|
Prima predică a părintelui Cantalamessa pentru Postul Mare 2010 "Tainele unei noi alianțe" Publicăm în continuare prima predică de Postul Mare pe care părintele Raniero Cantalamessa, OFMCap., a ținut-o vineri dimineață, 5 martie 2010, în capela Redemptoris Mater, în prezența lui Benedict al XVI-lea și a colaboratorilor lui din Curia Romană. Tema meditațiilor de anul acesta este "Administratori ai tainelor lui Dumnezeu. Preotul, slujitor al Cuvântului și al sacramentelor", în continuitate cu reflecția despre slujirea episcopală și preoțească începută în Advent. Următoarele două predici vor avea loc la 12 și 26 martie 2010. * * * Domnul îmi dă harul să fiu martor al harului extraordinar care se revelează pentru Biserică în acest An al Sfintei Preoții. Nu se numără zilele de reculegere ale clerului care se țin în diferite părți ale lumii. La unele din aceste zile de reculegere, organizate la Manila de către conferința episcopală din Filipine, în ianuarie, au luat parte 5.500 de preoți și 90 de episcopi. Au fost, după cum a spus cardinalul de Manila, noi Rusalii. În timpul unei ore de adorație condusă, la invitația predicatorului, toată acea întindere imensă de preoți în haine albe a strigat într-un singur glas: "Lord Jesus, we are happy to be your priests": "Doamne Isuse, suntem fericiți că suntem preoții tăi!". Și se vedea de pe fețe că nu erau numai cuvinte. Aceeași experiență, în număr mai redus, am trăit-o în diferite alte țări. Toți m-au rugat să transmit Sfântului Părinte mulțumirea lor și salutul lor și eu fac asta cu bucurie în acest moment. 1. "Tainele" lui Dumnezeu Cuvântul lui Dumnezeu care ne conduce în aceste reflecții pentru Anul Sfintei Preoții este 1Cor 4,1: "Si nos existimet homo, ut ministros Christi et dispensatores mysteriorum Dei": "Orice om să ne considere în felul acesta: ca pe niște slujitori ai lui Cristos, administratori ai tainelor lui Dumnezeu". Am meditat în Advent prima parte a acestei definiții: preotul ca slujitor al lui Cristos, în puterea și în ungerea Duhului Sfânt. Ne rămâne, în acest Post Mare, să reflectăm asupra celei de-a doua părți: preotul ca administrator al tainelor lui Dumnezeu. Desigur, ceea ce spunem despre preot, este valabil cu atât mai mult pentru episcop care are plinătatea preoției. Termenul "taine" are două semnificații fundamentale: prima este cea de adevăruri ascunse și revelate de Dumnezeu, propunerile divine vestite în mod ascuns în Vechiul Testament și revelate oamenilor la împlinirea timpurilor; a doua este cea de "semne concrete ale harului", în practică sacramentele. Scrisoarea către Evrei reunește cele două semnificații în expresia: "cele ce se referă la Dumnezeu" (ta pros ton Theon, ea que sunt ad Deum); ba chiar accentuează tocmai semnificația rituală și sacramentală, spunând că misiunea preotului (autorul vorbește însă aici despre preoție în general, din Vechiul și din Noul Testament) este aceea de a oferi "daruri și sacrificii pentru păcate" (Ev 5,1). Această a doua semnificație se afirmă mai ales în tradiția Bisericii. Sacramentum este termenul cu care, în latina ecleziastică, este tradus cuvântul mysterion. Sfântul Ambroziu scrie două tratate despre riturile inițierii creștine, văzute ca împlinire a figurilor și profețiilor din Vechiul Testament; pe unul îl intitulează "De sacramentis" și pe celălalt "De mysteriis", chiar dacă tratează practic despre aceeași temă. Întorcându-ne la cuvântul Apostolului, prima din aceste două semnificații scoate în evidență rolul preotului față de cuvântul lui Dumnezeu, a doua rolul lui față de sacramente. Împreună schițează fizionomia preotului ca martor al adevărului lui Dumnezeu și ca slujitor al harului lui Cristos, ca vestitor și ca jertfitor. Timp de multe secole funcția preotului a fost redusă aproape exclusiv la rolul lui de liturg și de jertfitor: "să ofere jertfe și să ierte păcatele". Conciliul al II-lea din Vatican a scos din nou în evidență, alături de funcția cultuală, cea de evanghelizator. În linie cu ceea ce Lumen gentium a spus despre funcția episcopilor de "a învăța" și "a sfinți", Presbyterorum ordinis scrie: "Deoarece au o anumită participare la funcția apostolilor, preoții primesc de la Dumnezeu harul să fie slujitorii lui Cristos Isus printre neamuri, îndeplinind slujba sacră a Evangheliei, pentru ca ofranda neamurilor să fie bine primită, sfințită în Duhul Sfânt (cf. Rom 15,16). Într-adevăr, prin vestirea apostolică a Evangheliei, este chemat și strâns laolaltă poporul lui Dumnezeu [...]. Slujirea lor, începând cu vestirea Evangheliei, își trage puterea și tăria din jertfa lui Cristos"1. Din cele trei meditații de Postul Mare (vineri, 19 martie, se omite predica pentru sărbătoarea sfântului Iosif) vom dedica una temei despre preot ca slujitor al cuvântului lui Dumnezeu, una preotului ca slujitor al sacramentelor și una, mai existențială, reînnoirii preoției prin convertirea la Domnul. 2. Litera și Duhul Începând din secolul al III-lea se observă o tendință de a modela - în condiții, în rituri, în titluri, în veșminte - preoția creștină după cea levitică din Vechiul Testament2; o tendință care se reflectă în documente canonice cum ar fi Constituțiile apostolice, Didascalia siriacă și alte izvoare asemănătoare. Tocmai această asemănare externă face să se simtă mai urgentă necesitatea de a redescoperi, într-o ocazie ca aceasta, noutatea și alteritatea substanțială a slujirii noii alianțe față de cea a vechii alianțe. Aș vrea să pun în centrul acestei meditații energica afirmație paulină: "Competența noastră vine de la Dumnezeu, care ne-a făcut vrednici să fim slujitori ai noii alianțe, nu ai literei, ci ai Duhului, pentru că litera ucide, pe când Duhul dă viață. Iar dacă slujirea care duce spre moarte, cu litere săpate în piatră, a fost atât de plină de măreție încât fiii lui Israel nu puteau să se uite la fața lui Moise din cauza măreției feței lui, chiar dacă era trecătoare, cu cât mai măreață nu va fi slujirea Duhului?" (2Cor 3,5-8). Ce înțelege apostolul cu opoziția literă-Duh se înțelege din ceea ce a scris puțin mai sus, vorbind despre comunitatea din Noul Testament: "Este evident că voi sunteți scrisoarea lui Cristos alcătuită de noi, scrisă nu cu cerneală, ci cu Duhul Dumnezeului celui viu, nu pe table de piatră, ci pe tablele de carne ale inimii" (2Cor 3,3). Așadar litera este legea mozaică scrisă pe table de piatră și, prin extindere orice lege pozitivă exterioară omului; Duhul este legea interioară, scrisă pe inimi, aceea pe care în altă parte apostolul o definește "legea Duhului care dă viața în Cristos Isus și care eliberează de legea păcatului și a morții" (cf. Rom 8,2). Sfântul Augustin a scris un tratat despre textul nostru - De Spiritu et littera - care este piatra de hotar în istoria gândirii creștine. Noutatea alianței noi față de cea veche, explică el, este că Dumnezeu nu se mai limitează să poruncească omului să facă sau să nu facă, ci face el însuși împreună cu omul și în om lucrurile pe care le poruncește. "Acolo unde legea faptelor domnește amenințând, legea credinței cere cu insistență crezând... Cu legea faptelor Dumnezeu îi spune omului: «Fă ceea ce-ți poruncesc», cu legea credinței omul îi spune lui Dumnezeu: «Dă-mi ceea ce-mi poruncești»"3. Legea nouă care este Duhul este mult mai mult decât o "indicație" de voință; este o "acțiune", un principiu viu și activ. Legea nouă este viața nouă. Opoziția literă-Duh echivalează în sfântul Paul cu opoziția lege-har: "Nu sunteți sub lege, ci sub har" (Rom 6,14). Și în vechea alianță este prezentă ideea de har, în sensul de bunăvoință, favoare și iertare a lui Dumnezeu (hesed): "Eu mă îndur de cine vreau să mă îndur și am milă de cine vreau să am milă" (Ex 33,19); psalmii sunt plini de acest concept. Însă acum cuvântul har, charis, a dobândit o semnificație nouă, istorică: este harul care vine din moartea și învierea lui Cristos și care-l justifică pe păcătos. Nu mai este numai o dispoziție binevoitoare, ci o realitate, o "stare": "Așadar, justificați prin credință, avem pace de la Dumnezeu prin Domnul nostru Isus Cristos, prin care am obținut, în credință, posibilitatea de a ajunge la acest har în care ne aflăm" (Rom 5,1-2). Ioan descrie raportul dintre vechea și noua alianță în același mod ca Paul: "Legea - scrie el - a fost dată prin Moise, harul și adevărul au venit prin Isus Cristos" (In 1,17). Din asta se deduce că legea nouă, sau a Duhului, nu este, în sens strict, cea promulgată de Isus pe muntele fericirilor, ci aceea săpată în inimi la Rusalii. Preceptele evanghelice sunt desigur mai înalte și perfecte decât cele mozaice; totuși, ele singure, și ele aveau să rămână ineficace. Dacă ar fi fost suficient să se proclame noua voință a lui Dumnezeu prin Evanghelie, nu s-ar explica de ce era nevoie ca Isus să moară și să vină Duhul Sfânt; nu se explică de ce Isus din Ioan face să depindă totul de "înălțarea" lui, adică de moartea sa pe cruce (cf. In 7,39; 16,7-15). Apostolii sunt dovada vie a acestui lucru. Ei ascultaseră din glasul viu al lui Cristos toate preceptele evanghelice, de exemplu că "acela care vrea să fie cel dintâi trebuie să devină cel din urmă și slujitorul tuturor", dar până la sfârșit îi vedem preocupați să stabilească cine era cel mai mare dintre ei. Numai după venirea Duhului asupra lor îi vedem că uită complet de ei înșiși și vor numai să proclame "marile lucrări ale lui Dumnezeu" (cf. Fap 2,11). Așadar, fără harul interior al Duhului și Evanghelia, și porunca nouă, ar fi rămas lege veche, literă. Reluând un gând curajos al sfântului Augustin, sfântul Toma de Aquino scrie: "Prin literă se înțelege orice lege scrisă care rămâne în afara omului, chiar și preceptele morale conținute în Evanghelie; de aceea și litera Evangheliei ar ucide, dacă nu s-ar adăuga, înăuntru, harul credinței care vindecă"4. Și mai explicit este ceea ce a scris un pic mai înainte: "Legea nouă este în mod deosebit însuși harul Duhului Sfânt care este dat celor care cred"5. 3. Nu prin constrângere, ci prin atracție Dar, în concret, cum acționează această lege nouă care este Duhul? Acționează prin iubire! Legea nouă nu e altceva decât ceea ce Isus numește "porunca nouă". Duhul Sfânt a scris legea nouă în inimile noastre, revărsând în ele iubirea (cf. Rom 5,5). Această iubire este iubirea cu care Dumnezeu ne iubește pe noi și cu care, în același timp, face în așa fel ca noi să-l iubim pe el și pe aproapele. Este o capacitate nouă de a iubi. Nu este un contrasens a vorbi despre iubire ca despre o "lege"? La această întrebare trebuie să se răspundă că există două moduri după care omul poate fi indus să facă, sau să nu facă, un anumit lucru: ori prin constrângere ori prin atracție. Legea externă îl induce să acționeze în primul mod, prin constrângere, cu amenințarea pedepsei; iubirea îl induce să acționeze în al doilea mod, prin atracție. De fapt, fiecare este atras de ceea ce iubește, fără ca să îndure nici o constrângere din exterior. Iubirea este ca o "greutate" a sufletului care atrage spre obiectul propriei plăceri, în care știe să-și găsească propria odihnă6. Viața creștină trebuie trăită prin atracție, nu prin constrângere. Așadar, iubirea este o lege, "legea Duhului", în sensul că ea creează în creștin un dinamism care-l stimulează să facă tot ceea ce vrea Dumnezeu, în mod spontan, pentru că și-a însușit voința lui Dumnezeu și iubește tot ceea ce iubește Dumnezeu. Ne întrebăm, ce loc are în această economie a Duhului respectarea poruncilor? De fapt, și după venirea lui Cristos subzistă legea scrisă: există poruncile lui Dumnezeu, decalogul, există preceptele evanghelice; la ele s-au adăugat, după aceea, legile ecleziastice. Ce sens au Codul de Drept Canonic, regulile monastice, voturile călugărești, deci tot ceea ce indică o voință obiectivată, care mi se impune din exterior? Aceste lucruri sunt ca niște corpuri străine în organismul creștin? Au existat, în decursul istoriei Bisericii, mișcări care au gândit așa și au refuzat, în numele libertății Duhului, orice lege, așa încât să se numească tocmai mișcări "anomiste", însă ele au fost mereu negate de autoritatea Bisericii și de însăși conștiința creștină. Răspunsul creștin la această problemă ne vine din Evanghelie. Isus spune că nu a venit să "desființeze legea", ci să-i "dea împlinire" (cf. Mt 5,17). Și care este "împlinirea" legii? "Plinătatea legii - răspunde apostolul - este iubirea!" (Rom 13,10). De porunca iubirii - spune Isus - depind toată legea și profeții (cf. Mt 22,40). Astfel ascultarea devine dovada că se trăiește sub har. "Dacă mă iubiți, păziți poruncile mele" (In 14,15). Deci iubirea nu înlocuiește legea, ci o respectă, o "împlinește". În profeția lui Ezechiel se atribuia tocmai dăruirii viitoare Duhului și a inimii noi posibilitatea de a respecta legea lui Dumnezeu: "Voi pune Duhul meu în voi și vă voi face să trăiți după poruncile mele și să puneți în practică legile mele" (Ez 36,27). "A fost dată legea - scrie în mod lapidar Augustin - pentru ca să se caute harul și a fost dat harul pentru ca să se respecte legea"7. 4. Actualitatea mesajului harului Până aici consecințele pe care le poate avea mesajul paulin despre noua alianță asupra modului de a concepe și de a trăi viața creștină. Cu această ocazie aș vrea însă să scot în evidență mai ales lumina pe care el o aduce asupra problemei evanghelizării în lumea actuală și a dialogului interreligios și, prin urmare, asupra rolului preotului ca slujitor al adevărului lui Dumnezeu. Augustin a scris tratatul său despre Litera și Duhul pentru a combate teza pelagiană conform căreia pentru a ne mântui este suficient faptul că Dumnezeu ne-a creat, ne-a înzestrat cu liber arbitru și ne-a dat o lege care ne indică voința sa. În practică, teza că omul se poate mântui singur și că venirea lui Cristos este, desigur, un ajutor extraordinar, dar nu indispensabil pentru mântuire. Se poate discuta - și astăzi se discută printre cercetători - dacă sfântul a interpretat corect gândirea călugărului Pelagiu. Însă asta n-ar trebui să ne surprindă. Părinții care au trebuit să combată erezii au explicat adesea și care erau (din punctul lor de vedere!) implicațiile logice ale unei anumite doctrine, fără a ține cont mereu de punctul de vedere și de limbajul diferit al adversarului. Erau mai preocupați de doctrină decât de persoane, de adevărul dogmatic decât de cel istoric. Mai mult, Augustin se arată mult mai respectuos și gentil față de Pelagiu decât era, de exemplu, Ciril din Alexandria față de Nestoriu. Deci, reevaluarea modernă a unor autori ca Pelagiu sau Nestoriu nu înseamnă deloc reevaluarea pelagianismului sau a nestorianismului. Această distincție a contribuit, în timpuri recente, la restabilirea comuniunii cu Bisericile așa-numite nestoriene sau monofizite din Orient. Însă toate acestea ne interesează în mod relativ. Lucrul important care trebuie reținut este că Augustin are dreptate cu privire la problema principală: pentru a ne mântui nu este suficientă natura, liberul arbitru și călăuzirea legii, este nevoie de har, adică este nevoie de Cristos. A gândi altfel ar însemna a face superfluă venirea lui și cu ea moartea și răscumpărarea lui; ar însemna să-l considerăm pe Cristos un exemplu de viață, nu "cauză de mântuire veșnică pentru toți cei care ascultă de el" (Ev 5,9). Cu privire la acest punct gândirea lui Augustin - și înaintea lui cea a lui Paul - se revelează de o actualitate extraordinară. Ceea ce, conform Apostolului, deosebește noua alianță de cea veche, Duhul de literă, harul de lege, făcându-se distincțiile corespunzătoare, este exact ceea ce deosebește astăzi creștinismul de orice altă religie. Formele s-au schimbat, însă substanța este aceeași. "Faptă a legii", sau faptă a omului, este orice practică umană, atunci când de ea facem să depindă propria mântuire, fie că aceasta este concepută ca și comuniune cu Dumnezeu sau ca și comuniune cu noi înșine și sintonie cu energiile universului. Ideea de bază este aceeași: Dumnezeu nu se dăruiește, se cucerește! Putem ilustra diferența astfel. Orice religie umană sau filozofie religioasă începe prin a spune omului ceea ce trebuie să facă pentru a se mântui: obligațiile, faptele, fie ele fapte ascetice exterioare sau drumuri speculative spre propriul eu interior, Totul sau Nimicul. Creștinismul nu începe spunând omului ceea ce trebuie să facă, ci ceea ce Dumnezeu a făcut pentru el. Isus nu a început să predice zicând: "Convertiți-vă și credeți în evanghelie pentru ca Împărăția să vină la voi"; a început zicând: "Împărăția lui Dumnezeu a venit printre voi: convertiți-vă și credeți în evanghelie". Nu mai întâi convertirea, după aceea mântuirea, ci mai întâi mântuirea și după aceea convertirea. Și în creștinism - am amintit deja - există deja obligațiile și poruncile, însă planul poruncilor, inclusiv cea mai mare dintre toate care este iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele, nu este primul plan, ci al doilea; înaintea lui este planul darului, al harului. "Noi iubim pentru că el ne-a iubit mai întâi" (1In 4,19). Din dar provine obligația, nu viceversa. Noi creștinii nu vom intra desigur în dialog cu alte credințe afirmând diferența sau superioritatea religiei noastre; asta ar însemna însăși negarea dialogului. Mai degrabă vom insista pe ceea ce ne unește, obiectivele comune, recunoscându-le celorlalți același drept (cel puțin subiectiv) de a considera credința lor cea mai perfectă și definitivă. Fără a uita, de altfel, că acela care trăiește în mod coerent și în bună credință o religie a faptelor și a legii este mai bun și mai plăcut lui Dumnezeu decât cel care aparține religiei harului, însă neglijează complet atât să creadă în har cât și să săvârșească faptele credinței. Însă toate acestea nu trebuie să ne inducă să punem între paranteze credința noastră în noutatea și unicitatea lui Cristos. Nu e vorba nici măcar de a afirma superioritatea unei religii față de celelalte, ci de a recunoaște specificitatea fiecăreia, de a ști cine suntem și ce anume credem. Nu este greu de explicat motivul dificultății de a admite ideea de har și al refuzării ei instinctive din partea omului modern. Mântuirea "prin har" înseamnă a recunoaște dependența de cineva și acest lucru este cel mai greu. Este cunoscută afirmația lui Marx: "O ființă nu se prezintă independentă decât pentru că este stăpână pe sine însăși și nu este stăpână pe sine însăși decât pentru că își datorează sieși existența sa. Un om care trăiește prin "harul" altuia este considerat o ființă dependentă [...]. Însă eu aș trăi complet prin harul altuia, dacă el ar fi creat viața mea, dacă el ar fi izvorul vieții mele și aceasta n-ar fi propria mea creație"8. Motivul pentru care este refuzat un Dumnezeu creator este și cel pentru care este refuzat un Dumnezeu mântuitor. Este explicația pe care o dă sfântul Bernard despre păcatul Satanei: el a preferat să fie cea mai nefericită dintre creaturi prin merit propriu, în loc să fie cea mai fericită prin harul altuia; a preferat să fie "nefericit dar suveran, în loc să fie fericit dar dependent: misere praeesse, quam feliciter subesse"9. Refuzarea creștinismului, în desfășurare la anumite nivele ale culturii noastre occidentale, atunci când nu este refuzare a Bisericii și a creștinilor, este refuzare a harului. 5. "Noi îl predicăm pe Cristos Isus Domnul" În acest domeniu, care este misiunea preoților ca administratori ai tainelor lui Dumnezeu și învățători ai credinței? Aceea de a-i ajuta pe frați să trăiască noutatea harului, care înseamnă noutatea lui Cristos. În evanghelie Isus folosește expresia "tainele Împărăției cerurilor" pentru a indica toată învățătura sa și, îndeosebi, ceea ce se referă la persoana sa (cf. Mt 13,11). După Pa?ti se trece tot mai des de la plural la singular, de la taine la taină: toate tainele lui Dumnezeu se rezumă de acum în taina care este Cristos. Sfântul Paul vorbește despre "misterul lui Dumnezeu, adică Cristos, în care sunt ascunse toate comorile înțelepciunii și ale cunoașterii" (Col 2,2-3). Ne invită să ne gândim la Cristos ca la un palat, în care intrând se trece din uimire în uimire. Universul material, cu toate frumusețile lui și extinderea lui incalculabilă este unica imagine adecvată a universului spiritual care este Cristos. Nu degeaba el a fost făcut "prin el și pentru el" (Col 1,16). Apostolul a găsit cu claritate mai mare decât toți centrul și inima vestirii creștine și l-a exprimat în manieră programatică, în formă de manifest: "Noi îl predicăm pe Cristos răstignit" (1Cor 1,23) și "Noi nu ne predicăm pe noi înșine, ci pe Isus Cristos Domnul" (2Cor 4,5). Aceste cuvinte justifică în mod deplin afirmația conform căreia creștinismul nu este o doctrină ci o persoană. Dar ce înseamnă, în practică, a-l predica "pe Cristos răstignit" sau "pe Isus Cristos Domnul"? Nu înseamnă a vorbi mereu și numai despre Cristos al kerygmei sau despre Cristos al dogmei, adică a transforma predicile în lecții de cristologie. Înseamnă mai degrabă "a reuni toate în Cristos" (Ef 1,10), a întemeia orice obligație pe el, a face ca orice lucru să slujească scopului de a-i duce pe oameni la "superioritatea cunoașterii lui Cristos Isus Domnul" (Fil 3,8). Isus trebuie să fie obiectul formal, nu în mod necesar și mereu obiectul material, al predicării, ceea ce o "informează", ceea ce este fundament și autoritate pentru orice altă vestire, sufletul și lumina vestirii creștine. "Uscată este orice hrană a sufletului - exclamă sfântul Bernard - dacă nu este condimentată cu acest ulei; este insipidă dacă nu este condimentată cu această sare. Ceea ce scrii nu are gust - non sapit mihi - dacă nu palpită înăuntru inima lui Isus - nisi sonuerit ibi Cor Jesu"10. În Liturgia Orelor în limba germană, Stundengebet, există un imn (Laudele de marți din săptămâna a doua) care mi-a devenit drag încă din primul moment în care l-am recitat. Începe așa: "Göttliches Wort, der Gottheit Schrein, für uns in dein Geheimnis ein": "Cuvânt veșnic, Dumnezeu viu și adevărat, fă-ne să pătrundem în misterul tău". Expresia "misterul lui Cristos" este cea mai cuprinzătoare dintre toate: cuprinde existența lui și acțiunea lui, omenitatea lui și dumnezeirea lui, preexistența lui și întruparea lui, profețiile din Vechiul Testament și realizarea lor la împlinirea timpurilor. Putem să-l repetăm ca o iaculatorie: "Cuvânt veșnic, Dumnezeu viu și adevărat, fă-ne să pătrundem în misterul tău". (După Zenit, 5 martie 2010) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note
lecturi: 26.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |