Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Predica papei din 1 ianuarie Solemnitatea Preasfintei Maria Născătoare de Dumnezeu
și în A 43-a Zi Mondială a Păcii

La ora 10.00, la 1 ianuarie 2010, în bazilica vaticană, Sfântul Părinte Benedict al XVI-lea a prezidat celebrarea Solemnității Preasfintei Maria Născătoare de Dumnezeu în octava Crăciunului, cu ocazia Celei de-a 43-a Zi Mondiale a Păcii cu tema: Dacă vrei să cultivi pacea, păzește creația.

Au concelebrat cu papa cardinalul Tarcisio Bertone, secretar de stat, cardinalul Renato Raffaele Martino, președinte emerit al Consiliului Pontifical pentru Dreptate și Pace, Excelența sa Mons. Fernando Filoni, arhiepiscop titular de Volturno, substitut al Secretariatului de Stat, Excelența sa Mons. Dominique Mamberti, arhiepiscop titular de Sagona, secretar pentru raporturile cu statele, Excelența sa Mons. Mario Toso, SDB, episcop titular de Bisarcio, secretar al Consiliului Pontifical pentru Dreptate și Pace.

Publicăm în continuare omilia pe care papa a rostit-o în timpul sfintei Liturghii:

Venerați frați,
iluștri domni și doamne,
iubiți frați și surori!

În prima zi a anului nou avem bucuria și harul de a o celebra pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu și, în același timp, Ziua Mondială a Păcii. În ambele date îl celebrăm pe Cristos, Fiul lui Dumnezeu, născut din Fecioara Maria și adevărata noastră pace! Vouă tuturor, care v-ați adunat aici: reprezentanți ai popoarelor din lume, ai Bisericii romane și universale, preoți și credincioși; și celor care sunt în legătură cu noi prin radio și televiziune, vă repet cuvintele din vechea binecuvântare: Domnul să-și îndrepte fața către voi și să vă dăruiască pace (cf. Num 6,26). Tocmai tema Feței și a fețelor aș vrea s-o dezvolt astăzi, în lumina Cuvântului lui Dumnezeu - Fața lui Dumnezeu și fețele oamenilor - o temă care ne oferă și o cheie de lectură a problemei păcii în lume.

Am ascultat, fie în prima lectură - luată din Cartea Numerelor - fie în Psalmul responsorial, câteva expresii care conțin metafora feței referită la Dumnezeu: "Domnul să-și lumineze fața asupra ta / și să se îndure de tine" (Num 6,25); "Dumnezeu să aibă milă de noi și să ne binecuvânteze, / să-și întoarcă fața senină spre noi; / ca să se cunoască pe pământ calea ta / și mântuirea ta la toate popoarele" (Ps 66/67,2-3). Fața este expresia prin excelență a persoanei, ceea ce-o face de recunoscut și din care transpar sentimente, gânduri, intenții ale inimii. Dumnezeu, prin natura sa, este invizibil, totuși Biblia îi aplică și lui această imagine. A arăta fața este expresie a bunăvoinței sale, în timp ce a o ascunde indică mânia și supărarea. Cartea Exodului spune că "Domnul vorbea cu Moise față în față, așa cum vorbește cineva cu prietenul său" (Ex 33,11), și tot lui Moise Dumnezeu îi promite apropierea sa cu o formulă foarte singulară: "Fața mea va merge cu voi și-ți voi da odihnă" (Ex 33,14). Psalmii ni-i arată pe credincioși ca pe aceia care caută fața lui Dumnezeu (cf. Ps 26/27,8; 104/105,4) și care în cult aspiră s-o vadă (cf. Ps 42,3), și ne spun că "oamenii drepți" îl "vor contempla" (Ps 10/11,7).

Toată relatarea biblică se poate citi ca o progresivă dezvăluire a feței lui Dumnezeu, ajungând la manifestarea ei deplină în Isus Cristos. "Când a venit plinirea timpului - ne-a amintit și astăzi apostolul Paul - Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său" (Gal 4,4). Și imediat adaugă: "născut din femeie, supus legii". Fața lui Dumnezeu a luat o față umană, lăsându-se văzut și recunoscut în fiul Fecioarei Maria, pe care pentru aceasta o venerăm cu titlul preaînalt de "Născătoare de Dumnezeu". Ea, care a păstrat în inima ei secretul maternității divine, a fost prima care a văzut fața lui Dumnezeu făcut om în micul rod al sânului ei. Mama are un raport cu totul special, unic și într-un fel exclusiv cu copilul abia născut. Prima față pe care copilul o vede este cea a mamei și această privire este decisivă pentru raportul său cu viața, cu sine însuși, cu alții, cu Dumnezeu; este decisivă și pentru ca el să poată deveni un "fiu al păcii" (Lc 10,6). Între multele tipologii de icoane ale Fecioarei Maria în tradiția bizantină există cea numită a "duioșiei", care îl reprezintă pe pruncul Isus cu fața sprijinită - obraz la obraz - de cea a Mamei. Pruncul o privește pe Mama, iar aceasta ne privește pe noi, ca și cum ar reflecta spre cel care observă, și se roagă, duioșia lui Dumnezeu, coborâtă în ea din cer și întrupată în acel Fiu al omului pe care-l ține în brațe. În această icoană mariană noi putem contempla ceva din Dumnezeu însuși: un semn al iubirii inefabile care l-a făcut să-l "dea pe fiul său unul-născut" (In 3,16). Dar tot acea icoană ne arată, în Maria, și fața Bisericii, care reflectă asupra noastră și asupra lumii întregi lumina lui Cristos, Biserica prin care ajunge la fiecare om vestea cea bună: "Nu mai ești rob, ci fiu" (Gal 4,7) - așa cum citim tot în sfântul Paul.

Frați întru episcopat și întru preoție, domnilor ambasadori, iubiți prieteni!

A medita asupra misterului feței lui Dumnezeu și a omului este o cale privilegiată care conduce la pace. De fapt, aceasta începe de la o privire respectuoasă, care recunoaște în fața celuilalt o persoană, oricare ar fi culoarea pielii sale, naționalitatea sa, limba sa, religia sa. Dar cine, dacă nu Dumnezeu, poate să garanteze, ca să spunem așa, "profunzimea" feței omului? În realitate, numai dacă-l avem pe Dumnezeu în inimă, suntem în măsură să percepem în fața celuilalt un frate în omenitate, nu un mijloc, ci un scop, nu un rival sau un dușman, ci un alt eu însumi, o fațetă a misterului infinit al ființei umane. Percepția pe care o avem despre lume și, îndeosebi, despre semenii noștri, depinde în mod esențial de prezența Duhului lui Dumnezeu în noi. Este un fel de "rezonanță": cel care are inima goală, nu percepe decât imagini plate, lipsite de grosime. În schimb, cu cât suntem mai locuiți de Dumnezeu, cu atât suntem și mai sensibili față de prezența lui în ceea ce ne înconjoară: în toate creaturile, și în special în ceilalți oameni, deși uneori tocmai fața umană, marcată de duritatea vieții și de rău, poate să fie greu de apreciat și de primit ca epifanie a lui Dumnezeu. Așadar, cu atât mai mult, pentru a ne recunoaște și a ne respecta așa cum suntem realmente, adică frați, avem nevoie să ne referim la fața unui Tată comun, care ne iubește pe toți, în pofida limitelor noastre și a erorilor noastre.

Încă de mici, este important să fim educați la respectarea celuilalt, chiar și atunci când este diferit de noi. De acum este tot mai comună experiența claselor școlare compuse din copii de diferite naționalități, dar și atunci când nu se întâmplă asta, fețele lor sunt o profeție a umanității pe care suntem chemați s-o formăm: o familie de familii și de popoare. Cu cât sunt mai mici acești copii, cu atât trezesc în noi duioșia și bucuria pentru o nevinovăție și o fraternitate care ne apar evidente: în pofida diferențelor lor, plâng și râd în același mod, au aceleași necesități, comunică în mod spontan, se joacă împreună... Fețele copiilor sunt ca o reflexie a viziunii lui Dumnezeu asupra lumii. Și atunci de ce să stingem zâmbetele lor? De ce să înveninăm inimile lor? Din păcate, icoana Născătoarei de Dumnezeu a duioșiei își are contrariul tragic în imaginile dureroase ale atâtor copii și ale mamelor lor aflați în voia războaielor și a violențelor: fugari, refugiați, migranți cu forța. Fețe săpate de foame și de boli, fețe desfigurate de durere și de disperare. Fețelor micilor nevinovați sunt un apel silențios adresat responsabilității noastre: în fața condiției lor lipsită de apărare, cad toate justificările false ale războiului și violenței. Trebuie pur și simplu să ne convertim la proiecte de pace, să depunem armele de orice tip și să ne angajăm cu toții în construirea unei lumi mai vrednice de om.

Mesajul meu pentru Cea de-a XLIII-a Zi Mondială a Păcii: "Dacă vrei să cultivi pacea, păzește creația", se plasează în cadrul perspectivei feței lui Dumnezeu și a fețelor umane. De fapt, putem afirma că omul este capabil să respecte creaturile în măsura în care poartă în spiritul său un sens deplin al vieții, altminteri va ajunge să se disprețuiască pe sine însuși și ceea ce-l înconjoară, să nu aibă respect față de ambientul în care trăiește, față de creație. Cine știe să recunoască în cosmos reflexiile feței invizibile a Creatorului, ajunge să aibă iubire mai mare față de creaturi, sensibilitate mai mare față de valoarea lor simbolică. În special Cartea Psalmilor este bogată în mărturii de acest mod propriu-zis uman de relaționare cu natura: cu cerul, marea, munții, dealurile, fluviile, animalele... "Câte sunt lucrările tale, Doamne! - exclamă psalmistul - / toate le-ai făcut cu înțelepciune; / pământul este plin de creaturile tale" (Ps 104/103,24).

Îndeosebi, perspectiva "feței" invită să ne oprim asupra aceleia pe care, și în acest Mesaj, am numit-o "ecologie umană". De fapt, există o legătură foarte strânsă între respectarea omului și salvgardarea creației. "Obligațiile față de ambient derivă din cele față de persoana considerată în ea însăși și în relație cu ceilalți" (ivi, 12). Dacă omul se degradează, se degradează ambientul în care trăiește; dacă cultura tinde spre un nihilism, dacă nu teoretic, practic, natura nu va putea să nu plătească consecințele. De fapt, se poate constata o reciprocă influență între fața omului și "fața" ambientului; "atunci când ecologia umană este respectată în cadrul societății, și ecologia ambientală beneficiază din asta" (ibid.; cf. Enciclica Caritas in veritate, 51). De aceea, reînnoiesc apelul meu de a se investi în educație, propunându-se ca obiectiv, în afară de necesara transmitere de noțiuni tehnico-științifice, o "responsabilitate ecologică" mai amplă și aprofundată, bazată pe respectarea omului și a drepturilor și obligațiilor sale fundamentale. Numai așa angajarea pentru ambient poate să devină cu adevărat educație la pace și construire a păcii.

Iubiți frați și surori, în timpul Crăciunului apare un Psalm care conține, între altele, și un exemplu minunat al modului în care venirea lui Dumnezeu transfigurează creația și provoacă un fel de sărbătoare cosmică. Acest imn începe cu o invitație universală la laudă: "Cântați Domnului un cântec nou, / cântați Domnului toți locuitorii pământului. / Cântați Domnului, binecuvântați numele lui" (Ps 95/96,1). Dar la un moment dat acest apel la tresăltare de bucurie se extinde la toată creația: "Să se bucure cerurile și să se veselească pământul, / să vuiască marea și tot ce se află într-însa. / Să se bucure câmpiile și tot ce este pe ele, / să tresalte de bucurie toți copacii pădurilor" (v. 11-12). Sărbătoarea credinței devine sărbătoare a omului și a creației: acea sărbătoare care la Crăciun se exprimă și prin împodobirea brazilor, pe străzi, în case. Totul reînflorește pentru că Dumnezeu a apărut în mijlocul nostru. Fecioara Mamă îl arată pe Pruncul Isus păstorilor din Betleem, care se bucură și-l laudă pe Domnul (cf. Lc 2,20); Biserica reînnoiește misterul pentru oamenii din orice generație, le arată fața lui Dumnezeu, pentru ca, având binecuvântarea sa, să poată merge pe calea păcii.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Mesajul pentru Cea de-a XLIII-a Zi Mondială a Păcii (1 ianuarie 2010)


 

lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat