Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 
O zi a unui preot
V-am dat exemplu

de Enrico Masseroni

V. "Iuxta crucem"

12. Misiunea în cotidian (Mt 28,16.20)

"Misiunea" scandează viața cotidiană a preotului:

- Euharistia generează comunități misionare;

- desemnează orizontul carității pastorale;

- evocă suflul lui Dumnezeu în orizontul cotidian al vieții și al ministerului sacerdotal.

Preotul este chemat să privească în aceeași direcție a lui Dumnezeu urmărind planul său în istorie și dând glas prezenței sale în lume.

În raportul preot-comunitate pot apărea două procese: dacă preotul are succes pastoral se poate ajunge să se creadă că îi aparține preotului comunitatea, cu un eu concentrat asupra sa, asupra propriilor miraje, asupra gloriei proprii, în căutarea de sine; dacă ministerul unui preot este marcat de insuccese sau dezamăgiri pastorale, se verifică în schimb un proces de închidere în propria lume, străbătută de un pesimism resemnat, de o impresie de părăsire.

Suflul lui Dumnezeu în minister nu mai este simțit. Sindromul oboselii stinge orice entuziasm; iar preotul, în loc să stea în fața turmei, trăiește la coada ei, căutând alibi care să dea dreptate unui fel de realism pastoral, care în realitate este compromisul unei vieți stinse și fără elan: fără privire spre cer și spre ceilalți; fără cer și fără lume.

12.1. Textul

16 Apoi cei unsprezece discipoli au mers în Galileea, pe muntele hotărât lor de Isus. 17 Cum l-au văzut, i s-au închinat, dar unii se îndoiau. 18 Apropiindu-se, Isus le-a vorbit: "Mi-a fost dată toată puterea în cer și pe pământ. 19 Așadar, mergeți, faceți ucenici din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, 20 învățându-i să țină toate câte v-am poruncit. Și iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,16-20).

12.2. Icoana misiunii

Referitor la înălțarea Domnului avem relatarea lui Luca (Fap 1,1-11) și a lui Matei (Mt 28,16-20). Comunității lui Luca i se cere credință pentru a primi absența lui Isus; comunității lui Matei i se recomandă credință pentru a primi prezența Celui Înviat. Acesteia din urmă Isus nu-i spune să privească spre cer, ci spre orizonturile nemărginite ale lumii.

Sunt unsprezece: grupul este rănit de o trădare, cea a lui Iuda, dar care-i privește pe toți. Și prezentul însă ne arată credința slabă a ucenicilor. Dar chiar acestora le este transmisă puterea lui Dumnezeu. Ce paradox: ucenicii se îndoiau de el, Isus crede în ei, are încredere în ei, îi iubește și îi trimite.

Ampla misiune a lui Isus devine program pentru ai săi, pe drumurile istoriei, iar orizonturile sunt deschise tuturor popoarelor în nemărginirea timpului până la sfârșitul lumii (v. 20).

12.3. Preotul între două surdități

Pentru oameni există orizonturi greu de crezut: învierea, viața veșnică... Lumea își ridică greu privirea de credință spre cer în acest orizont al istoriei. Dumnezeu este radiat și marginalizat, trăim în dictatura relativismului și a permisivității. Dacă ridică privirea spre cer, o face în ton acuzator: "Unde era Dumnezeu...?".

Preotul se află între două surdități, cea a lui Dumnezeu și a lumii, pentru a da mărturie despre tăcerea lui Dumnezeu și pentru a mărturisi despre tăcerea credinciosului.

12.4. Figurile raportului Biserică-lume

Există câteva figuri neotestamentare ale raportului Biserică-lume și mai ales ale raportului preot-lume, care sugerează într-un fel atitudinea misiunii cu dimensiune cotidiană și transversală a ministerului preotului:

- în primul rând imaginea semănătorului care aruncă cu gest larg și aparent irațional sămânța pe orice fel de teren... Virtutea care-l susține este speranța. Nu există stagiuni doar de semănat, iar altele de recoltat, ci sincronie: în timp ce semănăm, recoltăm ceea ce alții au semănat în comunitatea noastră;

- imaginea pescarului care își are și el virtutea sa: răbdarea pentru a arunca năvoadele după nopți de nesomn când nu a prins nimic și pentru a separa peștii buni de cei răi. Și preotul trebuie să aibă răbdare: când lumea te dezamăgește și nu te înțelege, când aruncă poveri pe umerii tăi cu pretenția de le înțelege și a le justifica;

- imaginea viticultorului care trebuie să aibă înțelepciune în curățarea viei. Această pedagogie a curățării este probabil cea mai dificilă parte a preotului în raport cu propria comunitate: nu trebuie să tacă în mod vinovat, să nu cedeze în mod demagogic, să nu acționeze cu mânie, ci la momentul just, cu echilibru și eficiență.

În afara oricărei imagini, preotul este chemat să fie misionar: lucrătorii sunt puțini, iar secerișul e mare; lucrarea e mare iar mijloacele sunt sărace; stilul blândeții evanghelice a mielului se întâlnește cu violența lupilor. Dar Dumnezeu este prezent și garantează eficiența acțiunii misionare.

În misiune eficiența nu este garantată de proporția între cauză și efect; dar este disproporție, iar în ea spațiul lui Dumnezeu este secretul eficienței. De aici și dificila virtute a fidelității misionarului evanghelic care crede în micimea sa și este capabil să stea de partea lui Dumnezeu și nu de partea lumii.

Tot în afara imaginii, preotul este chemat să fie apostol cu conștiința limpede a lui Paul, care în toate scrisorile sale spune că a fost ales de Dumnezeu pentru a sta între Dumnezeu și lume, total orientat spre Cristos și spre om, nu pentru a se proclama pe sine, ci pentru a-l vesti pe Cel Înviat, iubirea sa, misterul său. Virtutea principală a apostolului este creativitatea curajoasă, bine știind că lumea nu cântă marșuri nupțiale pe drumurile evangheliei. Pentru aceasta este nevoie de convertire.

Bineînțeles, raportul Biserică-lume este amintit de logica total diferită a slujitorului care nu e chemat să fie slujit, ci să slujească (cf. Mc 10,45). Și slujirea are o virtute: umilința care nu e reperabilă în dicționarul lumii. Ea este adevărul persoanei umane în fața lui Dumnezeu și nu se împacă prea bine cu cel care este chemat să exercite un rol în prim planul comunității, așa cum este preotul. Trecerea de la protagonismul lumii la "protagonismul evanghelic" nu este ușoară; este rodul unui drum de asceză, în respectarea primatului lui Dumnezeu în împlinirea lucrărilor sale.

Atunci când Isus vorbește despre slujitor, trimite și la figura administratorului credincios (Lc 12,42-48). Și preotul are conștiința că slujește și că administrează un bun care i-a fost încredințat și nu îi aparține.

De aici spiritul de sărăcie, care este transparență administrativă, respect față de bunurile care aparțin comunității, făcând distincție între bunurile familiale, bunuri dobândite în minister și bunuri ale comunității. Asta și la bunuri și în testament.

12.5. "Iată, eu sunt cu voi în toate zilele" (Mt 28,20)

Isus face două promisiuni extraordinare care luminează viața ucenicilor, viitorul lor minister:

- "Eu sunt cu voi". Sunt cuvinte ce trebuie amintite mai ales atunci când inima preotului este străbătută de vântul ușor al solitudinii, când se simte orfan; o experiență posibilă, ca să nu spun des întâlnită, pe care însuși Isus a intuit-o în vigilia pătimirii: "Nu vă voi lăsa orfani" (In 14,18).

Aceste două cuvinte (solitudine - orfani) nu sunt abstracte, ci exprimă un risc real. Ele nu sunt doar psihologice datorită casei goale. Solitudinea este un fenomen care se răspândește datorită culturii individualismului exasperat. Singurătatea preotului este simțită mai ales atunci când simte indiferența celor din jur față de Dumnezeu; când simte că este în slujba unui mister de care lumea nu mai simte nevoia. Și nu este ușor să trezești foamea după mister. Atunci trebuie să-și amintească de o prezență: "Eu sunt cu voi".

- "În toate zilele". Preotul este chemat să fie fidel lui Dumnezeu și pământului, nu o zi, nu câteva zile, ci toate zilele. Pot apărea obișnuințe mediocre în viața sa. Ispita de a reduce pastorația la evenimente extraordinare este obiectivă; dar calea aventurii evanghelice a preotului cere o atenție pedagogică specială: să ajute comunitatea să treacă de evenimentele extraordinare la viața obișnuită de fiecare zi, recunoscând prezența lui Dumnezeu în măruntele și în marile evenimente ale vieții. Numai preotul poate fi expert în această "sintaxă" a vieții creștine.

Numai așa se țese aventura sfințeniei, care este visul, planul lui Dumnezeu cu viața oricărui preot.

Traducere de pr. Cristinel Fodor


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat