|
Ioan Paul al II-lea povestit de Renato Buzzonetti Papa Wojtyla și medicul său De Wlodzimierz Redzioch Când Karol Wojtyla a fost ales papă la 16 octombrie 1978, părea că acest om viguros și neobosit - născut la 18 mai 1920, în urmă cu nouăzeci de ani - nu ar fi avut nevoie niciodată de medici. Totul s-a schimbat la 13 mai 1981: cartușele nu l-au ucis, dar au amenințat grav sănătatea lui de fier. De atunci, Ioan Paul al II-lea a devenit și un "om al durerilor": încet-încet parkinson-ul și problemele osteoarticulare l-au imobilizat și l-au făcut prizonier al trupului său. Totuși papa a continuat misiunea sa și n-a voit să ascundă necazurile sale: nu din exhibiționism, ci pentru a revendica valoarea și rolul în societate a oricărei persoane, chiar bolnavă sau invalidă. Ultimele săptămâni de viață pământească au fost zilele calvarului său și pontiful care ne învățase cum să trăim, în perioada aceea ne-a ajutat să înțelegem cum să înfruntăm moartea. Alături de el era medicul personal, Renato Buzzonetti, care a dat acest interviu ziarului nostru. Dumneavoastră ați fost medic la trei papi. Cu ce funcții? Medicul personal al Sfântului Părinte are misiunea fiduciară de a veghea asupra stării de sănătate a pontifului, asistându-l în prevenirea și în îngrijirea bolilor și, pe cât posibil, trebuie să-l urmărească în diferitele faze ale activității sale. În această slujire delicată, medicul se folosește de structura operativă a Direcției de Sănătate și Igienă din Guvernatoratul Statului Vatican și - în afara orașului Roma - de colaborarea autorităților sanitare locale. Când l-ați întâlnit pentru prima dată pe Ioan Paul al II-lea? A fost în Sala Regia, la puține minute după prima sa binecuvântare de la loja centrală a Sfântului Petru. Eu eram medicul conclavului și conduceam echipa care se ocupa cu asistența sanitară a participanților la conclav. Papa ieșea din Capela Sixtină și țuchetul său alb foarte nou părea să plutească printre cele ale cardinalilor și prelaților care-l înconjurau în mod sărbătoresc. S-a oprit în Sala Regia câteva minute pentru a-i saluta pe membrii conclavului. Cineva la informat cu siguranță despre lunga mea prietenie cu fostul Monsenior Deskur, internat la Policlinica Gemelli în condiții foarte grave. Ajuns în fața mea, Ioan Paul al II-lea mi-a pus o mână pe spate și mi-a cerut vești despre marele său prieten, m-a rugat să mă informeze despre ultimele evoluții ale bolii, dar i-am spus că erau blocate telefoanele deoarece conclavul era încă închis. El a insistat: "Totuși informați-vă". În ziua aceea nu puteam să prevăd că după câteva săptămâni aveam să fiu convocat de Sfântul Părinte și invitat să devin medicul său personal. Din anul 1965 făceam parte din corpul sanitar al Guvernatoratului cu angajare profesional pe timp parțial, fiind în același timp medic de spital într-una din cele mai mari și eficiente structuri sanitare publice italiene. Dar nu-l cunoșteam, nici măcar din vedere, pe Karol Wojtyla. Cum ați devenit medicul personal al noului Pontif? În după-amiaza zilei de 29 decembrie 1978, în timp ce eram în Spitalul "Sfântul Camil" la muncă, am primit pe neașteptate un telefon de la Monseniorul John Magee, de la secretariatul particular al Sfântului Părinte, care-mi cerea să trec pe la el. Seara am ajuns în apartamentul papal considerând că prelatul avea un pic de gripă. Am fost introdus într-o mică sală și acolo, spre marea mea uimire, a sosit Ioan Paul al II-lea, însoțit de doi medici polonezi. M-a așezat în jurul unei mese și mi-a spus că voia să mă numească medicul său personal. Apoi a început să-mi descrie anamneza sa cu multă exactitate de date și numere, deși atunci avea o sănătate bună. În seara aceea m-a invitat la cină. Ziua următoare am scris secretarului personal, Monseniorul Stanislaw Dziwisz, că acceptam și că eram gata să-mi dau demisia când papa ar fi vrut asta. De atunci ați fost alături de Ioan Paul al II-lea, urmându-l și în călătoriile sale: cum erau raporturile? Raporturile noastre erau marcate de mare simplitate. Din partea mea, a existat mereu o sinceritate filială și respectuoasă, iar din partea papei o încredere afectuoasă, care se manifesta cu mare sobrietate, de gesturi și cuvinte și o bunăvoință transparentă. Cum era Ioan Paul al II-lea în rolul de pacient? Papa Wojtyla era un pacient docil, atent, doritor să cunoască motivul durerilor sale ușoare sau grave, dar fără curiozitatea exasperată, deși comprehensibilă, a multor bolnavi. Era foarte precis în semnalarea simptomelor de care suferea; făcea asta pentru datorită determinării de a voi să se vindece repede și să se întoarcă la lucru cât mai repede și, încă înainte, la rugăciune în capela sa, cu o atitudine pe care a menținut-o până la capăt. Ioan Paul al II-lea nu a arătat niciodată momente de deprim are în fața suferinței, înfruntată cu curaj și acceptare conștientă. Ca tuturor bolnavilor, nu-i plăceau injecțiile, dar le suporta cu intenția de a se vindeca repede. Ioan Paul al II-lea era o persoană foarte sănătoasă, emana energie, părea că nu are nevoie de medici, dar totul s-a schimbat odată cu atentatul. Ce puteți spune despre acel fapt teribil? Cronica din acea zi de 13 mai 1981 a fost deja relatate din toate unghiurile. Însă pot să amintesc că, trezindu-se la Gemelli din anestezie, după intervenția care a durat cinci ore, a spus: "Ca Bachelet". La care am replicat: "Nu, Sanctitate, pentru că dumneavoastră sunteți viu și veți trăi". Cred că cita acel nume pentru că a fost foarte afectat de uciderea vicepreședintelui Consiliului Superior al Magistraturii, asasinat de Brigăzile Roșii la 12 februarie 1980: Papa îl cunoștea pentru că, ex-președinte general al Acțiunii Catolice Italiene, era membru al Consiliului Pontifical pentru Laici, din care cardinalul Wojtyla făcuse parte. Și pentru Vittorio Bachelet a voit să celebreze o solemnă Liturghie în "Sfântul Petru" la puține zile după moartea sa. Apoi Ioan Paul al II-lea s-a îmbolnăvit de parkinson... Am observat primele simptome ale parkinsonului prin anul 1991, dar cred că nu a existat un moment circumscris și precis în care papa a descoperit că are această boală. Pentru mult timp a subevaluat în mod subiectiv unele dureri și numai târziu a început să ceară explicații cu privire la tremurat. Eu îi spuneam că tremuratul este simptomul cel mai evident al acelei patologii neurologice, dar că în sine tremuratul n-a ucis niciodată pe nimeni, deși este un mare impediment. S-a adăugat imediat nesiguranța echilibrului care a făcut situația precară. Viața papei a fost complicată ulterior de simptomatologia dureroasă osteoarticulară, deosebit de importantă la genunchiul drept, care-l împiedica pe Ioan Paul al II-lea să stea în picioare mult timp și să meargă vioi. Erau două simptomatologii care, adunându-se și împletindu-se, au făcut necesară folosirea bastonului, apoi scaune adaptate și podiumuri mobile. Cum suporta papa durerile și piedicile care limitau mișcările sale și libertatea sa? Durerea fizică, în ultimele perioade, era intensă, însă pentru el era mai ales suferința morală și spirituală a unui om pe cruce care accepta totul cu curaj și răbdare: nu mi-a cerut niciodată sedative, nici măcar în faza finală. Era mai ales durerea unui om blocat, pironit de un pat sau de un fotoliu, care pierduse autonomia fizică. Nu mai putea face nimic singur și au venit pentru el lungile zile chinuitoare de slăbiciune fizică totală: nu putea să meargă, nu putea să vorbească decât cu glas stins și întrerupt, respirația lui devenise obositoare și întreruptă, se hrănea cu dificultate crescândă. Cât de departe erau zilele memorabilelor adunări internaționale ale tineretului, marile discursuri la adunările mondiale, escaladările munților, vacanțele pe pistele de schi, obositoarele vizite pastorale la parohiile din Cracovia și din Roma. Când a venit ora crucii, a știut s-o îmbrățișeze fără șovăieli: Vexilla regis prodeunt. Vă amintiți de vreun moment deosebit de dramatic? Papa nu capitula în fața durerii. Vreau să subliniez un moment deosebit, de stupoare și de neliniște: imediat după traheotomia din ultimele zile, trezindu-se din anestezie, deși își dăduse consimțământul prealabil, și-a dat seama că nu poate vorbi. Dintr-o dată a trebuit să facă față unei realități foarte apăsătoare. Pe o tăbliță a scris cu grafie nesigură, în poloneză: "Ce mi-ați făcut. Totus tuus". Era conștientizarea unei noi condiții existențiale în care constata că s-a prăbușit în mod brutal, înălțată imediat de actul de încredințare Mariei. Câteodată s-a aflat de "fugile" papei din Vatican: medicul participa la acestea? Da, eram prezent. În primii ani era vorba de excursii în localități de munte sau de la mare care nu erau departe de Roma, care comportau lungi marșuri pe jos sau multe ore de schi. Cu înaintarea vârstei Sfântului Părinte parcursurile pe jos au devenit mai scurte și excursiile, după transferarea în mașină, se încheiau cu o oprire lungă la umbra unui cort în fața unor panorame înseninătoare, la poalele vârfurilor adesea pline încă de zăpadă, și cu mâncare la pachet. Pe al apusul zilei, înainte de a porni înapoi spre Roma, papei îi plăcea să asculte cântece de la munte intonate de micul său grup care-l însoțea, la care se uneau jandarmii din Vatican și polițiștii italieni din escortă, și mi îmi revenea să conduc corul improvizat sub privirea veselă a lui Ioan Paul al II-lea. Dintre aceste "fugi" rapide îmi amintesc îndeosebi de o ieșire la munte, aproape de Arcinazzo, în mai 2003. Papa avea dureri puternice și probleme funcționale la genunchiul drept și după ce mi-a cerut clarificări cu privire la starea sa de sănătate mi-a zis că trebuia să rămân medicul său "pentru totdeauna". Desigur că n-am uitat ziua aceea. Nici nu uit ultima ședere de vară în Valle d'Aosta, în iulie 2004, când la Prat Sec, lângă Courmayeur, pe pajiște verde și sub caniculă, pentru a nu știu câta oară i-am repetat monseniorului Dziwisz propunerea mea de a-mi da demisia, după douăzeci și șase de ani de serviciu. El mi-a răspuns că nu trebuia și nu puteam să fac asta, deoarece aceasta era voința Sfântului Părinte, și mi-a destăinuit că papa mă amintea în toate zilele la Liturghie. A trebuit să cedez. Ioan Paul al II-lea era pacientul dumneavoastră, dar și papa: cum percepeați spiritualitatea lui? Papa Wojtyla trăia o unire intimă cu Domnul, formată din rugăciune și contemplație continue. Avea o credință de oțel și un suflet în care se amestecau romantismul polonez și misticismul slav. Avea o inteligență pătrunzătoare, o capacitate rapidă și sintetică de decizie, o memorie sigură și, mai ales, o capacitate evanghelică de a iubi, a împărtăși, a ierta. Dumneavoastră, împreună cu secretarii personali și cu surorile, ați fost unul dintre cei foarte puțini care l-au asistat pe papa în ultimele sale zile. Ce vă amintiți? Au fost zile care au marcat profund viața mea, dominate de o angajare profesională foarte gravă, de participarea dureroasă la drama umană și religioasă care se împlinea sub ochii mei, de o tensiune extremă din cauza marilor responsabilități care apăsau pe umerii mei și în sfârșit de o rugăciune neîntreruptă în comuniune cu Sfântul Părinte suferind. În ultimele ore eu și colegii mei medici a trebuit să constatăm că boala se îndrepta în mod inevitabil spre ultima fază a cursului ei. Bătălia noastră a fost dusă cu răbdare, umilință și prudență, extrem de dificilă pentru că știa că avea să se încheie cu înfrângerea. Raționalitatea tehnică, conștiința și înțelepciunea medicilor, afecțiunea iluminată a familiarilor au fost în mod constant orientate de respectul total și milostiv față de omul suferind, fără nici o îndârjire terapeutică. Pentru medicul creștin agonia unui om este imagine a agoniei Domnului. Orice om are rănile sale, poartă coroana sa de spini, bâlbâie ultimele sale cuvinte, se abandonează în mâinile cuiva care în mod inconștient reînnoiește gestul Mariei, al femeilor evlavioase, al lui Iosif din Arimatea. Moartea lui Ioan Paul al II-lea m-a implicat încă și mai mult. A fost moartea unui om care de acum era despuiat de toate, care trăise orele bătăliei și gloriei și care se prezenta în nuditatea sa interioară, sărac și singur, la întâlnirea cu Domnul său căruia urma să-i restituie cheile Împărăției. În acea oră de durere și stupoare, am avut senzația că sunt pe malurile lacului Tiberiadei. Istoria părea adusă la zero, în timp ce Cristos urma să-l cheme pe noul Petru. (După L'Osservatore romano, 17-18 mai 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |