Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Multele nume ale Mariei

Interviu luat părintelui Stefano De Fiores, profesor la Facultatea Teologică Pontificală "Marianum"

de Maurizio Tripi

Se va desfășura la Ischia la Parohia "Sfântul Anton Abate" între 27-28 mai 2010 Cel de-al XXVI-lea Colocviu Internațional de Mariologie "Maria, femeia cu multe nume".

Colocviul internațional va fi prezidat de Monseniorul Filippo Strofaldi, episcop de Ischia. Va modera ziaristul Enrico Vidau, secretar al AMI (Asociația Mariologică Interdisciplinară Italiană).

Pentru a cunoaște motivele și scopurile întâlnirii, agenția Zenit l-a intervievat pe unul din creatorii colocviului, părintele Stefano De Fiores, președinte al Asociației Mariologice Interdisciplinare Italiene.

Părinte, care este carisma mariologiei în epoca internetului?

De Fiores: Mijloacele de comunicare riscă astăzi să se epuizeze în a apare fără a transmite nici un mesaj vital. Maria umple internetul cu figura sa purtătoare de valori. În evenimentul evanghelic ea se arată ca o femeie evreică obișnuită să reflecteze asupra evenimentelor vieții, să răspundă cu responsabilitate la vocația de Mamă a Cuvântului lui Dumnezeu întrupat, să-l proiecteze pe cel pe care-l întâlnește spre Dumnezeu autor al harului său extraordinar. Mai ales în această "societate lichidă" (Z. Baumann), incapabilă de angajări solide și permanente, Maria reprezintă persoana care face din viața sa un dar în mâinile Tatălui și perseverează până la cruce și până la Rusalii printre discipolii lui Cristos. Și prin internet este posibil să se trezească lauda Mariei din partea generațiilor umane.

Am putea defini figura Mariei ca unificatoare între Orient și Occident, dat fiind faptul că atât ortodocșii cât și musulmanii îi recunosc valoarea și importanța?

De Fiores: O mamă vrea mereu binele copiilor, înțelegerea și fraternitatea lor. Cu atât mai mult Maria, pe care In 19,25-27 o arată ca Ierusalimul care primește între zidurile sale pe copiii lui Dumnezeu risipiți pentru a-i aduna în unicul templu constituit de Cristos. Maria este desigur element de unitate între ortodocși și catolici, caracterizați de profundă venerație și iubire față de ea. Și musulmanii, care întâmpină dificultăți în dialogul despre Cristos, sunt în schimb foarte dedicați în cinstirea mamei lui Isus lăudată de mai multe ori în Coran. Chiar printre creștinii evanghelici Maria începe să nu mai apară ca element despărțitor, ci persoană biblică orientată în întregime spre Cristos mântuitorul.

Acesta este Al XXVI-lea Colocviu internațional de Mariologie. Există încă multe de aprofundat cu privire la cultul marian?

De Fiores: Tema colocviului este nouă și interesantă, deoarece tratează pentru prima dată faptul constatabil al multelor nume cu care Maria este invocată de părinții Bisericii și de credincioși. Se vor cerceta cauzele acestui fenomen, prezent deja în Scriptură care o numește pe Maria "umplută de har" și "binecuvântată între femei", dar care se va dezvolta de-a lungul secolelor pe baza intervențiilor ei în istoria locală prin apariții și minuni. Însuși Manzoni în Numele Mariei cântă: "O, Fecioară, o, Stăpână, o Toată Sfântă, / căreia orice vorbire îți rezervă nume frumoase". E vorba de a nu absolutiza titlurile acestea și altele până acolo încât să fie puse în competiție între ele, deoarece persoana Mariei rămâne unică: aceea de Mamă a lui Dumnezeu făcut om.

Care sunt provocările care interpelează mariologia în acest nou mileniu?

De Fiores: Mariologia va avea viitor deoarece este capabilă să se reînnoiască în metode și în conținuturi pentru a putea răspunde la exigențele timpurilor. Ea încă nu a valorizat suficient Calea frumuseții arătată de Paul al VI-lea, Calea spiritualității atât de îndrăgită de Ioan Paul al II-lea, Calea antropologiei asupra căreia insistă Benedict al XVI-lea. Mai ales mariologia trebuie să arate că Maria, departe de a ține femeia în stare de inferioritate, o promovează în domeniul civil și religios invitând-o să asume propria misiune cu angajare și responsabilitate. În afară de asta Maria este parte importantă a noii evanghelizări, ca "semn al Dumnezeului apropiat" care ajută la trezirea conștiinței botezului pentru o mai mare fidelitate față de Cristos. În sfârșit Maria în aparițiile sale înalță calitatea de viață a Bisericii și-i pregătește pe credincioși pentru luptele viitoare împotriva forțelor de moarte care se desfășoară în lume.

(După Zenit, 19 mai 2010)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat