|
La 400 de ani de la moartea pr. Matteo Ricci, SJ "Nu te teme, turmă mică"1 Nu au fost decât patru. La început nu au fost decât patru. Fiindcă o casă se construiește pornind de la primii patru stâlpi. Așa și sunt numiți de fapt- "stâlpii creștinismului chinez"- și nu are importanță dacă primii chinezi pe care i-a creștinat pr. Matteo Ricci, SJ2, sunt patru sau numai trei (Xu Guangqi, Li Zhicao și Yang Tingyun) sau că Xu Guangqi a atins cel mai înalt rang posibil în urma examenelor susținute la curtea imperială și a intrat în celebra Academie Hanlin etc. Poate că are mai puțină importanță că Matteo Ricci este considerat în China ambasadorul cultural Ricci, omul de știință - matematicianul, cartograful, astronomul, pedagogul Ricci, savantul dotat cu abilități tehnice apreciate în mod cu totul neobișnuit la curtea împăratului, confucianistul Ricci, excelentul om de dialog est-vest Ricci, inventatorul unei metode mnemotehnice moderne pentru însușirea complicatelor texte filosofice chinezești și a caracterelor grafice chinezești - toate acestea sunt importante, desigur, dar cu adevărat important de amintit acum, în anul jubiliar Matteo Ricci, e că mai presus de toate realizările sale seculare, Matteo Ricci este preot catolic iezuit și apologet al creștinismului. La 29 mai 2010, sâmbătă la amiază, când clopotele bat și astăzi în memoria Victoriei de la Lepanto3, Sfântul Părinte papa Benedict XVI se adresa participanților la pelerinajul organizat de diecezele din regiunea Marche (Italia) cu prilejul comemorării a patru sute de ani de la moartea lui Matteo Ricci, numindu-l pe acesta un "model de împletire armonioasa între opera de vestire a evangheliei cu specificul cultural al poporului la care a fost trimis. (...) Pr. Matteo Ricci, SJ, spune Sfântul Părinte, nu a mers în China să ducă știința occidentală, ci evanghelia"4. Numai că, în decursul celor 30 de ani cât a stat în China, nu au fost mulți cei pe care i-a evanghelizat: doar patru. Și am fi tentați să comentăm că, în 30 de ani, rezultatele sale ca misionar sunt absolut nesemnificative și că, de fapt, misiunea lui ca preot iezuit e un eșec la fel de mare pe cât de mari sunt realizările lui seculare. Numai că Matteo Ricci, aparținând elitei intelectuale și spirituale prin formația sa de iezuit, s-a ocupat de elite și a educat elitele. Iar primii lui discipoli au evanghelizat alții și alții, astfel încât, în anul 1610, la moartea sa, aprox. 2.500 de chinezi se convertiseră, dintre care patru sute doar la Beijing. Iar astăzi sunt peste 10 milioane de catolici în China. Lui Matteo Ricci i s-a acordat privilegiul de neimaginat pentru un străin, acela de a fi înmormântat în pământul Chinei. Era și firesc, odată ce în anul 1594 împăratul îl primise în clasa socială de elită a mandarinilor - un alt privilegiu nemaîntâlnit pentru un străin. Onorat de oameni de știință, istorici, sinologi, fiecare după domeniul lui de interes, onorat de creștini - care, cu memoria specifică spiritului asiatic, nu uită (mormântul pr. Matteo Ricci, SJ, se află în incinta Școlii Partidului Comunist Chinez din Beijing) - ca un simbol al singurei, adevăratei și de durată victorii: aceea a spiritului și nu a opresiunii. De ce ne interesează astăzi, la 400 de ani de la moartea sa, personalitatea preotului iezuit Matteo Ricci? Fiindcă atunci când societatea apreciază doar numărul, e tare bine să ne amintim că Dumnezeu prețuiește sfințenia omului și nu orgoliile statistice. La început nu au fost decât patru. Fiindcă o casă se construiește pornind de la primii patru stâlpi. Adică, de la cruce. Iar casa lui Dumnezeu se poate înălța chiar și din sfințenia unui singur om -când inima acelui om și întreaga sa ființă se face lumină "Ad maiorem Dei gloriam". Dr. Ecaterina Hanganu Note
lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |