a impune tinerilor celibatul pe care magisteriul autoritar al lui Pius al XI-lea îl indica drept rezultat al primirii libere a unei carisme supranaturale, pe care nimeni nu-l impune, nici nu l-ar putea impune. Mai degrabă norma ecleziastică trebuie înțeleasă ca alegere a Bisericii de a admite la preoție numai pe cei care au primit carisma celibatului și care, în mod liber, l-au acceptat. Dacă este legitim a susține că, după climatul epocii, fundamentul celibatului ecleziastic în enciclica Ad catholici sacerdotii a lui Pius al XI-lea este pus mai degrabă în motivații, oricum valabile, de puritate rituală, cu atât mai mult este posibil a recunoaște în același text o importantă dimensiune exemplară fie a celibatului lui Cristos, fie a libertății lui, care este aceeași la care sunt chemați preoții.
(După L'Osservatore romano, 27 ianuarie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 20.