|
Descoperirea iubirii într-o lume dominată de superficialitate Trupul și frumusețea Se încheie la 5 septembrie 2010 la Venaria Reale din Torino expoziția "Isus. Trupul. Chipul în artă" îngrijită de Timothy Verdon și organizată de Asociația Sfântul Anselm - Imago Veritatis cu ocazia expunerii Giulgiului. Publicăm aproape integral unul din articolele din catalog (Cinisello Balsamo, Silvana editoriale, 2010, 360 pag.). De Armand Puig i Tàrrech Ce este și ce înseamnă trupul într-o lume care este fascinată de el? O redescoperire antropologică eliberatoare? O forță vitală fără oprire? Un izvor de comerț și de bani? "Eu"-ul meu în forma sa cea mai minunată și plăcută? Fundamentul unei corporeități care intră pe căile spiritului? Este greu de a da un răspuns la aceste întrebări. Reflecția în Psalmul 8, pornită în urmă cu secole, nu a pierdut gravitatea ei: "Ce este omul că te gândești la el? Sau fiul omului că îl iei în seamă?". Dar imediat același psalmist amintește de un cuvânt înțelept: "L-au încoronat cu slavă și cinste". Omul, tot ceea ce este (facultățile lui, chiar și trupul lui), totul este glorios și demn. Corporeitatea nu este o dimensiune aservită a ființei umane. Poate că din această cauză Psalmul 40, în versiunea greacă a Septuagintei, a fost reluat în Scrisoarea către Evrei și pus pe buzele Omului prin excelență. Cristos se adresează astfel lui Dumnezeu: "Mi-ai întocmit un trup (...) ca să fac voința ta, Dumnezeule" (10,5-7). Așadar, trupul lui Isus nu este un accident al istoriei ci expunerea luminoasă a iubirii lui Dumnezeu. Chipul lui Isus nu este anonim: atrage și întreabă, consolează și dă viață, ridică și mântuiește. În Isus și prin Isus corporeitatea a devenit un mod de a fi al lui Dumnezeu însuși. În deceniile trecute obiceiurile personale s-au schimbat. Viața umană a devenit mai sedentară și trupul este obligat la perioade lungi de imobilitate, este forțat să adopte poziții fizice obositoare și nocive. Este "normal" ca trupul să se agite zi și noapte, sclav al schimburilor într-o muncă ce nu face deosebire între zilele din săptămână și cele de sărbătoare. Urgența productivității și a profitului dezechilibrează viața multor persoane. În societățile occidentale, dar și în economiile care se evidențiază (China, India), epuizarea a înlocuit oboseala. Trupul rămâne fără capacitate de a reacționa, nu atât datorită efortului fizic, cât mai ales datorită tensiunilor extreme pe care trebuie să le asume. Pe de altă parte, trupul are multe posibilități pentru a se menține și a amâna momentul în care vine moartea. De exemplu, în Europa, vârsta medie s-a dublat în ultimii o sută de ani; chiar dacă în multe țări din Africa multe persoane trăiesc jumătate decât europenii și în condiții foarte dure. Însă în aceeași Europă calitatea de viață oscilează și nu toți pot să trăiască în mod vrednic apusul trupului lor. În centrele istorice și în periferiile din marile orașe, dar și în cartierele bogate și medii, există atâtea persoane bătrâne care trăiesc și mor în singurătate. În noile structuri de asistență, uneori nu foarte diferite de vechii cronicari, bătrânii sunt numai "bătrâni", adică persoane considerate neproductive și acuzate de a consuma mijloacele economice ale celor mai tineri. În modalități diferite, trupul bătrânilor este victimă a abandonării. În cazul tinerilor și adulților, aceștia sunt chemați de piață să devină adepți ai "religiei trupului". Aici trupul este victimă a exploatării ideologice și comerciale. Tema trupului se situează în fiecare zi în centrul atâtor discursuri și decizii, alături de temele învecinate (hrană, obiceiuri, timp liber), și în unii fixația față de propriul trup duce chiar la grave probleme de sănătate. Trupul nu mai este o chestiune privată, ci publică, și persoanele sunt judecate după trupul pe care-l au: anorexiile și bulimiile manifestă în mod dramatic tulburări crescânde în fața propriului trup. De altfel, crește obrăznicia față de trup, și mulți se laudă că au o figură neîngrijită sau în mod voit "contra-culturală". Și chiar aceste încălcări au devenit parte dintr-o piață care a universalizat trupul uman pentru a-l face sursă de câștig. Piața puternică a trupului promovează convingerea că este posibilă sfidarea trecerii timpului și ocrotirea propriului trup de un timp care ne scapă. Trebuie "să fim frumoși" cu orice preț. Trupul nu se poate etiola ca loc inepuizabil de satisfacții. Trupul îmbracă hainele de gardian al bunăstării persoanei. Dă trupului tot ceea ce are nevoie și el te va răsplăti: așa gândesc mulți. Spirala de contradicții în jurul trupului se manifestă și în copii. Pe de o parte, aceștia dedică multe energii sportului, antrenării propriului trup, iar sportul pătrunde orice domeniu al vieții lor, chiar și din viața multor adulți. Pentru mulți părinți trupul copiilor a devenit o adevărată precedență. Pe de altă parte, crește numărul de copii cu un corp aproape deformat de excesul de greutate și se înmulțesc clinicile specializate în această problemă. Există un dezechilibru care-i târăște și pe copii, probabil persoanele cele mai lipsite de apărare în afară de tineri, într-o lume globală. Dacă se privește împreună la lumea drogurilor și la cea a cercetării științifice, contradicțiile cu privire la trup continuă. O atitudine permisivă în numele libertăților individuale, provoacă vulnerarea celor mai fundamentale drepturi umane, între care demnitatea propriului trup și, mai ales, dreptul la viață. Drogurile ucid mereu, lent sau în mod rapid. Pe de o parte, ne prefacem că nu vedem că dependența de droguri elimină atâtea trupuri de persoane care, în cel mai bun dintre cazuri, devin o umbră a lor înseși. Pe de altă parte, științele experimentale (medicale, biochimice, genetice), arogându-și capacități aproape "divine", se străduiesc să controleze procesele referitoare la "crearea" de noi trupuri, dorindu-și ca într-un viitor apropiat să se poată alege multe caracteristici corporale în copiii care trebuie să se nască. Într-un mod asemănător, sexualitatea - o dimensiune fundamentală a trupului uman - este prezentă în cultura actuală cu o ambiguitate deosebită. Trupul ca sex este o referință omniprezentă într-o societate care este fiică a anului '68 - ultima mare revoluție pe care a făcut-o Europa, conform cuvintelor lui Andrea Riccardi. Decizia absolută asupra propriului trup ca expresie de libertate personală face parte din principiile provenite din acea revoluție. Oricum, libertatea sexuală, teoretizată și de atâtea ori proclamată ca scop al unei întregi generații, a căzut în brațele pieței sau este în voia sentimentelor și patimilor, considerate intangibile. Sfărâmarea raportului viață-sex a lăsat trupul fără reazeme: dăruirea propriului trup a fost înlocuită de plăcerea corporală ca experiență maximă. Trupul, care este posibilitate reală de jertfire pentru alții, a căzut în iluzia iubirii față de sine însuși. Sexul a pierdut cadrul său vital, măreția sa, și a apărut trupul rănit de consumul sexual. Acest consum i-a distrus pe cei care credeau într-un "trup liber", dar nu-și dădeau seama că răul slăbește cele mai bune sentimente și face rău ceea ce era visat ca frumos. În plus, consumul de sex a condamnat atâtea persoane ca să fie victime ale comerțului sexual: trupuri vândute și exploatate, victime ale intereselor oamenilor fără scrupule, avide de bani. Între atâtea contraste și paradoxuri, este greu de găsit o situare pentru trup într-o lume care adesea îl desacralizează, o lume care tinde să-l facă să piardă frumusețea originară, înrădăcinată în planul divin, și demnitatea fără condiții, pe care Fiul lui Dumnezeu făcut trup a dat-o pentru totdeauna trupului însuși. Totuși, trebuie afirmat că există loc pentru trup și că acesta trebuie redescoperit și construit într-o lume care continuă să se întrebe: "Ce este omul că te gândești la el?" (Ps 8,5). Canonul cărților Bibliei conține o carte mică și prețioasă: Cântarea Cântărilor. E vorba de un poem construit ca dialog între un bărbat și o femeie care se iubesc cu pasiune. Textul, esențial, pune în scenă, aproape în mod exclusiv, cele două personaje, care exprimă reciproc sentimentul de neoprit, dorința arzătoare, căutarea constantă, odihna când se întâlnesc, dialogul între trupuri, cuvântul care umple totul. Sexualitatea umană și umanizatoare, gingașă și pacificatoare, a unui erotism unit cu iubirea și cu dăruirea, este tema centrală a unei cărți care se rotește în jurul trupului. În orice caz, dialogul dintre bărbat și femeie nu are numai trupul ca orizont ci se afundă în eu-l celeilalte persoane, care devine punctul nodal: discursul despre trup se inserează în realitatea persoanei care dă și primește. Astfel femeia afirmă, plină de convingere: "Iubitul meu este pentru mine și eu pentru el" (Ct 2,16). Conform Cântării Cântărilor, raportul dintre bărbat și femeie este un raport între egali. Iubirea nu este "sexistă", nu distribuie rolurile: cine domină și cine este dominat, cine este slujit și cine slujește, cine comandă și cine ascultă. A căuta supunerea celuilalt duce la conflict, dar sexualitatea umană nu poate să fie o luptă de putere. Mai degrabă sexualitatea, dialogul dintre trupuri, se înscrie într-o căutare de veșnicie, având convingerea că raportul nu trebuie să se rupă deoarece se înrădăcinează într-un sentiment care depășește limitele vieții. Citim: "iubirea este tare ca moartea, și pasiunea nepotolită, ca iadul". De asemenea: "(iubirea este) o flacără a Domnului" (Ct 8,6). Cu alte cuvinte, iubirea lui Dumnezeu a coborât pe pământ și iubirea umană s-a înălțat la cer. Nu întâmplător marii mistici, cum ar fi catalanul Raimondo Lullo, vorbeau despre raportul dintre Prieten și Iubit, dintre Dumnezeu și om. Și Benedict al XVI-lea subliniază unitatea iubirii, divine și umane: "Iubirea față de Dumnezeu și iubirea față de aproapele se unesc împreună: în cel mai mic îl întâlnim pe Isus însuși și în Isus îl întâlnim pe Dumnezeu" (Deus caritas est, 15). Într-adevăr, rădăcina iubirii este numai una. Ei bine, Cântarea Cântărilor arată că sexualitatea umană este pusă în termeni de dialog, că trupul și cuvântul merg împreună. Cuvântul construiește raportul cu adevărat uman, el este mesagerul inimii, adevăratul ei interpret. Însă el este și interpretul trupului, al necesităților sale și al lipsurilor sale, al perioadelor vieții în care trupul trăiește în exaltare și al momentelor sale de greutate și de degradare. Cuvântul este crainicul corporeității, nera effigies a trupului, acea realitate personală care transcende simpla materie organică și arată că trupul este subiect de veșnicie, capax aeternitatis. Este întocmai corporeitatea - nu numai trupul - realitatea exprimată în mod excepțional de Giulgiu, păstrat de secole la Torino. Omul de pe Giulgiu este reprezentat în corporeitatea sa, printr-o imagine care evocă un trup mort (cel al unui om străpuns de o mare violență) dar care este îndreptat spre o transfigurare corporală, spre o corporeitate spirituală, transformată (aceea care este în trupul celui înviat și al celor înviați, soma pneumatikon, trupul spiritual, despre care vorbește apostolul Paul în capitolul 15 din Prima Scrisoare către Corinteni). Moartea și viața se împletesc într-un unicum al istoriei umane. Este apariția trupului glorios, care nu mai este sclav al morții. Așadar trupul are nevoie de cuvânt și de inimă, care este leagănul cuvântului. Fără inimă și cuvânt, trupul "material" ar fi un mic, sau mare, tiran, care și-ar impune dictatura. Dorința ("fac ceea ce-mi place") și disponibilitatea absolută ("trupul este al meu și fac ce vreau cu el") s-ar prezenta ca și criterii dominante ale unui stăpân capricios, trupul, care ar vrea să domine inima și cuvântul. Numai dacă trupul devine prieten al inimii și al cuvântului, încetează să fie un dominator autocrat și antipatic, unul care, în numele bunăstării, riscă să facă sclavă viața. Trupul nu poate să fie înălțat mai presus de orice altă realitate, nici nu trebuie să fie condamnat la o supunere vinovată. Omul este făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu deoarece cuvântul și iubirea, care provin din inimă, sunt, cu trupul și în trup, dar al Creatorului. De aceea trupul nu se poate concepe ca un dominator. Probabil, după patruzeci de ani, revendicarea autonomiei deciziilor cu privire la trup ("trupul este al meu și fac ce vreau cu el") a devenit acceptarea resemnată a dominării sale ("trupul este al meu și fac ceea ce el îmi dictează"). Și, cu toate acestea, omul, adică persoana în ansamblul ei, este regele lucrurilor create (Ps 8,7). Lumea a fost încredințată omului pentru ca s-o păzească și să aibă grijă de ea, ca un administrator care se îngrijește de moștenirea încredințată lui. Există o responsabilitate primită de la Dumnezeu pentru ca dimensiunea corporală-materială să fie inserată în realitatea personală (formată dintr-un trup însuflețit și sensibil și în mod spiritual, memorie, inteligență, voință), fără a impune exigențele sale ansamblului acestei realități. În romanul Idiotul de Dostoevskij unul dintre personaje întreabă: "Dar care frumusețe va salva lumea?". Este clar că lumea poate să fie salvată grație frumuseții. În mod asemănător, trupul este răscumpărat din moarte și din distrugere grație frumuseții care este înscrisă în el de Cel care l-a modelat, insuflându-i suflu de viață (Gen 2,7). Posibilitatea de mântuire a trupului provine din frumusețea lui. Trupul este un dar divin care a avut loc în grădina Edenului, nu este lucrare umană ci divină. Creația este o explozie de bunătate și frumusețe, voite și orânduite de Dumnezeu, prieten al oamenilor. De aceea se afirmă de atâtea ori că adevărata frumusețe este aceea care provine din interiorul persoanei. Mai mult, frumusețea poate să iradieze dintr-un trup care nu este deloc frumos, ci dintr-un trup care comunică ceea ce este mai adevărat, adevărul însuși. Într-o împrejurarea fratele Matteo, unul din însoțitorii lui Francisc, l-a întrebat de ce-l caută toți și-l ascultă, deși trupul lui nu era atrăgător: "Nu ai trupul frumos, nu ești înaintea altora în știință, nu ești nobil". Sărăcuțul din Assisi a răspuns că Dumnezeu l-a ales pe el, "persoană inutilă și păcătoasă", pentru a face de râs frumusețea lumii și pentru ca să se înțeleagă că numai de la Dumnezeu vine "orice virtute și orice bine". Trupul cel mai frumos poate să nu fie trupul cel mai atrăgător. Fotografia chipului unei femei bătrâne, brăzdată de riduri, ochii obosiți dar vii, pielea încrețită de trude, lasă să se întrevadă încercări și suferințe, dar și o intimitate de frumusețe senină. Acest chip nu este departe de o operă ca aceea a lui Cristos încoronat cu spini a unui ucenic al lui Beato Angelico, în care chipul unui om lovit de agresiuni și acoperit cu injurii, nu se refugiază în ură ci are o privire de milostivire și iertare. Chipul bătrânei și al lui Cristos suferind provoacă repulsie numai atunci când frumusețea este concepută ca ceva exterior. Însă frumusețea apare atunci când se trăiește unirea dintre persoane, atunci când suntem capabili să privim în ochii celuilalt, atunci când ne apropiem de un om care luptă pentru viață, atunci când iubirea devine inima lumii. Atunci, trupul este salvat de iubire, de o gratuitate care nu pune limite. Frumusețea trupului se manifestă fără condiții în grădina Edenului. De fapt, persoana umană este creată fără nici o haină care s-o acopere. Frumusețea originară încă nu este rănită de nimic și de aceea bărbatul și femeia nu trebuie să se rușineze de nimic. Trupul lor aparține domeniului a ceea ce este "bun" și amprenta divină umple persoanele lor. Nuditatea din Eden nu este o alegere ci un semn care arată că frumusețea lor este părtașă de lumină, prima creatură. Totuși, persoana poartă de la început amprenta slăbiciunii, proprie ființelor create: bărbatul și femeia sunt creaturi, sunt ființe ieșite din Creator. Primul cuvânt pe care el îl adresează ei menționează "carnea" ("este carne din carnea mea și os din oasele mele", Gen 2,23). Trupul lui Adam și Eva poate să piardă frumusețea inimii, aceea care-i face în mod special apropiați de Dumnezeu. Răul, întotdeauna, face să dispară frumusețea, și atunci trupul trebuie să se acopere, incapabil să reziste sentimentului de rușine. Atunci când frumusețea și bunătatea se desparte, nuditatea devine incomodă. Însă, dimpotrivă, dacă frumusețea și bunătatea triumfă, dacă dăruirea strălucește în întunericul unei lumi care invită să ne mântuim noi înșine, atunci se manifestă trupul gol al Celui care dă viața, Omul fără păcat, răstignit și expus în fața tuturor. Nuditatea lui Cristos pe cruce este, și ea, răscumpărătoare. În ea nu există rușine, ci iertare și mântuire. Trupul gol al lui Cristos, răstignit și mort, atârnat de lemn, sau întins în brațele Mamei sale, sau ridicându-se în glorie din abisul morții, îl reface pe Adam înainte de păcat, adică, frumusețea originară, trupul fără meteahnă ieșit din mâinile Tatălui. Trupul Domnului Isus nu este un element secundar în planul divin de mântuire. Dumnezeu nu mântuiește lumea fără trup, ci în trup și prin intermediul trupului. Dumnezeu s-a făcut trup în trupul lui Isus, Fiul său. Frumusețea ființei umane, manifestată în trupurile lui Adam și Eva, se află într-un trup care este un spațiu plin de sensibilitate și de afecte, adică spațiul inimii. În același mod, trupul istoric și glorios al lui Isus, noul Adam - Logos-Cuvântul lui Dumnezeu care este părtaș de logosul uman - restaurează frumusețea rănită de păcat și de moarte. Astfel se reface prietenia inițială cu Dumnezeu, iar trupul și limbajele lui (literatura, arta, muzica, gestica) devin pe deplin spirituale. Pe de altă parte, trebuie spus că trupul lui Isus, pământesc și glorios, se găsește în trupurile săracilor și bolnavilor. Frumusețea nu cunoaște margini. Chiar și cei care nu contează, chiar și trupurile celor care sunt adesea refuzate într-un mod selectiv, merită atenția lui Isus. Ne putem întreba pentru ce Isus a orientat activitatea sa spre trupurile celor care căutau vindecare. De fapt, activitatea lui Isus se împarte în două mari domenii: cuvinte (învățături) și fapte (vindecări și exorcisme). Isus este un învățător dar și un taumaturg. Trupul devine pentru el o alegere constantă. Se poate spune că vindecările atâtor bolnavi, făcute de Isus, anticipă misterul său pascal, moartea sa și învierea sa. Astfel, viața lui devine o restaurare a vieții celorlalți, o răscumpărare a trupurilor supuse forțelor întunecate ale răului și bolii, o luptă pentru ca frumusețea creației să fie refăcută în cei care sunt pradă a forțelor urâte ale morții. A vindeca înseamnă a elibera o persoană de povara răului care acționează în ea și a o readuce la o umanitate deplină, care nu mai este sfărâmată și desfigurată. (După L'Osservatore romano, 2 septembrie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 23.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |