Vatican: Celebrarea vesperelor - Prezentarea Domnului și Ziua Mondială a Persoanelor Consacrate
În sărbătoarea Întâmpinării Domnului și a Celei de-a XIV-a Zile Mondiale a Persoanelor Consacrate, marți, 2 februarie 2010, Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea a prezidat, în bazilica vaticană, celebrarea vesperelor împreună cu membrii Institutelor de Viață Consacrată și ai Societăților de Viață Apostolică.
În timpul ritului, care s-a deschis cu expunerea preasfântului sacrament și s-a încheiat cu binecuvântarea euharistică, papa a ținut următoarea omilie:
* * *
Iubiți frați și surori!
În sărbătoarea Întâmpinării Domnului celebrăm un mister din viața lui Cristos, legat de preceptul din legea mozaică ce stabilea ca părinții, la 40 de zile după nașterea primului născut, să urce la templul din Ierusalim pentru a-l oferi pe fiul lor Domnului și pentru purificarea rituală a mamei (cf. Ex 13,1-2.11-16; Lev 12,1-8). Maria și Iosif îndeplinesc și ei acest rit, oferind - conform legii - o pereche de turturele sau de porumbei. Citind acestea mai în profunzime, înțelegem că în acel moment însuși Dumnezeu îl prezintă pe Fiul său unul născut oamenilor, prin cuvintele bătrânului Simeon și a profetesei Ana. De fapt, Simeon îl proclamă pe Isus ca "mântuire" a omenirii, ca "lumină" a tuturor popoarelor și "semn de contradicție", pentru că va dezvălui gândurile inimilor (cf. Lc 2,29-35). În Orient, această sărbătoare era numită Hypapante, sărbătoarea întâlnirii: de fapt, Simeon și Ana, care-l întâlnesc pe Isus în templu și recunosc în el pe Mesia cel mult așteptat, reprezintă omenirea care-l întâlnește pe Domnul său în Biserică. După aceea, sărbătoarea aceasta s-a extins și în Occident, dezvoltându-se mai ales simbolismul luminii și procesiunea cu lumânări, care a dat naștere termenului "Candelora". Cu acest semn vizibil se vrea să se semnifice faptul că Biserica întâlnește în credință pe cel care este "lumina oamenilor" și-l primește cu tot elanul credinței sale pentru a duce lumii această "lumină".
Concomitent cu această sărbătoare liturgică, venerabilul Ioan Paul al II-lea, începând din anul 1997, a voit să fie celebrată, în întreaga Biserică, o zi specială: Ziua Persoanelor Consacrate. De fapt, dăruirea Fiului lui Dumnezeu - simbolizată prin prezentarea la templu - este model pentru orice bărbat și femeie care își consacră întreaga lor viață Domnului. Scopul acestei zile este triplu: înainte de toate, pentru a-l lăuda pe Domnul și a-i mulțimi pentru darul vieții consacrate; în al doilea rând, pentru a promova cunoașterea ei și stima din partea întregului popor al lui Dumnezeu; în sfârșit, pentru a-i invita pe cei care și-au dedicat pe deplin viața pentru cauza evangheliei să celebreze minunățiile pe care Domnul le-a înfăptuit în ei. Mulțumindu-vă pentru că ați venit așa de mulți, în această zi dedicată vouă în mod deosebit, doresc să vă salut cu mare afecțiune, pe fiecare dintre voi: călugări, călugărițe și persoane consacrate, exprimându-vă apropierea cordială și aprecierea vie pentru binele pe care-l realizați în slujba poporului lui Dumnezeu.
Lectura scurtă, luată din Scrisoarea către Evrei, care a fost proclamată puțin mai înainte, unește bine motivele care stau la originea acestei zile semnificative și frumoase și ne oferă câteva idei de reflecție. Acest text - e vorba de două versete, dar foarte dense - deschide partea a doua a Scrisorii către Evrei, introducând tema centrală despre Cristos mare preot. Într-adevăr ar trebui luat în considerare și versetul imediat anterior, care spune: "Având, așadar, un mare preot minunat, care a străbătut cerurile, pe Isus, Fiul lui Dumnezeu, să ținem cu tărie mărturisirea credinței" (Evr 4,14). Acest verset îl arată pe Isus care se înalță la Tatăl; cel care urmează îl prezintă în timp ce coboară spre oameni. Cristos este prezentat ca Mijlocitorul: este Dumnezeu adevărat și om adevărat, de aceea aparține realmente lumii divine și celei umane.
În realitate, pornind tocmai și numai de la această credință, de la această mărturisire de credință în Isus Cristos, Mijlocitorul unic și definitiv, în Biserică are sens o viață consacrată, o viață consacrată lui Dumnezeu prin Cristos. Are sens numai dacă el este într-adevăr mijlocitor între Dumnezeu și noi, altminteri ar fi vorba numai de o formă de sublimare sau de evadare. Dacă Cristos n-ar fi cu adevărat Dumnezeu, și n-ar fi, în același timp, pe deplin om, ar dispare fundamentul vieții creștine ca atare, însă, în mod cu totul deosebit, ar dispare fundamentul oricărei consacrări creștine a bărbatului și a femeii. De fapt, viața consacrată dă mărturie și exprimă în mod "puternic" tocmai căutarea reciprocă a lui Dumnezeu și a omului, iubirea care-i atrage; persoana consacrată, prin însuși faptul că există, reprezintă o "punte" spre Dumnezeu pentru toți cei care o întâlnesc, o amintire, o trimitere. Și toate acestea în virtutea mijlocirii lui Isus Cristos, consacratul Tatălui. Fundamentul este el! El, care a împărtășit fragilitatea noastră, pentru ca noi să putem fi părtași de natura sa divină.
Textul nostru insistă, mai mult decât pe credință, pe "încrederea" cu care putem să ne apropiem de "tronul harului", din moment ce marele nostru preot a fost el însuși "încercat în toate asemenea nouă". Putem să ne apropiem pentru "a primi îndurare", "a găsi har" și pentru "a fi ajutați la timpul potrivit". Mi se pare că aceste cuvinte conțin un mare adevăr și, în același timp, o mare mângâiere pentru noi care am primit darul și angajarea unei consacrări speciale în Biserică. Mă gândesc îndeosebi la voi, iubiți frați și surori. Voi v-ați apropiat cu încredere deplină de "tronul harului" care este Cristos, de crucea sa, de inima sa, de prezența sa divină în Euharistie. Fiecare dintre voi s-a apropiat de el ca de izvorul iubirii curate și fidele, o iubire așa de mare și frumoasă încât merită totul, ba chiar, mai mult decât "totul" nostru, pentru că nu e îndeajuns o viață întreagă să răsplătim ceea ce Cristos este și ceea ce a făcut pentru noi. Dar voi v-ați apropiat și, în fiecare zi, vă apropiați de el, și pentru a fi ajutați la momentul potrivit și în ceasul încercării.
Persoanele consacrate sunt chemate în mod deosebit să fie martori ai acestei îndurări a Domnului, în care omul găsește propria mântuire. Ele mențin vie experiența iertării lui Dumnezeu, deoarece au conștiința că sunt persoane mântuite, că sunt mari, atunci când se recunosc mici, că se simt reînnoite și cuprinse de sfințenia lui Dumnezeu, atunci când recunosc propriul păcat. Pentru aceasta și pentru omul de astăzi, viața consacrată rămâne o școală privilegiată a "căinței inimii", a recunoașterii umile a propriei mizerii, dar, în același mod, rămâne o școală a încrederii în milostivirea lui Dumnezeu, în iubirea lui care nu părăsește niciodată. În realitate, cu cât ne apropiem mai mult de Dumnezeu, cu cât suntem mai aproape de el, cu atât suntem mai utili altora. Persoanele consacrate experimentează harul, milostivirea și iertarea lui Dumnezeu nu numai pentru sine, ci și pentru frați, fiind chemate să poarte în inimă și în rugăciune neliniștile și așteptările oamenilor, în special ale celor care sunt departe de Dumnezeu. Îndeosebi, comunitățile care trăiesc în clauzură, cu angajarea lor specifică de fidelitate în "a sta cu Domnul", în "a sta sub cruce", desfășoară adesea acest rol ajutător, unite cu Cristos din pătimire, luând asupra lor suferințele și încercările celorlalți și oferind cu bucurie orice lucru pentru mântuirea lumii.
În sfârșit, iubiți prieteni, vrem să înălțăm către Domnul un imn de mulțumire și de laudă pentru însăși viața consacrată. Dacă ea n-ar exista, cât ar fi lumea mai săracă! Dincolo de evaluările superficiale de funcționalitate, viața consacrată este importantă tocmai pentru că este semn de gratuitate și de iubire, și asta cu atât mai mult într-o societate care riscă să fie sufocată în vârtejul efemerului și al utilului (cf. Exortația apostolică post-sinodală Vita consecrata, 105). În schimb, viața consacrată dă mărturie despre supraabundența de iubire a Domnului, care cel dintâi a "pierdut" viața sa pentru noi. În acest moment mă gândesc la persoanele consacrate care simt povara trudei zilnice lipsită de gratificații umane; mă gândesc la călugării și călugărițele în vârstă, bolnavi, la cei care se simt în dificultate în apostolatul lor... Nimeni dintre ei nu este inutil, deoarece Domnul îi asociază la "tronul harului". În schimb, sunt un dar prețios pentru Biserică și pentru lume, însetată de Dumnezeu și de cuvântul lui.
Plini de încredere și de recunoștință, să reînnoim așadar și noi gestul oferirii totale de noi înșine prezentându-ne la templu. Anul Sfintei Preoții să fie o ocazie ulterioară, pentru călugării preoți, să intensifice drumul de sfințire și, pentru toți consacrații și consacratele, un stimulent de a însoți și a susține slujirea lor cu rugăciune ferventă. Acest an de har va avea un moment culminant la Roma, în iunie, la întâlnirea internațională a preoților, la care îi invit pe cei care exercită slujirea sacră. Ne apropiem de Dumnezeul cel de trei ori sfânt, pentru a oferi viața noastră și misiunea noastră, personală și comunitară, de bărbați și femei consacrați împărăției lui Dumnezeu. Să facem acest gest interior de intimă comuniune spirituală cu Fecioara Maria: în timp ce o contemplăm în actul de prezentare a Pruncului Isus la templu, o venerăm ca prima și perfecta consacrată, dusă de acel Dumnezeu pe care-l poartă în brațe; Fecioara, săracă și ascultătoare, este dedicată în întregime nouă, pentru că este în întregime a lui Dumnezeu. La școala ei și cu ajutorul ei matern, să reînnoim acel "iată-mă" al nostru și acel fiat al nostru. Amin.
Papa Benedict al XVI-lea
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 31.