În grota nașterii
Măgărușul preaiubit
De Pier Giordano Cabra
Mereu mi-a plăcut să așez personal în staul boul și măgărușul alături de pruncul Isus. Cu o predilecție față de măgăruș, dat fiind faptul că mama îmi repeta că semăn cu el.
Așezându-l în grota frumoasă din plută îi recomandam să-i țină companie lui Isus în locul meu și, ca să nu se simtă singur, îi puneam alături și boul.
Însă de când am găsit în Isaia că "boul își cunoaște proprietarul și măgarul cunoaște ieslea stăpânului său", predilecția a trecut la bou și am început să-l așez cel dintâi în grotă, părându-mi mai dezinteresat, nefiind în mijloc bine cunoscuta și aglomerata iesle.
Recitind cu trecerea anilor și cu mai mult calm contextul din Isaia, cum pot să neg necesitatea prezenței celor două animale simpatice? Le consider indispensabile pentru a da realism staulului: "Am hrănit și am crescut copii, dar ei s-au revoltat împotriva mea. Boul își cunoaște proprietarul și măgarul cunoaște ieslea stăpânului său: dar Israel nu cunoaște, poporul meu nu înțelege" (Is 1,2-3).
Profetul se pare că a legat de lumina celor două animale umbra neînțelegerii Crăciunului.
La rândul lor cele două animale par să fie așezate acolo pentru a aminti că Dumnezeu Creatorul și Stăpânul tuturor lucrurilor a venit între ai săi, dar ai săi nu l-au primit. Ieri ca și astăzi.
Boul și măgarul mărturisesc refuzul din partea unui popor care se răzvrătește față de Stăpânul său sau nu reușește să înțeleagă acea dorință a lui de a asigura inima lor, din moment ce el, Stăpânul, a venit să parcurgă o bucată de drum împreună cu noi și "nu ne mai numește slujitori, ci prieteni".
Totul e adevărat. Dar cu ce curaj aș putea să așez în staulul meu anul acesta aceste două creaturi dacă le-aș încărca numai cu această povară insuportabilă? Oare nu l-au recunoscut pe stăpânul lor?
Mă voi decide să-i depun la locul lor privind însă la Prunc, care deschizând ochișorii întâlnește ochii lor mari, după cei foarte frumoși ai mamei. Și-l văd zâmbindu-le, în timp ce le vorbește în limba lor: "Mulțumesc că ați venit să-mi aduceți salutul de bun-venit al întregii creații. Și salutul de bun-venit al celor care deocamdată nu mă cunosc, dar care mă vor recunoaște, pentru că și pentru ei am venit".
Voi depune atunci cât mai aproape posibil de el boul meu și măgarul meu, pentru că, luminați de acel zâmbet, ei au primit onoarea de a fi icoana acelui instinct divin care stimulează orice creatură spre izvorul vieții, ca imagine a anticipării mângâietoare a unei lumi, prezisă de profeți, în care "orice ființă vie îl va vedea pe Mântuitorul".
(După L'Osservatore romano, 25 decembrie 2010)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.