Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pelerin pe urmele lui Isus și ale Mariei (II)

Aflată în Țara Sfântă, pe urmele lui Isus și ale Mariei, în cadrul pelerinajului organizat, în perioada 5-12 octombrie 2010, de Oficiul pentru Pelerinaje în colaborare cu Oficiul pentru Pastorația Sanitară al Diecezei Romano-Catolice de Iași, una dintre participante, dr. Ecaterina Hanganu, a trimis o a doua corespondență electronică.

*

4. Ziua Rădăcinilor

Oriunde ne-am afla, suntem "acasă", pe pământul lui Dumnezeu. Și parcă nicăieri nu e mai adecvată comparația vieții noastre cu un arbore decât aici, unde fiecare picătură de apă e prețuită, unde există un sistem de irigații permanente la rădăcina fiecărui arbore, arbust, tufiș din oraș (incredibil, nu-i așa?!- atenție cum ne batem joc de natura de la noi) și unde pământul roșu din care Dumnezeu l-a făcut pe Adam este atât de roditor încât binecuvântarea ploii face să înflorească incredibil deșertul. Dar pentru ca arborele vieții noastre să aibă durată și bucurie, rădăcinile lui trebuie să fie vii - adică să-și tragă seva din pământul natal, din limba noastră, din credința rostită în limba noastră și s-o înalțe astfel în perpetuă jertfă de mulțumire, spre cerul Tatălui. De aceea e atât de importantă menținerea coeziunii în limbă și credință a tuturor celor care sunt peste hotare. Pentru aceasta, comunitatea muncitorilor români din Ierusalim, al cărei paroh este pr. Cristian Vacaru, are Liturghie proprie, în fiecare sâmbătă, la mănăstirea "Sf. Carol Borromeu", Str. Lloyd George nr. 12, la care am participat și noi - celebrant principal fiind pr. Alois Moraru. Poate că lucrul acesta îl știați deja. Dar iată surprizele:

- În Primul Război Mondial, surorile de aici au fost pe linia frontului pentru asigurarea îngrijirii sanitare și spirituale a soldaților - lucru care le-a fost recunoscut prin ordine, decorații și fonduri, pe care le-au folosit ca să ridice impunătoarea casă unde se află acum și unde inițial a funcționat un azil pentru bătrâni, un dispensar medical, internat și școală pentru fetițe;

- Mănăstirea a acordat azil întregii populații germane din zonă în timpul Celui de-al Doilea Război Mondial, precum și soldaților englezi;

- Mănăstirea a acordat azil evreilor care au supraviețuit Holocaustului, iar surorile au făcut tot ce le-a stat în putință pentru ca amintirea coșmarului nazist să nu înfiereze cu stigmatul rușinii întreaga populație germană. Unul din copiii orfani de care surorile au avut grijă atunci - întrebat peste ani de un ziarist "cum de a putut tolera ca el, evreu, să fie într-o casă de formație germană", a răspuns: "Sunt mulțumit și recunoscător surorilor care au depus tot efortul pentru recuperarea demnității umane, atunci când toți ceilalți credeau că menirea noastră este să murim; erau zile în care nici ele nu aveau o bucată de pâine, dar pentru noi se găseau întotdeauna chiar și bomboane" - acel copil este acum doctor în științe la Universitatea Ebraică din Ierusalim;

- Ulterior, odată cu dezvoltarea statului Israel, surorile au "ținut pasul timpului", transformând mănăstirea în casă de oaspeți unde să ofere liniște, reculegere și mai ales bucuria întâlnirii cu Dumnezeu, menținând însă și grădinița pentru copii - asocierea nu e întâmplătoare;

- Iar tinerii care nu doresc să satisfacă stagiul militar obligatoriu conform legislației germane, au dreptul să-l efectueze aici, prestând muncă în folosul comunității, în această casă, pe durata de un an (în prezent sunt doi stagiari aici);

- Primul grup de surori din România a sosit în 1990, al doilea grup în 1992 și au rămas pe toată durata războiului din Golf explicând cu simplitatea pe care numai profunzimea credinței o poate da: "Nu plecăm. Aici ne e locul: rămânem să ajutăm oamenii". Iată și numele lor: sr. Xaveria Jelitka (din Frasin-SV), fosta superioară a casei, în prezent în vârstă de 83 ani, sr. Valentina Grosu (din Cleja), sr. Emiliana Benchea (din Adjudeni), sr. Feliciana Dumea (din Tețcani), sr. Aurelia Dâm (din Iugani), sr. Magdalena Sudah (din Nabrus) și sr. Daniela Gabor (din Iugani), actuala superioară a casei, care a schimbat inelul laic de logodnă cu verigheta căsătoriei, răspunzând "Da" chemării Mirelui Isus. "Și prima frază pe care am învățat-o în limba germană a fost «Mein Herr und mein Gott» («Domnul meu și Dumnezeul meu»), iar ceea ce mă conduce este parabola crinilor câmpului"- încheie ea.

Poate că această casă este ea însăși o parabolă: aceea a speranței, credinței și iubirii care unesc inimile indiferent de culoarea stindardului sub care bat, iar surorile sunt ele însele binecuvântarea ploii în deșertul urii și disperării - și florile bucuriei continuă mereu să apară și să dea rod, fiindcă nimic nu e mai puternic în lume decât apa cea fără de formă și culoare proprie, luând însă toate formele și culorile pământului și cerului, ca să aducă Viața.

*

V-ați plictisit cumva? Nu era necesar de spus toate acestea? Poate c-ar trebui să ne gândim mai bine - fiindcă a-l cunoaște pe Dumnezeu și pacea sa dvină începe aici și acum, cu pașii mărunți ai compasiunii față de toți cei din jur. Aceasta este ploaia binecuvântată a Lui Dumnezeu, care face să înflorească și să învie deșertul sub genele nenumăratelor fire de iarbă. Și dacă vreodată ni s-a părut nesemnificativă iarba și deprimantă ploaia, după ce străbați deșertul tuturor ispitirilor diavolești culminând cu războiul, poți sesiza adevărata valoare a lucrurilor.

Și poate nu întâmplător, ziua s-a încheiat la Marea Moartă, trecând pe lângă grotele de la Qumran unde un păstor bun, căutându-și biata oaie rătăcită, a descoperit în 1947 manuscrisele care aveau sa devina celebre - fiindcă niciodată Cuvântul lui Dumnezeu nu piere, nu poate fi distrus și nici uitat.

5. Ziua când îngerii vorbesc

...Și încă un lucru de mare uimire: cele trei colibe pe care le dorea Petru - una pentru Isus, una pentru Moise și cealaltă pentru Ilie - au fost construite într-adevăr aici, pe Muntele Tabor. Dar nu în momentul Transfigurării, când Petru, Iacob și Ioan l-au văzut pe Isus vorbind cu cei care întruchipau Legea și Profeții, ci rând pe rând, începând din sec. VI AD până în sec. XX - bazilica actuală fiind construită după planurile celebrului arh. Antonio Barluzzi. Despre muntele Tabor, de trei ori sfânt, care se înalță ca și cum întreg deșertul ar țâșni deodată spre cer la peste 600 m într-un trunchi de con perfect - n-o să vorbim. Și propriu-zis, nici despre Bazilica Schimbării la Față, care închipuie prin structura sa cele trei colibe: una centrală și amplă, pentru Isus și celelalte două, mai mici, câte una de fiecare parte, pentru Moise și Ilie - ci despre mozaicul și vitraliul ei central. Și iată de ce: mozaicul este atât de perfect realizat, iar expresiile personajelor atât de minuțios și natural redate, încât senzația de viață autentică e frapantă. Dar nu, e doar un mozaic, de inspirație divină și de o excepțională frumusețe. Trei ani au fost necesari pentru alcătuirea lui. Cele patru panouri care-l compun, corespunzând celor patru mănunchiuri de raze care coboară din cupolă, figurează fiecare câte trei îngeri - sunt îngerii care îl asistă pe Isus în momentele esențiale ale vieții sale:

- panoul din dreapta: îngerul central, cu privirea plecată, cu mâinile împreunate orizontal la piept, mâhnit și cu ochii închiși, înfășurat în mantia-i albă ca și cum mișcările i-ar fi limitate așteptând să fie eliberat, plutește deasupra unei imagini sugerând deopotrivă arca alianței și templul. Ceilalți doi îngeri, pe care îi învăluie în aripile sale larg deschise, au brațele ridicate și ochii rugători implorând cerul. Și iată, rugăciunea lor este ascultată, așa ca toate rugăciunile inimii de înger;

- panoul situat pe peretele opus îl arată pe îngerul central desfăcând larg brațele într-un gest de adorare: "Iată, s-a împlinit" pare să spună el și toți trei privesc spre copilul Isus din iesle, care, la rândul lui, urmărește cu tot albastrul cerului în ochii mari deschiși, lumea în care a ales să vină;

- tot culcat, dar de data aceasta nu în iesle, ci pe o carte larg deschisă, iată-l acum la sfârșitul misiunii sale: în prim plan, în fața cărții, coroana de spini. Iar pe carte, cu ochii închiși și gâtul întins, cu o incredibilă expresie de blândețe surâde un miel cu blănița ondulată, albă și moale, despre care ai spune că doarme, gătit cu flori și panglici la gât - dar așa se prelinge sângele celui care a ales să se sacrifice pentru noi - de asta și liniștea, surâsul și blândețea care nu l-au părăsit nici în moarte. Cei care plâng sunt îngerii;

- și de aici, în veșnicie: iată, în momentul al IV-lea, figurat lângă altar, îngerul central ridică sfânta ostie și potirul, plutind deasupra unei coroane alcătuită din spice de grâu și viță-de-vie cu ciorchini mari și grei de struguri - ca o "transfigurare" a imaginii mielului și cununii de spini;

- și iarăși, într-un timp de dincolo de vreme, ne întoarcem la primul panou: ceea ce părea arca alianței sau templul așteptându-l pe Isus, devine acum mormântul gol al celui care a învins moartea - iar victoria lui nu e pentru el, ci pentru noi.

Și totul, sub semnul înțelepciunii care presupune deopotrivă cunoaștere, sacrificiu, iubire, credință și frumusețe: vitraliul central luminează înțelepciunea tuturor veacurilor cuprinsă în Vechiul și Noul Testament. Aici, privirea "lunecă" și structurează alternativ panoul din centru când ca steaua lui David, când ca imaginea clară a aureolei (triunghiulare, albe) a Tatălui cuprinzând potirul cu sângele Fiului. Iar lateral, în jurul celor doi păuni, câte trei imagini ale tetraktys-ului pitagoreic pe care-l regăsim și în heraldica ierarhiilor ecleziastice, pentru că întreaga creație a lui Dumnezeu e viață nesfârșită.

Iar afară, în aerul înmiresmat, regăsim aceeași perpetuă pendulare între disperare și speranță, între suferință și bucurie exuberantă - între cactușii deșertului și florile viu colorate de origine mediteraneană, care, înălțându-se spre cerul tuturor împlinirilor, ating dimensiuni de arbore.

Spre același cer al bucuriei s-au înălțat și rugăciunile familiilor din grupul nostru de pelerini când, în seara aceleiași zile, au reînnoit promisiunile de căsătorie la biserica din Cana Galileei - numai că vinul servit în continuare nu cred că a fost vreodată apă - cel puțin după cum străluceau fericiți ochii și fața vânzătorului care-l adusese.

Și dacă ar fi să cuprindem într-o singură expresie viața pe pământ a Mântuitorului, am putea spune că s-a desfășurat între nuntă și Înălțarea la cer. Și dacă sentimentul credinței este esența fiecărui om - fie că o știe sau nu - iar credința însăși e unirea plină de bucurie cu întreg universul lui Dumnezeu, afirmația e cu atât mai adevărată când e vorba de poporul român. Ce altceva e "Miorița" decât afirmarea și celebrarea perpetuă a vieții, una și aceeași în om și în cosmos?!

Dr. Ecaterina Hanganu

* * *

Pelerin pe urmele lui Isus și ale Mariei (I)


 

lecturi: 50.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat