|
Sfânta Hildegarda de Bingen Audiențele generale ale papei Benedict al XVI-lea din zilele de 1 și 8 septembrie 2010 Iubiți frați și surori, În anul 1988, cu ocazia Anului Marian, venerabilul Ioan Paul al II-lea a scris o scrisoarea apostolică intitulată Mulieris dignitatem, tratând despre rolul prețios pe care femeile l-au desfășurat și-l desfășoară în viața Bisericii. "Biserica - se citește în document - mulțumește pentru toate manifestările geniului feminin apărute în decursul istoriei, în mijlocul tuturor popoarelor și al tuturor națiunilor; mulțumește pentru toate carismele pe care Duhul Sfânt le dăruiește femeilor în istoria poporului lui Dumnezeu, pentru toate victoriile pe care ea le datorează credinței, speranței și carității lor; mulțumește pentru toate roadele de sfințenie feminină" (nr. 31). Și în acele secole ale istoriei pe care noi în mod obișnuit le numim Evul Mediu, diferite figuri feminine se remarcă prin sfințenia vieții și bogăția învățăturii. Astăzi aș vrea să încep să vă prezint una din ele: sfânta Hildegarda de Binden, care a trăit în Germania în secolul al XII-lea. S-a născut în 1098 în Renania, probabil la Bermersheim, lângă Alzey, și a murit în 1179, la vârsta de 81 de ani, în pofida fragilității permanente a sănătății sale. Hildegarda aparține unei familii nobile și numeroase și, încă de la naștere, a fost dăruită de părinții ei în slujba lui Dumnezeu. La opt ani a fost oferită pentru starea călugărească (după Regula sfântului Benedict, cap. 59), și, pentru a primi o formare umană și creștină adecvată, a fost încredințată îngrijirii văduvei consacrate Uda de Göllheim și apoi a lui Iudita de Spanheim, care se retrăsese în clauzură la mănăstirea benedictină "Sfântul Disibod". S-a format o mică mănăstire feminină de clauzură, care urma Regula sfântului Benedict. Hildegarda a primit vălul de la episcopul Otto de Bamberg și, în 1136, la moartea maicii Iudita, devenită maestră (stareță) a comunității, surorile au chemat-o ca să-i urmeze maicii Iudita. A desfășurat această misiune folosind capacitățile sale de femeie cultă, înaltă din punct de vedere spiritual și capabilă să înfrunte cu competență aspectele de organizare a vieții de clauzură. Câțiva ani după aceea, și din cauza numărului crescând de tinere femei care băteau la porțile mănăstirii, Hildegarda s-a separat de mănăstirea impunătoare masculină "Sfântul Disibor" cu comunitatea la Bingen, având ca patron pe "Sfântul Rupert", unde a petrecut restul vieții. Stilul cu care exercita slujirea autorității este exemplar pentru orice comunitate călugărească: ea trezea o sfânta emulație în practicarea binelui, așa încât, cum reiese din mărturiile timpului, maica și fiicele se întreceau în a se stima și în a se sluji reciproc. Deja în anii în care era maestră a mănăstirii "Sfântul Disibodo", Hildegarda începuse să dicteze viziunile mistice, pe care le primea de mult timp, consilierului său spiritual, călugărul Volmar, și secretarea sale, o soră pe care o îndrăgea foarte mult, Richardis de Strade. Așa cum se întâmplă mereu în viața adevăraților mistici, și Hildegarda a voit să se supună autorității persoanelor înțelepte pentru a discerne originea viziunilor sale, temându-se că ele erau rod al iluziilor și că nu veneau de la Dumnezeu. De aceea s-a adresat persoanei care în timpurile sale se bucura de cea mai mare stimă în Biserică: sfântul Bernard de Clairvaux, despre care am vorbit deja în câteva cateheze. Acesta a liniștit-o și a încurajat-o pe Hildegarda. Însă în anul 1147 ea a primit o altă aprobare foarte importantă. Papa Eugen al III-lea, care prezida un sinod la Trier, a citit un text dictat de Hildegarda, prezentat lui de arhiepiscopul Heinrich de Mainz. Papa a autorizat-o pe mistică să scrie viziunile sale și să vorbească în public. Din acel moment prestigiul spiritual al Hildegardei a crescut tot mai mult, așa încât contemporanii i-au atribuit titlul de "profetesă teutonică". Dragi prieteni, acesta este sigiliul unei experiențe autentice a Duhului Sfânt, izvorul oricărei carisme: persoana depozitară de daruri supranaturale nu se mândrește niciodată cu ele, nu le arată în mod ostentativ și, mai ales, arată ascultare totală față de autoritatea eclezială. De fapt, orice dar împărțit de Duhul Sfânt este destinat spre edificarea Bisericii, iar Biserica, prin Păstorii ei, îi recunoaște autenticitatea. Voi mai vorbi o dată miercurea viitoare despre această mare femeie "profetesă", care vorbește cu mare actualitate și astăzi nouă, cu capacitatea ei curajoasă de a discerne semnele timpurilor, cu iubirea ei față de creație, medicina ei, poezia ei, care astăzi este reconstruită, iubirea ei față de Cristos și față de Biserica sa, suferindă și în acel timp, rănită și în acel timp de păcatele preoților și laicilor, și cu atât mai iubită ca trup al lui Cristos. Așa ne vorbește sfânta Hildegarda; vom vorbi iarăși despre ea miercurea viitoare. Mulțumesc pentru atenția voastră. (Castel Gandolfo, 1 septembrie 2010) * * * Iubiți frați și surori, Astăzi aș vrea să reiau și să continui reflecția despre sfânta Hildegarda de Bingen, importantă figură feminină din Evul Mediu, care s-a remarcat prin înțelepciune spirituală și sfințenie a vieții. Viziunile mistice ale lui Hildegarda se aseamănă cu acelea ale profeților din Vechiul Testament: exprimându-se prin categoriile culturale și religioase din timpul ei, interpreta în lumina lui Dumnezeu Sfintele Scripturi aplicându-le la diferitele circumstanțe ale vieții. Astfel, toți cei care o ascultau se simțeau îndemnați să practice un stil de existență creștină coerent și angajat. Într-o scrisoare adresată sfântului Bernard, mistica renană mărturisește: "Viziunea cuprinde toată ființa mea: nu văd cu ochii trupului, ci îmi apare în spiritul misterelor... Cunosc semnificația profundă a ceea ce este expus în Psaltire, în Evanghelii și în alte cărți, care-mi sunt arătate în viziune. Aceasta arde ca o flacără în pieptul meu și în sufletul meu și mă învață să înțeleg profund textul" (Epistolarium pars prima I-XC: CCCM 91). Viziunile mistice ale lui Hildegarda sunt bogate în conținuturi teologice. Fac referință la evenimentele principale ale istoriei mântuirii și folosesc un limbaj îndeosebi poetic și simbolic. De exemplu, în opera ei cea mai cunoscută, intitulată Scivias, adică "Cunoaște căile", ea rezumă în treizeci și cinci de viziuni evenimentele din istoria mântuirii, de la crearea lumii până la sfârșitul timpurilor. Cu trăsăturile caracteristice ale sensibilității feminine, Hildegarda, chiar în secțiunea centrală a operei sale, dezvoltă tema căsătoriei mistice dintre Dumnezeu și omenire realizată în Întrupare. Pe lemnul Crucii se săvârșește nunta Fiului lui Dumnezeu cu Biserica, mireasa lui, plină de haruri și făcută capabilă să-i dăruiască lui Dumnezeu noi copii, în iubirea Duhului Sfânt (cf. Visio tertia: PL 197,453c). Deja din aceste scurte aluzii vedem că și teologia poate primi o contribuție specială de la femei, pentru că ele sunt capabile să vorbească despre Dumnezeu și despre misterele credinței cu inteligența și sensibilitatea lor deosebită. De aceea le încurajez pe toate cele care desfășoară această slujire ca s-o îndeplinească cu profund spirit eclezial, alimentând propria reflecție cu rugăciunea și privind la marea bogăție, în parte încă neexplorată, a tradiției mistice medievale, mai ales la cea reprezentată de modele luminoase, cum este întocmai Hildegarda de Bingen. Mistica renană este autoare și a altor scrieri, dintre care două deosebit de importante deoarece prezintă, ca și Scivias, viziunile sale mistice: sunt Liber vitae meritorum (Cartea meritelor vieții) și Liber divinorum operum (Cartea operelor divine), denumită și De operatione Dei. În prima este descrisă o unică și puternică vedere a lui Dumnezeu care dă viață cosmosului cu forța sa și cu lumina sa. Hildegarda subliniază relația profundă dintre om și Dumnezeu și ne amintește că toată creația, al cărei apogeu este omul, primește viață de la Treime. Scrierea este centrată pe relația dintre virtuți și vicii, motiv pentru care ființa umană trebuie să înfrunte zilnic provocarea viciilor, care o îndepărtează în drumul spre Dumnezeu și virtuțile, care o favorizează. Invitația este de a ne depărta de rău pentru a-l glorifica pe Dumnezeu și pentru a intra, după o existență virtuoasă, în viața "în întregime de bucurie". În a doua lucrare, considerată de mulți capodoperă a ei, descrie tot creația în raportul cu Dumnezeu și centralitatea omului, manifestând un cristocentrism puternic de factură biblico-patristică. Sfânta, care prezintă cinci viziuni inspirate din Prologul Evangheliei după sfântul Ioan, prezintă cuvintele pe care Fiul le adresează Tatălui: "Toată lucrarea pe care tu ai voit-o și pe care mi-ai încredințat-o, eu am dus-o la bun sfârșit, și iată că eu sunt în tine, și tu în mine, și că noi suntem una" (Pars III, Visio X: PL 197,1025a). În sfârșit, în alte scrieri, Hildegarda manifestă capacitatea multiplă de interese și vivacitatea culturală a mănăstirilor feminine din Evul Mediu, contrar prejudecăților care încă apăsau asupra acelei epoci. Hildegarda s-a ocupat de medicină și de științe naturale, precum și de muzică, fiind înzestrată cu talent artistic. A compus și imnuri, antifonuri și cântări, adunate sub titlul Symphonia Harmoniae Caelestium Revelationum (Simfonia armoniei revelațiilor cerești), care erau interpretate cu bucurie în mănăstirile sale, răspândind o atmosferă de seninătate, și care au ajuns și la noi. Pentru ea, creația întreagă este o simfonie a Duhului Sfânt, care este în el însuși bucurie și jubilare. Popularitatea de care era înconjurată Hildegarda făcea multe persoane ca s-o interpeleze. Pentru acest motiv dispunem de multe scrisori ale ei. Ei i se adresau comunități monastice masculine și feminine, episcopi și abați. Multe răspunsuri rămân valabile și pentru noi. De exemplu, unei comunități călugărești feminine Hildegarda scria așa: "Viața spirituală trebuie să fie îngrijită cu multă dedicare. La început truda este amară. Pentru că ea cere renunțarea la capriciile, la plăcerea trupului și la alte lucruri asemănătoare. Dar dacă se lasă fascinat de sfințenie, un suflet sfânt va găsi dulce și vrednic de iubire chiar și disprețul lumii. Trebuie numai să fie atenție ca sufletul să nu se ofilească" (E. Gronau, Hildegard. Vita di una donna profetica alle origini dell'età moderna, Milano 1996, pag. 402). Și atunci când împăratul Federico Barbarossa a provocat o schismă eclezială opunând trei antipapi papei legitim Alexandru al III-lea, Hildegarda, inspirată de viziunile sale, nu a ezitat să-i amintească faptul că și el, împăratul, era supus judecății lui Dumnezeu. Cu îndrăzneala care caracterizează orice profet, ea a scris împăratului aceste cuvinte din partea lui Dumnezeu: "Vai, vai de această conduită rea a păcătoșilor care mă disprețuiesc! Ascultă repede, o, rege, dacă vrei să trăiești! Altminteri sabia mea te va străpunge!" (Ibid., pag. 412). Cu autoritatea spirituală cu care era înzestrată, în ultimii ani ai vieții sale Hildegarda a pornit în călătorie, în pofida vârstei înaintate și a condițiilor grele de transport, pentru a vorbi oamenilor despre Dumnezeu. Toți o ascultau cu plăcere, chiar și atunci când folosea un ton sever: o considerau o mesageră trimisă de Dumnezeu. Chema mai ales comunitățile monastice și clerul la o viață conformă cu vocația lor. În mod deosebit Hildegarda a combătut mișcarea catarilor germani. Ei - catarii, literar înseamnă "curați" - răspândeau o reformă radicală a Bisericii, mai ales pentru a combate abuzurile clerului. Ea i-a certat cu asprime că vor să răstoarne însăși natura Bisericii, amintindu-le că o adevărată reînnoire a comunității ecleziale nu se obține atât cu schimbarea structurilor, cât mai ales cu un sincer spirit de pocăință și un drum activ de convertire. Acesta este un mesaj pe care n-ar trebui să-l uităm niciodată. Să-l invocăm mereu pe Duhul Sfânt pentru ca să ridice în Biserică femei sfinte și curajoase, ca sfânta Hildegarda de Bingen, care, valorizând darurile primite de la Dumnezeu, să dea contribuția lor prețioasă și specială pentru creșterea comunităților noastre și a Bisericii în timpul nostru. (Vatican, 8 septembrie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |