Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfânta Thérèse de Lisieux și preoții

În vremuri de criză, poveștile sunt metafora speranței.

Fiecare vârstă are povestea sa proprie - și dacă ar fi să privim numai opera lui Hans Christian Andersen, am surprinde criza de identitate a adolescenței în "Rățușca cea urâtă", criza familiei: în "Cele douăsprezece lebede", iar criza idealului, în povestea omului de zăpadă care-și dorea nespus de mult să ajungă lângă focul din cămin, să se bucure de lumina lui caldă și bună, de flăcările voioase, de jarul strălucitor... ideal care ar fi părut oricui neobișnuit (pentru un om de zăpadă!), dar pentru el era absolut firesc, fiindcă fusese construit adunându-se zăpadă în jurul unui făraș cu coada lungă cu care se scormonea jarul în cămin. Fiindcă întotdeauna ceea ce ne atrage în viață este "miezul" ființei noastre și ne desfășurăm întreaga existență căutând în exterior, până la epuizare, ceea ce este în interiorul nostru. Iar fericirea este împlinirea acestei consonanțe. Și cu cât devenim mai devreme conștienți că tot ceea ce căutăm în oglinzile exteriorului este propriul suflet, ca sălaș al lui Dumnezeu, cu atât atracția pentru Dumnezeu devine mai puternică și bucuria, deplină. Aceasta e, cu adevărat, "Chemarea".

Prima etapă: Chemarea

Ce altă "atracție" sau "chemare" mai puternică putea fi pentru micuța Tereza decât chemarea cerului, fiindcă văzuse deja numele ei "scris în cer"? Și chiar așa era! La întoarcerea de la Buisonnets, seara, după Completoriu, cu tata de mână - Tereza contempla cerul și-și admira numele scris acolo: erau stelele centurii constelației Orion, cu spada, care alcătuiesc, așa cum se știe, forma literei T - sunt cele mai strălucitoare stele, situate în apropierea ecuatorului ceresc și vizibile deopotrivă din emisfera nordică și sudică, așa cum ea însăși avea să fie recunoscută cândva pe întreg pământul.

Mai târziu, referindu-se la pasajul din Cartea Cântărilor ("Cheamă-mă, hai să alergăm după mireasma parfumurilor tale" - Ct 1,3) - Tereza scria: "A cere să fii chemat, ce poate însemna altceva decât a te uni lăuntric cu cine îți înlănțuie inima? (...) Iată rugăciunea mea: îi cer Lui Isus să mă unească atât de puternic cu el, încât să trăiască și să lucreze în mine (cf. Gal 2,20). Simt că, pe măsură ce focul iubirii îmi va mistui inima, cu atât mai puternic voi spune: "Cheamă-mă" și cu atât mai mult sufletele care se vor apropia de mine vor alerga înaripat în adierea miresmei Preaiubitului lor, căci un suflet mistuit de iubire nu poate rămâne inactiv". Iar sufletul său, niciodată inactiv, exclama: "A fi mireasa ta, o Isuse, a fi carmelită, a fi, prin unirea mea cu tine mama sufletelor, ar trebui să mă îndestuleze... dar nu este așa... (... ) Aceste trei privilegii sunt într-adevăr vocația mea, carmelită, soție și mamă, totuși simt în mine alte vocații, simt vocația de războinic, de preot, de apostol, de doctor al bisericii, de martir (... ). Simt în suflet curajul unui cruciat, al unui ostaș pontifical, aș vrea să mor pe un câmp de luptă în apărarea Bisericii..."

Și mai departe, explicând în ce constă atracția sa pentru fiecare din aceste "chemări", scria: "Simt în mine vocația de preot: cu câtă iubire, o Isuse, te-aș purta în mâinile mele atunci când, la chemarea mea, ai coborî din cer... Cu câtă iubire te-aș dărui sufletelor!... Dar vai! Dorind atât de mult să fiu preot, admir și invidiez umilința sfântului Francisc din Assisi și simt vocația de a-l imita, refuzând sublima demnitate a Preoției".

Cu adevărat, pentru fiecare dintre noi, ideea de preot se asociază cu admirația, respectul și bucuria copilăriei, cu sărbătorile dintotdeauna ale anului și ale omului, dar mai ales cu iubirea pe care o transmite cel care ni-l dăruie pe Isus în sfânta Împărtășanie. Și care în acea clipă devine el însuși Isus: "Nu mai trăiesc eu, ci Isus trăiește în mine" (Sf. Paul). Aceleași gânduri și emoții aprindeau inima micuței Tereza, care scrie după prima spovadă: "Chiar te întrebam dacă nu trebuia să-i spun părintelui Ducellier că-l iubeam din toată inima, deoarece prin persoana lui aveam să-i vorbesc bunului Dumnezeu". Figuri calde și bune de preoți au presărat cu lumina cerului drumul micii Tereza: abatele Domin, bunul părinte Pichon, cel care-i va fi director spiritual în Carmel, abatele Arminjon, ale cărui conferințe au adăugat, după expresia sfintei Tereza, "miere și ulei din abundență la făina curată" cu care se hrănea deja din Imitațiune și care-i cufundau sufletul într-o "fericire nepământească". Iar mai departe, scrie: "Îmi asemuiam directorii spirituali cu oglinzi curate care-l reflectau pe Isus în suflete și spuneam că pentru mine bunul Dumnezeu nu se slujea de intermediar, ci acționa direct!..."

Acesta este nucleul de iubire nesfârșită față de Isus, de respect, admirație și iubire față de preoți. Avântul inimii nu ocultează însă glasul rațiunii, iar observațiile acelei copile care mersese la Roma să vorbească însuși Sfântului Părinte despre dorința sa de intra în Carmel rămân întotdeauna actuale. Astfel, Tereza afirma cu ocazia călătoriei sale la Roma în 1887 următoarele, referindu-se la preoți: "Netrăind niciodată în intimitatea lor, nu puteam înțelege scopul principal al reformei Carmelului. Să mă rog pentru păcătoși mă încânta, dar să mă rog pentru sufletele preoților, pe care le credeam mai curate decât cristalul, mi se părea surprinzător (...) Dacă sublima lor demnitate îi înălța deasupra îngerilor, nu sunt totuși altceva decât oameni slabi și firavi" (...) "Dacă preoți sfinți, pe care Isus îi numește «sarea pământului» arată că au neapărată nevoie de rugăciuni, ce trebuie atunci să spunem despre cei indiferenți?!" Și mai departe, referindu-se la același pasaj din evanghelie: "Cât de frumoasă este vocația care are drept scop să conserve sarea destinată sufletelor! Această vocație este a Carmelului, fiindcă unicul scop al rugăciunilor și al jertfelor noastre este de a fi apostolul apostolilor".

A doua etapă: misionară prin rugăciune

În anul 1895, Tereza este desemnată de Maica superioară să fie "sora unui viitor misionar" - era vorba despre Maurice Bellière, pe atunci seminarist, care ceruse susținere prin rugăciuni prin scrisoarea sa din 5 octombrie 1895 adresată superioarei Carmelului. "Eram la spălătorie, cu totul absorbită de ceea ce făceam, când maica Agnès de Jésus m-a luat deoparte și mi-a citit o scrisoare pe care tocmai o primise. Era vorba de un tânăr seminarist care, inspirat de sfânta Tereza, cerea ca o soră să se dedice în mod special salvării sufletului său și să-l ajute prin rugăciuni și sacrificii atunci când va deveni misionar, ca să poată salva cât mai multe suflete. Promitea s-o amintească întotdeauna pe sora lui atunci când avea să ofere sfânta jertfă. Maica Agnès de Jésus mi-a spus c-ar vrea să fiu eu sora acestui viitor misionar" (Ms C, 31v)1.

Aceasta i-a adus o mare bucurie: "Dorința mea, împlinită într-un fel cu totul nesperat, a făcut să se nască în inima mea o bucurie pe care aș numi-o copilărească... Simțeam cu adevărat că-n această privință sufletul mi-era cu totul nou, era ca și cum cineva atinsese pentru prima dată corzi muzicale rămase până atunci în uitare" (Ms C, 32r)2.

Iar "corzile uitate" pe care le atinsese această propunere îi aminteau că părinții săi își doriseră întotdeauna să aibă un fiu misionar. Iată ce-i scrie lui Adolphe Roulland, cel de-al doilea frate în rugăciune: "Dacă tata și mama sunt în cer, așa cum cred eu, cu siguranță îl privesc și-l binecuvântează pe fratele pe care mi l-a dat Isus. Și-ar fi dorit atât de mult un fiu misionar!... Mi s-a spus că înainte de nașterea mea, părinții sperau că în sfârșit li se va împlini dorința. Dac-ar fi putut străpunge vălul viitorului, ar fi văzut că, într-adevăr, dorința lor avea să se realizeze prin mine; fiindcă un misionar a devenit frate cu mine, el este în același timp fiul lor și-n rugăciunile lor nu-l vor putea despărți pe frate de nedemna lui soră" (LT 226, 9 mai 1897)3.

Iar mai departe, tot abatelui Adolphe Roulland: "Aș fi într-adevăr bucuroasă să muncesc cu dvs. la salvarea sufletelor; în acest scop m-am făcut carmelită; neputând fi misionară prin acțiune, am vrut să fiu prin iubire și penitență, așa ca sfânta Tereza, cereasca mea mamă... vă implor, părinte, cereți pentru mine de la Isus, în ziua în care el va consimți să coboare pentru prima dată din cer la glasul dvs., cereți-i să mă aprindă de focul iubirii sale, astfel încât să vă pot ajuta să-l aprindeți, în continuare, în alte inimi»4.

În fiecare din scrisorile sale străbate iubirea adâncă și plină de lumină pentru frații ei întru Isus. Iată cum încheie una din scrisorile adresate abatelui Roulland: "Doresc, părinte, ca uniunea noastră apostolică să fie cunoscută numai de Isus și cer ca una din primele dvs. binecuvântări să fie adresată celei care va fi fericită să-și spună pentru totdeauna "Mica și nedemna voastră soră întru Isus-Ostie"5.

În total, 17 scrisori: 6 către Père Roulland și 11 către abatele Bellière, au fost trimise cu sârguință și devotament până în ajunul morții sale, în anul 1897. Dumnezeu a făcut ca unul din acești "frați preoți", abatele Roulland, să fie un preot de succes, coerent cu vocația sa, fericit în misiune, în timp ce abatele Bellière - seminarist neliniștit, iar după moartea Terezei, un preot descumpănit, nefericit în exercițiul slujirii sale. Ambilor,Tereza s-a străduit să le arate mereu grandoarea vocației lor sub aspectele sale esențiale.

De fapt, două sunt dimensiunile sacerdoțiului: celebrarea Euharistiei, centru și privilegiu al vocației sacerdotale - și dedicația fără preget pentru salvarea sufletelor. Card. Lucas Moreira Neves OP., prefectul Congregației pentru Episcopi, afirma în omilia din iunie 2009: "Știu că mulți dintre contemporanii noștri consideră demult depășită această ultimă expresie - salvarea sufletelor - și o refuză, deși apare în textele Conciliului Vatican II (Dei Verbum, Christus Dominus 31, 32, 34, 35), ca și în Codul de drept canonic: "Salus animarum - suprema lex" în Biserică (can. 1752).

A treia etapă: în zarea cerului

Într-una din scrisorile sale către pr. Roulland, Tereza mărturisește: "Deși cu totul nedemnă de a fi asociată în mod special cu unul din misionarii Iubitului nostru Isus", sunt "fericită să lucrez cu dvs. la salvarea sufletelor" și adaugă: "Din acest motiv m-am făcut carmelită" (Lettre 189, 23 iunie 1896). Ea numește aceasta ca "legături de apostolat formate din întreaga eternitate" și adaugă: "Vom continua împreună, chiar dincolo de moarte, apostolatul nostru" (Lettre 193, 30 iulie 1896).

Ea prevede pentru pr. Roulland: "O recoltă bogată de suflete va fi culeasă și oferită de dvs. Domnului»6, iar abatelui Bellière îi scrie: "Dvs. veți salva prin suferință suflete. Să muncim împreună la salvarea sufletelor"7. Iar într-o altă scrisoare, îi spune tot abatelui Bellière: "Unite în el (în Cristos), sufletele noastre vor putea salva multe alte suflete"8. Tot abatelui Bellière îi scrie, consolându-l, cu puțin timp înainte de moarte: "Voi putea să fac mai mult decât să scriu dragului meu frățior: voi fi chiar alături de el, voi vedea tot ce-i este necesar și n-am să-l las în pace pe bunul Dumnezeu până când n-o să-mi dea tot ce-i cer!"9 și promitea: "Je passerai mon ciel à faire du bien sur la terre"10. Mustrându-l cu blândețe, continua: "Inima divină se întristează mult mai mult din cauza miilor de mici indelicateți săvârșite de prietenii ei (preoții), decât de greșelile chiar grave pe care le comit persoanele din lume"11, dar în aceeași scrisoare ea îl încurajează să nu se scufunde în tristețea contemplării greșelilor, ci să navigheze în largul iubirii și încrederii în iubire. Acesta este de altfel cuvântul suprem adresat preoților: "Fie ca Dumnezeu să ne dea harul de a iubi și de a salva suflete pentru el".

Adresându-se pr. Roulland, se adresează fiecărui preot, dar, în același timp, fiecăruia dintre noi: "A Dieu, mon frère... la distance ne pourra jamais séparer nos âmes, la mort même rendra notre union plus intime"12.

Acum și întotdeauna

Așadar, privind legătura sfintei Tereza cu preoții, se pot distinge trei aspecte:

- admirația, iubirea și respectul pentru slujirea sacerdotală ;

- conștientizarea slăbiciunii omenești și tot ce decurge de aici, inclusiv hotărârea de a se ruga pentru preoți în calitate de carmelită;

- delicată și dedicată soră întru rugăciune pentru doi frați misionari.

Actualitatea demersului sfintei Tereza în raport cu membrii sacerdoțiului depășește însă cadrul textelor Conciliului Vatican II și Codului canonic: ea ne învață ceea ce fiecare inimă și fiecare rațiune ar trebui să știe: binele este universal; binele, ca și iubirea, dăruindu-se, se înmulțesc; legătura de iubire dăinuie dincolo de moarte și se desfășoară liberă în Dumnezeu. Acesta e "nucleul" care ne atrage, consumând, ca în povestea lui H.C. Andersen, "zăpada" existenței noastre efemere către realitatea nesfârșirii divine. "Je marche pour un missionaire"13, spunea Tereza, abia ducându-și pașii în ultimele luni de viață. E îndemnul să mergem cu Dumnezeu, pentru Dumnezeu, către Dumnezeu - fiindcă din efortul și suferința noastră aprinsă de iubire își trag forța vieții generațiile care urmează.

Dr. Ecaterina Hanganu

Note
1 "J'étais au lavage, bien occupée de mon travail, lorsque mère Agnès de Jésus, me prenant à l'écart, me lut une lettre qu'elle venait de recevoir. C'était un jeune séminariste, inspiré, disait-il par Ste Thérèse, qui venait demander une soeur qui se dévouât spécialement au salut de son âme et l'aidât de ses prières et sacrifices lorsqu'il serait missionnaire afin qu'il puisse sauver beaucoup d'âmes. Il promettait d'avoir toujours un souvenir pour celle qui deviendrait sa sœur, lorsqu'il pourrait offrir le saint sacrifice. Mère Agnès de Jésus me dit qu'elle voulait que ce soit moi qui devînt la soeur de ce futur missionnaire" (Ms C, 31v).
2 "Mon désir comblé d'une façon inespérée fit naître dans mon cœur une joie que j'appellerai enfantine ... Je sentais que de ce côté mon âme était neuve, c'était comme si l'on avait touché pour la première fois des cordes musicales restées jusque-là dans l'oubli" (Ms C, 32r).
3 "Si, comme je le crois, mon père et ma mère sont au ciel, ils doivent regarder et bénir le frère que Jésus m'a donné. Ils avaient tant désiré un fils missionnaire!... On m'a raconté qu'avant ma naissance mes parents espéraient que leur voeu allait enfin se réaliser. S'ils avaient pu pénétrer le voile de l'avenir, ils auraient vu que c'était en effet par moi que leur désir serait accompli; puisqu'un missionnaire est devenu mon frère, il est aussi leur fils, et dans leur prière ils ne peuvent séparer le frère de son indigne soeur" (LT 226, 9 mai 1897).
4 "Je serai vraiment heureuse de travailler avec vous au salut des âmes; c'est dans ce but que je me suis faite carmélite; ne pouvant être missionnaire d'action, j'ai voulu l'être par l'amour et la pénitence comme sainte Thérèse ma séraphique mère... je vous en supplie, mon révérend père, demandez pour moi à Jésus, le jour qu'il daignera pour la première fois descendre du ciel à votre voix, demandez-lui de m'embraser du feu de son amour afin que je puisse ensuite vous aider à l'allumer dans les coeurs".
5 "Je désire, mon révérend père, que notre union apostolique ne soit connue que de Jésus seul, et je réclame l'une de vos premières bénédictions pour celle qui sera heureuse de se dire éternellement. votre indigne petite sœur en Jésus-Hostie".
6 "Une abondante moisson d'âmes sera cueillie et offerte par vous au Seigneur" (Lettre 201).
7 "Par la souffrance vous sauvez des âmes. Travaillons ensemble au salut des âmes" (Lettre 221, 26 decembrie 1896).
8 "Unis en lui [dans le Christ] nos âmes pourront sauver beaucoup d'autres" (Bellière, Lettre 220, 24 martie 1897).
9 "Je ferai plus qu'écrire à mon cher petit frère, je serai tout près de lui, je verrai tout ce qui lui est nécessaire et je ne laisserai pas de repos au bon Dieu qu'Il ne m'ait donné tout ce que je voudrai!"
10 "Îmi voi petrece cerul făcând bine pe pământ".
11 "Le coeur divin est plus attristé des milles petites indélicatesses de ses amis (preoții) que des fautes même graves que commettent les personnes du monde" (Lettre 226, 9 mai 1897).
12 "Adio, frate... distanța nu va putea niciodată să ne separe sufletele, moartea însăși va face mai strânsă unirea noastră".
13 "Merg pentru un misionar".


 

lecturi: 50.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat