|
V-am dat exemplu de Enrico Masseroni V. "Iuxta crucem" Întâlnirea cu moartea constituie un moment frecvent, poate cel mai familiar în viața cotidiană a preotului, cu riscul de a face din ea o obișnuință. Cultura dominantă marginalizează misterul morții, uitând-o, îndepărtând-o, făcând din ea un spectacol și transformând-o într-o ocazie de a face apologia vieții, nu a vieții veșnice, ci a celei trecute a defunctului. Distanța abisală dintre credința creștină și credința laică în fața morții apare evidentă în timpul unor celebrări funebre pentru oameni iluștri: paradisul există și el, dar pe pământ. Cine nu are credință caută să exorcizeze moartea făcând să vorbească trecutul: amintiri din viață, faptele, gesturile de fiecare zi. Uneori și omiliile preotului se axează pe amintiri, pe trecut. În loc să vorbească despre speranța creștină, despre Isus cel înviat, cei vii sunt mângâiați întorcându-se la amintiri. Bogăția credinței creștine constă în celebrarea prezentului și a viitorului defunctului. El trăiește în Dumnezeu, a înviat împreună cu Cristos. Moartea este înfrântă primind-o, în credința și în speranța unei vieți depline care ne este dată. Acest mesaj nu este recepționat mai niciodată de mass-media atunci când ne prezintă funeraliile religioase. Adesea, singurul lucru interesant are gust laic, citându-se lucruri trecute. 11.1. Textul 1 Era bolnav un oarecare Lazăr din Betania, din satul Mariei și al Martei, sora ei. 2 Maria era aceea care îl unsese pe Domnul cu mireasmă și îi uscase picioarele cu părul ei. Fratele ei, Lazăr, era bolnav. 3 Așadar, surorile au trimis să i se spună: "Doamne, iată, cel pe care-l iubești este bolnav!". 4 Când a auzit Isus, a zis: "Această boală nu este spre moarte, ci spre gloria lui Dumnezeu pentru ca Fiul lui Dumnezeu să fie glorificat prin ea".
5 11 17 28 38 11.2. Cum înfruntă Isus moartea În Evanghelia după Ioan minunea învierii lui Lazăr ocupă un loc central: poate fi considerată o anticipare a morții și învierii lui Isus, ca o confirmare a puterii sale asupra vieții și asupra morții. Putem nota câteva trăsături inconfundabile și contrastante. Spunând "Betania", evocăm casa ospitalieră a prieteniei. Cuvintele exprimă o relație afectivă cunoscută și recunoscută dintre Isus și cei trei frați, prieteni ai săi. Ucenicii denotă o oarecare greutate în a-l urmări pe Isus în dialogul său despre boala și moartea prietenului său Lazăr. Natural, învierea lui Lazăr are un dublu efect: pe de o parte duce la credință (v. 45), iar pe de altă parte dă naștere deciziei de a-l ucide pe învățătorul. Învierea lui Lazăr este al șaptelea semn: este prefigurarea morții lui Isus și este cauza ei imediată; semnul cel mai mare: Cristos se revelează drept izvor de nemurire și de viață veșnică și e semn al învierii escatologice a morților. Isus este sensul vieții și al morții oricărei persoane. Nici o experiență nu este atât de universală și de dramatică cum este "moartea". În relatarea lui Ioan vigilia pătimirii lui Isus este plină de interogative și de frici: neliniștea ucenicilor, plânsul Martei și al Mariei. Ucenicii sunt pregătiți pentru momentul trecerii din această viață a lui Isus. 11.3. Cele patru dialoguri despre moarte - Primul dialog este între Isus și ucenici și privește drumul pe care Isus decide să-l facă la Ierusalim, în Iudeea, și despre sensul bolii lui Lazăr (v.4. 14-15). De ce este bolnav Lazăr? Care este sensul acestei suferințe? "Această boală nu este spre moarte, ci spre gloria lui Dumnezeu" (v. 4). Isus prezintă moartea lui Lazăr ca pe un somn, lucru obișnuit la popoarele vechi, dar, văzând că ucenicii nu pricep, a început să vorbească deschis despre moartea prietenului, spunând că se bucură, nu pentru moartea lui, ci pentru credința pe care ucenicii o vor exprima în fața semnului care va avea loc. În acest prim dialog Isus face un drum cu ai săi: îi ajută să treacă de la moartea ca "fapt", la moartea ca "semn". Pentru rațiunea omenească moartea este numai un fapt, o enigmă. Pentru Isus, ea devine un semn în care se revelează puterea lui Dumnezeu în Fiul. - În al doilea dialog, înregistrat în In 11,17-27, discursul se face mai explicit: Isus o întâlnește pe Marta și vorbește cu ea. Observăm trăsăturile cele mai neașteptate ale identității lui Isus (învierea și viața) și totodată adevăratul destin al creaturii omenești (nu va muri în veci). - Al treilea dialog (vv. 28-37) are loc între Isus și Maria. Tonul e plin de emoție: "Învățătorul este aici și te cheamă" (v. 28). Dialogul cu Maria este fără cuvinte: e la nivelul sentimentelor: "s-a înfiorat în spirit și s-a tulburat... Isus a lăcrimat". Este răspunsul omenesc al lui Isus în fața morții și a durerii. - Al patrulea dialog al lui Isus este cu Lazăr (v. 43). "... e mort de patru zile" (v. 39) vrea să arate că moartea este definitivă; se credea că trei zile sufletul mai vagabondează în jurul cadavrului, dar patru zile, piatra, fâșiile de pânză arată că moartea este definitivă, invincibilă. Dar Isus are putere asupra morții: el strigă, are ultimul cuvânt. Cuvântul învinge moartea. Întoarcerea lui Lazăr la viață este un semn al morții și învierii lui Isus și al ultimului cuvânt al lui Dumnezeu asupra istoriei: un cuvânt de viață. 11.4. Moartea ca punct de observație asupra vieții Răul științei este că vrea să se ocupe numai de viață, dar noi mai trebuie și să murim. Nu putem înțelege viața dacă nu ne explicăm moartea, care este întuneric dacă nu aprindem o luminiță de credință, cu uleiul sufletului. Este salutar faptul de a citi și interpreta viața pornind de la moarte. Nu putem observa viața și viitorul pornind de la prezent, pierzând astfel orice scop. Înțelepciunea creștină, în schimb, observă prezentul pornind de la viitor, de la moarte, căci numai sfârșitul sugerează și luminează adevărul și bunătatea mijloacelor. După revoluția franceză s-a șters calendarul creștin (1793), s-au laicizat funeraliile și cimitirele, la intrarea cărora s-a scris: "Moartea este un somn veșnic". Azi cimitirele devin parcuri verzi, fără cruci. 11.5. Moartea în perspectiva creștină: întâlnirea cu Cel Înviat Înțelepciunea credinței ne spune că moartea este luminată de lumina Celui Înviat. Este a patra și ultima chemare: după chemarea la viață, la noua viață prin botez, la generarea vieții în căsătorie sau preoție, iată chemarea la "viața veșnică". Aceasta este parabola vieții omenești: o urcare progresivă din timp în veșnicie, din viață în eternitate. Sensul vieții însă nu este sicriul, ci altarul pe care se celebrează Cel Înviat. Și astfel, din Liturghie în Liturghie mergem spre Liturghia veșnică în care ochii se deschid asupra chipului Celui Înviat, la fel ca în experiența pascală a celor doi ucenici de la Emaus. Un preot, pe patul morții spunea: "Ce frumos este să fii preot" și a spus-o întinzând brațele ca și cum ar fi presimțit marea îmbrățișare. Poate că preoții sunt prea obișnuiți să întâlnească masca morții pe chipul altora și în consecință vorbesc adesea despre moarte în fața sicriului altora. Dar nu este mai puțin important să ne gândim la propria moarte, deoarece trăim pentru a muri, dar cu credința care ne revelează sensul cel mai luminos, sensul pascal al ei: Ave crux, spes unica!... Ia-mă! Să pot învia cât mai curând! 11.6. A da mărturie despre compasiune la școala lui Isus Compasiunea nu este un limbaj de circumstanță, o atitudine provizorie de tristețe, ci un limbaj care implică lumea interioară, capabilă să spună persoanei care suferă: "Nu ești singură, iată eu sunt cu tine". Este acea trăsătură umană pe care Isus o descoperă mamei văduve a tânărului din Naim ("Nu mai plânge" - Lc 7,13), Martei lângă mormântul din Betania ("Isus a lăcrimat" In 11,35). Limbajul lacrimilor adesea este interpretat ca emoție, iar emoția un fel de limbaj al celor slabi. În evanghelie interpretarea care i se dă este aceea a iubirii și a compasiunii: "Iată cât de mult îl iubea!" (In 11,36). De obicei limbajul compasiunii, în ceasurile cele mai dramatice din viața persoanelor, descoperă adevăratul chip al preotului păstor, total implicat în viața turmei sale, care nu se obișnuiește cu dramele persoanelor, ci știe să respecte unicitatea, singularitatea, dramatismul morții. 11.7. A da mărturie despre speranță Isus este adevărata speranță: el este viața, el este învierea. Este adevărat, nu e ușor să spui un cuvânt adevărat în anumite momente dramatice ale vieții, mai ales atunci când în fața morții mintea nu se apleacă asupra misterului, ci există doar mânie și disperare pentru o tragedie în care Dumnezeu pare să fie marele acuzat pentru un păcat de omisiune. Poate că atunci, mai mult decât un cuvânt obiectiv, folosește mai mult o tăcere împărtășită și umilă, capabilă să spună simplu: "Și eu împărtășesc greutatea ta de a crede; și eu cer împreună cu tine darul speranței". Astăzi ispita cea mai mare este cea împotriva speranței. Sfinții au fost ispitiți împotriva speranței. Astăzi ispita împotriva speranței ajunge la tineri în forma descurajării, a dubiului. 11.8. A da mărturie despre milostivire Este greu să împaci mila (Lc 15) cu dreptatea (Mt 18). Dar a da mărturie despre milostivire înseamnă a crede în iubirea infinită a lui Dumnezeu, în fantezia sa, care scapă rațiunii noastre. Strigătul lui Isus de pe cruce: "Tată, iartă-i căci nu știu ce fac" (Lc 23,34) arată victoria milostivirii drepte sau a dreptății milostive. Iată de ce ministerul preotului trebuie să facă să conviețuiască tripla forță a mărturiei: a compasiunii care mângâie, a speranței care deschide orizonturi de viitor, a milostivirii care deschide spre speranță. Mizeria și milostivirea: mizeria mea și milostivirea lui Dumnezeu. Traducere de pr. Cristinel Fodor lecturi: 67.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |