|
"Luați aminte la demnitatea voastră, frați preoți!"
Figura sfântului Francisc constituie (cel puțin pentru noi, urmașii săi, dar nu numai!) unul dintre punctele de referință pentru o autentică cunoaștere a ministerului și a vieții de zi cu zi a preotului. Chiar dacă sunt adresate fraților săi minori care primiseră sacramentul Preoției, îndemnurile sale sunt valabile pentru toți preoții, din toate timpurile. În lumina Izvoarelor Franciscane, dar și în lumina concluziilor rezultate în urma celebrării celui de-al VIII-lea centenar al aprobării primei reguli propuse de sfântul Francisc aprobării pontificale (săptămâna in albis din primăvara anului 2009), dar și ca o participare specifică nouă la Anul Sfintei Preoții, voit și promulgat de Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea, aș vrea să mă opresc asupra raportului pe care întemeietorul nostru l-a avut cu sacramentul sfintei Preoții. Fără a știrbi cu nimic prospețimea modelului propus de Sfântul Părinte, cred că pentru o mai bună pătrundere a spiritualității acestuia trebuie în primul rând să reparcurgem încă odată spiritualitatea care i-a fost drept hrană acestui apostol al vremurilor moderne și a tuturor acelora care l-au precedat, ca și a acelora care l-au urmat pe calea sfințeniei, adică sfânta Evanghelie, Vestea cea Bună adusă pe pământ de Isus Cristos, care i-a fost de altfel cale și țel și întemeitorului nostru, sărăcuțul din Assisi. Vom observa astfel, atât la sfântul Francisc, cât și la sfântul Ioan-Maria Vianney, același humus care le alimentează credința și apostolatul, cu alte cuvinte marile tezaure ale credinței trăite: Euharistia, Cuvântul divin și dăruirea totală în trăirea și propovăduirea lor. Seraficul părinte este o mărturie vie a credinței sale nezdruncinate în sfânta Biserică a Romei și nu are nici un dubiu asupra identității preotului: acesta este ministrul Trupului și Sângelui Domnului nostru, pe care îl oferă tuturor în sfântul Sacrificiu. Sfântul Francisc știa foarte bine că preoții sunt greșitori, însă nu s-a lăsat influențat nici de toleranța unora (atunci ca și azi), nici de atitudinea de respingere și de condamnare a Bisericii și clericilor, o atitudine eretică de tip neo-donatist mai ales a grupurilor de cathari și valdezi din timpul său și condamnată pe bună dreptate de către Biserică, ci, rămânând tare în credința catolică, a putut să afirme (cu privire la preoți): "Nu vreau să mă opresc asupra păcatului lor, căci în ei eu îl văd pe Fiul lui Dumnezeu, iar ei sunt stăpânii mei. Și fac aceasta, pentru că din Cel Preaînalt eu nu văd cu ochii trupului pe acestă lume decât Preasfântul său Trup și Sânge, pe care ei îl primesc și doar ei singuri îl dăruiesc altora" (Test 9-10). În A doua scrisoare către toți clericii, Francisc îi atenționează pe miniștrii altarului cu privire la anumite aspecte în care pot cădea datorită ignoranței privind cele sfinte, căci Isus se întrupează zilnic "în mâinile noastre", însă și miniștrii altarului vor fi "în mâinile Sale în ziua judecății". (cf. 2Lch. 1-15). În primul său "Îndemn" către frați, Francisc face o analogie între sânul sfintei Fecioare, care a primit cuvântul întrupat și mâinile preotului, care, sub forma pâinii și vinului, îl primesc pe Cristos în sacrificiul euharistic: "Iată, în fiecare zi el se umilește, ca și atunci când din tronul său regal s-a coborât în sânul Fecioarei; în fiecare zi el însuși vine printre noi într-o aparență umilă; în fiecare zi el coboară din sânul Tatălui în mâinile preotului" (1Adm; Ff. 144). Iar în A doua scrisoare către toți credincioșii sfântul nostru întemeietor recomandă "respect față de clerici, nu atât pentru ei înșiși, căci sunt greșitori, cât pentru slujirea lor și pentru că administrează Preasfântul Trup și Sânge al lui Cristos, pe care ei îl sacrifică pe altar și pe care îl primesc și îl împărtășesc și altora. Și cu toții trebuie să credem cu tărie că nimeni nu poate fi mântuit decât prin Preasfintele Sale Cuvinte și prin Sângele Domnului nostru Isus Cristos, pe care clericii le pronunță, le anunță și le administrează (altora)" (2Lf. VI, 33-34). În A doua scrisoare către întregul Ordin, sfântul Francisc recomandă fraților preoți: "iar atunci când vor voi să celebreze sfânta Liturghie, (să o facă) cu inimă curată, în neprihănire și cu multă prețuire față de adevăratul sacrificiu al Preasfântului Trup și Sânge al Domnului nostru Isus Cristos, cu sfântă și curată intenție, iar nu pentru motive pământești, nici din teamă sau din dragoste față de cineva, ca și cum ar dori să placă oamenilor" (LO II, 14). Recomandarea continuă în această scrisoare cu o altă analogie între sfânta Fecioară și preot, analogie pe care am ținut să o amintesc separat, datorită importanței ei: "Ascultați, frații mei: dacă sfânta Fecioară este atât de venerată, cum de altfel este și drept, este pentru că l-a purtat (pe Isus) în preasfântul său sân, (...) cât trebuie să fie sfânt, drept și demn acela care îl atinge cu mâinile sale, care îl primește în inimă și în trupul său și îl oferă altora drept hrană pe cel nepieritor, în vecie viu și preamărit și asupra căruia îngerii doresc cu ardoare să-și oprească privirile" (LO II,21-22). În Scrierile sale, Francisc nu numai că denunță, cu toată caritatea, dar și cu toată claritatea de care era capabil, pericolele și viciile întâlnite, așa cum era și datoria sa, dar îi și îndeamnă pe frați să aibă privirea ațintită spre cer, îi îndeamnă să privească la Isus și Maria. Apoi îi îndeamnă să mediteze la demnitatea lor:"Luați aminte, frați preoți, la demnitatea voastră și fiți sfinți pentru că el este sfânt. Și cum Domnul Dumnezeu v-a onorat mai presus de ceilalți oameni atunci când v-a încredințat acest minister, tot așa și voi, mai mult decât ceilalți, iubiți-l, cinstiți-l și preamăriți-l. Este o mare nemernicie și o mizerabilă slăbiciune ca, avându-l pe el atât de prezent, voi să vă preocupați de orișice alt lucru prezent pe această lume" (LO II, 23-25). Francisc, în această scrisoare a sa către toți frații, nu se poate opri să nu cadă în extaz în fața acestui raport ceresc dintre Isus prezent în sfânta Taină și preot: "Toată omenirea să freamăte, universul întreg să tremure, iar cerul să tresalte de bucurie atunci când pe altar, în mâinile preotului, este prezent Cristos, Fiul Dumnezeului celui Viu. O, admirabilă culme și măreață demnitate! O, sublimă umilință, prin care Domnul Universului, Dumnezeu și Fiul lui Dumnezeu, s-a umilit într-atât încât să se ascundă, pentru mântuirea noastră, sub aparența unor fărâme de pâine!" (LO II, 26-27). Credința sa și meditarea acestor realități sublime l-au împins să se plece în fața Domnului, într-o umilă și plină de preamărire rugă de mulțumire: "Priviți, fraților, la umilința lui Dumnezeu și deschideți-vă înaintea Lui inimile voastre; umiliți-vă și voi, ca să fiți de către el proslăviți!" (LO II,28). Către sfârșitul vieții, Francisc reîntărește credința sa față de Biserica Romei și în preoția ministerială, ca fiind daruri prețioase ale Domnului, după cum citim în Testamentul seraficului părinte: "După care Domnul mi-a dat o atât de mare credință în preoții care trăiesc după învățătura sfintei Biserici a Romei din cauza consacrării lor, încât, chiar dacă aș fi urgisit din cauza greșelilor mele, vreau să fiu mustrat doar de ei. Iar dacă aș avea atâta înțelepciune ca Solomon și aș afla preoți sărmani pe această lume, în parohiile acestora nu vreau să predic împotriva voinței lor. Pe aceștia și pe toți ceilalți vreau să-i tem, să-i iubesc și să-i cinstesc ca pe niște stăpâni ai mei" (Test. 6-8). Aceste îndemnuri (dintre multe altele) și acest exemplu lăsat nouă, celor de azi, de către seraficul nostru părinte, le-au urmat, de-a lungul celor opt veacuri, o mare pleiadă de sfinți, preoți sau nu. Îi cunoaștem pe toți, după cum cunoaștem și atitudinea patronului noastru spiritual, fericitul Ieremia Valahul, care nu făcea nimic fără aprobarea superiorilor săi. Iar atunci, când, din diverse cauze, era împiedicat de aceștia să-și exercite milostivirea față de aproapele, se supunea fără a le reproșa acestora nimic, căci, asemenea lui Francisc, vedea în ei voința și glasul lui Dumnezeu. Rezumând în câteva rânduri învățătura seraficului părinte cu privire la preoție, v-aș îndemna să vă opriți cu gândul asupra:
Preotul nu este doar un simplu propagator al unor cuvinte scrise pe hârtie, ci ministrul lui Dumnezeu, al Cuvântului devenit carne în sfânta Taină. Iar locul privilegiat al Cuvântului divin este Sfânta Scriptură și Euharistia. În fiecare ostie consacrată, în fiecare fărâmă a unei ostii, este prezent Trupul, Sângele, Sufletul și Divinitatea Domnului nostru Isus Cristos, care este Cuvântul și Înțelepciunea Tatălui. Trebuie - pe urmele Sfântul Francisc - să adorăm această prezență vie și sfântă, care este prezentă între noi, prin sacrificiul Euharistic, care este același cu sacrificiul Calvarului. Pe urmele aceluia care ne este întemeietor, umil restaurator și slujitor al sfintei noastre Maici, Biserica Romei și care a constituit-o pe Maria "Mijlocitoarea Ordinului Fraților Minori", să privim și la aceea care este "mama și educatoarea preoților", cum a definit-o cel de veșnică și fericită amintire, slujitorul lui Dumnezeu Ioan Paul al II-lea în "Pastores dabo vobis" (nr. 82), prin care le amintea preoților că sunt chemați "să crească într-o devoțiune temeinică și plină de tandrețe față de Fecioara Maria, mărturisind-o prin imitarea virtuților ei și prin rugăciunea frecventă". Același sfânt papă ne învață că la celebrarea sfintei Liturghii, memorial al sacrificiului Calvarului, sfânta Fecioară este prezentă lângă altarele noastre, pentru a ne fi "Mijlocitoare" de haruri, așa cum a fost și pe Calvar, mai ales pentru preoți. De aceea, să ascultăm de vocea sfinte Maici, Biserica, și să conformăm Preoția noastră, ministerială sau comună, la acele realități cerești, divine, care ne-au fost promise și primite la botez și reînnoite la depunerea sfântului legământ a consacrării noastre lui Dumnezeu; astfel vom putea să fim acei umili slujitori ai viei Domnului, buni și credincioși, aflați totdeauna de către stăpân la datorie, putând astfel să dăm roade la timpul potrivit pentru Biserică și în mângâierea sfintei Biserici să ne merităm răsplata slujitorului credincios. Așa să ne ajute Dumnezeu, Sfânta Fecioară, seraficul părinte și fericitul Ieremia! NB. În lipsa unui text oficial al Scrierilor Sfântul Francisc în limba română pe care să-l am la îndemână, m-am limitat la a traduce liber textele citate după "Fonti Francescane" (Izvoare Franciscane, Ed. Movimento francescano, Assisi 1977), cu speranța că am reușit să intru cât mai profund în învățăturile seraficului părinte. Redau mai jos explicația siglelor folosite:
Fr. Petre-Marian Ianoș, OFM.Cap
lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |