|
Cardinalul Meisner: înainte de a schimba Biserica trebuie schimbată propria inimă Îndeamnă la recunoașterea prețiozității sacramentului spovezii Pentru a face Biserica "mai atractivă", primul pas nu trebuie să fie schimbarea ei, ci trebuie început să se modifice inima proprie. Asta a afirmat cardinalul Joachim Meisner, Arhiepiscop de Köln (Germania), miercuri dimineață în Bazilica romană "Sfântul Paul din afara zidurilor" în meditația pe care a oferit-o înainte de celebrarea euharistică prezidată de cardinalul Claudio Hummes, prefect al Congregației pentru Cler, cu ocazia încheierii Anului Sfintei Preoții. Așa cum Biserica este "Ecclesia semper reformanda", a explicat cardinalul Meisner, în ea atât preotul cât și Episcopul sunt un "semper reformandus" care, asemenea lui Paul la Damasc, "trebuie să fie mereu din nou aruncați la pământ de pe cal, pentru a cădea în brațele lui Dumnezeu cel milostiv, care ne trimite după aceea în lume". Pentru aceasta, "nu este suficient ca în munca noastră pastorală să vrem să aducem corectări numai structurilor Bisericii noastre, pentru a o putea face o claritate mai atractivă. Nu e suficient! Ceea ce este nevoie este o schimbare a inimii, a inimii mele". "Numai un Paul convertit a putut să schimbe lumea, nu un inginer de structuri ecleziastice". Importanța spovezii Cardinalul Meisner a recunoscut apoi că "una din cele mai tragice pierderi" pe care le-a îndurat Biserica în a doua jumătate a secolului al XX-lea este "pierderea Duhului Sfânt în sacramentul reconcilierii". Frecvența scăzută la acest sacrament, a comentat el, "este rădăcina multor rele în viața Bisericii și în viața preotului". "Atunci când credincioșii mă întreabă: "Cum putem să-i ajutăm pe preoții noștri?", atunci eu răspund mereu: "Mergeți și spovediți-vă la ei!", a adăugat el. Conform cardinalului, "acolo unde preotul nu mai este confesor, devine operator social religios" și "intră într-o gravă criză de identitate". "Un preot care nu se găsește, cu frecvență, fie de-o parte fie de cealaltă parte a gratiei confesionalului, suferă daune permanente sufletului său și misiunii sale". "Un confesional în care este prezent un preot, într-o biserică goală, este simbolul cel mai mișcător al răbdării lui Dumnezeu care așteaptă". Confirmare a iubirii lui Dumnezeu În confesional, a continuat el, "preotul poate să-și arunce privirea în inimile multor persoane și din asta derivă pentru el impulsuri, încurajări și inspirații pentru propria urmare a lui Cristos". Spovada, a afirmat cardinalul, "ne permite accesul într-o viață unde nu se poate gândi la nimic altceva decât la Dumnezeu". "A merge la spovadă înseamnă a face iubirea față de Dumnezeu un pic mai cordială, a auzi că ni se spune și a experimenta în mod eficace, încă o dată", "că Dumnezeu ne iubește". "A ne spovedi înseamnă a începe din nou să credem - și în același timp a descoperi - că până acum nu ne-am încrezut niciodată suficient de profund și că, pentru asta, trebuie să cerem iertare". Luând în considerare importanța spovezii, cardinalul a mărturisit că după părerea sa "maturitatea spirituală a unui candidat la preoție de a primi hirotonirea preoțească devine evidentă în faptul că el primește în mod obișnuit - cel puțin o dată pe lună - sacramentul reconcilierii". De fapt, în acest sacrament se întâlnește "Tatăl milostiv cu darurile cele mai prețioase pe care le are de dat, adică dăruirea, iertarea și umplerea de har". Cu spovada, a încheiat el, "ne întoarcem în aceeași mișcare a iubirii lui Dumnezeu și a iubirii fraterne, în unirea cu Dumnezeu și cu Biserica, din care ne exclusese păcatul". Urgența misionară În omilia sa, cardinalul Hummes a amintit că marele obiectiv al Anului Sfintei Preoții a fost acela de "a reînnoi în fiecare dintre preoți conștiința și realizarea concretă a adevăratei lor identități preoțești și a spiritualității lor specifice, pentru a relua în formă reînnoită misiunea". Reluarea și aprofundarea identității și a spiritualității, a indicat el, "vor face să se parcurgă drumul convertirii continue și reînnoite", care "va face inima preotului deschisă să asume mereu din nou, cu curaj și determinare, misiunea primită de la Domnul". Apoi cardinalul i-a invitat pe preoți să fie "conștienți de urgența misionară actuală". "Pe de o parte, descreștinarea țărilor cu evanghelizare veche, pe de altă parte, noua evanghelizare care adesea va trebui să fie o adevărată primă evanghelizare, în afară de prima vestire a lui Isus Cristos în țări și în locuri numite în sens strict țări și locuri de misiune «ad gentes», arată imensitatea operei misionare care trebuie încă desfășurată". Destinatarii misiunii, a adăugat el, "sunt toți, dar în mod deosebit cei săraci", "predilecții lui Dumnezeu". "Ei sunt primii care au dreptul de a primi vestea cea bună că Dumnezeu este un Tată care-i iubește fără rezerve și că El nu aprobă condițiile inumane în care săracii sunt menținuți, ci cere ca și pentru ei drepturile umane să fie recunoscute, respectate și în mod integral realizate concret". "Evanghelizarea și adevărata promovare umană nu pot fi despărțite", a declarat cardinalul. (După Zenit, 9 iunie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |