|
Sacerdos semper reformandus - preotul mereu în curs de reînnoire Reflecțiile unui preot care a participat la deschiderea și încheierea Anului Sfintei Preoții. Anul 2010 a fost marcat în Dieceza de Iași prin diferite manifestări, aniversare și nu numai, care au avut menirea să sensibilizeze pe credincioși, dar mai ales pe preoți, în ceea ce privește marele dar oferit de Cristos omenirii prin aceea că el a rămas cu noi prin iubirea euharistică ce nu poate să se perpetueze decât prin ministerul sacerdotal gândit de Isus și făcut posibil prin instituirea Sfintei Preoții la Cina cea de Taină. De mai multe ori noi, preoții, în număr mare, au avut ocazia să fim împreună cu păstorul nostru, Preasfințitul Petru Gherghel; ne-am bucurat să-i fim aproape la întrunirile Consiliului Prezbiteral sau Pastoral, în Joia Mare, la aniversarea celor 20 de ani de episcopat, la hirotonirea preoților, la aducerea de mulțumire pentru darul vieții când a împlinit 70 de ani de la naștere, la celebrarea în catedrala din Iași împreună cu colegii a 45 de ani de preoție sau la amintirea numelui în ziua de "Sfântul Petru". De fiecare dată am avut ceva de învățat, am experimentat comuniunea fraternă, ne-am întărit sufletește și prin rugăciune și cuvânt de învățătură ne-am îmbogățit spiritual pe noi înșine, fapt care a contribuit apoi desigur și la binele credincioșilor noștri. Ceea ce am trăit și experimentat la nivel diecezan s-a încadrat minunat și s-a amplificat în manifestările ce au avut loc în întreaga Biserică Catolică și pe toate continentele. După ce la 19 iunie 2009, în Sărbătoarea Inimii Preasfinte a lui Isus, zi dedicată la nivel mondial rugăciunii pentru sfințirea preoților, Sfântul Părinte papa Benedict al XVI a deschis Anul Sfintei Preoții, de față fiind mii de preoți, persoane consacrate și credincioși din toate părțile lumii, timpul care s-a scurs până la 11 iunie 2010 a fost marcat de nenumărate, diferite, importante și deosebite inițiative care au avut rolul de a valoriza odată în plus Preoția lui Cristos, Preoția ministerială și Preoția comună a poporului lui Dumnezeu. În același timp s-a intenționat ca, scoțând în evidență fidelitatea lui Cristos, Marelui Preot, preoții săi să devină asemenea lui în fidelitatea față de Dumnezeu, fideli Bisericii, fideli chemării și slujirii. Spunea papa în scrisoarea din 16 iunie 2009 prin care anunța intenția sa privind Anul Sfintei Preoții: dorim "ca să contribuim la promovarea străduinței pentru o reînnoire interioară a tuturor preoților pentru ca în lumea de azi ei să fie capabili să dea o mărturie evanghelică mai puternică și mai incisivă". Dacă ne străduim să tindem spre perfecțiunea spirituală, spre sfințenie, putem fi siguri că slujirea noastră pastorală va fi eficientă Sfântul Părinte n-a pierdut nici o ocazie ca să ne amintească și să ne reamintească, uneori prin cuvinte sau gesturi mai puțin obișnuite ori chiar neașteptate, că dăruirea și consacrarea noastră trebuie să devină din ce în ce mai conștientă și mai generoasă, fără regrete sau șchiopătări, că responsabilitatea preotului este enormă, că mântuirea adusă de Cristos prin jertfă și cruce trebuie să fie asimilată de poporul credincios și de preotul fidel care apoi la rândul lor printr-o trăire autentică să suplinească ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos și să devină co-responsabili ai mântuirii omenirii. La chemarea Sfântului Părinte și a Congregației pentru Cler, în toată lumea catolică au avut loc întâlniri speciale, simpozioane, exerciții spirituale pentru preoți, cateheze, ore de rugăciune și ore de adorație perpetuă sau continuată cu participarea credincioșilor, a persoanelor consacrate și a preoților, toate având ca scop înnoirea și sfințirea preoților precum și mărirea gradului de fidelitate a celor care sunt chemați să stea în fruntea poporului creștin. În cadrul diecezei noastre, la propunerea și apelul Preasfințitului Petru Gherghel și al Consiliului Prezbiteral, parohiile noastre s-au întrecut în a fi alături de păstorii lor, rugându-se pentru ei pentru ca să poată fi în lume icoane repetitive a lui Cristos, alter Christus, santinele curajoase ale poporului credincios, indicatoare luminoase spre adevăr, bunătate, credincioșie, dreptate, pace și har. Persoanele consacrate din dieceza noastră au preluat cu multă dragoste și seriozitate chemarea papei și a păstorului nostru și, tratând această temă în cadrul întâlnirilor zonale sau generale, au organizat la nivel parohial unele inițiative în acest sens și credem că nu fără rezultate semnificative. Cât privește programul desfășurat la Roma în ultima săptămână a Anului Sfintei Preoții, acesta a început deja în ziua de 8 iunie cu o întâlnire opțională; este vorba de ziua de reculegere carismatică pentru preoți ținută în bazilica "Sfântul Ioan din Lateran" de la ora 9.30 la 19.30 având ca temă: Darul Preoției. Această zi a fost organizată și condusă de către Oficiul Internațional pentru Reînnoirea Carismatică în colaborare cu Fraternitatea Catolică a Comunităților și Asociațiilor Carismatice. Participarea preoților a întrecut măsura așteptărilor. Printre cei care au intervenit au fost: Excelența Sa Mons. Mauro Piacenza, secretarul Congregației pentru Cler, pr. Kevin Scallon și sr. Briege McKenna, clarisă, ambii cunoscuți pentru exercițiile spirituale de succes pe care le propun preoților în întreaga lume și a darurilor de vindecare a sorei de origine irlandeză. Ziua a fost marcată și de două ore de adorație în fața sfântului sacrament expus și concelebrarea prezidată de card. Peter Turkson, președintele Consiliului Pontifical pentru Dreptate și Pace. Având în vedere furtunile și atacurile dezlănțuite împotriva Preoției, s-a insistat asupra reînnoirii spirituale și morale a preoților prin rugăciune și purificare, a luptei împotriva păcatului, a grijii atente pentru suflete, a difuzării Evangheliei prin toate mijloacele, a mărturiei de viață autentic creștină și sacerdotală. Programul din zilele de 9 și 10 iunie, datorită înscrierilor masive a preoților participanți, a trebuit să se desfășoare în două locații diferite legate între ele prin sistemul de videoconferință și traduceri simultane în șase limbi. Atât bazilica "San Paolo fuori le Mura" cât și bazilica "San Giovanni in Laterano" erau arhipline cu toate că accesul a fost permis doar preoților. În prima zi card. Joachim Meisner, arhiepiscop de Köln, vorbind în meditația sa superbă despre necesitatea reconcilierii cu Dumnezeu, accentua cu multă tărie că nesocotirea sacramentului sfintei Spovezi este rădăcina multor rele în viața Bisericii și a preoților; la revitalizarea Bisericii și revalorizarea sacramentului sfintei Preoții precum și a trăirii ei în mod concret și autentic va contribui substanțial "revizionarea" în sens pozitiv a sacramentului Reconcilierii și a practicării lui regulate atât de către credincioși, cât și de preoți. Acest lucru va constitui remediul care va duce "automat dar conștient" la convertirea inimii proprii, la modificarea stilului de viața și mentalitate sacerdotală. Preotul și episcopul care nu trebuie să uite că Ecclesia est semper reformanda, să-și amintească zilnic că și el, sacerdos est semper reformandus, adică are datoria de a se re-forma, de a se forma din nou, pentru a se putea conforma caracteristicilor inimii preotului veșnic. Numai un preot convertit poate converti și pe alții, deoarece acționând în numele lui Cristos, fiind în legătură strânsă cu Cristos, el devine cristoactiv, iar atunci când vine în legătură cu penitentul, și acesta la rândul său devine cristoactiv; ceea ce s-a verificat cu femeia bolnavă care a atins poala hainelor lui Isus, același lucru se întâmplă cu penitentul care atinge plin de încredere confesionalul în care stă preotul pătruns de credință în numele lui Isus. "Senza conversione non c'è missione". Prin convertirea inimii, preotul "cade în mâinile milostive a lui Dumnezeu și nu în alte mâini", continua card. Meisner. Pentru a nu fi în pericol iminent de a intra într-o criză de identitate, pentru a nu deveni doar numai un operator social-religios sau un funcționar, ci un vrednic delegat al celui pe care-l reprezintă și în numele căruia activează și celebrează sacramentele, preotul trebuie să viziteze confesionalul în ambele părți, atât pe post de confesor, zilnic, cât și pe post de penitent, cu regularitate, fără să depășească patru săptămâni. Papa Ioan al XXIII-lea se spovedea regulat, iar atunci când confesorul său întârzia o zi, papa se îngrijora și-i telefona să-i amintească să vină. Imitându-l pe sfântul Ioan M. Vianney, confesorul să fie conștient că "un confesional ocupat de un preot într-o biserică, fie ea și goală, este simbolul cel mai semnificativ al răbdării și milostivirii lui Dumnezeu" care ca și tatăl fiului risipitor așteaptă să venim la el ca să-i primim marele dar și anume iubirea milostivă și iertătoare a lui Dumnezeu. Deseori, din nenumărate și diferite motive, suntem sătui de noi înșine, nu ne mai putem iubi pe noi înșine și nici nu mai simțim iubirea lui Dumnezeu, iar asta se întâmplă pentru că nu reușim să ne iertăm pe noi înșine. În acest caz este necesar să ne rugăm lui Dumnezeu ca să ne facă să recunoaștem iubirea lui imensă față de noi, să-l lăsăm să ne iubească și să ne ierte pentru ca apoi împreună să putem face sărbătoare. În scaunul de spovadă preotul, experimentând iubirea lui Dumnezeu față de el și penitenți, ajunge la inimile oamenilor, le vindecă și le așază în mâinile milostive ale lui Dumnezeu. La sfârșitul meditației s-a făcut expunerea sfântului sacrament pentru adorație, s-a făcut pregătirea generală pentru spovadă urmată apoi de mărturisirea individuală. Programul de dimineața s-a încheiat cu sfânta Liturghie concelebrată care a fost prezidată de card. Claudio Hummes, prefectul Congregației pentru Cler, care în omilia rostită a indicat mijloacele prin care preotul poate să rămână fidel, printre acestea excelând Euharistia, centrul vieții, slujirii și apostolatului unui preot zelos. După amiază, în aula de audiențe papale "Paolo VI" din Vatican, timp de patru ore programul a fost condus și animat de către preoții Mișcării Focolarine și de Mișcarea Mariană de la Schönstatt în colaborare cu Reînnoirea Carismatică Catolică Internațională; prin trei momente diferite, sugestive, emoționante și impresionante s-a încercat o prezentare a identikit-ului preotului de azi care trebuie să fie omul lui Dumnezeu, icoana lui Cristos, frate cu frații și printre frați, profet al unei lumi noi. Prin celebrarea Vesperelor prezidată de card. Hummes în fața sfântului sacrament expus îndelung spre adorare a luat sfârșit această zi ghidată de motoul: Convertire și Misiune. Dimineața zilei 10 iunie a fost concepută sub deviza: Cenacolul: invocarea Sfântului Duh împreună cu Maria, în comuniune frățească. Același sistem de videoconferință a ținut în legătură preoții adunați din nou în cele două bazilici. Card. Marc Ouellet, arhiepiscop de Quebec, a amintit de furtunile violente și contestările fără precedent împotriva Bisericii și a Preoției, a insistat asupra necesității purificării meritate din cauza infidelităților verificate și citând cuvintele Sfântului Părinte din predica ținută în luna mai la Fatima, nu a trecut cu vederea nici persecuțiile interne și externe care amenință să divizeze Biserica, astăzi ca și la începuturile ei, dar a terminat optimist spunând că remediul constă în credibilitatea ucenicilor lui Cristos care se măsoară după iubirea reciprocă dintre ei, care la rândul ei va fi capabilă să convertească și să convingă lumea, că numai prin Cristos ajungem la mântuire și de aceea e necesar să ne îndreptăm spre el și să ne conformăm indicațiilor primite de la el. A urmat apoi sfânta Liturghie prezidată de card. Tarcisio Bertone, secretarul de stat al Sanctității Sale, care în omilia sa a făcut apel la preoți ca să stimuleze prietenia lor personală cu Cristos, asimilându-l și lăsându-se asimilat de El, devenind "frate", rudă de consangvinitate cu el prin frângerea zilnică a pâinii euharistice, om de comuniune permanentă; prin sfințenia personală va fi o mărturie vie și luminoasă, convingătoare și de necontestat. Seara de joi, 10 iunie, când în Piața "Sfânta Petru" din Vatican, arhiplină de preoți, episcopi, persoane consacrate și laici, a avut loc privegherea care a durat de la orele 20 până aproape de ora 24, a fost considerată de toți nu numai serbare, sărbătoare și spectacol nemaipomenit și nemaiauzit, ci a fost o celebrare solemnă și un omagiu adus Sfintei Preoții care a avut și rolul de a ne conștientiza pe toți de marele dar pe care fără vrednicia noastră îl împărtășim și pe care trebuie să-l prețuim neîncetat, aprinzându-l și întreținându-l cu ardoare zi de zi și făcându-l să genereze în poporul credincios vrednici fii evanghelici și evanghelizatori capabili să contribuie la răspândirea Împărăției lui Dumnezeu. Climatul de bucurie, exaltare și afecțiune, comuniunea fraternă cu preoți care se așezau lângă tine, dar pe care nu i-ai văzut niciodată, atenția cu care se urmărea conținutul prezentărilor, a mărturiilor emoționante și a dialogurilor spontane, muzica simfonică și polifonică susținută de Orchestra simfonică a Provinciei Bari și de Orchestra Conservatorului de Stat "Niccolo Piccini" din orașul Bari, precum și glasul celor peste 600 de persoane al Corului Interuniversitar din Roma format din 34 de coruri diferite care melodiau în limbi diferite și erau auzite nu numai în Piața "Sfântul Petru", ci până dincolo de Castelul "Sant"Angelo" sau Colegiul "Urban" de pe Gianicolo etc., toate acestea au contribuit la reușita și încoronarea unei inițiative ce a început cu un an în urmă și avea să se termine în circa 12 ore, exact în Solemnitatea Inimii lui Isus, inimă atât de mare și generoasă încât să poată cuprinde în ea nu numai pe cei 17.000 de preoți din 97 de țări prezenți la Roma cu această ocazie, ci pe toți preoții din întreaga lume, indiferent de situațiile pe care le-au trăit sau le experimentează în prezent. Mons. Mauro Piacenza a făcut introducerea acelei serate, scoțând în evidență toate lucrurile frumoase care s-au succedat în toate părțile lumii în timpul Anului Sfintei Preoții; impresia a fost că "problemele ivite sau scoase tendențios la iveală au fost mai degrabă expresia unui copac ce se prăbușește decât ecoul unei păduri în creștere". Interesante au fost legăturile în direct via satelit cu parohul din Ars, cu Cenacolul din Ierusalim, cu un preot care lucrează în Favelas de la Buenos Aires, cu un alt preot din Parohia "Christ the King" din Hollywood. Mișcătoare a fost mărturia unei familii din Germania cu șase copii în care erau toate stările de viață: o fecioară consacrată, o fiică necăsătorită, un preot, un seminarist călugăr și doi căsătoriți. Nu mai puțin semnificativă și convingătoare a fost mărturia unei călugărițe de clauzură care a fondat recent o mănăstire în care se practică adorația euharistică perpetuă, fiecare dintre surori trăind vocația de maternitate spirituală, rugându-se în special pentru preoții pe care i-au "adoptat" și-i încredințează zilnic Marelui Preot și Preacuratei Fecioare Maria. Toți preoții și seminariștii prezenți la priveghere, persoanele consacrate ca și cei peste 4.000 de credincioși au urmărit apoi interviurile în direct pe care preoți din cele cinci continente le-au avut cu Sfântul Părinte pe diferite teme actuale privind pastorația, aspectele vieții și fidelității sacerdotale, celibatul, ruptura dintre teologie și doctrină, dintre teologie și spiritualitate, modalitatea în care poate fi trăită preoția fără a cădea în clericalism sau a ne rupe de realitate, problema vocațiilor. Cu o luciditate și o prezență de spirit uluitoare, Sfântul Părinte, trecând fără dificultate prin Scriptură, Tradiție, teologie, literatură, probleme actuale spinoase, a răspuns liber interlocutorilor, uimind ascultătorii care erau cu ochii și urechile îndreptate spre dânsul sau spre megadifuzoarele și megaecranele postate în diferite locuri în piață. Însă la această priveghere momentul cel mai solemn și punctul culminant a fost cel dedicat adorației euharistice pentru a sublinia că "primul și unicul Preot e Isus de la care derivă orice slujire în Biserică și orice reînnoire în viața personală, eclezială și socială". După procesiunea solemnă care și-a făcut apariția pe la Portone di Bronzo, sfântul sacrament fiind purtat în sunete de fanfară sub un frumos baldachin însoțit de 12 torțe mari duse de tineri și tinere, s-a făcut expunerea ostensoriului cu sfântul sacrament; papa a stat mult timp în genunchi în adorație, invitând parcă asistența imensă să facă același lucru în tăcere și rugăciune personală. Am rămas profund mișcat văzând cum mulți preoți mult mai în vârstă decât cel mai în vârstă din grupul de preoți români erau îngenuncheați direct pe cuburile de piatră, ținând mâinile împreunate și capul plecat sau îndreptat spre ostia albă și mare din prețioasa monstranță. Rupând tăcerea, Sfântul Părinte a rostit grav și cu pietate Rugăciunea Anului Sacerdotal, implorând binecuvântarea lui Dumnezeu și asupra familiilor, "micile biserici" în care toate vocațiile și carismele dăruite de Duhul Sfânt să fie acceptate și valorizate cum se cuvine. După binecuvântarea euharistică, mulțimea din piață, fără semne deosebite de oboseală, a început să se retragă în ordine, dar cu mulțumirea în inimă că a participat la un "eveniment" unic și irepetabil ce o va marca pentru mult timp. Întrucât mijloacele de transport în comun se răriseră, pentru a ajunge la hotelurile sau pensiunile unde erau cazați, mulți au trebuit sa meargă pe jos sau să folosească un taxi. Orele de odihnă au fost puține, deoarece dimineață, 11 iunie, cei care voiau să aibă un loc mai bun și mai aproape de altar, de la ora 6 așteptau deja să intre în Piața "Sfântul Petru" pentru Liturghia de la ora 10. În Solemnitatea Inimii Preasfinte a lui Isus, în aplauzele necontenite ale mulțimii ce erau mixate de sunetele orchestrelor și glasurile melodioase ale corurilor care ne întreținuseră plăcut aproape trei ore, Sfântul Părinte, plin de satisfacție pentru ceea ce vedea, și-a făcut apariția în Piața "Sfântul Petru" cu puțin înainte de ora 10 binecuvântând din papamobil pe credincioșii cuprinși de entuziasm și euforie. După ce cantorul principal a intonat Christus vincit a urmat Litania Tuturor Sfinților, intercalându-se intercesiuni pentru Biserică cu răspunsul corurilor și a mulțimii: tu illam adiuva, pentru Sfântul Părinte: tu illum adiuva, pentru episcopi, preoți și credincioși, oameni de bunăvoință și popoare: Tu illos adiuva. După terminarea Litaniei, papa a început sfânta Liturghie în cinstea inimii preasfinte a lui Isus cu ritul de stropire cu apă sfințită, amintind necesitatea convertirii personale, a încredințării noastre totale lui Dumnezeu și a dăruirii lui fără rezerve în slujba sa și a Bisericii. După omilie și pauza pentru reflecția personală, Sfântul Părinte a invitat pe toți preoții să facă reînnoirea făgăduințelor preoțești. După Credo și Rugăciunea credincioșilor rostită în mai multe limbi, a urmat oferirea darurilor iar ca Rugăciune euharistică s-a folosit Canonul Roman în Limba Latină. Cântările de la Împărtășanie au fost tot în limba latină și s-a remarcat cum preoții s-au alternat cu schola cantorum cântând Dulcis Jesu memoria. După rugăciunea finală, papa, cuprins de o emoție vizibilă, a rostit în fața icoanei Maicii Domnului Rugăciunea de Consacrare și Încredințare a preoților Inimii Neprihănite a Sfintei Fecioare Maria implorând de la Mireasa Duhului Sfânt, Avocata și Mijlocitoarea noastră puternică, să ne obțină darul neprețuit al transformării în Cristos, al statorniciei în sublima vocație, ca să fim apostoli ai Milostivirii Divine, împlinind cu fidelitate voința Tatălui și rămânând pentru lume autentice instrumente de mântuire. Putem spune că Anul Sfintei Preoții care s-a încheiat la Roma cu atâta fast și solemnitate constituie pentru Biserică "o nouă primăvară" trezită de către Duhul Sfânt "în moduri neprevăzute, în locuri neașteptate și în forme nemaiîntâlnite anterior". Card. Hummes, prefectul Congregației pentru Cler, spunea că nu poate fi vorba de o concluzie sau de o închidere a Anului dedicat Preoției, ci de un nou început, de o renaștere spirituala, de o redescoperire a măreției sacramentului ce ne face asemănători cu Cristos. Poate că nu este doar o întâmplare - și totuși uneori întâmplările vorbesc - dacă papa la începutul anului dedicat preoților în mai puțin de 48 de ore peregrinează efectiv de la memoria Ars-ului la cea a Pietrelcinei lui Padre Pio, ca și cum ar voi să arate preoților în ostia consacrată și în sacramentul Reconcilierii cele două centre ale slujirii lor: Pâinea și iertarea, Cristos și milostivirea sa. Toate celebrările oficiale din ultima săptămână a Anului Sfintei Preoții au acordat zilnic spațiu lărgit și timp îndelungat adorației euharistice și reconcilierii prin sacramentul Spovezii. Totodată pomenirea și implorarea continuă a Preacuratei Fecioare Maria n-a lipsit din rugăciunile și meditațiile ținute de episcopi și cardinali și nici din intervențiile Papei. Ne bucurăm când constatăm că un rod al celebrării Anului Sfintei Preoții s-a concretizat în propunerea tot mai insistentă a practicii adorației euharistice în spiritul Exortației postsinodale Sacramentum caritatis (cf. nr. 66-67) care ne amintește: "Numai în adorație poate să se maturizeze o familiaritate profundă și adevărată, plină de uimire a prezenței reale a lui Isus. Tocmai în acest act de întâlnire cu Domnul se maturizează apoi și misiunea socială cuprinsă în Euharistie și care vrea să rupă barierele nu numai între Domnul și noi, dar chiar, și mai ales, barierele ce ne separă pe unii de alții". În acest sens putem spera că Biserica se va reînnoi mereu și va fi în continuare prin asistența Duhului Sfânt barca de salvare a omenirii zbuciumate pe marea învolburată a zilelor noastre. Pr. Alois Fechet lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |