|
Preotul la celebrarea euharistică de Corpus Domini Rubrica de teologie liturgică îngrijită de părintele Mauro Gagliardi Articolul din Zenit, 3 iunie 2010, este dedicat solemnității Corpus Domini. Părintele Michael Lang, Oficial al Congregației pentru Cultul Divin și Consultant al Oficiului Celebrărilor Liturgice ale Sfântului Părinte, reparcurge principalele etape istorice care au condus la afirmarea definitivă a acestei importante sărbători liturgice. Amintind de textele eucologice de la Liturghia zilei, el oferă câteva reflecții teologico-spirituale, care se extind și la tradiționala procesiune cu Preasfântul Sacrament. Îndeosebi, se subliniază legătura Joii Sfinte și a Timpului Pascal cu solemnitatea Corpus Domini și importanța deosebită a acesteia din urmă pentru viața spirituală a preoților (pr. Mauro Gagliardi). Uwe Michael Lang Solemnitatea Trupului și Sângelui Domnului, în cuvintele papei Benedict al XVI-lea, "ne invită să contemplăm marele Mister al credinței noastre: Preasfânta Euharistie, prezență reală a Domnului Isus Cristos în Sacramentul altarului. Ori de câte ori preotul reînnoiește Jertfa euharistică, la rugăciunea de consacrare repetă: "Acesta este trupul meu... acesta este sângele meu". Spune asta prestând glasul, mâinile și inima lui Cristos, care a voit să rămână cu noi și să fie inima pulsantă a Bisericii"1. 1. Originile sărbătorii Corpus Domini2 Originile îndepărtate ale sărbătorii Corpus Domini se găsesc în dezvoltarea cultului Euharistiei în decursul Evului Mediu. Disputele doctrinale dintre Pascasius Radbertus (+865) și Ratram de Corbie (+868), și mai ales între Berengariu din Tours (+1088) și Lanfranco de Pavia (+1089), au dus la o clarificare a învățăturii despre prezența reală a lui Cristos în Sacrament și, prin urmare, la un cult mai simțit și răspândit al Euharistiei. În secolul al XIII-lea se manifesta o mișcare mai amplă de evlavie euharistică în popor și chiar printre teologi, cu o contribuție puternică dată de noul ordin franciscan. Conciliul al IV-lea din Lateran (1215), precizând învățătura Bisericii cu formula transubstanțierii pâinii și vinului în Trupul și în Sângele lui Cristos, a dus la o ulterioară dezvoltare a cultului euharistic. Același Conciliu a stabilit obligația împărtășaniei anuale la Paști și păstrarea Euharistiei într-un loc sigur3. În liturgie s-a răspândit practica de a ridica ostia și potirul în timpul Liturghiei datorită dorinței credincioșilor de a vedea și de a adora speciile consacrate. Celebrarea solemnă de Corpus Domini, așa cum o cunoaștem și astăzi, se datorează inspirației călugăriței flamande sfânta Iuliana de Cornillon (1191-1258). Sărbătoarea, instituită în dieceza de Liège, în actuala Belgie, în anul 1246, s-a răspândit rapid, grației și angajării flamandului Giacomo Pantaleone de Troyes, ales după aceea papă cu numele de Urban al IV-lea (1261-1264). El a inclus sărbătoarea în calendarul liturgic general cu Bula Transiturus de hoc mundo, din 11 august 12644. Totuși, din cauza unor diferite evenimente, ea a fost celebrată în toată Biserica numai după Conciliul din Vienne (1311-1312). Conform Vieții sfintei Iuliana, însuși Cristos i-a spus motivul principal pentru care dorea această nouă sărbătoare, adică pentru a aminti instituirea Sacramentului Trupului și Sângelui său în manieră deosebit de solemnă, ceea ce nu era posibil în Joia Sfântă, când liturgia era marcată de spălarea picioarelor și de Pătimirea Domnului. Această sărbătoare va duce la o mărire în credință și har pentru creștini, care vor fi induși să participe cu atenție mai mare la ceea ce trăiesc, în zilele obișnuite, cu evlavie mai mică sau chiar cu neglijență. Sărbătoarea a fost stabilită pentru ziua de joi după Octava Rusaliilor, prima joi după Timpul Pascal, conform Calendarului liturgic usus antiquior. Sărbătoarea este astfel legată în mod clar de Joia Sfântă și exprimă caracterul său esențial: "În sărbătoarea Corpus Domini, Biserica retrăiește misterul din Joia Sfântă în lumina Învierii"5. 2. Liturghia În pofida unor îndoieli ale istoricilor, a fost confirmat de cercetarea recentă că Liturghia și Oficiul de la Corpus Domini au fost compuse de sfântul Toma de Aquino din porunca papei Urban al IV-lea. Liturghia originală a rămas aceeași în diferitele ediții ale Missale Romanum până în anii cincizeci ai secolului al XX-lea, cu excepția lui Kyrie tropat6 (luat dintr-un izvor mai vechi), care dispăruse din Liturghierul sfântului Pius al V-lea (1570). Pentru epistolă s-a ales textul din apostolul Paul despre instituirea Euharistiei (1Cor 11,23-29) într-o versiune mai scurtă a textului, folosit în timpul Liturghiei in cena Domini în Joia Sfântă (1Cor 11,20-32). În acest cadru se inserează și textul evanghelic (In 6,56-59) din marele "discurs euharistic" al lui Isus, care urmează după minunea înmulțirii pâinilor. În afară de obișnuitele rugăciuni și antifone, Liturghia conține o lungă secvență, scris tot de sfântul Toma de Aquino, Lauda Sion. Această secvență este un frumos exemplu a modului în care lex credendi se exprimă în lex orandi, așa cum amintește Benedict al XVI-lea: "Puțin mai înainte am cântat în secvență: "Dogma datur christianis, / quod in carnem tranzit panis, / et vinum in sanguinem - Este sigur pentru noi creștinii: / se transformă pâinea în trup, / vinul devine sânge". Astăzi reafirmăm cu râvnă credința noastră în Euharistie, Misterul care constituie inima Bisericii. [...] De aceea sărbătoarea Corpus Domini este o sărbătoare singulară și constituie o importantă întâlnire de credință pentru fiecare comunitate creștină. Este sărbătoarea care a avut origine într-un context istoric și cultural determinat: s-a născut cu scopul foarte precis de a reafirma în mod deschis credința Poporului lui Dumnezeu în Isus Cristos viu și realmente prezent în preasfântul Sacrament al Euharistiei. Este sărbătoare instituită pentru a adora, a lăuda și a mulțumi în mod public Domnului, care "în Sacramentul euharistic continuă să ne iubească 'până la sfârșit', până la dăruirea trupului său și a sângelui său" (Sacramentum caritatis, 1)"7. Sfântul Toma de Aquino a încredințat Liturghiei de Corpus Domini Prefața de la Nașterea Domnului: "În misterul Cuvântului întrupat tu ai arătat ochilor minții noastre noua strălucire a luminii tale, pentru ca noi cunoscându-l pe Dumnezeu în chip văzut, să fim înălțați de el la dragostea celor nevăzute"8. Această alegere este semnificativă, deoarece stabilește o legătură intimă între misterul Întrupării și cel al Transubstanțierii: în Sacrament este în mod real și substanțial prezent Cristos cel viu, Trup, Sânge, Suflet și Divinitate. În Missale Romanum din anul 1962, actualmente normativ pentru forma extraordinară a Ritului Roman, Prefața de la Nașterea Domnului a fost înlocuită cu prefața Comună. Totuși, în anul 1962, patru prefețe noi au fost aprobate pentru câteva dieceze, între care o Prefață a Preasfântului Sacrament utilizabilă și pentru Corpus Domini. În Missale Romanum din anul 1970 și în edițiile tipice succesive, textele eucologice ale sărbătorii au rămas în mod esențial aceleași, în timp ce a fost încredințată noua Prefață a Preasfintei Euharistii. Diferența principală este îmbogățirea lecturilor conform ciclului celor trei ani (Anul A: Dt 8,2-3.14b-16a, 1Cor 10,16-17, In 6,51-58; Anul B: Ex 24,3-8, Ev 9,11-15, Mc 14,12-16.22-26; Anul C: Gen 14,18-20, 1Cor 11,23-26, Lc 9,11-17). 3. Procesiunea În toată lumea, ziua de Corpus Domini este marcată de solemna procesiune euharistică ce urmează după Liturghie. Și în această privință, sărbătoare reia celebrarea din Joia Sfântă, care se termină cu procesiunea euharistică la altarul repunerii. Însă trebuie spus că procesiunea din Joia Sfântă amintește exodul Domnului din Cenacol la singurătatea de pe Muntele Măslinilor, unde a fost trădat de Iuda, deci are în sine un aspect întunecat și trist: este noaptea care conduce la Pătimirea din Vinerea Sfântă. În schimb, procesiunea euharistică de Corpus Domini se desfășoară în lumina fericită a Învierii. Purtându-l pe Cristos din Preasfântul Sacrament prin orașe și sate, pe pajiști și pe lacuri, Biserica realizează "aproape în ascultare față de invitația lui Isus de "a proclama de pe acoperișuri" ceea ce El ne-a transmis în secret (cf. Mt 10,27). Apostolii au primit darul Euharistiei de la Domnul în intimitatea Cinei de Taină, dar era destinat tuturor, lumii întregi"9. În celebrarea solemnă de Corpus Domini în nenumărate parohii și comunități catolice se exprimă bucuria în credință, asupra căreia Benedict al XVI-lea, ca teolog și ca Papă, a reflectat adesea: forța cu care adevărul credinței creștine își face drum trebuie să fie bucuria cu care ea se manifestă. Această bucurie este o bucurie pascală, înrădăcinată în faptul că Cristos a înviat din morți. Biserica are nevoie să exploateze toată splendoarea frumosului, pentru a exprima această bucurie supremă. Nu trebuie să se înceteze niciodată să se insiste asupra priorității cultului divin, depășind astfel o strictă interpretare legalistă și moralistă a creștinismului. Benedict al XVI-lea dă exemplul, pentru că este profund convins că "dreptul și morala nu stau împreună dacă nu sunt ancorate în centrul liturgic și nu scot din el inspirație"10. Adorația, care se exprimă în mod cu totul deosebit la Liturghia și la Procesiunea de Corpus Domini, este constitutivă a raportului omului cu Dumnezeu și a justei existențe umane în lume. În acest An al Sfintei Preoții, slujitorii Preasfântului Sacrament au un motiv în plus de a medita din nou despre demnitatea incomparabilă la care au fost chemați prin vocație divină. Faptul de a fi preoți hirotoniți are o referință primară și de neînlocuit la puterea de a consacra Euharistia. La diferitele motive teologice care constituie un fond pentru bucuria oricărui creștin în fața Darului euharistic, preotul adaugă și conformarea sa - desigur omenește nemeritată - cu Cristos Preotul, care se face prezent realmente în Preasfântul Sacrament al altarului. De aceea le dorim preoților din toată lumea să trăiască procesiunea de Corpus Domini ca moment de adorație, contemplație și reflecție asupra marelui Mister care devine mereu din nou prezent în lume prin mâinile lor, unse într-o zi cu sfânta crismă pentru a putea consacra și atinge Trupul sacramental al lui Cristos. (După Zenit, 3 iunie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note
lecturi: 11.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |