Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Viața nu trebuie irosită

Întâlnirea papei cu tinerii din Dieceza de Roma la 25 de ani ai Zilei Mondiale a Tineretului

Existența umană nu trebuie irosită, ci trăită după "regulile iubirii" indicate de porunci: asta a spus papa tinerilor din Roma și din Lazio care, la cei 25 de ani ai Zilei Mondiale a Tineretului, au participat la întâlnirea de joi seara, 25 martie 2010, în Piața "Sfântul Petru". Papa Benedict al XVI-lea a răspuns spontan la trei întrebări adresate lui de doi tineri și o tânără în numele tuturor celor prezenți.

Sfinte Părinte, tânărul din evanghelie l-a întrebat pe Isus: "Învățătorule bun, ce trebuie să fac ca să am viața veșnică?" Eu nici măcar nu știu ce este viața veșnică. Nu reușesc să mi-o imaginez, însă un lucru îl știu: nu vreau să-mi irosesc viața, vreau s-o trăiesc până la capăt și nu singură. Mi-e teamă că asta nu se va întâmpla, mi-e teamă că mă gândesc numai la mine însămi, că greșesc totul și că mă aflu în situația de a fi fără o țintă la care să ajung, trăind așa, de la o zi la alta. Este posibil să fac din viața mea ceva frumos și mare?

Dragi tineri, înainte de a răspunde la întrebare, aș vrea să vă spun mulțumesc din toată inima pentru prezența voastră, pentru această minunată mărturie a credinței, pentru că vreți să trăiți în comuniune cu Isus, pentru entuziasmul vostru în a-l urma pe Isus și pentru a trăi bine. Mulțumesc!

Și acum întrebarea. Dumneavoastră ne-ați spus că nu știți ce este viața veșnică și nu știți să v-o imaginați. Nimeni dintre noi nu este în măsură să-și imagineze viața veșnică, pentru că este în afara experienței noastre. Totuși, putem începe să înțelegem ce este viața veșnică, și cred că dumneavoastră, cu întrebarea dumneavoastră, ne-ați dat o descriere a esențialului vieții veșnice, adică a vieții adevărate: a nu irosi viața, a o trăi în profunzime, a nu trăi pentru noi înșine, a nu trăi de la o zi la alta, ci a trăi realmente viața în bogăția ei și în totalitatea ei. Și cum să facem asta? Aceasta este marea întrebare, cu care și bogatul din evanghelie a venit la Domnul (cf. Mc 10,17). La prima vedere, răspunsul Domnului apare foarte sec. În concluzie, el spune: "respectă poruncile" (cf. Mc 10,19). Însă în spate, dacă reflectăm bine, dacă-l ascultăm bine pe Domnul, în totalitatea evangheliei, găsim marea înțelepciune a Cuvântului lui Dumnezeu, a lui Isus. Poruncile, conform unui alt cuvânt al lui Isus, sunt rezumate în acest unic cuvânt: a-l iubi pe Dumnezeu din toată inima, cu toată rațiunea, cu toată existența și a-l iubi pe aproapele ca pe noi înșine. A-l iubi pe Dumnezeu presupune a-l cunoaște pe Dumnezeu, a-l recunoaște pe Dumnezeu. Și acesta este primul pas pe care trebuie să-l facem: să încercăm să-l cunoaștem pe Dumnezeu. Și astfel știm că viața noastră nu există din întâmplare, nu este o întâmplare. Viața mea este voită de Dumnezeu din veșnicie. Eu sunt iubit, sunt necesar. Dumnezeu are un proiect cu mine în totalitatea istoriei; are un proiect pentru mine. Viața mea este importantă și chiar necesară. Iubirea veșnică m-a creat în profunzime și mă așteaptă. Deci acesta este primul punct: a cunoaște, a încerca să-l cunoaștem pe Dumnezeu și astfel a înțelege că viața este un dar, că este bine să trăim. Apoi esențialul este iubirea. A-l iubi pe acest Dumnezeu care m-a creat, care a creat această lume, pe care o conduce printre toate dificultățile omului și ale istoriei, și care mă însoțește. Și a-l iubi pe aproapele.

Cele zece porunci la care Isus face aluzie în răspunsul său sunt numai o explicare a poruncii iubirii. Sunt, ca să spunem așa, reguli ale iubirii, indică drumul iubirii cu aceste puncte esențiale: familia, ca fundament al societății; viața, care trebuie respectată ca dar al lui Dumnezeu; ordinea sexualității, a relației dintre bărbat și femeie; ordinea socială și, în sfârșit, adevărul. Aceste elemente esențiale explică drumul iubirii, explică modul în care să iubim realmente și în care să găsim calea dreaptă. Deci există o voință fundamentală a lui Dumnezeu pentru noi toți, care este identică pentru noi toți. Însă aplicarea ei este diferită în fiecare viață, pentru că Dumnezeu are un proiect precis cu fiecare om. Sfântul Francisc de Sales a spus odată: perfecțiunea, adică a fi bun, a trăi credința și iubirea, este în mod substanțial una, dar în forme foarte diferite. Foarte diferită este sfințenia unui certozin și a unui om politic, a unui om de știință sau a unui țăran, și așa mai departe. Și astfel, pentru fiecare om Dumnezeu are proiectul său și eu trebuie să găsesc, în circumstanțele mele, modul meu de a trăi această unică și comună voință a lui Dumnezeu ale cărei mari reguli sunt indicate în aceste explicații ale iubirii. Și apoi, a încerca să împlinesc ceea ce este esența iubirii, adică să nu iau viața pentru mine, ci să-mi dau viața; nu să "am" viața, ci să fac din viață un dar, să nu mă caut pe mine însumi, ci să mă dau altora. Acesta este esențialul și implică renunțări, adică să ies din mine însumi și să nu mă caut pe mine însumi. Și tocmai necăutându-mă pe mine însumi, ci dăruindu-mă pentru lucrurile mari și adevărate, eu găsesc adevărata viață. Astfel, fiecare va găsi, în viața sa, diferitele posibilități: să se angajeze în voluntariat, într-o comunitate de rugăciune, într-o mișcare, în acțiunea din parohia sa, în propria meserie. A-mi găsi vocația și a mi-o trăi în orice loc este important și fundamental, fie că sunt un mare om de știință, sau un țăran. Totul este important în ochii lui Dumnezeu: este frumos dacă este trăit până la capăt cu acea iubire care realmente răscumpără lumea.

La sfârșit aș vrea să povestesc o mică istorie a sfintei Iosefina Bakhita, această mică sfântă africană care, în Italia, l-a găsit pe Dumnezeu și pe Cristos, și care întotdeauna îmi face o puternică impresie. Era soră într-un convent italian; într-o zi, episcopul locului vizitează acea mănăstire, vede această mică soră de culoare, despre care se pare că nu știa nimic și spune: "Soră, ce faceți dumneavoastră aici?" Și Bakhita răspunde: "Același lucru pe care-l faceți dumneavoastră, excelență". Episcopul, iritat în mod vizibil, spune: "Dar cum, soră, faceți același lucru ca și mine?" "Da - spune sora - amândoi vrem să facem voința lui Dumnezeu, nu-i adevărat?" În sfârșit, acesta este punctul esențial: să cunoaștem, cu ajutorul Bisericii, al cuvântului lui Dumnezeu și al prietenilor, voința lui Dumnezeu, fie în marile sale linii, comune pentru toți, fie în aspectul concret al vieții noastre personale. Astfel, viața devine probabil nu prea ușoară, dar frumoasă și fericită. Să-l rugăm pe Domnul să ne ajute mereu să găsim voința lui și s-o urmăm cu bucurie.

Evanghelia ne-a spus că Isus l-a fixat cu privirea pe acel tânăr și l-a îndrăgit. Sfinte Părinte, ce înseamnă a fi priviți cu iubire de Isus? Cum putem avea și noi astăzi această experiență? Este cu adevărat posibil să trăim această experiență și în viața de astăzi?

Desigur, aș spune că da, pentru că Domnul este mereu prezent și-l privește pe fiecare dintre noi cu iubire. Numai că noi trebuie să găsim această privire și să ne întâlnim cu el. Cum se face asta? Aș spun că primul punct pentru a ne întâlni cu Isus, pentru a avea experiența iubirii lui este să-l cunoaștem. A-l cunoaște pe Isus implică diferite căi. O primă condiție este cunoașterea figurii lui Isus așa cum ne apare în Evanghelii, care ne oferă un portret foarte bogat al figurii lui Isus, în marile parabole, să ne gândim la fiul risipitor, la samaritean, la Lazăr etc. În toate parabolele, în toate cuvintele sale, în predica de pe munte, găsim realmente chipul lui Isus, chipul lui Dumnezeu până la cruce unde, din iubire față de noi, se dăruiește total până la moarte și poate, la sfârșit, să spună "În mâinile tale, Tată, îmi dau viața mea, sufletul meu" (cf. Lc 23,46).

Deci: să-l cunoaștem, să medităm la Isus împreună cu prietenii, cu Biserica și să-l cunoaștem pe Isus nu numai în mod academic, teoretic, ci cu inima, adică să vorbim cu Isus în rugăciune. O persoană nu poate fi cunoscută în același mod în care pot să studiez matematica. Pentru matematică este necesară și suficientă rațiunea, dar pentru a cunoaște o persoană, înainte de toate marea persoană a lui Isus, Dumnezeu și om, este nevoie și de rațiune, dar, în același timp, și de inimă. Numai deschizându-ne inima către el, numai cunoscând tot ceea ce a spus și a făcut, cu iubirea noastră, cu orientarea noastră către el, putem, încet-încet, să-l cunoaștem tot mai mult și, astfel, să avem și experiența că suntem iubiți. Deci: să ascultăm cuvântul lui Isus, să-l ascultăm în comuniunea Bisericii, în marea sa experiență și să răspundem cu rugăciunea noastră, cu colocviul nostru personal cu Isus, în care să-i spunem ceea ce nu putem înțelege, necesitățile noastre, întrebările noastre. Într-un colocviu adevărat, putem descoperi tot mai mult drumul cunoașterii, care devine iubire. Desigur, o parte a drumului spre Isus este nu numai să ne gândim, nu numai să ne rugăm, ci și să facem, să facem lucrurile bune, să ne angajăm față de aproapele. Există diferite căi: fiecare cunoaște propriile posibilități, în parohia și în comunitatea în care trăiește, pentru a se angaja și față de Cristos și față de alții, pentru vitalitatea Bisericii, pentru ca credința să fie, într-adevăr, forța formativă a ambientului nostru și, astfel, a timpului nostru. Deci, aș spune aceste elemente: să ascultăm, să răspundem, să intrăm în comunitatea credincioșilor, în comuniunea cu Cristos prin sacramente, unde ni se dăruiește nouă, fie în Euharistiei, fie în Spovadă etc., și, în sfârșit, să facem, să realizăm cuvintele credinței, așa încât ea să devină forța vieții mele. Atunci îmi va apărea și mie privirea lui Isus și iubirea lui, care mă ajută, mă transformă.

Isus l-a invitat pe tânărul bogat să lase toate și să-l urmeze, dar el a plecat mâhnit. Și mie, asemenea lui, îmi este greu să-l urmez, pentru că-mi este frică să las lucrurile mele, și uneori, Biserica îmi cere niște renunțări dificile. Sfinte Părinte, cum pot găsi forța pentru alegeri curajoase și cine mă poate ajuta?

Iată, începem cu acest cuvânt dur pentru noi: renunțări. Renunțările sunt posibile și, la sfârșit, devin și frumoase dacă au un motiv și dacă acest motiv justifică după aceea și dificultățile renunțării. Sfântul Paul a folosit, în acest context, imaginea olimpiadelor și a atleților angajați pentru olimpiade (cf. 1Cor 9,24-25). El spune: Ei, pentru a ajunge în cele din urmă la medalie - în acel timp la coroană - trebuie să trăiască o disciplină foarte dură, trebuie să renunțe la atâtea lucruri, trebuie să se antreneze în sportul pe care-l practică și fac mari sacrificii și renunțări pentru că au o motivație, se merită. Chiar dacă la sfârșit, probabil, cineva nu este printre învingători, totuși este ceva frumos că s-a disciplinat pe sine însuși și a fost capabil să facă aceste lucruri cu o anumită perfecțiune. Același lucru este valabil, cu această imagine a sfântului Paul pentru olimpiade, pentru orice sport, dar este valabil și pentru toate celelalte lucruri din viață. O viață profesională bună nu se poate obține fără renunțări, fără o pregătire corespunzătoare, care întotdeauna cere o disciplină, cere să se renunțe la ceva, și așa mai departe, chiar și în artă și în toate aspectele vieții. Noi, toți, înțelegem că pentru a ajunge la un scop, fie profesional, fie sportiv, fie artistic, fie cultural, trebuie să renunțăm, să învățăm să mergem înainte. Chiar și arta de a trăi, de a fi tu însuți, arta de a fi om cere renunțări, și renunțările adevărate, care ne ajută să găsim drumul vieții, arta vieții, ne sunt indicate în cuvântul lui Dumnezeu și ele ne ajută să nu cădem - să spunem - în abisul drogurilor, alcoolului, sclaviei sexualității, sclaviei banului, lenei. Toate aceste lucruri, într-un prim moment, apar ca acțiuni de libertate. În realitate, nu sunt acțiuni de libertate, ci începutul unei sclavii care devine tot mai greu de depășit. A reuși să renunți la ispita momentului, a merge înainte spre bine creează adevărata libertate și face viața prețioasă. În acest sens, mi se pare, trebuie să vedem că fără un "nu" spus anumitor lucruri nu crește marele "da" spus vieții adevărate, așa cum o vedem în figurile sfinților. Să ne gândim la sfântul Francisc, să ne gândim la sfinții din timpul nostru, Maica Tereza, părintele Gnocchi și atâția alții, care au renunțat și care au învins și au devenit nu numai liberi pentru ei înșiși, ci și o bogăție pentru lume; ei ne arată cum se poate trăi. Astfel, la întrebarea "cine mă ajută", aș spune că ne ajută marile figuri din istoria Bisericii, ne ajută cuvântul lui Dumnezeu, ne ajută comunitatea parohială, asociația, voluntariatul etc. Și ne ajută prieteniile cu oameni care "merg înainte", care au făcut deja progrese pe drumul vieții și care pot să mă convingă că a merge așa este drumul corect. Să-l rugăm pe Domnul ca să ne dea mereu prieteni, comunități care să ne ajute să vedem drumul binelui și, astfel, să găsim viața frumoasă și fericită.

(După L'Osservatore romano, 27 martie 2010)

Traducere de pr. dr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat