Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Conferință de presă pentru prezentarea exortației apostolice postsinodale Verbum Domini

Sanctitatea sa Benedict al XVI-lea a ținut o conferință de presă pentru a prezenta exortația apostolică postsinodală, Verbum Domini, joi, 11 noiembrie 2010 în aula "Ioan Paul al II-lea".

Exortația cuprinde reflecțiile și propunerile reieșite din A XII-a Adunare Generală Obișnuită a Sinodului Episcopilor desfășurată în Vatican în octombrie 2008 cu tema: "Cuvântul lui Dumnezeu în viața și în misiunea Bisericii".

Au intervenit la conferința de presă: Eminența sa card. Marc Ouellet, PSS, prefect al Congregației pentru Episcopi; ES Mons. Gianfranco Ravasi, președinte al Consiliului Pontifical al Culturii; ES Mons. Nikola Eterovic, secretar general al Sinodului Episcopilor, și Mons. Fortunato Frezza, subsecretar al Sinodului Episcopilor.

Publicăm în continuare intervenția cardinalului Marc Ouellet, PSS.

Intervenția cardinalului Marc Ouellet, PSS

"În timp ce spunea acestea, o femeie din mulțime și-a ridicat vocea și a spus: «Fericit sânul care te-a purtat și pieptul la care ai supt! ». Dar el a zis: «Mai degrabă, fericiți sunt aceia care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păstrează»"1 . Mulțimii care aude strigătul de admirație al acestei femei, uimită de predica sa, Isus răspunde: Fericiți sunt aceia care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păstrează.

Exortația apostolică postsinodală Verbum Domini, despre Cuvântul lui Dumnezeu în viața și în misiunea Bisericii, este preluarea din partea Bisericii a acestui răspuns al lui Isus, având conștiința că ea de douăzeci de secole are de dat mărturie în lume și pentru lume despre Cuvântul lui Dumnezeu. La Conciliul Vatican II, Biserica exprima în acest mod conținutul esențial al Revelației: "Dumnezeu cel nevăzut, în belșugul iubirii sale, se adresează oamenilor ca unor prieteni și intră în relație cu ei pentru a-i chema și a-i primi la împărtășire cu el"2 .

Exortația apostolică Verbum Domini reia același mesaj la patruzeci și cinci de ani distanță: "Dumnezeu ni se face cunoscut ca mister de iubire infinită în care Tatăl din veșnicie exprimă Cuvântul său în Duhul Sfânt. De aceea, Cuvântul, care de la început este la Dumnezeu și este Dumnezeu, ni-l revelează pe Dumnezeu însuși în dialogul de iubire dintre persoanele divine și ne invită să participăm la el"3 .

A. Paradigma mariană a revelației

Inspirându-se din Cuvântul lui Dumnezeu așa cum el s-a dezvăluit în profunzimea sa trinitară și cristologică în prologul sfântului Ioan și în scrierile pauline4, Exortația postsinodală dezvoltă o viziune dinamică și dialogică a Revelației, în linia Constituției conciliare Dei Verbum. De fapt, revelația creștină nu oferă în primul rând o informație privilegiată în privința lui Dumnezeu, acest Dumnezeu necunoscut de care toate religiile lumii se străduiesc să se apropie bâjbâind5 . Revelația creștină este în mod esențial o chemare la dialog, un cuvânt creator de eveniment și de întâlnire, pe care Biserica îl experimentează încă de la începuturile sale.

Papa Benedict al XVI-lea a tradus într-o formulă celebră acest caracter de eveniment al revelației: "Noi am crezut în iubirea lui Dumnezeu - scrie Sfântul Părinte - în felul acesta creștinul poate să exprime alegerea fundamentală a vieții sale. La începutul faptului de a fi creștin nu se găsește o decizie etică sau o mare idee, ci întâlnirea cu un eveniment, cu o persoană, care dă vieții un orizont nou și totodată orientarea ei decisivă"6 . Așadar creștinismul nu este rodul unei înțelepciuni umane sau al unei idei geniale, ci al unei întâlniri și al unei alianțe cu o persoană care dă existenței umane orientarea sa decisivă și forma sa.

În această optică, figura Fecioarei Maria care a cooperat la misterul întrupării Cuvântului, rămâne paradigma de nedepășit a raportului rodnic al Bisericii cu Cuvântul lui Dumnezeu. Iată pentru ce Sfântul Părinte asumă în mod explicit la numărul 28 din Verbum Domini perspectiva mariană formulată de Sinod: "Atenția evlavioasă și iubitoare față de figura Mariei ca model și arhetip al credinței Bisericii este de importanță capitală pentru a face și astăzi o schimbare concretă de paradigmă în raportul Bisericii cu Cuvântul, atât în atitudinea de ascultare rugătoare cât și în generozitatea angajării pentru misiune și vestire".

Exortația Verbum Domini răspunde astfel la ceea ce are nevoie Biserica în acest început de mileniu. Pentru că deși în secolul trecut cunoașterea Cuvântului lui Dumnezeu a progresat în manieră însemnată, îndeosebi grație studiilor biblice, reformei liturgice, catehezei, ecumenismului și răspândirii mai ample a Cuvântului lui Dumnezeu, rămâne încă un deficit de umplut în ceea ce privește viața spirituală a poporului lui Dumnezeu. Acesta are dreptul să fie mai mult inspirat și hrănit de o apropiere mai rugătoare și mai eclezială de Sfintele Scripturi. Asta e cel puțin ceea ce au simțit Părinții sinodali în acțiunea Duhului Sfânt în mijlocul lor și ceea ce ei au exprimat în orientările pastorale.

Dacă este adevărat că trebuie cunoscute Scripturile pentru a-l cunoaște pe Cristos, este necesar mai ales să ne rugăm cu Sfintele Scripturi pentru a-l întâlni în ele în mod personal pe Cristos. De aici rezultă numeroasele dezvoltări din Verbum Domini despre Sfânta Liturghie, despre citirea rugătoare și asiduă a textelor sacre, despre ascultare și despre tăcere, împărtășirea credinței cu privire la textele biblice, în mod deosebit cele din liturghia duminicală.

Este o veste bună pentru bărbații și femeile din ziua de astăzi care sunt solicitați de mesajele contrastante ale puternicelor mijloace de comunicare, uneori în dauna căutării lor de sens și de fericire. "De aceea - afirmă încă de la început Verbum Domini - făcuți după chipul și asemănarea lui Dumnezeu iubire, putem să ne înțelegem pe noi înșine numai în primirea Cuvântului și în docilitatea față de lucrarea Duhului Sfânt. În lumina Revelației realizată de Cuvântul divin se clarifică definitiv enigma condiției umane"7 .

Omul găsește în întâlnirea cu Isus mult mai mult decât o învățătură a sa ca învățător de doctrină; găsește prietenia sa personală și personalizatoare. Credința creștină este comuniune personală și eclezială cu Cuvântul lui Dumnezeu născut din credința unei femei.

Îi invit pe cititori să mediteze cu atenție pasajele substanțiale despre Fecioara Maria și Cuvântul lui Dumnezeu care dau tonul întregii Exortații. Maria este "Mama Cuvântului lui Dumnezeu" și "Mama credinței"8 , Icoana prin excelență a lui Lectio divina9 , Maria, "Mater Verbi et Mater laetitiae"10 .

B. Sensul spiritual al Scripturilor

Una din temele importante ale Adunării sinodale a fost hermeneutica Sfintei Scripturi în Biserică11 . Obiect al dezbaterilor aprinse și al unei intervenții autoritare a Sfântului Părinte, această temă a fost reluată și dezvoltată în Verbum Domini în aproape 40 de pagini. Nu este ușor a le rezuma în puține fraze. Spunem totuși că orientarea dată hermeneuticii biblice este clară și constructivă, situând știința biblică, exegetică și teologică în interiorul și în slujba credinței Bisericii. Științele sacre, fie ele filologice, literare, istorice, patristice sau în mod speculativ teologice, nu pot face abstracție de credința Bisericii în nici un moment al dezvoltării lor și al metodologiei lor.

De aici insistența documentului postsinodal, în fața "pericolului dualismului" dintre exegeza științifică și teologie, cu privire la unitatea și complementaritatea celor două discipline și la legătura lor cu viața spirituală. De fapt - amintește Verbum Domini citând Comisia Biblică Pontificală, "Cu creșterea vieții în Duh crește, în cititor, și înțelegerea realităților despre care vorbește textul biblic"12 . "Biblia este Cartea Bisericii"13 și interpretarea sa provine din viața și din creșterea Bisericii, până acolo încât s-ar putea repeta cu sfântul Grigore cel Mare: "cuvintele divine cresc cu acela care le citește"14 .

Pe același filon, Exortația apostolică Verbum Domini lansează un apel pentru o reînnoită receptare a "hermeneuticii biblice conciliare"15 amintind în mod deosebit de criteriile fundamentale pentru a da cont în mod corespunzător despre dimensiunea divină a Bibliei: "1) interpretarea textului ținând cont de unitatea întregii Scripturi; asta se numește astăzi exegeză canonică; [...] 2) apoi trebuie să se țină cont de tradiția vie a întregii Biserici, și în sfârșit 3) trebuie respectată analogia credinței". Exortația completează această referință din Dei Verbum, citându-l pe papa Benedict al XVI-lea cu ocazia alocuțiunii sale adresată adunării sinodale: "Numai acolo unde cele două nivele metodologice, cel istorico-critic și cel teologic, sunt respectate, se poate vorbi despre o exegeză teologică - despre o exegeză adecvată acestei Cărți"16 .

Aceste elemente sunt după aceea reluate cu detaliu mai mare semnalând meritele și limitele exegezei istorico-critice, amintind de valoarea exegezei patristice și îndemnându-i pe exegeți, pe teologi și pe păstori la un dialog constructiv pentru viața și misiunea Bisericii17 . Ceea ce contează în epoca noastră este de fapt dezvoltarea sensului spiritual al Scripturilor, în continuitatea Tradiției, și în linia redefinită de Comisia Biblică Pontificală. Sensul spiritual al Scripturii este "sensul exprimat de textele biblice atunci când sunt citite sub influența Duhului Sfânt în contextul misterului pascal al lui Cristos și al vieții noi care rezultă. Acest context există efectiv. Noul Testament recunoaște în el împlinirea Scripturilor. De aceea este normal a reciti Scripturile în lumina acestui nou context, cel al vieții în Duh"18 .

Această orientare fundamentală este reluată la încheierea secțiunii despre hermeneutica eclezială a Scripturilor cu evocarea numeroaselor exemple de sfinți care s-au lăsat plăsmuiți de Cuvântul lui Dumnezeu în istoria Bisericii. Este suficient de menționat pe sfântul Anton abate, pe sfântul Benedict, pe sfântul Francisc de Assisi și pe cele trei foarte cunoscute Tereze pentru a înțelege că "sfințenia în raport cu Cuvântul lui Dumnezeu se înscrie astfel, într-un anumit mod, în tradiția profetică, în care Cuvântul lui Dumnezeu ia în slujire însăși viața profetului. În acest sens sfințenia în Biserică reprezintă o hermeneutică a Scripturii de care nimeni nu poate face abstracție. Duhul Sfânt care i-a inspirat pe autorii sacri este același care-i animă pe sfinți să-și dea viața pentru Evanghelie. A intra la școala lor constituie o cale sigură pentru a întreprinde o hermeneutică vie și eficace a Cuvântului lui Dumnezeu"19 .

C. Probleme care trebuie aprofundate

Exortația apostolică postsinodală Verbum Domini adună toate cele 55 de propoziții aprobate de Părinții sinodali și supuse considerației binevoitoare a sfântului părinte Benedict al XVI-lea. Conținutul lor a fost inserat și dezvoltat în textul documentului. Câteva puncte trebuie să fie studiate ulterior. De exemplu, temele despre inspirația și despre adevărul Scripturilor pe care reflecția teologică le-a considerat mereu "ca două concepte cheie pentru o hermeneutică eclezială a Sfintelor Scripturi. Totuși, trebuie să se recunoască necesitatea de astăzi a unei aprofundări corespunzătoare a acestor realități, așa încât să se poată răspunde mai bine la exigențele referitoare la interpretarea textelor sacre conform naturii lor"20 . O altă temă care trebuie aprofundată este sacramentalitatea cuvântului lui Dumnezeu care "poate să favorizeze o înțelegere mai unitară a misterului Revelației în «evenimente și cuvinte intim unite», folosind vieții spirituale a credincioșilor și acțiunii pastorale a Bisericii"21 . Trebuie aprofundat și "raportul dintre mariologia și teologia Cuvântului. Din aceasta va putea veni un mare beneficiu atât pentru viața spirituală cât și pentru studiile teologice și biblice"22 . În afară de asta, propoziția nr. 17 despre slujirea Cuvântului și femeia este dezvoltată la numerele 58 și 85. În această privință se afirmă: "După cum se știe, în timp ce Evanghelia este proclamată de preot sau de diacon, prima și a doua lectură în tradiția latină sunt proclamate de lectorul numit, bărbat și femeie. Aș vrea aici să dau glas părinților sinodali care și în această circumstanță au subliniat necesitatea de a îngriji cu o formare corespunzătoare exercitarea lui munus de lector în celebrarea liturgică și în mod deosebit slujirea lectoratului, care, ca atare, în ritul latin, este slujire laicală"23 . Dorința Părinților sinodali ca "slujirea lectoratului să fie deschisă și femeilor" a fost deci luată în considerație și Sfântul Părinte studiază problema cu atenție.

Exortația postsinodală tinde să reînnoiască credința Bisericii în Cuvântul lui Dumnezeu24 . Ea comportă și o viziune dialogică, ba chiar nupțială, a revelației25 ; în afară de asta comportă o hermeneutică eclezială a Scripturii și dorește o aprofundare a raportului dintre Cuvântul lui Dumnezeu și sacramente, și în mod special sacramentul Sfintei Euharistii.

Exortația apostolică evocă pe de o parte caracterul performativ al Cuvântului care provine îndeosebi din legătura sa cu sacramentele. În celebrarea sacramentelor ca și în istoria mântuirii Cuvântul lui Dumnezeu - "dabar" - indică în același timp un cuvânt care este o acțiune divină: "Dumnezeu spune și face, însuși Cuvântul său este viu și eficace"26 . Acest caracter performativ al Cuvântului culmină în cuvintele consacrării euharistice.

De aici ideea sacramentalității Cuvântului, în analogie cu prezența reală a lui Cristos în Euharistie27 . "Proclamarea Cuvântului lui Dumnezeu în celebrare comportă recunoașterea că însuși Cristos este prezent și ni se adresează nouă"28 .

În afară de asta, unitatea profundă dintre Cuvântul lui Dumnezeu proclamat și Euharistie manifestă o circularitate între cele două pentru înțelegerea Scripturilor: "Euharistia ne deschide spre înțelegerea Sfintei Scripturi, așa cum Sfânta Scriptură la rândul său luminează și explică misterul euharistic. De fapt, fără recunoașterea prezenței reale a Domnului în Euharistie, înțelegerea Scripturii rămâne neîmplinită"29 . A educa poporul lui Dumnezeu să perceapă această legătură intrinsecă între Cuvântul lui Dumnezeu și sacrament îl ajută și să "perceapă acțiunea lui Dumnezeu în istoria mântuirii și în viața personală a fiecărui membru al său"30 .

Toate aspectele menționate mai sus trebuie să fie aprofundate în viața Bisericii, având convingerea profundă că acela care citește Biblia sau ascultă Cuvântul rugându-se, îl întâlnește personal pe Cristos. De fapt, Scriptura este unul și unicul Cuvânt al lui Dumnezeu care interpelează viața noastră la convertire. "Toată Scriptura divină constituie o carte unică - scrie Ugo de San Vittore - și această carte unică este Cristos, vorbește despre Cristos și are în Cristos împlinirea sa"31 .

Concluzie

Dumnezeu vorbește în Sfintele Scripturi ale Bisericii pentru a aduna poporul său, pentru a-l hrăni cu viața sa și pentru a-l primi în comuniunea sa. Acest apel divin este adresat întregii omeniri.

Exortația apostolică postsinodală Verbum Domini pune în mod clar accentul pe dimensiunea divină a Cuvântului și propune o nouă paradigmă, dialogică și pneumatologică, inspirată din misterul trinitar și din răspunsul Fecioarei Maria.

Fericiți sunt aceia care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l păstrează. Exortația postsinodală relansează așadar contemplația personală și eclezială a Cuvântului lui Dumnezeu în Sfintele Scripturi, în liturgia Divină și în viața personală și comunitară a credincioșilor. Ea relansează de asemenea activitatea misionară și evanghelizarea, din moment ce reînnoiește conștiința Bisericii că este iubită și misiunea sa de a vesti Cuvântul lui Dumnezeu cu îndrăzneală și încredere în puterea Duhului Sfânt. Fie ca această exortație atât de așteptată să fie obiectul unei receptări autentice și în același timp entuziaste.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Lc 11,27-28.
2 Constituția dogmatică Dei Verbum, 2.
3 Benedict al XVI-lea, Exortația apostolică postsinodală Verbum Domini, 30 septembrie 2010, nr. 6.
4 VD 5-17.
5 Cf. Fap 17,23.27.
6 Benedict al XVI-lea, Scrisoarea enciclică Deus caritas est, 1.
7 Verbum Domini (VD), 6.
8 VD 27-28.
9 Ibid., 86-87.
10 Ibid., 124.
11 VD 29-49.
12 Comisia Biblică Pontifical (CBP), Interpretarea Bibliei în Biserică, 15 aprilie 1993, II, A: Ench. Vat. 13, nr. 2991.
13 VD 29.
14 Homiliae in Ezechielem, I, VII, 8: CCL 142,87 (PL 76,843 D).
15 VD 34-35.
16 Benedict al XVI-lea, Către participanții la a XIV-a Congregație Generală a Sinodului Episcopilor (14 octombrie 2008); DC, nr. 2412, pag. 1015-1016, proposition 26.
17 VD 45.
18 VD 37; CBP, ibidem: Ench. Vat., nr. 2987.
19 VD 49.
20 VD 19.
21 VD 56.
22 VD 27.
23 VD 58.
24 VD 27.
25 VD 51.
26 Cf. Ev 4,12.
27 VD 56.
28 Cf. Sacrosanctum Concilium, 7.
29 VD 55.
30 VD 53.
31 VD 39; De arca Noe, 2, 8: PL 176,642 C-D.


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat