|
Anglia, papa, căsătoria Interviu luat directorului Pastorației din Westminster
Anglia, ținta vizitei lui Benedict al XVI-lea între 16-19 septembrie 2010, reprezintă epicentrul geopolitic al culturii morții, conform lui Edmund Adamus, dar este și cunoscută ca "Dos Mariae", dota Mariei. Edmund Adamus, director al Pastorației, din Dieceza de Westminster, a explicat agenției Zenit în ce mod extraordinarul patrimoniu creștin englez și actuala sa cultură anticatolică de avangardă o fac un loc deosebit de semnificativ pentru iminenta vizită a papei. Adamus a afirmat că matrimoniul constituie un element central fie al primei evanghelizări a națiunii, fie al actualelor conflicte culturale. În acest sens, el a lucrat activ pentru a promova magisteriul Bisericii despre căsătorie, prin inițiative cum ar fi pelerinajul pe întregul teritoriu național al unei imagini a Sfintei Fecioare Maria de Guadalupe în perioada care însoțește vizita papală, o Liturghie în onoarea a circa 600 de perechi căsătorite, crearea unui instrument pentru o conștiință mai mare despre fecundația naturală, și o serie de lecții anuale despre teologia trupului. Lecțiile din acest an s-au desfășurat la 14 septembrie și au avut participarea lui Brian Gail, autor al lui "Fatherless", care a intervenit cu privire la tema "In the Service of Women - Men are called to Greatness" (În slujba femeilor - bărbații sunt chemați la măreție). În acest interviu dat agenției Zenit, Adamus a vorbit despre starea Bisericii și a căsătoriei în Regatul Unit, despre speranța catolicilor pentru vizita papei și despre rolul Angliei în evanghelizarea culturii globale. * * * Ce aer se respiră în timp ce Anglia se pregătește pentru vizita lui Benedict al XVI-lea? Dacă ar trebui să se ia de bună ceea ce se aude și se vede în principalele mijloace de comunicare, s-ar putea crede că Sfântul Părinte urmează să fie prins într-un vârtej de controverse și de atitudini beligerante. Desigur, există o tendință anticatolică agresivă față de Biserică și față de Pontif. Însă mare parte din persoane apreciază valoarea mărturiei Sfântului Părinte cu privire la problemele morale fundamentale (chiar dacă ele rar ajung în mass-media) și, mai recent, cu privire la problemele sociale apărute din amenințarea unei ere de austeritate a noului guvern de coaliție. În ansamblu cred că multe persoane, mai ales catolice - care un recent sondaj arată că sunt mai multe decât se imagina - așteaptă vizita papală cu speranța și așteptarea ca prezența lui și cuvintele lui să poată fi o "lumină gentilă" ("kindly light", ca să împrumutăm o expresie a cardinalului Newman) într-un timp de umbre deosebit de amenințătoare față de celula fundamentală a societății - familia - și față de drepturile părinților. Care sunt speranțele dumneavoastră pentru vizita papală? Personal sper într-o reînnoire a simțului și a clarității cu privire la ceea ce noi catolicii înțelegem, în termeni de misiune, prin demnitatea autentică a persoanei. Sper ca această autentică - într-adevăr autentică - și personală iubire pe care Cristos o are față de fiecare membru al societății britanice să se manifeste într-un fel într-o înțelegere mai bună din partea opiniei publice a realității Bisericii ca trup mistic al lui Cristos, și nu ca simplă entitate politică (sau instituție ierarhică). Arhiepiscopul Fulton Sheen spunea că nu sunt mai mult de 200 de persoane în întreaga națiune care realmente urăsc Biserica catolică și că sunt, în schimb, milioane cei care urăsc ceea ce cred că este învățătura Bisericii catolice. Mă rog ca vizita papei Benedict să aducă cu sine ceva minunat de semnificativ împotriva acestui ridicat nivel de percepție greșită. Ce rol vedeți pentru Anglia în cadrul evanghelizării culturii pe scena globală? Este normal ca atenția mass-mediei asupra papei, asupra mesajului său și asupra Bisericii catolice să devină frenetică în națiunea care este ținta unei vizite papale. Din acest punct de vedere, Marea Britanie nu face excepție, dar există un anumit freamăt cu privire la tipul de atenție pe care vizita îl va provoca în mass-media locale și în conștiința publică. De ce? Pentru că, ne place sau nu ca și cetățeni britanici și rezidenți în această țară - și care suntem sau nu pregătiți ca și catolici să acceptăm această realitate și tot ceea ce ea implică - fapt este că, din punct de vedere istoric, și astăzi încă, Marea Britanie, și îndeosebi Londra, a fost și este încă epicentrul geopolitic al culturii morții. Legile noastre și legislatorii noștri, timp de peste 50 de ani sau mai mult, au acționat în mod foarte permisiv împotriva vieții și foarte progresiv împotriva familiei și a căsătoriei. În mod substanțial am fost unul din terenurile cele mai anticatolice din punct de vedere cultural, chiar mai mult decât acele locuri în care catolicii îndură o persecuție deschisă. Anglia însăși, în pofida extraordinarului său patrimoniu creștin: sfântul Augustin, apostolul englezilor, numit de papa Grigore, a sfidat tentația spre disperare a celui care a încercat să-i convertească pe britanicii păgâni, amintindu-le frumusețea, adevărul și demnitatea căsătoriei. Cronicile sfântului Beda despre creștinismul englez povestesc despre această strategie, în urma căreia - așa cum afirmă el - "Anglia și-a revenit". Anglia este și "Dos Mariae" (dota Mariei), un titlu vechi care provine din secolul al XIV-lea și chiar dinainte, în limbajul spiritual al oamenilor. Acest titlu reprezenta faptul că, încă din cele mai vechi timpuri, catolicii englezi venerau persoana Mamei lui Cristos cu așa evlavie singulară și inimoasă încât se credea că națiunea însăși era un fel de rol supranatural (în sens metaforic) în "căsătoria" dintre Duhul Sfânt și mireasa sa, Fecioara din Nazaret. Cu alte cuvinte, creștinismul englez, în proiectul lui Dumnezeu, are un rol extraordinar, ca fundament solid (ca dota în căsătorie) al operei de răscumpărare și mântuire din punct de vedere istoric și global. Anglia a fost prima națiune creștină care a investit Biserica în mod formal cu ritul solemn al căsătoriei, lucru pe care îl găsim în ritul matrimonial de la Sarum. În acest rit vechi, cuvintele "și cu trupul meu îți aduc cult" (folosit încă de frații noștri anglicani), din Evul Mediu încoace, au devenit, într-un anumit sens, teologia primordială a trupului. Dacă soții sunt chemați de Dumnezeu să se cinstească unul pe altul cu trupul, atunci cu siguranță cel mai înalt respect al prezenței divine în corporeitatea fiecăruia dintre noi este în afara discuției, pentru că noi toți, în virtutea botezului, suntem ca bărbați căsătoriți cu Biserica și ca femei căsătorite cu Cristos. Deasupra porții principale a catedralei catolice din Westminster "Sângele preaprețios" este un mozaic dedicat lui Cristos triumfător. În marginile sale sunt reprezentate mama și tatăl purtător de grijă, Maria și Iosif, care la rândul lor stau aproape de sfântul Petru și de sfântul Eduard mărturisitorul. Petru și Eduard sunt îngenuncheați în fața scenei. Amândoi în rolurile lor simbolice: unul ca evident cap al Bisericii, celălalt ca rege, care personifică regatul Angliei. Ei sunt îngenuncheați în fața tripticului Sfintei Familii. Mă rog ca vizita papală să-i poată inspira pe toți englezii, în Biserică și în stat, să îngenuncheze interior în fața acestei inestimabile icoane a Treimii: căsătoria și familia. Lecția pe care ați pregătit-o în vederea vizitei papale era centrată îndeosebi pe identitatea și pe rolul bărbaților și femeilor, și mai ales a bărbaților. De ce este important a evidenția această temă într-un moment ca acesta de astăzi? Există un adevăr fundamental care subînțelege antropologia lui Ioan Paul al II-lea, teologia trupului: chemarea fiecărui bărbat este demnitatea fiecărei femei; vocația fiecărei femei este integritatea fiecărui bărbat. Cu alte cuvinte - asediați cum am fost multe decenii și chiar mai mult astăzi din cauza globalizării teoriei genului - oamenii încep să înțeleagă că feminizarea masculinității și cultura machistă ("laddish") care amenință dezvoltarea tinerelor fete nu reprezintă un răspuns valabil la cele mai profunde întrebări ale vieții. Ioan Paul al II-lea, așa cum știm, în cateheza sa ne invită "să ne întoarcem la început" pentru a vedea în adevărul ordinii creației ceva ce am îndrăzni să spunem de "imaginație divină". Acel vis al lui Dumnezeu Tată și Creator este ca fiicele lui și fiii lui, în orice relație și mai ales în cea conjugală și sexuală, si fie infuzați de seninătatea și de liniștea primilor noștri părinți. Asta nu înseamnă numai a fi deschiși la procreație, ci și a respecta expresia vieții divine în celălalt: a se vedea reciproc cu ochii lui Dumnezeu însuși. "Privirea interioară", cum a numit-o Ioan Paul al II-lea, este fundamentală pentru raportul bărbat-femeie, mai ales pentru bărbat deoarece ADN-ul nostru ne spune că suntem atrași mai întâi de frumusețea și de bunătatea a ceea ce vedem și apoi de ceea ce auzim, percepem sau simțim. Deci nu se poate face abstracție pentru bărbat de a se bucura, în propria carismă masculină, să vadă în femeie, și tocmai ca femeie, valoarea ei intrinsecă și frumusețea ei intrinsecă. În acest sens, bărbatul exprimă în acțiunile sale un semn care merge împotriva curentului față de deșertul egoismului, hedonismului și obiectivizării femeii pentru satisfacția sexuală. Marea Britanie în mod deosebit, cu mereu crescânda sa comercializare a sexului, ca să nu vorbim de legile sale permisive care răspund agendei lobby-ului homosexualilor, reprezintă tocmai acel tip de deșert. Fenomenul pornografiei este ceva care trebuie să fie tratat urgent și în mod pastoral, aici ca și în altă parte, deoarece nivelele de consum din partea bărbaților și femeilor sunt în mod treptat acceptate ca normale. În substanță, este misiunea bărbatului să acorde onoarea și respectul cuvenit femeii, în orice împrejurare (mai ales soțiilor și fiicelor noastre). În felul acesta noi bărbații creștem spre plinătatea omenității noastre în Cristos, devenim eroi și facem bine femeilor. În ce mod aceste lecții și predarea teologiei trupului în general v-au ajutat în munca dumneavoastră de pregătire pentru căsătorie și de viață matrimonială? Mi-a permis (cel puțin o dată pe an) să-mi dau seama din nou de necesitatea de a integra cu înțelepciune o lectură autentică a teologiei trupului în orice cateheză, dar mai ales în cele care se referă la formarea logodnicilor, a celor căsătoriți și a celor care sunt în dificultate cu căsătoria lor. Cred că unul din textele cele mai subevaluate ale învățăturii papei este cea conținută în paragraful 29 din Sacramentum caritatis din anul 2007: "Dată fiind complexitatea culturală în care trăiește Biserica în multe țări, Sinodul a recomandat apoi să se aibă cea mai mare grijă pastorală în formarea celor care urmează să se căsătorească. [...] Prea mare este binele pe care Biserica și întreaga societate îl așteaptă de la căsătorie și de la familia întemeiată pe ea pentru a nu se angaja până la capăt în acest domeniu pastoral specific. Căsătoria și familia sunt instituții care trebuie să fie promovate și apărate de orice posibil echivoc cu privire la adevărul lor, pentru că orice daună provocată lor este de fapt o rană care se produce conviețuirii umane ca atare". Seria de lecții, în care am fost onorați de prezența unor eminenți teologi experți în domeniul căsătoriei și familiei, a permis muncii mele să rămână concentrată asupra a ceea ce consider că este cel mai bun standard de pregătire pentru căsătorie schițat de același Ioan Paul al II-lea atunci când a spus: "Continuați să dați puternică importanță căsătoriei ca vocație creștină la care sunt chemate perechile și să le dați lor instrumentele pentru a o trăi pe deplin, prin cursuri de pregătire pentru căsătorie care trebuie să fie făcute cu seriozitate, conținuturi optime, suficientă durată și obligativitate". După părerea mea pregătirea pentru căsătorie nu este suficientă pentru a îndeplini aceste standarde. Dacă Dumnezeu va vrea, studiul național despre pregătirea pentru căsătorie, care se desfășoară prin strădania episcopilor, va trata această carență și cu ajutorul unui vademecum pe care Consiliul Pontifical pentru Familie urmează să-l publice recent cu privire la această temă. Urgența sa nu va fi niciodată subliniată suficient. Care considerați că sunt cele mai mari provocări ale căsătoriei astăzi? Printre cele mai mari provocări figurează acele false "roade" ale conviețuirii de fapt. Există munți de dovezi astăzi care dezvăluie riscurile enorme în căsătoriile precedate de conviețuire. Experiența de parteneri sexuali multipli, înainte și în afara căsătoriei, ajutată de contracepție și de avort, produce daune enorme pe termen lung în capacitatea umană (înscrisă de Creator) de a întemeia o legătură permanentă. Acest lucru creează probleme enorme soților pentru a menține legături emotive, psihologice și sexuale. Nivelele crescânde de fertilitate redusă și de infertilitate cronică, datorată folosirii prelungite a contraceptivelor hormonale, reprezintă un element crucial care trebuie să fie tratat, deoarece suferința care derivă din incapacitatea de a avea copii poate genera un stres insuportabil în căsătorie. Pentru aceasta este așa de important a întări perechile revărsând în ele acel sens sacramental al căsătoriei, pentru a le ajuta să înțeleagă că harul sacramentului este mereu în acțiune, mai ales atunci când sunt deschise vieții. Am vrea să le dăm acea mentalitate de la "Cana", în care "apa" convingerii lor în căsătorie să fie transformată în "vinul" certitudinii lor permanente că sunt una în Cristos. (După Zenit, 15 septembrie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 38.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |