|
Isus, oamenii și Euharistia Un destin pregătit din veșnicie De Inos Biffi În iminența morții sale Isus îi face pe apostolii săi părtași de trupul său dat și de sângele său vărsat. Astfel, mâncând pâinea frântă de el și bând din potirul binecuvântat de el, intră deja în comuniune cu sacrificiul său. Însă acel gest al lui Cristos va trebui să fie reînnoit ca memorial al său: cina Domnului (1Cor 12,20) este destinată să însoțească viața discipolilor. Isus o alătură Bisericii, desemnată astfel să împărtășească destinul său consumat pe cruce și să interiorizeze, și aproape să înghită, jertfirea sa. Să-l citim pe Paul: "Domnul Isus, în noaptea în care era vândut, a luat pâinea și, mulțumind, a frânt-o și a zis: "Acesta este trupul meu cel care este pentru voi. Faceți aceasta în amintirea mea". De asemenea, după cină, a luat potirul spunând: "Acesta este potirul noului legământ în sângele meu. Faceți aceasta ori de câte ori beți în amintirea mea"" (1Cor 11,23-25). De fapt, imediat creștinii au celebrat cina aceea, având conștiința că nu puteau să renunțe la ea. Dar care este motivul acestei anexări a Euharistiei la Biserică? Acest motiv apare pe deplin în lumina planului divin, care include predestinația veșnică a Fiului lui Dumnezeu răstignit și glorificat. Sacrificiul lui Cristos nu este un episod întâmplător și neașteptat, sau în cele din urmă unul care derivă din voința omului. Cel care reproșează nesăbuința discipolilor din Emaus și încetineala inimii lor de a crede în profeții este însuși Isus: "Oare nu trebuia Cristos să sufere acestea și să intre în gloria sa? Și, începând de la Moise și toți profeții, le-a explicat toate Scripturile cele referitoare la el" (Lc 24,26-27). În privința lui Petru, în Faptele Apostolilor el afirmă că Isus din Nazaret a fost predat oamenilor din Israel "după planul hotărât și preștiința lui Dumnezeu" care "l-a înviat" (cf. 2,23-24). Așadar, în planul divin veșnic este conținut Fiul lui Dumnezeu predestinat răscumpărător. Într-adevăr, noi nu știm motivul acestui proiect care comportă omenitatea răstignită și glorioasă a lui Isus: ea aparține misterului insondabil al Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh. Se va spune că alegerea divină derivă din păcatul omului și se știe că teologii s-au întrebat ce ar fi făcut Dumnezeu dacă omul n-ar fi păcătuit. Cu toate acestea, întrebarea este pur și simplu de nepropus, deoarece acțiunea lui Dumnezeu nu poate în nici un fel să depindă de determinarea unei creaturi a lui. În schimb putem recunoaște - evitând să intrăm pe căile sterile ale ipotezelor - trei lucruri. Primul: că actuala ordine voită de Dumnezeu conține desigur dimensiunea păcatului care provine din libertatea omului (și a îngerului). Al doilea: că acest păcat nu numai că nu a fost capabil să falimenteze planul divin, ci era, în orice caz, "precedat" de iubirea milostivă. Și al treilea lucru: că acea iubire s-a manifestat în mod deplin în sacrificiul lui Cristos. Conform primei Scrisori a lui Petru noi am fost eliberați de "sângele prețios al lui Cristos, un miel fără meteahnă și neprihănit" care "era cunoscut mai înainte de întemeierea lumii" (1Pt 1,19-20). Această iubire milostivă este motivul absolut și "principiul" planului creator: Dumnezeu creează pentru a se revela ca har. Și "harul" originar este omenitatea înviată și glorificată a Fiului. Spus cu alte cuvinte: motivul creației este Răscumpărătorul, sau Răstignitul înviat. Așadar, nu pornind de la păcat se înțelege răscumpărarea; dimpotrivă, pornind de la răscumpărare se poate "înțelege" păcatul, care are în el, "în mod preventiv", supraabundența iertării. Iată pentru ce Isus apare marcat de predestinația la pătimire. El vine printre noi pentru a fi "victimă de ispășire pentru păcatele noastre" (1In 2,2). Omenitatea lui are înscrisă moartea răscumpărătoare ca și condiție și expresie a reușitei sale. Această moarte nu echivalează cu eliminarea sa, nici nu pecetluiește falimentul planului lui Dumnezeu, ci, în mod paradoxal, constituie și proclamă succesul și preamărirea sa. "Ridicarea" lui Isus adeverește gloria sa și-l pune în inima omenirii și a întregului univers (cf. In 12,32). Scrie sfântul Toma: "Dumnezeu îl iubește pe Cristos nu numai mai mult decât întregul neam omenesc, ci și mai mult decât toate creaturile universului. Nici excelența lui Cristos nu dispare datorită faptului că l-a destinat morții pentru mântuirea neamului omenesc. Ba chiar, din acest motiv el a devenit un învingător glorios" (Summa Theologiae, I, 20, 4, 1m). Acum, în cenacol Isus instituie Euharistia pentru că în ea neîncetat putem regăsi omenitatea răstignită și glorioasă a Domnului. Ea este, astfel, sacramentul destinului Fiului lui Dumnezeu, sau prezența reală a planului inițial al lui Dumnezeu, adeverit pe cruce și în înviere, și neîncetat mărturisit și dăruit amintirii și primirii Bisericii, "până când va veni" (1Cor 11,26). Însă Euharistia, propunând moartea și învierea lui Isus, tocmai pentru aceasta dezvăluie destinul de moarte și de înviere care este inclus în fiecare om. Omenitatea răstignită și glorioasă a lui Isus este arhetipul exclusiv și de care nu se poate face abstracție al oricărei omenități. Totul a fost creat "prin intermediul" Celui Înviat din moarte, "în el" și "în vederea lui" (cf. Col 1,16). De aici rezultă amprenta Răstignitului glorificat îndeosebi în om. Cel Înviat din moarte a fost ales, "înainte de întemeierea lumii" (Ef 1,4), ca "Primul Născut între mulți frați" (Rom 8,29). Oamenii - conform unei expresii deosebit de fericite - au fost "împreună-predestinați" sau "în-predestinați" în el, și de aceea cu vocația de a reînnoi în ei înșiși vicisitudinile Răstignitului sau să poarte în propria existența imaginea lui. Pornind de la Domnul răbdător își are început și semnificație pătimirea fiecărui om, ca și comuniune cu crucea lui. Pornind de la el înviat transpare rezultatul și ținta oricărei morți. Nici un om nu este imaginat de Dumnezeu și nu este chemat să trăiască decât pentru ca, bând din potirul Fiului, să strălucească veșnic de o strălucire asemenea cu a lui. Paul interpretează botezul ca un a fi "intim uniți cu el printr-o moarte asemenea cu a lui", în vederea "unei învieri asemenea cu a lui" (cf. Rom 6,1-11). Creștinul, în solidaritate cu Cristos, este rânduit să ducă un gen de viață care este de împreună-moarte și de împreună-înviere cu el, în care se reflectă însăși soarta Domnului, cu care "ne-a înviat și ne-a așezat în ceruri" (Ef 2,6). În orice suferință, chiar și dincolo de conștiința care se poate avea despre ea, se reînnoiește și se reproduce în mod obiectiv Calvarul lui Isus, îndreptat spre împlinirea pascală: în orice durere și moarte umană este semănat germenul gloriei Domnului. Cu alte cuvinte: omul vine la lumină "în mod nativ" desemnat să replice condiția lui Cristos, deci să stea în mod absolut în mâinile Tatălui, asemenea lui, când, în momentul extrem al dezolării, i-a "oferit rugăciuni și cereri, cu strigăte puternice și lacrimi" (Ev 5,7), curat și total susținut de speranța indubitabilă că îl va asculta, așa cum s-a întâmplat în înviere. De altfel, nu poate să nu surprindă că acest destin este imprimat în fiecare om, dacă, așa cum am văzut, umanitatea aleasă în mod necondiționat de Dumnezeu încă din veșnicie este umanitatea Fiului înviat, singura recunoscută și singura obiect al complăcerii sale depline. Și acum suntem în măsură să înțelegem în mod deplin motivul Euharistiei. Ea apare instituită și transmisă Bisericii nu numai ca imagine sacramentală și prezență reală a pătimirii și a morții, adică a "destinului", lui Isus, ci și ca icoană a destinului tuturor oamenilor concepuți asemenea lui, care extinde la ei predestinarea sa. Așa cum în Euharistie citim soarta Fiului lui Dumnezeu, tot așa descifrăm în ea vocația noastră de a lua parte la dăruirea trupului și la vărsarea sângelui, pentru a deveni "consorți" ai Domnului. Biserica celebrează Cina Domnului nu numai pentru a avea "ochii ațintiți la Isus, care a îndurat crucea și s-a așezat la dreapta tronului lui Dumnezeu" (cf. Ev 12,2), ci pentru a parcurge drumul lui, transformând contemplația în imitație. Însă ceea ce am spus despre planul lui Dumnezeu, despre alegerea veșnică a Răscumpărătorului, despre umanitatea voită conformă cu el și despre Euharistie sacrament al destinului lui Cristos și al omului, poate fi cunoscut numai în lumina Revelației, deci numai prin credință. Rațiunea rămâne în întuneric cu privire la toate acestea și de fapt este uluită și descumpănită în fața pătimirii care marchează în mod fatal viața omului: rămâne fără cuvinte în special în fața întrebării despre soarta finală a omului. Rezultă urgența pentru Biserică să predice "evanghelia" sau "vestea cea bună", însă observând că Dumnezeu în orice mod și din totdeauna se îngrijește de fiecare om și că nimeni nu a fost lăsat vreodată în stare de abandonare, lipsit de iubirea Tatălui și neajutat de harul lui Cristos. Toți oamenii, încă din veșnicie, au fost voiți în acest har și nimeni nu a căzut vreodată din "amintirea" lui Dumnezeu, care este Isus Cristos. Desigur, numai el cunoaște pe care căi îl întâlnește fiecare om pe Fiul răscumpărător. (După L'Osservatore romano, 3 iunie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 15.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |