Postul Mare, timp de pocăință și de reflecție
Postul Mare, timp de rugăciune și pocăință, de pregătire pentru sărbătoarea Învierii Domnului, începe în Biserica Romano-Catolică o dată cu Miercurea Cenușii (17 februarie 2010).
Prima zi a Postului Mare este numită Miercurea Cenușii pentru că, după Evanghelia și omilia din această zi, se binecuvântează și se presară pe capetele credincioșilor cenușa obținută din ramurile purtate în procesiune în Duminica Floriilor din anul precedent. Credincioșii, primind cenușa și îndemnul: "Convertiți-vă și credeți în Evanghelie" (Mc 1,15), încep timpul destinat purificării sufletului. Prin acest semn de pocăință se exprimă smerenia și condiția omului păcătos, care-și mărturisește păcatul în fața lui Dumnezeu, arătând astfel dorința unei convertiri interioare în speranța că Domnul este milostiv cu el. Acest drum al convertirii sufletului își atinge punctul său maxim cu celebrarea tainei mărturisirii păcatelor.
Postul Mare este timpul când creștinul e chemat să se preocupe mai mult de rostul existenței sale. Un timp pentru a face ca trupul și voința să fie eliberate de toate constrângerile și de orice sclavie; un timp de pocăință și de împăcare cu Dumnezeu și cu aproapele. Rugăciunea, pomana și postul ajută la trăirea spiritului acestui timp. Postului Mare este în același timp și timpul reflecției, al meditației.
Biserica propune 40 de zile de post, acest număr având o bogată simbolistică: 40 de ani petrecuți în pustiu; 40 de zile petrecute de Moise pe Muntele Sinai; 40 de zile petrecute fără mâncare de Abraham când îl ducea pe Isaac să-l jertfească Domnului; 40 de zile de post al lui Isus în pustiu etc.
Vechiul Testament prezenta postul ca renunțarea la mâncare pentru un timp limitat pentru a exprima durerea spiritului. În alt context, postul poate fi privit ca o pedeapsă pe care și-o aplică creștinul sieși. Profeții sunt cei care au afirmat că fără o conduită morală conformă credinței, postul este zadarnic.
Noul Testament ne prezintă mai multe exemple de post. Fariseii posteau luni și joi. Profetesa Ana se ruga în templu și postea așteptând venirea lui Mesia. Dar Cristos este cel care oferă paradigma și finalitatea postului. El se pregătește temeinic pentru misiunea sa, retrăgându-se în pustiu și postind.
Cristos ni se prezintă săptămână de săptămână pe drumul încercărilor, al ispitirii (duminica I), pe înălțimea Taborului în rugăciune (duminica a II-a), în mijlocul mulțimii chemându-i pe toți la convertire pentru a nu pieri (duminica a III-a), în casa Tatălui care-l primește și îl îmbrățișează pe fiul risipitor, care s-a reîntors (duminica a IV-a), în templu predicând mulțimilor și iertând-o pe femeia prinsă în păcat, care s-a angajat să nu mai păcătuiască (duminica a V-a), și, desigur, pe drumul spre jertfa supremă, în Grădina Măslinilor, intrând triumfător în Ierusalim, înconjurat de ucenicii săi și de mulțime, ajungând astfel tocmai în săptămâna patimilor (duminica a VI-a) pentru a parcurge drumul Cenacolului, al Calvarului, al crucii și al mormântului în așteptarea clipei biruinței și a Învierii (duminica Paștelui).
Procesul la care ne cheamă Postul Mare se numește convertire. "Convertiți-vă și credeți în evanghelie", auzim în Miercurea Cenușii - un îndemn care apoi este reluat pe parcursul celor patruzeci de zile. Pentru a face aceasta este necesar să privim în noi înșine. Lecturile biblice ne propun un program de viață bazat pe rugăciune, solidaritate fraternă și sobrietate personală. Calea sfintei crucii, prin care se meditează drumul lui Cristos din momentul condamnării până la punerea în mormânt ne poate ajuta la acest pas decisiv.
Pr. Cornel Cadar
lecturi: 16.